Author |
Topic |
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/05/07 : 17:40:56
|
Måndagsex finns nog hos alla...även Toyta.Kostar bara en massa när man springer på en sån häck..surt
Själv har jag bytt från Fiat Bravo Diesel till mer raketartat fordon .
Inga problem en så länge och enligt förra ägarn hade han inga heller. Det är nog dags för dom övrefjäderbenen, den har börjat knarra lite när man börjar köra men det försvinner. Ingen dyr operation och ett fel som jag vet finns på 156:an, så det har jag räknat med. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/05/07 : 22:07:56
|
Faceliften är fan så najs alltså. Grattis. Vad blev det för motor?
Vem skall vi leta upp och döda för den där DEFA installationen? :| |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 10:15:48
|
MaZ: Det är JTS motorn i den, visst var jag sugen på GTA eller 2.5 V6.an men kan inte bara tänka med hjärtat, hjärnan får vara med lite...men bara lite. Jag vet inte vem som gjort installationen, det fanns på när jag köpte den..Norrlandsbil, kanske går lacka locket i samma färg så syns den inte. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 11:28:18
|
Sladd!!
Förståss har jag koll på varför! Men det är fortfarande mer än jag föreställt mig!!
Nåja, får väl se lite vad man kan hitta för nått kul!
Men fortfarande inga kommentarer om Opel Vectra. Har en 07:a under provkörning som bara gått 3700 mil. 2 liters turbo!! 175 hk Riktigt pigg och stark motor. Enda minuset skulle vara färddatorn som är ett skämt, att diskanten i stereon skär som knivar i öronen (Ja hifi-faktorn är ju viktig och kanske sportstolarna som knappast inbjuder till långkörningar till Slovenien i sommar! Annars är den stabil som ett kassaskåp på vägen och i kurvorna och som sagt bra motor!
Inbillar mig ochså att den är lite bullrig på landsväg men det är kanske en normal "kombi-sjuka"??
Någon med erfarenheter eller tankar?? |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 12:44:51
|
Angående din BMW, kan det ha varit så att den har fått gå för lite ? Små korta resor alt varit stillastående längre perioder ?
Nått knas är det o att ett Måndags ex skulle bjuda på så många olika fel tror jag inte på. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 12:52:44
|
Jag har kört 9500 mil på ett ungefär sen jag köpte den i november 2005. Ca 2700-3000 mil/år lite beroende på. Så gott som inga korta resor då jag jobbar 2,5 mil hemifrån. Och så bor vi utanför stan.
Nää, bilen körs nästan aldrig utan att den får värma upp ordentligt.
Så det beror nog inte på det! |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 12:55:45
|
Jag tänkte på förra ägaren, han har ju inte kört mycket alls. Sen börjar du köra mer normalt.......... |
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 13:05:00
|
Jo, första ägaren hade kört 5200 mil på 5 år.. Som du säger verkligen inte mycket!!
Hmmm, jo, det är ju en teori förståss.
Men samtidigt gjorde jag en snornogrann besiktning som jag även var med och övervakade. Hade nerskrivet alla typiska fel som kunde drabba en E46:a, länkarmar, fjädrar, styrstag etc etc etc och vi gick igenom allt grundligt ryckte och slet i prylarna.
Toppen resultat i testerna! Så mycket mer kan man ju inte göra tycker man!
Oavsett vad tycker jag närmare 40 lök på en 8 år gammal bil är på tok för mycket pengar för rep.
Tror ändå på måndagsexemplar faktiskt! |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 13:07:58
|
Vad ska du ha för obäket ??
Jag lider verkligen med dig, det har varit för många grejer helt enkelt !! |
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 13:13:57
|
Tja, egenltligen är det ju inte ett åbäke längre!!
Nu när jag fixat och bytt allt på orignalverkstad!
Hade tänkt åka i nästa vecka och fixa airbaglampan och blinkersspaken ochså och göra en hjulinställning! Att lägga till ny fönsterhiss jag bytte förra veckan.
Men sen har jag tänkt lägga annons på ca 70 000 kr. Något högre än medel som ligger ute men man hittar ingen som är så välskött vill jag påstå!
En av sveriges mest välskötta BMW får man ändå säga! Sjävklart originalkvitto på rubbet och har fixat allt direkt när det uppkommit. Inget har hoppats över! Inspektion 2 gjordes förra hösten! Nästa är oljeservice. Sen 1 sen olja sen 2 igen! Edit! Det blev fel! Oljeservice sist. Nästa 1 sen Olja sen 2. Ca 2500-3000 mil intervall mellan
Nota bene!!
Motorn har aldrig varit annat än underbar!! Den spinner som en kisse varje dag!
Allt runtomkring som är bytt!!
|
Edited by - Mahler on 2009/05/08 13:19:55 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 13:24:59
|
Du har så rätt så ! Hoppas på en bra försäljning :-)
OT Vad e det för motor som sitter i ? Den lilla 5:an ? Kan nada om BMW |
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 13:27:03
|
318i är fyrcylindrig. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 13:36:21
|
Hep
|
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 14:02:44
|
Japp, 118 hk fyra
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/05/11 : 11:01:30
|
Mahler!
Helt otroligt att en enda människa har råkat så illa ut med en bil som många gånger har haft mest nöjda ägare och ett märke som är hyllad. Jag lider med dig, verkligen. Med 40K skulle du ha kunnat skaffa mycket örongodsaker hem!
Om jag skulle köpa lite nyare begagnad bil i dag, skulle jag kika på Mazda 5. Körmässigt borde den vara bättre än de flesta som har nämnts här. Men Toyotas pålitlighet kan man inte negligera. Flera år sen hade de en test på en tysk motortidning av någon större Toyota-modell. De körde bilen 10 000 mil. Det enda som gick sönder var några glödlampor.(Utöver sånt som ingick i servicen, alltså.) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/05/11 : 11:19:13
|
quote: Helt otroligt att en enda människa har råkat så illa ut med en bil som många gånger har haft mest nöjda ägare och ett märke som är hyllad.
Ja verkligen! Vi har t.ex en 520i -96 31000 mil och bara går och går och går utan minsta bekymmer. Så det måste ju vara ett måndagsex du har. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/05/11 : 15:08:16
|
Om man räknar bort rena "slitdelar" såsom däck, bromsskivor, oljebyten, vattenpump, fjädrar, så tycker jag inte att den övriga kostnaden är så farlig. Fel med kylsystemet verkar ha dragit med sig diverse delar, troligtvis för varmt där, kan ha berott på en kass termostat och borde ha setts på tempmätaren i bilen. LMM är faktiskt tycka vad man vill med tanke på priset en slitdel, en liten potte som har ett tufft jobb i värme och kyla. Kvitter i fläkten botas med en lätt höjning av stereon |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 10:02:01
|
Nämen se där!
Det är alltså fullt normalt att slänga ut 40 000 kr i reparationer på en bil som endast är 8 år gammal. Näää, håller nog inte med om det!
Vattenpump, termostathus, expansionskärl för kylarvätska, slangklämmor till kylarslangar, fjädrar, spindelleder, packning till bakaxelklump, fönsterhissar höger OCH vänster, airbagmattesensor, B/C knapp på blinkersspaken skall hålla bra mycket längre på en PREMIUM-bil än 8-10 000 mil. Det är ingen VAZ Lada vi pratar om utan BMW med ett solitt rykte för extrem byggkvalitet och kundnöjdhet!
Nästan allt jag gjort på bilen har gjorts de senaste 2 åren. Den stora toppen var för 2 år sen då jag på mindre än ett halvår slängde ut säkert 25 000 kr. Då hade bilen rullat ca 8000 mil.
Hittills i år har jag bytt fönsterhiss fram och det ligger och väntar reparationer/åtgärder för ca 6-7000 kr som jag mer eller mindre vägrar göra. (Airbagmattesensor höger fram, ny blinkersspak, hjulinställning, två nya sommardäck fram och balansering.)
Servicar, däckbyte, olja etc är knappast medräknat i de 40 000 kr jag redovisar! Det är förståss slitage och standard på en bil.
Tänker byta in skiten förmodligen och så får jag svälja förtreten med att inte få ut det jag tänkt mig. Å andra sidan slipper jag punga ut me 7000 kr bara för att sälja skiten!
Men visst, finns det nån privatköpare som plockar bilen av mig i nuvarande skick för 55 loppor klapp o klart är jag nöjd!
Förresten har termometern på panelen aldrig visat för hög temperatur. Däremot hittade dom läckage lite här och där i hela kyl-linan! |
Edited by - Mahler on 2009/05/18 10:04:14 |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 11:51:04
|
Premium är väl ett rätt urvattnat begrepp idag, vad är premium förresten, upplevd eller verklig kvalité?. Bönräknarna på BMW köper väl oxå in det billigaste dom kan hitta för att använda till sina bilar. Om man läser texten så drar du upp massor av kostnader för rena slitdelar, tex bromsskivor, däck osv, sorry om jag inte får ihop 40000:- i rena "fel", om det är så kanske det är något i överkant, det blir ju för bövelen både stärkare och cd av bättre rang för dom pengarna |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 14:11:59
|
Det är uppenbarligen att vi inte är överrens om vad som är normalt och inte normalt i felväg!
Du tycks ha en hög tröskel minst sagt! Skönt för dig att slippa irritera dig över höga kostnader!
Jag gratulerar |
Edited by - Mahler on 2009/05/18 14:13:02 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2009/05/19 : 14:37:14
|
quote: Men fortfarande inga kommentarer om Opel Vectra. Har en 07:a under provkörning som bara gått 3700 mil. 2 liters turbo!! 175 hk
Har haft en Vectra 2.0T och mer bil för pengarna är nog svårt att hitta. Vectran är en perfekt familjebil med sina utrymmen, en av få bilar där man får in barnvagnen på längden :) Det enda minuset tycker jag var stolarna+den lite ålderdomliga layaouten på färddator/radio.
Jag skulle igentligen inte ha något emot att äga en igen.
Numera trivs jag dock i BMW (5-serien)som på alla sätt känns som en mer välbyggd bil, tyvärr är den mycket mindre invändigt och inte alls lika bränslesnål....
|
Edited by - Guru on 2009/05/19 14:37:57 |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 14:37:54
|
Va lustigt!
Nu har det slumpat sig att jag faktiskt köpt mig en Vectra kombi. Modellår 2006 uttagen i november det året med futtiga 4100 mil på mätaren! Fast det blev 2,2:an och inte 2 liters turbon!
109 loppor tingade den vilket får sägas tycks vara ett riktigt lågt pris!
Hur den är att köra?? Någon som frågar sig??
Det vet jag inte så mycket om ännu!! Har ännu inte kunnat köra hem den! På verkstad med lysande motorlampa. vilket upptäcktes efter köp!
Dom har bytt bränsletrycksregulatorn!!!
ZZZZZZZZZZ zzzzzzzzzz ZZZZZZZZZZZ zzzzzzzzzz!!
Har en stark känsla av att det ligger någon förbannelse över mig gällande bilarna jag köper!
|
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 15:57:48
|
Du kanske skulle byta rubrik. "Ett typiskt liv med bilar" |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 18:33:51
|
Måste säga att jag tycker synd om ALLA som måste lämna in bilen för minsta småfel, bilverkstäder är som gamar, ett tips är ju att lära sig lite grundläggande mek så man åtminstone kan byta olja, bromsklotsar, tändstift och liknande enklare åtgärder, det kan de flesta fixa med en gnutta engagemang. Är man osäker så kan man dessutom köpa en Haynez verkstads handbok som utförligt beskriver varje arbetsmoment. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Topic |
|