Author |
Topic |
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 11:05:01
|
Tja! Ska bygga ett par ProAc 2.5 kloner ska drivas med NADs C350 int först (NAD C541i cd) Jag undrar hur mycket man bör spendera på signalkabel? Eftersom jag lär inhandla cdspelaren på hifiklubben så ska jag försöka trycka in en del av s-kabelkostnaden.. => Tara labs.. finns fr 200-2000,, Annars blir det beg...
-> Martinus <-
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet |
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 11:40:49
|
Hej!
Ett tips om du ska bygga kloner:
Dimensionera basporten korrekt från början. Det är svårt att göra det för stora hålet mindre i efterhand.
Med orginalröret som är 3 tum i diameter och 15 cm långt(ungefär) blir det ingen djupbas, men däremot en cool puckel vid helmholtzresonansen vid cirka 40-45Hz.
mvh
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 11:46:05
|
Tjaaa...
quote: Med orginalröret som är 3 tum i diameter och 15 cm långt(ungefär) blir det ingen djupbas, men däremot en cool puckel vid helmholtzresonansen vid cirka 40-45Hz.
Är iof sig inte ute efter djupbas,, jag kommer inte ha de 50cm som rekommenderas från "bakväggen".. Kan det reducera?
Whats helmholtzresonansen?
-> Martinus <-
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 11:56:13
|
Bygg högtalarna enligt specarna! Det är en ganska udda konstruktion rakt igenom, men alla jag hört som byggt dom har varit lyriska! Snåla inte på filterkomponenter! Montera spolarna på ett vettigt sätt!
När det gäller signalkablar, så be att få låna hem ett par stycken olika och testa hemma i lugn och ro. Annars kan du göra egna, vilket garanterat ger ett bättre resultat.
Mvh/Mats 'Bad habits pay off in the long run' |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 12:11:03
|
quote:
Bygg högtalarna enligt specarna! Det är en ganska udda konstruktion rakt igenom, men alla jag hört som byggt dom har varit lyriska! Snåla inte på filterkomponenter! Montera spolarna på ett vettigt sätt!
När det gäller signalkablar, så be att få låna hem ett par stycken olika och testa hemma i lugn och ro. Annars kan du göra egna, vilket garanterat ger ett bättre resultat.
Mvh/Mats 'Bad habits pay off in the long run'
Många svenskar som byggt dem har använt MDS (eller andra med samma dimension) 3 tums basrör som är 75mm i ytterdiameter och inte innerdiameter som på originalen. Troligtvis beror detta på att Stefan B som postade all info på sin hemsida använde dessa rör och folk ville väl använda något som de vet fungerar bra.
Med dessa rör har både Stefan och PAC testat sig fram om kommit fram till att det inte finns många nackdelar men väldigt många fördelar med att förlänga röret från 140mm till 200mm. Basen blir då mindre bumlig.
Själv kommer jag att göra som dom och inte sätta dit rören permanent utan testa olika längder.
/Erik
Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 12:11:5 |
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 12:21:27
|
Hej!
Om man bygger som proac gjort kommer baselementet att i pricip arbeta utan akustisk belastning över nästan en HEL oktav.
Har du räknat på hur nära baffelns insida röret kommer om det är 20cm? Det borde bli(om jag minns rätt dimensioner på baffeln)
25-20-2.2=2.8cm till baffeln från rörets myning. Det är lite för lite.
Om jag vore du skulle jag använda ett två tums rör och stämma av till helmholtzresonans vid cirka 30-35Hz. Då blir röret cirka 15 cm. Kan räkna ut noggrant om du vill
mvh
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 12:24:38
|
Hej Morello!
Vi vet mycket väl att det egentligen är lite för lite utrymme mellan baffeln och röret men trots det så låter det verkligen superbt.
/Erik
Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 12:31:28
Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 12:32:4 |
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 12:32:50
|
Hej!
Ja, det går säkert fint med 3-tum om man inte spelar så starkt. Med det röret blir det resonans vid 37Hz.
mvh
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 12:33:22
|
Nog risk för blåsljud med så litet rör!(2")
Köp ett vinklat rör(3") om du vill använda lite olika längder!
Högtalaren är ju konstruerad för att ha en topp kring 50 Hz och låt den vara om man gillar ljudet från dom vanliga ProAcsen.(syns inte på mätningarna på klonsidan iofs!)
Edited by - matson on 2002/07/16 12:33:3 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 12:37:47
|
quote:
Nog risk för blåsljud med så litet rör!(2")
Köp ett vinklat rör(3") om du vill använda lite olika längder!
Högtalaren är ju konstruerad för att ha en topp kring 50 Hz och låt den vara om man gillar ljudet från dom vanliga ProAcsen.(syns inte på mätningarna på klonsidan iofs!)
Edited by - matson on 2002/07/16 12:33:39
Problemet om man ska göra allt exakt som det ska vara är att det brukar vara mycket svårare att hitta rör med 75mm innerdiameter än det är att hitta vanliga 3 tums rör (med 75/68mm diameter).
/Erik
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 12:49:52
|
Det spelar ingen roll om det är 75mm eller 68mm innerdiameter (i detta fall), om man bara justerar längden vid val av det mindre röret.
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 13:19:36
|
quote:
Det spelar ingen roll om det är 75mm eller 68mm innerdiameter (i detta fall), om man bara justerar längden vid val av det mindre röret.
Det tror inte jag heller, men om man nu ska vara EXAKT.
De som har hört klonerna och jämfört olika längder har dock alla (i alla fall de som jag sett kommentera sina tester) tyckt att basen blivit mindre bumlig med längre (18-20cm) rör.
/Erik
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 13:22:14
|
Tja.. Fan vad bra det här forumet är, man har några frågor.. vips en halv dag senare 10 svar :)
quote:
Whats helmholtzresonansen?
Jag repeterar frågan :) Tack för alla idéer kring 2.5:orna, jag tänkte anv Raimond Mundorfs metalfoliekomponenter,, Dyyyra.. totalt c:a 1500:- för alla komponenter.. Men det ska det vara värt sägs det
-> Martinus <-
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 13:24:29
|
Jo, så har jag fattat det också, men det var ju därför jag tyckte du skulle använda ett vinklat rör, så du slipper komma för nära lådan om du skall ha långt rör.
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 13:50:33
|
quote:
Jo, så har jag fattat det också, men det var ju därför jag tyckte du skulle använda ett vinklat rör, så du slipper komma för nära lådan om du skall ha långt rör.
"Stick with what works" håller jag mig till. 2st polare som är rätt kräsna tycker det låter kanon med 20cm rör trots att det är knappt 3cm kvar till baffeln så jag kommer inte experimentera så mycket. Sen är det ju enligt uppgift mycket viktigt att röret hamnar på rätt ställe och det blir ju svårt med vinklat. Men idéen är god och jag kanske provar nån gång...
/Erik
Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 13:51:0 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 14:18:23
|
Saxat från http://www.geocities.com/diyproac25/faq.htm : "Builders have commented that comparisons between original ProAcs and DIYProac25 speakers indicate there is significant improvement in sound quality in terms of clearer treble, imaging and detail when using the higher quality parts in the DIY speaker."
Trevligt trevligt
Dock fullt logiskt, ProAc använder tydligen ganska billiga komponenter och OFC 2x4mm2 högtalarkablage som internkablage. Så bättre komponenter och kablage i kombination med väl utprovad interndämpning (Stefan och PAC har provat en del olika kombinationer, minst 3 måste det vara och snart 4, ska bli kul att höra resultaten) borgar för att ett par välbyggda kloner blir ett par RIKTIGT välljudande högtalare.
/Erik
Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 14:19:5 |
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 14:45:18
|
Helmholtzresonans är det man nyttjar i basreflexlådor. Den fysiker som kom på det hela hette Helmholtz.
En massa i röret hamnar i resonans med den komplians som luften inuti lådan. Det är lätt att härleda sambandet mellan resonansfekvens, lådvolym och rörets geometri. Om någon är intresserad, så säg till om jag ska härleda.
mvh
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 15:30:25
|
quote:
quote: Sen är det ju enligt uppgift mycket viktigt att röret hamnar på rätt ställe och det blir ju svårt med vinklat. Men idéen är god och jag kanske provar nån gång...
Jag med Som newbie är det nog inte speciellt förståndigt att börja med överkurs.
Erik: Du MÅSTE återkomma med alla testresultat. *dregla* =)
Morello: Jag är naturligtvis intresserad.
-> Martinus <-
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 15:36:41
|
quote:
Erik: Du MÅSTE återkomma med alla testresultat. *dregla* =) -> Martinus <-
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -
Givetvis gör jag det. Mina kloner kommer dock drivas av min HK3370 receiver åtminstone fram till slutet av året så det kommer ju inte vara jämförbart med mina vänner som båda kör Copland. Så när dessa högtalarna står klara är det dags att börja spara ihop till en förstärkare och sedan låta HK´n ta hand om mina "Two Pi" ( http://www.pispeakers.com ) eller sälja den.
/Erik
Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 15:37:0 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 16:09:31
|
Jaså du är också i farten? ;] Nice som fan.. Jag längtar så jag får ont.. Problemet är bara att jag Måste köpa ny cdspelare innan högtalara står klara, det vore ren förolämpning o spela med mina sura pioneer dubbelcd.. Allt som allt räknar jag till 13 lax,, perfekt budget. Beräknad ankomsttid för kompletta högt/cd/kablage lär väl ligga i mitten av sempember... 2 jobbiga månader framför mig, eller 1 rättare sagt.. Innan jag kan börja seriöst med själva tillverkningen.
quote: När det gäller signalkablar, så be att få låna hem ett par stycken olika och testa hemma i lugn och ro. Annars kan du göra egna, vilket garanterat ger ett bättre resultat.
Jo, det lutar åt att jag bygger mina egna kablar.. Som nyinvigd i DIY-världen så tänker man inte på att tvk själv :)
Vad kan det komma att kosta? Tips om schysta connectors & coax? Är det svårt att få bra? (har begränsad erfarenhet av lödding)
-> Martinus <-
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 16:15:33
|
En sak till: Jag kommer läsa en 5p kurs i elektronik i till hösten och man kan då göra ett miniprojekt för att få upp till 3 xtrapoäng på tentan, så jag tänkte laborera lite med delningsfiltret till klonerna. Därför tänkte jag bygga filtret på baksidan för att lätt kunna ändra men detta kommer juh resultera i längre intrenkablage och kanske andra defekter. Är det en idé? Vad andra nackdelar finns? En fördel är väl att man inte behöver hål till terminalerna?
-> Martinus <-
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 16:22:42
|
quote:
En sak till: Jag kommer läsa en 5p kurs i elektronik i till hösten och man kan då göra ett miniprojekt för att få upp till 3 xtrapoäng på tentan, så jag tänkte laborera lite med delningsfiltret till klonerna. Därför tänkte jag bygga filtret på baksidan för att lätt kunna ändra men detta kommer juh resultera i längre intrenkablage och kanske andra defekter. Är det en idé? Vad andra nackdelar finns? En fördel är väl att man inte behöver hål till terminalerna?
-> Martinus <-
Mina högtalare(ej kloner) har en kavitet på undersidan pga att botten stycket höjts upp något i lådan. I denna kavitet sitter filtret. Jag kan alltså vända högtalaren upp och komer på så vis åt alla filter-komponenter.
Ett tips är att ändra filtret så att lågpassfunktionen får en något mer dämpad karaktär(lägre Q-värde).
mvh
|
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 16:26:29
|
Byggen en egen Supra DAC signalkabel. Jag använder C350 ihop med C521. Den kabeln fungerar mkt bättre än Tara Labs Prism 500i som jag hade förut. 1 m tror jag kostar runt 60 spänn nu. Biltema har billiga kontakter(dom var riktigt bra!!) för 36kr paret.
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 17:32:32
|
Har du äkta 2.5:or? Vad kostar dom egentligen? 50kilokronor?
quote: Ett tips är att ändra filtret så att lågpassfunktionen får en något mer dämpad karaktär(lägre Q-värde).
För att?
quote: Byggen en egen Supra DAC signalkabel. Jag använder C350 ihop med C521. Den kabeln fungerar mkt bättre än Tara Labs Prism 500i som jag hade förut. 1 m tror jag kostar runt 60 spänn nu. Biltema har billiga kontakter(dom var riktigt bra!!) för 36kr paret.
Har hört att biltemas kontakter är bra, hur kommer det sig till det låga priset? => Hur kan signalkablar kosta så in i h-lvete?
Kan det föressten räcka med att byta signalkabel till den gamla cdn? Och köpa C541i:n på sikt? Kedjan är juh som känt inte bättre än sin svagaste länk,, kan verkligen en ny signalkabel göra så mycket för min gamla?
-> Martinus <-
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 18:14:06
|
quote:
Har du äkta 2.5:or? Vad kostar dom egentligen? 50kilokronor?
-> Martinus <-
43500kr hos Ågrens i Göteborg.
/Erik
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 18:25:04
|