HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6n6p + LL1660 + 6b4g PP ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/23 :  17:38:21  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Jag har mätt upp spänningarna ut från min nättrafo:
Anodsp: 355 Vac , 455 Vac, 510 Vac obelastat FELTÄNK !! av mig !!
Glödsp: 2 st 6,4 Vac med mitttapp
Biassp: 49 Vac
har ingen bild just nu
Mvh Tord

Edited by - tordnilsson on 2009/03/24 18:44:19
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/23 :  19:31:55  Show Profile Send reVintage a Private Message
Yo Soundbrigade,
Den finns på engelska också,!

http://www.klausmobile.narod.ru/projects/pr_14_final.htm


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/03/23 :  21:41:38  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Har tittat på den där också - fixed bias, 1660, och 6S45π. Det skulle väl betraktas som klart då?
"Seriekoppling av primären på LL1660 för bättre bas" skriver han också... Det där kopplingsalternativet "Alt U" som han skriver om förstår jag inte hur det ska vara. Hittar det inte i Lundahls datablad, bara M, N, Q, S, T och V.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/23 :  21:52:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Så när som på lithiumcellen är det samma lösning som jag föreslagit tidigare i tråden. Men 1692A är nog ett betydligt bättre alternativ.

Men den nättrafo som Tord har öppnar för fler lösningar.

Men Tord, det måste finnas fler anodlindningar? Annars skulle man inte kunnat få till de ca 300V DC som 7,5W arbetade med. På mina används röd/svart.




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/24 :  18:41:33  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Tjena.
Naturligtvis så har jag tänkt fel - igen !
Det skall vara :
Anodsp: 255 Vac (Sv-Rö), 325 Vac (Sv-Orange), 365 Vac (Sv-Gul) obelastat
Sv-Rö är den linda som användes i min också för att få ca 300 Vdc till anodsp.
Glödsp: 2 st 6,4 Vac med mitttapp ( Grön-Grön + Blå mittapp resp Lila-Lila + Grå mittapp)
Biassp: 49 Vac ( Brun-Brun )
har ingen bild just nu
Mvh Tord

Edited by - tordnilsson on 2009/03/24 18:43:41
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/24 :  19:20:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Den finns på engelska också,!

Men missar den ryska nationalsjälen när man översätter ....
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/24 :  20:41:24  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tord,
Då har vi samma trafos. Tack för uppmätning av övriga spänningar, har varit för lat för att göra dem själv. Mkt tacksam!

Med denna trafo finns alla möjligheter.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/24 :  21:03:28  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Halloj igen.
Ja uppmätningen är ju som sagt gjord utan någon belastning vilket torde betyda att den likrtiktade och belastade ( förstås beroende på last = anodström mm ) spänningen på anodtapparna bör ligga kring dryga 300 kanske 315 Vdc på Sv/Rö linda, ca 390-410 vdc på Sv/Orange linda och ca 430-450 Vdc på Sv/Gul linda.
Detta måste ju kanske kolla upp lite noggrannare men någonstans därikring borde man hamna tror jag.
Mvh Tord
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/24 :  21:58:56  Show Profile Send reVintage a Private Message
Trafon är rejält överdimensionerad och räcker exvis till 300B PP.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/26 :  18:01:01  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Halloj igen.
Jag fick ett förslag tidigare i denna tråd: "Kör PP driver med ingångstrafo om du måste använda 6N6" och kom att tänka på att i en låda i förrådet ligger det några LL1527-trafos som kanske kan komma till användning...?
Datablad på denna länk om någon är intresserad : http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1527_7xl.pdf
Mvh Tord
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/03/26 :  21:21:41  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det finns lite skojiga schemaförslag i min hög med scheman på 6B4G-förstärkare med ingångstrafo. Jag har inte längre nån aning var de kommer från...
Detta första har tyvärr inga förslag på trafos. Det var nog en skiss vid den tiden jag fångade upp det, obyggt alltså:
http://digitalakuten.com/circuits/6n6p%20-%206b4g%20pp%20-2%20amp.gif

Sen kommer will's amp - som jag förgäves har sökt efter igen på webben, men det kanske har dykt upp nu igen. Sånt händer ibland.
Killen har iallafall byggt en sån här, enligt egen utsago.
http://digitalakuten.com/circuits/wills_amp-6B4G.pdf

Sen ytterligare en, som jag gillade mycket - om det är en bra idé vet jag inte, men han (för det är nog en han, men jag har ingen koll alls på var jag hittade kretsen) har använt en transformatorvolymkontroll som ingångstrafo, och det tyckte jag var kul (!).
http://digitalakuten.com/circuits/2a3pp-kul!.jpeg

Tja, Lars, vad tror du, är nåt av detta OK att jobba efter tro?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2009/03/26 21:24:37
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/26 :  21:59:54  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Kul med förslag, men min första tanke var nog att OM man skall använda en trafo på ingången - innan första röret så skall man kanske skippa mellantrafon innan slutrören. Alltså använda ingångstrafon till fasdelare följd av en dubbeltriod vars halvor jobbar i motfas som sen driver slutrören via var sin kopplingskondensator eller kanske hissar man upp potentialen så att man slipper använda kopplingskondingar - OM det går..??
Spånar vilt !!
mvh Tord
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/03/27 :  22:10:57  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Direktkoppling låter ju mer intressant isåfall, iallafall för en sån som jag som har för mig att det är bra att plocka bort kondensatorer i signalvägen - om man kan. Mellantrafo mäter kanske sämre men låter bättre.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/28 :  10:01:15  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej igen.
Jag tror jag börjar med att hålla mig till något av de föreslagna scheman som redan finns i denna tråd, det är lätt att spåna iväg hejdlöst och det slutliga resultatet kanske inte alls står i paritet med hur svårt bygget blir. De förslag som finns verkar relativt lättbyggda vilket tilltalar mig.
Jag är naturligtvis tacksam för fler förslag på kretslösningar.
Mvh Tord
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/28 :  10:41:48  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej Tord,

Glöm 1 och 2. 3:ans princip, men inte exakta koppling, är vettig om man kan kosta på sig volymkontrollen. SACT är den som gäller. Finns på www.diyhifisupply.com för 395USD/par. Har själv ett par sådana som ska ingå i mitt nya försteg.

Järn och kondensatorfritt:



Vid uppstart kan det bli problem då det innan 6C45 börjar dra ström ligger över 400V på 6B4Gs galler. Men det finns säkert något sätt att kirra detta lilla problem.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/28 11:07:27
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/28 :  13:54:21  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
halloj.
Tackar för förslag, för att tydliggöra vad jag nyss skrev så menade jag då de scheman som finns på första sidan i denna tråd,
men jag funderar på den transistor som sitter i det senaste schemat, DN2540 - vad är det som är så speciellt med denna jämfört med "vanliga" fet/mosfet/igbt-trissor ?
Jag har sett att den används flitigt i flera byggen/konstruktioner ute i cyberrymden.
Apropå "startordningen" på rören alltså när de drar ström i förhållande till varandra i uppstartsförloppet så får det mig att bli lite tveksam men man kanske kan tänka sig en tidsfördröjning på anodspänningen till slutrören, för det har väl ingen roll om man lägger spänning på gallren innan anodspänningen är "påsatt" .
Mååånga funderingar blir det....
mvh Tord

Edited by - tordnilsson on 2009/03/28 14:06:19
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/28 :  14:32:58  Show Profile Send reVintage a Private Message
DN2540 är en depletion mosfet vilket i praktiken betyder att den är lätt att göra CCS av.

Tidsfördröjning är nog fel väg att gå. Tror snarare på zenerdioder mellan katod och galler på 6B4G. Kan dessvärre inget om hur man ska applicera.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/28 14:35:24
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/28 :  15:08:52  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
"Tror snarare på zenerdioder mellan katod och galler på 6B4G"

Kommer väl att påverka potentialen i"normaldrift" då rören är uppvärmda och drar sin tänkta ström - eller tänker jag tokigt nu ?

Kan man tänka sig att spänningsförsörja drivrören med en lägre spänning - alltså från en annan linda på trafon eller kanske en egen trafo ? Eller råkar man på andra problem då ?

Annan tänkbar lösning är ett relä som sluter efter viss tid då allt är stabilt och då kopplar in gallren på slutrören, men detta känns som krångligare kanske...

DN2540 ? finns den lättillgänglig i Sverige tro ?
Många funderingar blir det...
mvh tord

Edited by - tordnilsson on 2009/03/29 13:57:01
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/29 :  22:09:03  Show Profile Send reVintage a Private Message
Om du väljer en zener som leder vid exvis 60V så borde väl inget hända om maxsignalen skulle vara 50V. Men jag har som sagt inte full koll.

Om man vill utnyttja 1660 som PP-choke så ser det ut så här enkelt:


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/30 11:43:01
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/30 :  20:12:58  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej igen.
Idel spännande lösningar !!
Fantastiskt hur det nästan sprutar fram förslag på temat !
Fråga: PP-choke , varför använder man en sådan ?
Jag har så smått börjat planera bygget,
En fråga: lysdioderna , inte spelar väl färgen roll, det är väl framspänningsfallet man vill använda sig av för att nå rätt -Ug ? (för jag har gott om gröna 5mm)
Mvh tord
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/30 :  20:52:04  Show Profile Send reVintage a Private Message
Gröna LEDs brukar vara 1,7V. Röda finns i både 1,7V och 2,1V. Har du bestämt dig för koppling?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/30 :  20:59:34  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Jag har tänkt att köra på varianten med paralella 6n6p som driver + min LL1660 osv.
Mina gröna leds mäter ca 1,75 V med ett Fluke-instrument (Fluke 26)
(Förresten, hur är det ? stiger Vf vid ökad ström ?)
Kanske bör jag koppla in tre gröna i serie, det borde bli lika som de två röda + 1n4148 som är föreslaget i det aktuella schemat om man räknat med 2,1 V Vf i de röda + 1 V i 1n4148:an.

Ska bli spännande och lärorikt, det kommer säkert att ta ett litet tag att få ihop den men den som väntar på ngt gott...
(Funderade på om man kanske ska se sig om efter ett par 6c45-rör kanske men jag väntar nog lite med detta.)
/ Tord

Edited by - tordnilsson on 2009/03/30 21:11:27
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/30 :  21:27:19  Show Profile Send reVintage a Private Message
De röda är 1,7V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/30 :  21:29:18  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Då så !
( tittade lite snabbt i datablad på någon led och såg att Vf stiger med ökad ström men det är ganska små skillnader )
Mvh tord

Edited by - tordnilsson on 2009/03/30 21:48:38
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/04/20 :  21:55:58  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej igen !
Ja nu pågår bygget så sakteliga och en fråga har dykt upp : - Glöden till drivröret ? - kan jag använda samma glöd som till slutrören eller bör/skall jag göra på ngt annat vis ? ( använder 6n6p som drivrör i detta första försök )
Mvh Tord

Edited by - tordnilsson on 2009/04/21 20:42:06
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000