HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dra åt...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/07/08 :  10:39:35  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
...nej inte skogen utan skruvarna!

Jag köpte nya högtalare för ett par månader sedan... Man läser ju ibland i - engelska - pressen uppmaningar om att kolla att skruvarna som håller högtalarelementen är åtdragna, det är de ibland inte beroende på slarv eller att de behöver efterdras, precis som IKEA brukar uppmana...

I helgen när jag satt och läste Hifplus stod uppmaningen igen i testet av Revel Performa M20. Jag skred raskt till handling (nej, jag har inte de högtalarna) och upptäckte att skruvarna satt rejält löst! Jag drog åt, inte superhårt, bara så det bottnade. Och si, nu blev det annat ljud! Tajtare bas, renare diskant osv... Klart värt det lilla besväret! Så fram med mejseln bara!

Tänk dock på:

* Dra inte för hårt, kan deformera infästningar/elementen!

* Det lär finnas högtalare där skruvarnas "åtdragningsnivå" inte får ändras utan är nåt fabriksinställt...

* Var FÖRSIKTIG med mejseln, ett perforerat element låter klart sämre än ett dåligt åtdraget men helt element! Tänk även på att magneterna i elementen kan ibland "hugga tag" i mejseln så att den far iväg i oönskad riktning...

Lade detta under "DIY" eftersom det är jag som skruvar, hoppas det blir bra så...

/P

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/08 :  12:07:23  Show Profile Send hifi a Private Message
helst skall man använda riktig inslagsbult och inte skruva i träet då drar sig inte skruvarana upp så lätt.

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/17 :  00:43:10  Show Profile Send mag a Private Message
Då kan man också använda insexts skalle eller bult så kan man dra dom med spärrskaft.

//Magnu
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/17 :  10:04:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
Men man får inte glömma att det läcker oftare om man använder islagsbult. Så extra tätning anbefalles.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/17 :  10:08:41  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Men man får inte glömma att det läcker oftare om man använder islagsbult. Så extra tätning anbefalles.

The world is my oyster...

Antar att du inte menar att det är via gängerna det läcker, utan vid islagsmuttern? Då har jag ett tips vi använt i alla år inom modellflyget med våra islagsmuttrar. Ta lite BRA epoxy (Araldit Rapid eller Professional är kanon) och smeta på LITE på den del av mutterna som ska ha kontakt med träet (olja gängerna först för att vara på det säkra sidan, se bara till att inte få olja där limmet ska fästa).

Detta har 2 funktioner, både att täta till 100% (förutom gängerna) samt att man kan skruva i och dra ur skruvar tusentals gånger utan att någonsin ens fundera på att muttern ska kunna lossna.

/Erik
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/17 :  10:20:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
Klokt tips EJ.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/17 :  10:23:07  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Klokt tips EJ.

The world is my oyster...

Kul att man som nybörjare kan ha lite vettigt att komma med då och då

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000