Author |
Topic |
n/a
deleted
1846 Posts |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:29:28
|
ja dahlberg, jag försöker komma in på deras hemsida, seeegt.. just nu. ditt filter är intressant också. ska kolla..
man styr alltså den via PC också?!
jag hade ett delningsfilter av märket POWER en gång i tiden! hmm... |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:31:56
|
Egentligen är väl inte varken digitala filter eller analoga filter bättre eller sämre än varandra (generellt sätt). Vad ni menar med digitala filter vet jag iof inte. Ni kanske tänker på filter som byggs m h a switched-capacitors? Jag tänker på rediga DSP-implementerade FIR- och IIR-filter. Självklart lider dessa filter av kvantiseringsbrus m.m. när en analog signal skickas in till dem, men om man tar signalen exempelvis direkt från en digitalutgång på en CD-spelare så borde de ju helt klart vara vettigare än analoga aktiva filter. Speciellt om man ser på det prismässigt. Jag menar hur mycket dollares skulle det inte kosta att bygga ett analogt 3-vägs 255 ordningens Butterworth filter? I en relativt billig DSP är detta inte några som helst problem, så länge minnet räcker till. O sen så är det ju knappast svårt att i en DSP utföra baffelkomp, byta gränsfrekvenser, byta ordning, utföra upsampling... ja vad som helst i princip... Det är ju t o m relativt enkelt att bygga adaptiva filter.
Förstår dock inte hur i h*lv*t* audioföretagen kan kräva uppåt 100k för de apparater som utför detta. Komponentkostnaden är ju i sammanhanget nästintill gratis, utvecklingskostnaderna, ja så förbaskat lång tid ska det väl inte ta att koda ihop lite algoritmer för dessa applikationer, utvecklingen av kretscheman kostar väl isf lite då. :) |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:38:22
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
ja dahlberg, jag försöker komma in på deras hemsida, seeegt.. just nu. ditt filter är intressant också. ska kolla..
man styr alltså den via PC också?!
jag hade ett delningsfilter av märket POWER en gång i tiden! hmm...
Det går att styra den från datorn men det är inget krav. Allting kan även skötas från displayen, det har jag gjort. Sidan kan vara ganska seg ibland. |
Edited by - n/a on 2003/01/08 13:20:13 |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:46:33
|
Dahlberg, är det Balancerade in och utgångar? information, http://www.hbl.se/DX/DX.pdf
Om man kör den som ett monofilter, man då använda en sådan enhet per sida? eler vad är det till för om man skall använda som mono?
Här kan man alltså dela hur man vill? hög och lågpass! och sedan ställa in med eq och allt annat skoj!
har du hört nån tendens till brus eler brumm?
nöjd? anledning för dig att titta efter nytt delningsfilter?
ser mkt bra ut! |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:18:41
|
Dahlberg, är det Balancerade in och utgångar? information, http://www.hbl.se/DX/DX.pdf
-Ja, elektroniskt med ganska simpla OP-ampar.
Om man kör den som ett monofilter, man då använda en sådan enhet per sida? eler vad är det till för om man skall använda som mono?
- 2,3 eller 4-vägs mono eller som jag kör, 2-vägs stereo.
Här kan man alltså dela hur man vill? hög och lågpass! och sedan ställa in med eq och allt annat skoj!
-Jepp, högpass och lågpass på alla kanaler. Anntalet tillgängliga EQ reglar beror till viss del på filterkonfiguration. Lek med programmet så ser du det där. Jag har inte optimerat inställningarna fullt ut än. Tanken är att använda EQ'n på utgångarna till högtalaroptimering och ingångs-EQ'n till rumskorrigering
har du hört nån tendens till brus eler brumm?
-Nej, inget alls.
nöjd? anledning för dig att titta efter nytt delningsfilter?
-Jag är nöjd och jag tittar inte efter något nytt just nu. Eventuellt så blir det någon fler uppdatering av det här filtret både vad gäller mjukvara och kanske nätdelen.
ser mkt bra ut!
-Joo.
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:24:38
|
Jätteintressant Dahlberg! Hur pass modifierbart är denna pryl? Du säger op-ampar osv.. nätdelar mm, sådant kan man då alltså byta ut, samt kondensatorer brukar vara bytbara ju! kanske t.o.m. kontakter på baksidan.
har filtret allt man kan tänkas behöva?
detta skulle ju vara perfekt för mig då, till mitt JBL projekt, som antagligen blir trevägshögtalare!
vh, n
|
|
|
ud
Member
894 Posts |
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:44:56
|
Jätteintressant Dahlberg! Hur pass modifierbart är denna pryl? Du säger op-ampar osv.. nätdelar mm, sådant kan man då alltså byta ut, samt kondensatorer brukar vara bytbara ju! kanske t.o.m. kontakter på baksidan.
-Kretskortet som innehåller analogdelen samsas där med midianslutningarna och till viss del strömförsörjningen så om du vill byta ut allting så blir det en del att göra. Enklast är nog att göra som jag har gjort. Byte av samtliga OP-ampar och elektrolyter. Det finns säkert mer att göra där om man vill men det känns inte så nödvändigt just nu.
har filtret allt man kan tänkas behöva?
-Det som saknas är ingångsväljare. Jag har dessutom valt att nyttja 2st efterföljande NLE/19 för signalnivåjusteringen. Input-gain använder jag som just det.
detta skulle ju vara perfekt för mig då, till mitt JBL projekt, som antagligen blir trevägshögtalare!
-DX26'an är ett trevägsfilter men där skiljer det lite på da-omvandlarna också (färre bitar). Det är dessutom dubbelt så dyrt (listpris 12000;- ). vh, n
|
Edited by - n/a on 2003/01/08 13:46:28 |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:53:56
|
Vad menas? menar du att den dyrare varianten har färre kapacitet? Till vad, filtreringen eller EQ eller vilket?
Eller förstod jag dig fel kanske...
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:11:10
|
Det använder som jag ser det lite enklare DA-omvandlare, det blev förmodligen en kostnadsfråga under utvecklingen. Utförligare information finns hos LEM antingen på sidan eller via Mail. Sidan verkar fö inte funka just nu. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:43:59
|
Har haft ett två-vägs, det lät inget vidare. Även det med ersatta OP-ampar (OP-275). |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:00:54
|
okej!
lemaudio,s sida är verkligen het puckad idag |
|
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:59:47
|
Nån som provat denna? http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930180&cart_id=
Som inte har nåt filter men däremot kan kompletteras med digital in/ut.. priset kan man inte klaga på heller,, undrar vad digital in/ut kostar?
Men hur löser man inkopplingen av tex 2 digitala signalkällor som CD och DVD med en analog som LP, tillsamans med en digital EQ och en analog förförstärkare och ett digitalt aktivt filter och slutsteg och högtalare?? och om man kan lösa det, hur går det när man vill använda samma system till 5.1 ljud?
|
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 23:12:32
|
okej!
lemaudio,s sida är verkligen het puckad idag
Nu är sidan igång igen. Men det verkar som om du måste maila till dom för att få den utförligare informationen. Jag hade den innan datorn slog en frivolt för några veckor redan. Jag har även gjort en estetisk uppdatering på filtret i form av svart solfilm över både lcd-displayen och led-staplarna. Dom lyser nåt förskräckligt annars. Nu blev det lite mer sansat. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 10:57:40
|
ställde du frågor via mail, eller fick du nått informationsblad av dem på dessa enheter?!
frivolt, det är inte bra!
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 11:02:41
|
Dahlberg,
vad för sorts kontakter är det längst till höger? Dessa känner jag igen, men vad är det? Speakon? har du också sådanna? vad i allsindar..
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 11:05:19
|
Nej här är DIN Dahlberg;
Du har MIDI, är det denna RS -port på den större då som man kopplar till datorn..
dessa verkar sannerligen vara sjyssta!! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 11:06:53
|
Kontakterna längst till höger är kombinerade teleplugg (1/4") och XLR. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 11:12:06
|
Är det, vilken lyx, så de har lyxat till alltihopa på denna! Jag undrar ifall man skulle köpa en sådan hära, kanske försöka hitta en beggad, och seda byta lite komponenter efter ett tag. Finns nog massor som man kunde göra med denna!
Jag är nog rätt sugen på den dyraste, digital in, man kan ju koppla den till en TacT, in med TacT:en till denna via AES/ digital !! |
|
|
HAHA
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 12:45:48
|
IRD har tvåvägs och trevägs aktiva filter för HIFI på gång. Se:http://www.ird-thailand.com/. De har även prisvärda Hi-End förförstärkare med inbyggda filter.
IRD för de som inte vet, konstruerar elektroniken för nOrh. Deras monoblock som kallas LeAmp i nOrh-utförande har gjort sig känt som världens mest prisvärda monoblock.
Priserna är inte officiella men lär hamna på ca. $400-$600 inklusive UPS-frakt.
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 13:08:06
|
Dahlberg!
Laddade hem DX editorn, jäkligt fräsigt interface det dära! man kan ju göra igentligen ALLT där.. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 13:19:07
|
Går den inte djupare än 15,6 hz ? är det någon begränsning, eller.. vad betyder "trough", att den släpper igenom allt den får in utan att bryta ljudet på nått sätt. . .. . |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 14:17:52
|
Går den inte djupare än 15,6 hz ? är det någon begränsning, eller.. vad betyder "trough", att den släpper igenom allt den får in utan att bryta ljudet på nått sätt. . .. .
Alldeles riktigt. Att lägga ett "subsonicfilter" vid 15hz är nog tillräckligt lågt. |
|
|
Topic |
|