HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips kring nytt högtalarprojekt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dynamitharry
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/01/09 :  08:50:16  Show Profile Send Dynamitharry a Private Message
Tjena gott folk,

hade nästan bestämt mig för att köpa ett par nya högtalare..........men sen hittade jag forumet och nu är man då sugen på att bygga om sina gamla burkar med andra basar(och nytt filter) =)

Förtillfället har jag ett par väldigt klumpiga och stora klossar med Peerless 12":are och vill bygga om dem till ett par lite mer slimmade högtalare med 6,5 alt 8 tums basar. Jag vill ha ett par fullregister högtalare med bra pondus och dynamik hellre än torra och analytiska. Lyssnade tex på Monitor Audio Silver S6 och blev väldigt imponerad. Jag är även helt frälst i de få men mycket trevliga ProAc högtalare jag lyssnat på.

Ok, nu till bygget. Jag har redan fina Morel diskanter och Morel 5 1/4" mellanregister. Det jag behöver är alltså 6,5" alt 8" basarna och det är nu min första fråga kommer in: Är det någon som känner till något projekt med liknande bestyckning eller har något bra förslag på val av basar?

Fler frågor lär dyka upp när det är dags för filterkonstruktion, men själva lådorna kommer i första hand.

Mvh Martin

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/01/09 :  09:25:03  Show Profile Send Frasse a Private Message
Morel har ju ett par trevliga 8" MW 265 266 267. Sedan finns ju scan speak focal seas vifa mfl. Det hänger ju på vad du hade tänkt för prisklass på basarna.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Dynamitharry
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/01/09 :  09:40:32  Show Profile Send Dynamitharry a Private Message
quote:
Originally posted by Frasse

Morel har ju ett par trevliga 8" MW 265 266 267. Sedan finns ju scan speak focal seas vifa mfl. Det hänger ju på vad du hade tänkt för prisklass på basarna.

Aha....kännde inte till Morel 8":arna. Generellt hade jag tänkt mig lite billigare element men fortfarande bra grejor typ Seas, Peerless mfl. Tänkte mest höra om någon hade gjort något bygge som har blivigt bra med något speciellt element.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:58:14  Show Profile Send kasra a Private Message
dynamiyharry:

Vilka element är det du redan har?

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Dynamitharry
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:00:45  Show Profile Send Dynamitharry a Private Message
quote:
Originally posted by kasra

dynamiyharry:

Vilka element är det du redan har?

/kasra

Diskanter: Morel MDT 33
Mellanregister: Morel MW 143

/martin
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:31:15  Show Profile Send kasra a Private Message
Hallo,

Det var ett väldigt fint mellanregister du har valt, även diskanterna är fina.

Jag skulle inte satsa på "sämmre" element än scanspeak, väldigt go bas med mycket pondus!
Var noga med känsligheten osv.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Dynamitharry
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/01/09 :  13:39:39  Show Profile Send Dynamitharry a Private Message
quote:

Hallo,

Det var ett väldigt fint mellanregister du har valt, även diskanterna är fina.

Jag skulle inte satsa på "sämmre" element än scanspeak, väldigt go bas med mycket pondus!
Var noga med känsligheten osv.

/kasra

Ja, det är fina element som jag fick tag i till ett rimligt pris för något år sedan och är delvis anledningen till att jag vill bygga nya högtalare av dem. Känns fel att bara ha dem där hemma =). Ja, scanspeak skulle kunna vara ett alternativ.....prismässigt ligger de vid min smärtgräns.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:02:43  Show Profile Send kasra a Private Message
Hur har du löst delningen mellan MW143/MDT33?
Mellanbasen ser ju lite krånglig ut...

Vilken frekvens hade du tänkte dela neråt?

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Dynamitharry
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/01/09 :  17:07:27  Show Profile Send Dynamitharry a Private Message
quote:

Hur har du löst delningen mellan MW143/MDT33?
Mellanbasen ser ju lite krånglig ut...

Vilken frekvens hade du tänkte dela neråt?

/kasra

Det var en kille på Ljudia som beräknade filtert och jag har hittat ritningen. Ser ut som ett vanligt 2:a ordningens Butterworth filter utan något hokus pokus (kompenseringar eller liknande dvs.) alls. Är medveten om att filtert behöver nog en rejäl genomgång föratt bli mer optimalt.

Till mitt nya projekt tror jag att en delning kring 200 Hz mellan basar och mellanregister kan bli Ok. Har du/någon en annan uppfattning om lämplig delning så hojta gärna till.

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000