Author |
Topic |
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 18:31:08
|
quote:
Undra vad självkostnaden ligger på?
-> Martinus <-
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -
Menar du om man bygger själv?
Från 5500kr och uppåt beroende på hur bra komponenter man väljer till filtret och hur mycket pengar man lägger på finish, mm.
/Erik
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 19:28:13
|
Självkostnad = tillverkningskostnad (med utvecklingkostnader/antal) + administrationsomkostnader + försäljningsomkostnader..
Heh, säger som pappi raul, - Gud, vad det blev rööörigt Kort sagt: Vad dom säljer dom till grossister minus vinst/st
-> Martinus <-
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 19:31:39
|
quote:
Självkostnad = tillverkningskostnad (med utvecklingkostnader/antal) + administrationsomkostnader + försäljningsomkostnader..
Heh, säger som pappi raul, - Gud, vad det blev rööörigt Kort sagt: Vad dom säljer dom till grossister minus vinst/st
-> Martinus <-
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -
Tja du... under förutsättning att dom nu sålt så många att deras maskiner och utvecklingskostnader är betalda så lär det ju vara MYCKET lägre än det pris det kostar oss att bygga ett par.
Dom köper ju inte direkt en skiva MDF hos Beijers och 4st Scan-Speak element från Micke åt gången
/Erik
Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 19:32:4 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 20:23:35
|
Men utvecklings-, logistik-, adminstration-, försäljningsomkostnader lär inte vara gratis.. Jag tror inte skillnaden mellan självkostnad & försälningspris är 1000%? Eller? Det beror ju förstås helt o hållet på hur många herr taylor säljer av varje modell.. Vad kan det röra sig om?
-> Martinus <-
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 20:37:16
|
För High-end så är 1000% mellan tillverkningskostnad och försäljninspris snarare regel än undantag.
The world is my oyster.. |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 20:38:11
|
Det är ju helt klart utvecklingskostnader och dyra maskiner som drar upp priset en hel del. 1000% kan nog stämma dock. Det var nån som kände en ProAc handlare i USA som sa att bara butikens pålägg var nästan 100%. Sen är det ju några som ska ha betalt innan högtalarna kommer så långt
Hursomhelst måste ProAc´s självkostnadspris vara extremt mycket lägre än de priser vi får ge för vårt motsvarande material. Så 1000% (10ggr) är det nog minst i pålägg (vilket skulle innebära att deras självkostnadspris är cirka 4000-4500kr och själv gissar jag att det ligger ännu lite lägre).
Som du säger, det är när man tar fram grejer och börjar tillverka dom det är RUGGIGT kostsamt. Sedan när man börjar sälja högtalarna och utvecklingskostnaderna och tillverkningskostnaderna är betalda så kostar det inte mycket att fortsätta tillverka modellen.
/Erik
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 22:56:59
|
=) Ni har misstolkat mig totalles..
Vi tar det igen: Tillverkningskostnad är inte = materialkostnad Utan (utvecklingskostnaden / antal tillverkade högt) + logisk o allt jag skrev ovan..
Jag menar inte vad ProAv säljer dem för eller grossisterna eller återförsäljaren.. Utan vad 1 ProAc response 2.5 kostar för ProAc
(Ni hörde väl att ericsson förlorade typ några tusen för varje såld telefon => utvecklingskostnader + ... blev så höga också sålde dom så få telefoner...
Låt oss säga att (usch det här var rörigt att reda ut, men jag vill veta ) 1 högt kostar 4000 i materialomkostnad det tar 2h att bygga en högt => 200:- i lön/högt Utvecklingskostnaden = 2.000.000 / x st (x = låt oss säga 1000st (alltså producerade högt) => 2000:- utveckl.kostnad per högt
nu är vi uppe i 6200, sen administartiva, logistik, marknadsföring.. osv osv.. Så tänkte jag att iom att vi gör allt själva så har vi materialomkostnad inget annat... Jag tror att klonerna blir billigare.. Visst blir allt billigare i stora kvantiteter, men så stora skillnader är det inte.. Iom att vi just slipper utvecklingskostnaden (1.000.000 är ju en luftsiffra.. kan vara 10.000.000, vad vet jag?)
Ööö, nu prkar jag inte mer
Nu hajar ni väl vad jag menar,, lite övertydlig kanske :]
Jag tänkte att nån satt på lite siffror :)
-> Martinus <-
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 23:04:35
|
Nu kommer jag inte ihåg precis vilken ProAc som testades i HF senast (minnet vet ni) men med tanke det klena resultatet så skulle jag misstänka att den kan utvecklas av en halvkompetent person på mindre än en månad. 100kkr borde räcka mer än väl.
The world is my oyster.. |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 23:21:22
|
ProAc köper knappast in elementen till samma pris som matson gör.
En klon är ju en klon. Det blir inte samma högtalare! ProAc menar att deras element är "speciale", men det sitter definitivt ett annat baselement i originalet. Alla mätningar på klonen har sett annorlunda ut jämfört med originalet(sämre!), förutom dom på klonsidan som sedan förra veckan nu är identiska, trots moddat filter och annat baselement!
Fast klonerna verkar ju omtyckta ändå! (jag har inte hört dom)
Mvh/Mats 'Bad habits pay off in the long run' |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 23:30:19
|
quote:
ProAc köper knappast in elementen till samma pris som matson gör.
En klon är ju en klon. Det blir inte samma högtalare! ProAc menar att deras element är "speciale", men det sitter definitivt ett annat baselement i originalet. Alla mätningar på klonen har sett annorlunda ut jämfört med originalet(sämre!), förutom dom på klonsidan som sedan förra veckan nu är identiska, trots moddat filter och annat baselement!
Fast klonerna verkar ju omtyckta ändå! (jag har inte hört dom)
Mvh/Mats 'Bad habits pay off in the long run'
Att det är ett annat element är ju helt klart. Men det verkar dock som elementet ProAc använder bara är något modifierat (enligt en på forumet är ProAc´s element standardelementet 18W/8535 som inte tillverkas längre och felet skulle då ligga i att vi klonare använder det nya, något modifierade 8535-00) och med de enkla filtermodifieringar som dom föreslår på sidan så tror jag helt klart att man får "ProAc-ljud". Att man inte får en ProAc är ju solklart, den är ju inte byggd och såld av dom. Men att man får ett par högtalare som är extremt lika på alla parametrar står ju ganska klart nu efter de senaste mätningarna (som förövrigt är de första som samma person gjort under identiska förhållanden med de både varianterna).
Sen tror jag att man, om man använder förstklassiga filterkomponenter och testar sig fram som en del klonare gjort med olika mycket dämpning, olika längd på basrör, mm kan få ett par högtalare som är bättre än ProAc Response 2.5. Det är vad jag själv planerar att göra (främst använda bra komponenter samt experimentera med olika mycket dämpning i övre delen av högtalare och olika längd på rör).
Att klonen, om den byggs så som beskrivs på hemsidan, ger "ProAc-ljud", det tycker jag verkar solklart.
Jag bryr mig i slutändan inte så mycket om huruvida mina kloner låter exakt som ProAc Response 2.5. Jag har bara hört klonerna och tycker att de låter helt underbart. Sen som sagt är chanserna goda att man får ihop något som låter bättre än originalen om man lägger ner lite extra tid och $$$.
/Erik
Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 23:33:2 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 23:35:49
|
Ooops glömde att säga, filterschemat som vi bygger efter stämmer exakt överrens med originalen och de modifieringar av filtret som nämns på sidan att man kan prova har för uppgift enbart att dämpa puckeln vid 2khz som uppstår med 8535-00.
/Erik
|
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 23:41:40
|
Hej henricsson!
Aha det var såååå du menade... då förstår jag
Jag tror dock ändå ProAc säljer så många högtalare och köper in materialet till såpass bra pris att dom ligger nära 1000% riktvärdet.
/Erik
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 23:50:11
|
Alltså, jag tror säkert att klonerna är bra, då dom är omtyckta av väldigt många.
Men ändå: Det är inte alls säkert att det blir bättre för att du köper dyrare filterkomponenter(ProAc har säkert tid att matcha alla sina komponenter). Dom mätningar som Dennis Murphy gjorde på klonen visade en stor puckel kring 2 kHz och för att få bort den krävs mer än en större spole..... Sen måste man ju fråga sig vad det är för vits med att använda originalens* filter, när man har andra element(basen, och enligt ProAc även diskant)
*Ställer mig väldigt tveksam till om det är rätt filter.
Mvh/Mats 'Bad habits pay off in the long run' |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/17 : 00:48:32
|
quote:
Alltså, jag tror säkert att klonerna är bra, då dom är omtyckta av väldigt många.
Men ändå: Det är inte alls säkert att det blir bättre för att du köper dyrare filterkomponenter(ProAc har säkert tid att matcha alla sina komponenter). Dom mätningar som Dennis Murphy gjorde på klonen visade en stor puckel kring 2 kHz och för att få bort den krävs mer än en större spole..... Sen måste man ju fråga sig vad det är för vits med att använda originalens* filter, när man har andra element(basen, och enligt ProAc även diskant)
*Ställer mig väldigt tveksam till om det är rätt filter.
Att det blir bättre med bättre filterkomponenter är inget jag tar ur tomma luften. Dom som har testat har sagt att det är så och jag (som den godtrogne arme sate jag är) litar på det.
Som sagt, spelar inte mig någon roll om dom låter som orginalen, så länge dom låter så infernaliskt bra som dom kloner jag hört
/Erik
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/17 : 01:02:12
|
Jo, det är klart man kan vinna en del på att använda bra komponenter, men chansen är att ProAc har lyssnat på rätt många olika och valt det som ger bäst prisprestanda. Du får ju testa väldigt mycket om du skall veta vad som är bäst! För att säga att det är bättre än ProAcs prylar kräver ju en test mot ProAcs filterkomponenter....jaja strunt i det(strunt är ett ord jag sällan använder i mitt dagliga språk).
Vilka komponenter skall du använda? Foliespolar och MCAP eller vad för något?
Edited by - matson on 2002/07/17 01:03:0 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/17 : 08:57:40
|
Erik: =) Men om 1000% fortfarande skulle stämma så skulle dom ha en materialomkostnad på kanske max 2000? Det verkar aningen billigt, så stora är väl inte ProAc? Hur många 2.5:or har tillverkats? Nån som vet? (lite halvdryga frågor kanske Är lite intresserad av ekonomistyrning)
Hmm, om jag förstått det rätt så är ju smaken som den sköna baken.. Jag tänker verkligen lägga ner min själ på det här bygget och har faktiskt inte läst något om att klonerna (m. schysta filterkomponenter) skulle ge sämre ljudkvalitet än orginalet.. => Mat blir godare om man tillagar det själv sägs det
Jag tänkte köra med foliekomponenter, Raymond Mundorf.. Orginalkomponenterna skulle vara snik snik har man hört.. Stämmer?
-> Martinus <-
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/17 : 09:31:05
|
quote:
Jo, det är klart man kan vinna en del på att använda bra komponenter, men chansen är att ProAc har lyssnat på rätt många olika och valt det som ger bäst prisprestanda. Du får ju testa väldigt mycket om du skall veta vad som är bäst! För att säga att det är bättre än ProAcs prylar kräver ju en test mot ProAcs filterkomponenter....jaja strunt i det(strunt är ett ord jag sällan använder i mitt dagliga språk).
Vilka komponenter skall du använda? Foliespolar och MCAP eller vad för något?
Edited by - matson on 2002/07/17 01:03:09
Givetvis har ProAc testat för att komma fram till bästa pris/prestanda. Men bästa prestanda oavsett pris är ju lite annat
Sen som sagt är jag inte ute att få exakt ProAc-ljud och lika lite bryr jag mig om huruvida mina kommande högtalare är lika bra eller bättre än Response 2.5. Så länge dom låter otroligt bra, vilket jag vet att dom kommer göra, så är jag nöjd. Sen att jag innerst inne TROR att dom kommer låta minst lika bra som Response 2.5, det är en helt annan sak
/Erik
|
|
|
Topic |
|