Author |
Topic |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:32:09
|
Finns det några Delningsfilter ELEKTRONISKA som är vettiga, 2 till 4 -vägs delningsfilter!
Gärna digitala.
Har kollat en hel del på PA -sortimentet, men det är ofta brusande och dåliga apparater, undermåliga på ett eller annat vis... så verkar det alltid vara - inte bra!
TacT funkar, men är för dyrt, nått annat please...
Bygga själv, om det är tekniskt möjligt innom normerna för att inte bli vansinnig.
ska bli BRA!
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:37:29
|
Varför digitala? De adderar ju bara brus och försämrar S/N. www.emblaaudio.no har filter som verakr bra. Fråga annars Thomas A.... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:45:47
|
hur mycket brus som digitala delningsfilter lägger till beror väl på antalet bitar som används i beräkningarna? och antalet beräkningar samt de digitala signalernas upplösning? More is better... Därmed inte sagt att det skulle vara enkelt.
På tal om det finns det formler där man kan beräkna hur brusnivån ökar med antalet beräkningar?
annars har texas instrument färdiga chip, TAS3004-300x med eller utan audio codecs inbyggd t o m , som kan användas t e x till equalizers.
Alternativet är ju en DSP + heavy programming.
för analoga : www.linkwitzlab.com kanske? Han om någon borde vara guru inom området..
PS tack för tipset om RS-components, Nagref!
/rickard |
I m only in it for the DIY |
Edited by - rikkitikkitavi on 2003/01/06 20:48:03 |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:47:28
|
Jag har ett Lem DX24 digitalfilter som jag är mycket nöjd med.
Det brusar inte och låter alldeles utmärkt, förutom det så ger det mig möjligtheten att kompenserara för både högtalarnas och rummets frekvensgång. För att få det hela komplett så har jag fixat en ELMA ingångsväljare och jag styr utnivån med två st NLE/19 och en fyrdäckad NLE attenuator (för att AD omvandlarna skall få tillräcklig innivå vid låga nivåer). Det går naturligtvis att styra utnivån med input gain också men det skall inte vara lika optimalt (vid låga nivåer).
PS. Jag har också bytt alla OP-ampar mot "BB 2604" och alla elektrolyter i signalvägen mot Sanyos Os-con kondningar med samma värden som satt där innan. |
Edited by - n/a on 2003/01/06 20:55:42 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:52:09
|
Jag har byggt ett analogt från EMBLA. Monofilter. Har ej högtalaren klar ännu, men har testat filtren. De verkar ok. De kan uppgraderas med bättre OP, vilket jag förmodligen kommer att göra.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:52:15
|
Så här ser det ut på plats.
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:52:38
|
Med dynamiska högtalare går det väl inte att köpa en sån där box och tro att man har ersatt filtren i högtalarna. Då måste man gå på Embla. |
Hifiarkeologen |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:53:11
|
quote: Originally posted by rikkitikkitavi
hur mycket brus som digitala delningsfilter lägger till beror väl på antalet bitar som används i beräkningarna? och antalet beräkningar samt de digitala signalernas upplösning?
Visst men det blir ju aldrig bättre än den analoga upplösningen och det är inte många apparater som klarar mer än 21-bitars upplösning trots 24 bitar internt. 20 bitar är ju 120dB och det är väldigt mycket! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:02:19
|
Den dära LEM, du säger att den är vettig alltså!
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:02:49
|
DX 24'an har en 40-bitars processor som sköter det praktiska.
Om inte det passar så kanske det här kan vara något.
http://www.clarityeq.com/ |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:04:15
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Den dära LEM, du säger att den är vettig alltså!
Jag är nöjd i alla fall, den är inte till salu. |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:08:06
|
Dahlberg,
Det där var väldigt intrssant! Minst du vad DX-24:an kostat
Själv har jag gått runt och spanat på dessa ...
Prylen på bliden nedan är bara fjärrkontrollen
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:17:45
|
Jag betalade 4500kr till säljarens stora förtret, listpriset skall visst vara 6000kr i Sverige. Men den är billigare i Italien (pruta).
|
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 22:55:53
|
Ville bara tipsa om ett aktivt filter från Norska DP.
http://www.dynamicprecision.no/
Absolut det bästa aktiva filter jag hört, oavsett prisklass. Skippa dom digitala filtren, i synnerhet dom för PA bruk, dom är så skitkass att jag inte ens skulle ta emot dom gratis... Tro mig jag har testat dom flesta stora fabrikaten. Välljudet hänger ju i första hand på analogdelen, inte på hur duktig digitaldelen är. |
The truth is out there. You just have to find it! |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 23:14:44
|
blackhawk, jag vill ju kunna dela ända upp till 2500hz, den dära verkade ju ha fasta steg, och det är ju inge vidare till min applikation då, och helst 3-vägs också!
samt att jag vill ha möjligheten att höja och sänka volym per filterkanal också! |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 23:16:02
|
Blackhawk,
Dynamic Precision ja! Dessa hade jag glömt ... Jag kan bara hålla med dig om att DP's filter är väldigt bra. De är oxå aningen dyra. Jag har för mig att priset för t ex EC-501 (3-vägs mono-filter) ligger runt 12.000 SEK ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 23:20:33
|
Hur funkar EMBLA? skall dessa kopplas till en dator?? |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 23:29:44
|
Ett Linkwitz 24dB med rör. Kan é va nåt´?
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 23:39:51
|
EMBLA har både fasta filter, som man bestämmer i förväg (jag har två sådana; monofilter). Eller så är de PC kontrollerbara, men då dyrare. Alla inställningar, delningsfrekvens, baffelstöd (tror jag), nivå, Q, ställs med program till PC. Så man ställer in med PC, sen är det klart. Vill man ändra, så kopplar man in PCn och gör det.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 07:40:17
|
quote: Originally posted by Blackhawk
Skippa dom digitala filtren, i synnerhet dom för PA bruk, dom är så skitkass att jag inte ens skulle ta emot dom gratis...
Nu vet jag inte vad du har testat men att kalla filtret jag skaffade för skitkass rimmar väldigt illa i mina öron. Det här är mer än bara ett filter och riktigt använt så gör det minst 98% av det tidigare passiva filtrets uppgifter på ett bättre sätt. Skillnaderna är så pass stora att dom inte går att missa. Att det skulle vara bättre på alla punkter hade jag inte förväntat mig, jag har också provat en del aktiva filter. |
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 00:48:56
|
Sorry Dahlberg, det var inte meningen att hoppa på dina tår. Flåt.
Det jag menade var bara att av dom digitalfilter och processorer jag testat så menar jag vad jag skrev. Dessvärre har jag inte testat alla, ditt är ett av dom otestade, så det kan jag inte uttala mig om.
Visst har du rätt i att ditt och många andra för den delen inte bara är ett filter, utan kan mer än så vilket många gånger kan vara en fördel.
Min fasta övertygelse är ändå att ett digitalfilter i dom "lägre" prisklasserna aldrig har skuggan av en chans att jämföra sig ljudmässigt med ett bra analogfilter. Däremot kan en "processor" i många fall vara en lösning i nöden där man i konstruktionen av högtalarna har ett eller flera problem som är svårbemästrade med ett analogt filter och då kan man kan ju "lösa" dom med med en processor. Tyvärr ter sig verkligheten lite annorlunda, ett fel låter sig sällan "kompenseras" utan att några nya fel/problem gör sig påminda.
Hur många finesser ett digitalfilter/processor än har så sitter dom i den digitala regionen, och den är för det mesta rätt OK, däremot kostar det att göra en analogdel bra, fast det var väl inget nytt. Majoriteten av dylika filer/processorer har faktiskt fortfarande 5532/5534 eller ekvivalenter för ett par kronor i utgångsstegen och det säger ju en del om prioriteringen. Jag vet att det fortfarande finns dom som försvarar dom kretsarna och gillar dom, frågan är bara varför? Kan det vara priset, för ljudet är det inte. Obegripligt egentligen när man lägger så mycket krut på resten...
Niklas, DP EC501 har allt det du vill ha, utom en sak då, delningsfrekvenserna är inte svepbara utan har fasta steg. Vill man ha andra frekvenser än det som är standard så går det fint att ändra på med en lödpenna och några nya komponentvärden. |
The truth is out there. You just have to find it! |
|
|
kasra
Member
588 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 02:00:06
|
blackhawk,
Det är mycket möjligt att dem filtrena du pekar på är bättre, det kanske man också borde förvänta sig om man betalar mer än 10ggr Jämfört med t ex ett billigare som det var tal om tidigare.
Nu när vi ändå pratar filter varför inte en passlabs XVR1 :
Den lär ju vara en del fetare än dem dära norska dynamic precison:
Till resten som är intresserade, Nelson Pass ska släppa PCB till en bantad variant till oss DIY:are. Har för mig korten skulle släppas under februari...
/kasra
|
"Pretty girls dont cry"
|
Edited by - kasra on 2003/01/08 02:14:33 |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 09:59:48
|
quote: Originally posted by Blackhawk
Sorry Dahlberg, det var inte meningen att hoppa på dina tår. Flåt.
-Ingen fara.
Det jag menade var bara att av dom digitalfilter och processorer jag testat så menar jag vad jag skrev. Dessvärre har jag inte testat alla, ditt är ett av dom otestade, så det kan jag inte uttala mig om.
-Jag hade faktiskt inga planer på att köpa det här filtret då jag förväntade mig ungefär samma resultat som du beskriver.
Visst har du rätt i att ditt och många andra för den delen inte bara är ett filter, utan kan mer än så vilket många gånger kan vara en fördel.
-Jo det kan en hel del, tillräckligt för mina krav i alla fall.
Min fasta övertygelse är ändå att ett digitalfilter i dom "lägre" prisklasserna aldrig har skuggan av en chans att jämföra sig ljudmässigt med ett bra analogfilter.
-Precis samma utgångsläge hade jag också när jag tog hem det här.
Däremot kan en "processor" i många fall vara en lösning i nöden där man i konstruktionen av högtalarna har ett eller flera problem som är svårbemästrade med ett analogt filter och då kan man kan ju "lösa" dom med med en processor.
-Visst kan det vara så, men det passiva filtret som nu är utbytt var ändå resultatet av åtminstånde tre års arbete och erfarenheter (det lät bra).
Tyvärr ter sig verkligheten lite annorlunda, ett fel låter sig sällan "kompenseras" utan att några nya fel/problem gör sig påminda.
-Det "fel" som vi alla tyvärr måste leva med är våra lyssningsrum och där är det här "filtret" en stor hjälp.
Hur många finesser ett digitalfilter/processor än har så sitter dom i den digitala regionen, och den är för det mesta rätt OK, däremot kostar det att göra en analogdel bra, fast det var väl inget nytt. Majoriteten av dylika filer/processorer har faktiskt fortfarande 5532/5534 eller ekvivalenter för ett par kronor i utgångsstegen och det säger ju en del om prioriteringen. Jag vet att det fortfarande finns dom som försvarar dom kretsarna och gillar dom, frågan är bara varför? Kan det vara priset, för ljudet är det inte. Obegripligt egentligen när man lägger så mycket krut på resten...
-Då det nu visade sig kunna så mycket så såg jag det som en byggsten i en färdig lösning och tanken var ett byta ut hela analogdelen mot NLE-produkter. (Det kan jag iofs fortfarande göra). Jag hade en NLE/12 sedan tidigare och har skaffat två NLE/19 för det här projektet. Nu blev det i stället så att jag städade lite bland det som satt där utan att för den skull bygga om allting. Så filtret är inte i originalskick idag men det lät riktigt skapligt innan också. Idag så är det lika bra eller bättre än det passiva filtret på nästan alla punkter, det jag saknar är en liten aning av vad jag brukar beteckna som klarhet eller öppenhet. Nu är det här en aspekt som jag värderar högt så det är små nyanser det handlar om, annars hade jag inte köpt det. Men i ärlighetens namn så var det huvudsakligen processorn jag var ute efter.
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:15:53
|
ascoolt, men då måste det ju vara digitalt, med AD/DA omvandlare?! låter underbart smidigt med en PC tillkopplad...
behringer skulle man kunna köpa och testa under utvecklingsfasen, dock sa någon att de klipper vid 20hz och 20 000:- hz? att de spärrar allt under och över det, stämmer det verkligen?!
de är jättebilliga!
quote: Originally posted by Thomas A
EMBLA har både fasta filter, som man bestämmer i förväg (jag har två sådana; monofilter). Eller så är de PC kontrollerbara, men då dyrare. Alla inställningar, delningsfrekvens, baffelstöd (tror jag), nivå, Q, ställs med program till PC. Så man ställer in med PC, sen är det klart. Vill man ändra, så kopplar man in PCn och gör det.
Thomas
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:20:39
|
"Till resten som är intresserade, Nelson Pass ska släppa PCB till en bantad variant till oss DIY:are. Har för mig korten skulle släppas under februari..."
låter underbart i mina öron!!!
|
|
|
Topic |
|