HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Soffskakare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/09 :  00:36:01  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har någon här tanke på bygge av en seriös soffskakare? Har sett lite på hembiosajtet, men tänkte höra om det finns någon här som har tänkt/sett nåt?

Skulle vara kul att prova, men har ingen aning om vad man ska använda. Har soffskakarutgång på mitt aktiva filter, så nåt borde det bli så småningom. Den opererar med tidsfördröjning mellan 5-35 Hz.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/09 :  08:56:33  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg anvender 2 stk. av Monacors "Bass Rocker" - se nærmere beskrivelse och bilder på min hemsida:
http://www.soundimage.ishoejby.dk/Different-col/Tactile.htm

Her kan du ochså se alternative "Tactile Transducers" eller hur du gør en riktig "DIY tactile" av en gammal högtalare.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:16:39  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by jan

Jeg anvender 2 stk. av Monacors "Bass Rocker" - se nærmere beskrivelse och bilder på min hemsida:
http://www.soundimage.ishoejby.dk/Different-col/Tactile.htm

Her kan du ochså se alternative "Tactile Transducers" eller hur du gør en riktig "DIY tactile" av en gammal högtalare.

Häftigt! Den var ju dessutom ganska billig, såg den hos minic.se för 480 spänn...
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:24:53  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag måste hålla med om att detta är riktigt coolt! Blir sugen på att snickra hemmabio bara för att få en anledning att skaffa en soffskakare!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:48:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

JAG skulle bygga en utav en gammal JBL 2241 18" bas

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/09 :  13:29:04  Show Profile Send Thomas A a Private Message
En liten kommentar till dekengren.

Det är inte alls bara Hembio som kan vinna på soffskakare. Psykoakustiskt så är det bra med lagom lågfrekventa skakningar i soffan, något som ibland är svårt att erhålla med högtalare. Det ger då en mer verklighetstrogen psykologisk verkan.

Jag undrar dock hur Ino's/Ingvars soffskakare fungerar? Den är ju tydligen ganska olik det som nu finns på marknaden. De flesta verkar tydligen mest runt 40-50 Hz, medans man behöver det mesta i 5-35 Hz regionen för att få den riktigt bra psykoakustiska effekten. Utgången på filtret verkar ju i 5-35 Hz med tidsfördröjning för att matcha med basljudet, så jag undrar om det verkliga funktionen sitter i filtret och inte i själva skakaren.

Thomas

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000