Author |
Topic |
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 15:14:58
|
Hej!
Jag är mitt i ett bygge av en ICEpower 500A driven stereo förstärkare. Men jag har lite frågor som någon som har byggt en sådan kanske kan svara på..
Jag tänkte använda både XLR och RCA. Men är lite osäker Vilken kabel som ska gå vart. jag har studerat databladet noga med vill vara helt säker.
Sen tänkte jag fråga om det där med jordning inne i lådan. Vad ska kopplas med vad och var? Svar jag vill ha här är.. Chassijord? Vad kopplas till den? vart kopplar jag in "nollan" från 12v powersypply till själva modulen.. Ska nollan från stora kondensatorbanken kopplastill jord? etc etc.. om någon har ett kopplingschema liggandes skulle det också fungera utmärkt!
Hoppas någon kan hjälpa mig.
|
Edited by - Supergregg on 2009/04/11 17:50:38 |
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 21:39:53
|
100 personer har läst men inte en kommentar. Antar att det är dags för minst en bild i alla fall!
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 22:48:48
|
Hej Supergregg, jordning är ett sådant där område som ibland kan kännas som filosofi. Det är svårt med "rätt" eller "fel" eftersom det helt beror på vad man är ute efter.
Det mesta funkar(=säkringarna brinner inte av, man dör inte av att röra apparaten...) men för att få det att funka kanonbra(=dödstyst och ingen som helst signalpåverkan + allt annat) måste man ha en hel del kunskap samt veta vad man vill.
Har du läst Lenn Arts tankar om jordning? Det är en bra början. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302
Berätta gärna lite mer. Utan att veta vad du är ute efter är det svårt att ge tips.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 22:56:05
|
Hej Pac.
Jag har läst tillräckligt om jordning för att veta att det är mycket delade meningar. Jag antar att man helt enkelt får prova sig fram lite.. Dock vill jag inte råka bränna mina fina moduler bara för att jag gjorde något slags nybörjar misstag.
Minst största fråga just nu är.. vart jag drar nollan från 12V delen. Antar att det blir direkt till Chassijord då det inte finns någon direkt kabel för det på modulen. Modulerna har så kallad Signaljord vilken jag mätte mig fram till vara direkt kopplad till Minus på starkströms ingången. Så om jag kopplar signaljorden till chassit via XLR kontakten så borde det funka? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 23:28:59
|
Nja, det är nog inte så många olika tankar, det är ett ruskigt svårt område.
Jag antar att du studerat dokumenattionen som finns på ICEpowers hemsida? http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower500adata.pdf
- Vad jag kan utläsa har mittpunkten på den symetriska 12V-matningen gemensam referens med 85V DC-matningen, dvs. Chassie. - Det finns flera olika jordreferenser i Ice-dokumentationen så du bör nog fundera på om du verkligen vill dra signaljord till chassie vid kontakten.
Det skall bli kul att se hur ditt bygge framskrider, Lycka till! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 23:56:03
|
Tanken med att dra "AGND" till chassijorden var att jag ska köra med XLR kontakter. Är det inte så att jorden ska kopplas till dessa? Eller är det bara chassijorden som behöver det? |
|
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 10:56:28
|
Mr P.S
Vilken bra tråd! Den lyckades jag helt missa! TACK! precis vad jag behövde! |
|
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 21:40:07
|
Sådär! nu är mitt bygge klart!
Jag har monterat både RCA och XLR på baksidan. Och jag måste säga. XLR är betydligt trevligare! Alla som kan köra det bör göra det enligt mig! Mycket tydligare diskant.. Och Dessutom mer dynamik och rent ut högre volym. Kan köra 10-steg lägre på mitt försteg nu och få ut samma ljud tryck.
Måste säga att dom är riktigt trevliga dessa ICEpower moduler. Jag har inga vettiga högtalare alls hemma men det låter betydligt bättre än min lånade Sony N9000ES som tråts allt inte är en billig förstärkare för att vara Sony.
Ett stort tack till alla som hjälpte!
Men nog om det. Här kommer två bilder på det hela.
|
|
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 23:57:51
|
Kul att du fick ihop ditt bygge. Väldigt snygg låda. Var hittar man en sådan? Mycket intressant med din uppfatning om skillnaden av att andvända XLR och RCA. Jag kör med RCA. Det blir till att kolla min kabeldragning i min "lilla" låda.
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2009/04/15 : 09:26:57
|
Snyggt! Även inne i lådan är det väl organiserat. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/15 : 10:21:40
|
Mr P.S: Jag köpte lådan hos: http://www.hifi2000.it De har en onlineshop som heter http://www.modushop.biz. Ganska trevliga lådor för hyffsade priser. Och jag tycker absolut att du ska se över att testa XLR. Det kanske bara är mitt försteg som suger på just RCA fronten men jag tycker helt klart det låter bättre med XLR.
För alla som undrar så "utvecklade" jag en helt egen softstart. Microprocessor styrd! =) Detta för att senare bland annat kunna bygga ut den så att förstärkaren kan känna av när försteget är igång via en länk kabel. Och på det så fick jag in så att den röda lampan blinkar precis vid uppstart innan det andra reläet slår till. Dessutom så kan jag använda nästan vilken tryckknapp som helst. Då det bara går 5v igenom den. |
Edited by - Supergregg on 2009/04/15 10:26:08 |
|
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
Posted - 2009/04/15 : 11:20:38
|
Supergregg
Tack för tipset. Jag blev rejält sugen på att inhandla en "fin"låda. Mina grejer är nerslängda i en gammal datorlåda för att skydda omgivningen. Men kompisarna tycker att det låter okey ur den grå burken.
Har du möjlighet att lägga ut en bild på din softstart och kretschema? |
|
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/15 : 12:55:01
|
Jag har enbart en ganska simpel ritning på softstarten. Den fungerar faktiskt med enbart så lite komponenter. Sen finns det säkerligen bättre och mer korrekta sätt att göra det på. Elektronik är inte mitt område precis men jag kan tillräckligt för att få det att fungera. Om någon vill ta designen och raffinera den så var så god! Dessutom är den anpassad till just de komponenterna jag råkade ha hemma. Mina Reläer går på 24V och Dioden i knappen är på 12v.
Koden till microprocessorn kan jag lägga upp lite senare när jag har kommenterat den. Men jag ska iväg till Örebro några dagar nu så det får bli när jag kommer hem igen.
|
|
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 10:07:16
|
Supergregg
En bra byggbeskrivning på softstarten är intresant och hur man kodar microprocessorn.
|
|
|
Tomas.S
Member
96 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 20:57:31
|
Då var det Shootout time!
Gregor var förbi mig tidigare idag och vi provade hans slutsteg hemma hos mig, vi jämförde även med mitt Mark Levinson steg så gott vi kunde. Vi började med att lyssna på hela anläggningen som den står hos mig för att vi båda skulle få ett förhållandevis färskt minne av hur det låter. Sen kopplades mitt steg ut och Gregors steg kopplades in.
Det första som märktes var den i överlag mörkare karaktären på på ICE-Power steget, något som kom som en liten överraskning. Detta har troligen och göra med undermåttligt kablage i steget som mörkar ner ljudet, något som skall lösas då Gregor planerar att byta till silverkablage.
Ice Power steget upplevdes även ha lite mer bas, men det är svårt att avgöra då det är så många variabler som är inblandade när det gäller bas.
Det som dock framgick allteftersom var att även om ICE-power modulerna är fantastiska för det priset de betingar på begagnad marknaden så blir det svårt att rå på ett slutsteg som kostar över 70k nytt.
Men med ett bättre internkablage så tror jag det blir svårt att pricka 10/10 i ett blindtest, något som måste ses som ett utmärkt betyg för ICE-Power modulerna, och detta bygge i synnerlighet. |
|
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
Posted - 2009/04/22 : 20:04:31
|
Jag har kollat lite på att uppdatera kablaget i samband med färdigställandet av bygget. Om jag kommer ihåg rätt så finns kontaktdonnen att köpa med aktuella pinnar för modulerna. En sak man kanske bör tänka på är att försöka ha samma kabelarea. (Jag provade att sätta i en 3ggr så grov kabel i subben,brände av kretskortsbanorna när jag drog på lite)
|
Edited by - Mr P.S on 2009/04/23 11:03:20 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
Posted - 2009/04/24 : 20:41:39
|
Sorry Det var till min gamla Proson suba som jag lödde om kablaget. |
|
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 21:33:46
|
*Uppdatering*
Tänkte bara lägga till att jag uppdaterat förstärkaren lite. Bytte ut Spänningsregulatorerna till ett par LT1086 och så bytte jag ut hela signalvägen fram till modulerna.
Nu går det "Svalander-flätad"-silvertråd hela vägen.
Så hur låter det hela? Ja.. Störst skillnad vart det med att byta ut spänningsregulatorerna. Förstärkaren är riktigt brusfri nu. Måste lägga örat emot elementen för att höra brus. Dessutom vart diskanten mycket klarare och mer detaljerad! Klart värt besväret att byta regulatorerna.
Sen så gjorde lågnivå kablarna ganska lite för ljudet enligt mig. Kanske kabeln som satt innan inte var så dålig ändå? Men störst skillnad vart det på högnivå kablarna. Mycket mer bas och ännu mer detalj i diskanten.
Så fort bilen kommer tillbaka från verkstaden ska jag åka till min kusin-vitamin och testa stärkaren på hans högtalare. |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 21:37:55
|
quote: Bytte ut Spänningsregulatorerna till ett par LT1086
Vad hade du för reggar innan?
Snyggt bygge för övrigt.
/JZ |
Signatur.. |
|
|
Supergregg
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/05/07 : 17:57:34
|
Det var ett par vanliga 7812/7912. JRC tror jag tillverkaren var. Snodde dem från en gammal NAD reciver jag hade liggandes som hade pajjat. |
|
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
Posted - 2009/05/10 : 15:13:26
|
Kul att din uppdatering blev bra. Intressant att du upplever en så stor förbättring. Jag får ta mig i kragen byta mina 7812 och 7912.
Högnivå?? Är det kablaget ut till högtalar polerna du menar? |
|
|
|
Topic |
|