HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 servostyrda basar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/01/09 :  09:36:42  Show Profile Send jonsson a Private Message
Är det nån här som kan berätta för en oinvigd varför man använder sig
utav detta... Vad det är bra för och hur det går till????

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/09 :  13:34:57  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Av samma anledning du har servo i bilen. Mer exakthet och kontroll..
Rätt så avancerat det där. Men du kan nog läsa om det på velodynes hemsida..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/01/09 :  13:44:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
Philips MFB?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/01/09 :  14:01:12  Show Profile Send jonsson a Private Message
jag har för mig att jag såg någon bild med en MDS fanatic typ 12:a eller 15" med en liten härva grejer på... som jag fick för mig var servo... såg inte så avancerat ut...kanske tar fel....
Man har denna servo för att "få ett mer kontrollerat konutslag", mindre efterhäng på basen och att den kan gå djupare och rappare...
Har jag förstått det hela någorlunda rätt????

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/09 :  14:23:43  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Servostyrd bas har man oftast för att få ner distorsionen i basen. I en oåterkopplad bas är det inte ovanligt med 10-20% distorsion!

Men genom att återkoppla konrörelsen och kompensera för de fel den gör så kan man få mycket bättre värden. Kräver dock en separat förstärkare med en, ibland ganska speciell, återkopplingsslinga.

Inte alla förespråkar detta tillvägagångssätt. Skeptikerna tycker att man försöker rätta till inbyggda fel i efterhand (det har de ju rätt i på sätt och vis) och påstår att det går att höra skillnad på en bas som är bra från början och en som är återkopplad till att vara bra.

Här är ett par länkar:
http://www.web-ee.com/Schematics/Active%20Subwoofer/SubWoof.htm
http://www.analog.com/Analog_Root/sitePage/mainSectionContent/0%2C2132%2Clevel4%253D%25252D1%2526ContentID%253D12043%2526level1%253D277%2526level2%253D118%2526level3%253D%25252D1%2C00.html

/Marcus
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/09 :  14:27:30  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Hmm, det var visst samma innehåll i båda länkarna. Här kommer en annan som tröst. Om någon nu skulle ha blivit besviken...

http://www-personal.engin.umich.edu/~jglettle/section/antithesis/index.html

/Marcus
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/09 :  14:29:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jo det var ju min så kanske jag ska säga något om det... Det är f ö en MDS Fanatic 12 power! Med kromat chassie! Urk! Men den kan nog röra sig en del och den var ju billig. Dessutom så hade den rätt småsignalparametrar. Nåväl.

Mycket förenklat så är en servostyrd högtalare ett aktivt system där man håller koll på högtalarkonen (oftast med hjälp av en accelerometer) och registerar om den rör sig på ett sätt som avviker från insignalen. Då skickar man en korrektion till förstärkaren att den ska kompencera för det genom vanlig negativ motkoppling. Meningen med detta förfarande är att man ska minska distorsionen samt att linjärisera frekvensgången.

Det är dock inte helt problemfritt.... Systemet är nämligen, även om det är rätt förutsägbart i basområdet, lite svårbemästrat om man ska få det stabilt. Fasvridningarna inom området som ska regleras är nämligen stora. I Philips-fallet så gjorde man systemet enklare genom att göra lådan så liten att avrullningen började så högt att återkopplingen verkade i det området där elementet föll med 12dB/oktav. Tyvärr så medförde det att distorsionen ökade med ungefär samma magnitud som återkopplingen reducerade den. Summa noll...

I mitt fall så var det primära inte att sänka distorsionen utan att sänka den akustiskastrålningsimpedansen hos högtalaren (av diverse orsaker som jag inte går in på här). Om jag minns rätt så sitter där 3 st fasavancerande filter och 2 st fasretarderande och ändå blir återkopplingen så låga att normala rörförstärkare får anses i jämförelse vara hårt motkopplade...
Kan nämna att den inte är färdig ännu. Det är bara ett 5-års projekt...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/09 :  14:48:53  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Ännu en trevlig länk:
http://www.danmarx.org/audioinnovation/servosub.html

/Marcus
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/09 :  14:54:55  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

I mitt fall så var det primära inte att sänka distorsionen utan att sänka den akustiskastrålningsimpedansen hos högtalaren (av diverse orsaker som jag inte går in på här). Om jag minns rätt så sitter där 3 st fasavancerande filter och 2 st fasretarderande och ändå blir återkopplingen så låga att normala rörförstärkare får anses i jämförelse vara hårt motkopplade...
Kan nämna att den inte är färdig ännu. Det är bara ett 5-års projekt...

Hur skulle du anpassa för strålningsimpedansen?
Var sitter det fasavancerande/fasretarderande filter?

Intressant projekt! Var nära att göra det som examensarbete men det blev en förstärkare i sann klass H istället.

/Marcus
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:19:18  Show Profile Send jonsson a Private Message
tackar för alla fina svar och länkar
Min slutsats: ujujujujuj alldeles för avancerat för lilla mig..

NAGREF
jodå fanatic power såg jag allt att det var.. är själv gammal mds fantast.. har två audiophile 1290 power liggandes hemma som ska få bli subbar... har du testat de inomhus nån gång?? eller har det inte kommit så långt än?

Vänligen// Magnus Jonsson

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000