HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Den ack så viktiga jorden...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/03/28 :  21:18:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hehehe, idag tog jag livet av en jordslinga med en störskyddstrafo.

Jag har byggt ihop en mediadator av grejor jag har haft liggande. Ljudkortet, ett "soundblaster Live!" har jag återvunnit ur en gammal Dell. Med det i bakhuvudet blev jag väl inte så där jätteförvånad över att det surrade högfrekvent i anläggningen när jag snörat in in allt med lakritssnörena...

Men, innan jag gav upp kändes det som att jag ville prova vad som hände om jag skilde datorn galvaniskt från försteget.

Det var de som behövdes. Nu har jag en tyst setup i "sovrums-stereon" som också kan hantera film.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/29 :  00:08:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör min ljuddator via isolertrafo också, det funkar bra det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/03/29 :  12:29:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ja, det switchade nätaggregatet hittade nog på hyss på jorden som försteget inte gillade. Nu är de skilda åt och det spelar på av bara den!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/03/29 :  13:04:22  Show Profile Send Lovan a Private Message
Intressant. Jag har aldrig upplevt brum från ljudkort varesig det är ett SB Live, X-fi eller inbyggda realtek.
Sitter utrustningen i olika uttag?

Vad använder du som isolertrafo?
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/03/31 :  02:32:20  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Ojordade datorer brukar ju kunna ställa till det. Satt datorn i ojordat uttag?

Olle Norell
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/31 :  08:53:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag använder en specialare, 2x115V EI, sekundärerna seriekopplade och jorden på mittappen. Ingen förbindelse med nätet via jorden alltså. Bryter effektivt alla jordslingor och spärrar högfrekvent skit åt bägge håll. Jag har byggt tre såna uppsättningar. Vid tillfälle ska jag komplettera med urladdningsrör mot åska, avstörningskondingar och DC-fälla också.

Jag hade inga brumproblem själv, det var bara det att det blev en tystare bakgrund till musiken med trafo än utan. Mer dynamiskt utrymme alltså.
I min förra bostad satt den i ojordat uttag, nu är det jordat.

När Preben hade sina horngrejer och dator med sig på DIY-träffen för ett par år sedan så var vi tvungna att använda isolertrafo också, den gången pga brum. I det systemet hörs ju iofs brum som jag aldrig skulle höra här...

Pac, vad har du för trafo nu igen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/03/31 :  14:23:21  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag har också en fulltrafo/isolationstrafo. Det är bra att ha när man som jag har ett oscilloskop som inte verkar vara galvaniskt avskiljt från nätet.
Ut från min trafo är det jordat uttag! Jag har alltså 230V i uttaget på trafon, och skyddsjorden ligger på mittappen!

Som Bernt har gjort alltså!

Olle Norell
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/03/31 :  23:47:52  Show Profile Send esl a Private Message
Instämmer till övriga i hyllningskören.
Har Isolertrafar på allt, alltså en traf per pryl.
Varje transformator dessutom estatisk skärmning mellan primär och sekunder som effektivt tar bort kapacitivt överförd störning mellan lindningarna.
Sedan är det nätfilter, samt överspänningsskydd.
Till slutsteg skall man inte ha kondensatorer på utgången utan att det är ett motstånd i serie..
Är ni med
Alltså ett RC filter istället för en ren Y kondensator.
En kondensator laddar ur sig snabbt när slutstegets dioder öppnar och suger ström.
Kondensatorn bidrar till att hålla nere impedansen vid höga frekvenser vilket vi inte vill. Så lägg ett 22 ohms motstånd i serie med 0,47uF Y kondensatorn.

esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2009/05/22 :  10:42:36  Show Profile Send enigma a Private Message
Ursäkta om jag lyfter upp en äldre tråd, men jag har själv liknande problem och hade tänkt att prova mig fram med dc-fälla och sen en isolertrafo för att se om det kan minimera brummet som kommer då försteg o slutsteg ansluts.

Jag har dock försökt att hitta mer information om isoletrafo och lite byggråd etc. utan att hitta något. Vet ni någon matnyttig sida ni kan referera till?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/22 :  11:16:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Enigma, om du bor i GBG så kan du låna en isolertrafo av mig att testa med. Då slipper du bygga ihop något bara för att testa.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/22 :  14:34:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Måste revidera min uppfattning om isolertrafo till musikdatorn.
Det var en slentrianmässig inkoppling jag gjorde utan att testa pga att försteg och Riaa tidigare har vunnit ljudmässigt på isolertrafo. På dator visade det sig fel i mitt fall, när jag provade utan trafon så blev ljudet mer levande. Tydlig skillnad dessutom.

Så kan det gå...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/05/22 14:36:19
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2009/05/30 :  19:27:12  Show Profile Send Michael a Private Message
quote:
Alltså ett RC filter istället för en ren Y kondensator.
En kondensator laddar ur sig snabbt när slutstegets dioder öppnar och suger ström.
Kondensatorn bidrar till att hålla nere impedansen vid höga frekvenser vilket vi inte vill. Så lägg ett 22 ohms motstånd i serie med 0,47uF Y kondensatorn.

Är det X kondensator, över primären på trafon, som du menar?
Den suger i sig ström vid avstängning, så inte det blir en spännings spik som kan skada förstärkaren. Det går väl inte så bra om det sitter ett mostånd i serie?

//Michael
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/30 :  19:53:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
På dator visade det sig fel i mitt fall, när jag provade utan trafon så blev ljudet mer levande.

Jag mätte med rightmark och kom fram till att kraftaggregatet på min dator inte gillade störskyddstrafo, kul att du också kollade Bernt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000