HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6n6p + LL1660 + 6b4g PP ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/21 :  16:58:37  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej på er, jag funderar på ett litet slutsteg med ett 6n6p-rör som ingångs/drivrör följt av en LL1660-trafo och sedan ett par 6b4g-trioder till slutrör kopplade i Push-Pull. Kan detta funka tro ? eller kan jag råka på problem med detta val av rör ?
Vad tror ni, jag har i stort sett alla delar liggande i kartonger även utgångstrafos och nättrafo.
Mvh Tord

Edited by - tordnilsson on 2009/03/21 19:43:24

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/03/21 :  22:49:26  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Får du tillräcklig förstärkning med 6N6P för att det ska funka till 6B4G med LL1660 emellan? Vilken konfiguration på 1660:n då? Och räcker 6N6P till, med ett my på 22?

Som du hör tror jag ingenting om detta, jag bara ställer fler frågor... 6N6P är ett maffigt rör på många sätt, jag hade gärna kopplat som du beskriver för jag har också delar liggande hemma :P

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2009/03/21 22:49:55
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/22 :  01:03:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
Med en trafo 1:1+1 kommer det att funka, "Amity-style".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/22 :  08:47:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den typen av koppling låter väldigt bra tycker jag.
Det är det enklaste slutsteg man kan tänka sig att bygga också.
För på biasspänning på mittappen, undvik återkoppling.

Under förutsättning att trafon passar bra med 6n6Pi då.
Raka rör alltså - låter kanon!

Jag har provat liknande koppling en del med Hammond 124B som ett mycket
billigare alternativ till Lundahl. Den funkar helt okej ljudmässigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/22 :  11:21:36  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Tänkte mig något liknande detta schema:
http://www.digitalakuten.com/circuits/stigla/Stigla_PP6B4G.jpg

men med 6n6p istället för ECC99 och en "vanlig" nätdel.

mvh Tord
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/22 :  12:43:05  Show Profile Send reVintage a Private Message
Som Bernt säger är grundkonstruktionen mkt bra och enkel. Idén med DC fixed bias via sekundärlindningarna är bra. DC-glöd kan lätt och billigt åstadkommas med hjälp av ett switchat DC/DC från ClasO i kombination med en alt. två CCS-kopplade LM1084.


Förstärkaren i länken är att betrakta som bristfälligt konstruerad. Med den primärinduktans, 8,25H om man ska tro schemat, som föreligger i den kopplingen lär det inte bli ngn basåtergiving öht. Om man kopplar 2:2,25+2,25 blir det 33H men även det är för lågt. 33H motsvarar ca 4kohm last vid 20Hz! Enligt Lundahl är det inggen höjdare att parallellkoppla primärer. Det oavkopplade katodmotståndet gör det ännu sämre. Är detta verkligen något som byggts IRL?

Kör PP driver med ingångstrafo om du måste använda 6N6. Om du ska köra SE ingång gäller exvis 5842, 6C45 alt. E280F(T).

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/22 13:39:16
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/22 :  13:24:36  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Ok. Jag ser mera detta schema som en utgångspunkt till mitt ev bygge, jag har inte tänkt att följa detta schema till punkt och pricka. Katodmotståndet tex stämmer ju inte om jag vill använda 6n6p och som sagt en avkoppling av detta är nog att föredra.
mvh tord
(tacksam för fler synpunkter)
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/22 :  13:41:28  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej Tord!
Det finns ett riktigt schema på den här konstruktionen. Men 6N6 är nog inget 100% förstahandsval.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/03/22 :  14:03:22  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
http://www.audiodesignguide.com/my/pp3.html
Denna är på samma tema och den funkar,till och med väldigt bra.
Jag har byggt två varianter en med 2 6550/kanal och en med 4st/kanal.
Time testade kopplingen du länkade till och det går knappt att få ljud ur den

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/22 :  14:05:06  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej igen.
Ja det är ju fint om det finns ett färdigt schema, men om 6n6np inte är 100% till en dylik konstruktion vad kan då lämpa sig bättre ?
Jag har några 6h30pi liggande kan de lämpa sig bättre tro ?
Mvh tord
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/22 :  14:31:59  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tord!
Svaret på dina sista frågor har du fått tidigare i tråden:

quote:
Om du ska köra SE ingång gäller exvis 5842, 6C45 alt. E280F(T).


Det handlar om att använda ett driverrör som, förutom goda klangliga egenskaper, förmår att klara lasten och ge lagom ingångskänslighet. Detta utan att konstra till det med lokal motkoppling el. resistiv nivåanpassning.

Så här ser det ut om du kopplar 1660 enl. trafokonstuktörens anvisningar. Du får en känslighet på 3,5-4V med 6N6 alt 6H30. Har lagt in Bernts förlag om fixed bias. Har du bara tillräcklig nivå ut från preampen blir det bra.





mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/22 :  14:37:02  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Tackar så mycket för schemat men undrar samtidigt om 6n6p´s gallerförspänning, skall inte den vara 2 V ?? eller har jag fått fel info i datablad ??
Den trafo som jag har (LL1660) är specad för max 30 mA alltså något mer än den i ditt schema - kanske inte spelar så stor roll ?

mvh tord

Edited by - tordnilsson on 2009/03/22 14:55:03
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/22 :  15:47:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Gallerförspänningen avläser du i UaIa-kurvan! Beror mao på vald Ua och Ia.

Du kan få problem i basen med en 30mA då den har låg primärinduktans. Gissar på max 50H om du kör den 4:2,25+2,25. Med ett parallellkopplat 6N6P(för halverat Ri) och ca 25mA bör det fungera. Känsligheten blir dock som förut ca 3,5V. Genom att välja "rätt"(egentligen för litet) värde kan du skrämma ner undre gränsfrekvensen en aning(simulerat blev det med 14uF mindre än 0,1dB fall vid 20Hz.



6C45 med över 20mA, 4,5:2+2, är ett annat alternativ med 3x så hög förstärkningsfaktor. Litet frågetecken dock för utsvinget.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/22 17:23:42
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/03/22 :  20:08:29  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Är detta verkligen något som byggts IRL?

Inte av mig iallafall, som har publicerat schemat :oops:
Killen som byggde heter Stig Larsen, han skrev på diyaudio.com om det när det begav sig. Jag plockade upp hans schema då - men originalschemat, alltså Ralph Powers Interstage 6B4GPP finns också på mina sidor numera. Det låg ju på saligen avsomnade meta-gizmo.com (Triode Guild, Harvey Rosenberg), men herr Powers lät mig lägga upp hans text och schema när han hörde att meta-gizmo inte fanns mer.
http://www.digitalakuten.com/circuits/ralph_amp/ralph-amp.htm
Längst ner på sidan har han ett förslag på koppling för 6S45π (6C45pi), precis som Lars föreslår här ovan.
SE-ingången är en av de saker som tilltalar mig. Men det är ju bra om grejerna dimensioneras rätt då, så att man får basåtergivning... jobbigt att det inte funkar bra med Stig larsens lösning. Får väl snart skriva nåt om det på sidan kanske, nu finns ju originalet där också.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2009/03/23 07:50:46
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/22 :  21:09:27  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
" Gallerförspänningen avläser du i UaIa-kurvan! Beror mao på vald Ua och Ia."
Jovisst är det så det ligger till...
Tänkte visst inte färdigt innan jag skrev...
Jag funderar vidare lite på detta innan det blir dags att slå på lödstationen.
Tack för alla tips och all hjälp av er - jag lär väl få återkomma med fler frågor kanske...
Mvh Tord
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/23 :  08:20:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kollade in Towners artikel. Han använder av någon outgrundlig anledning LL1635, men antagligen var det vad han hade liggande. Så här står det i tillverkarens datablad:

"NOTE: LL1635 is not suitable for SE to PP interstage. For this application we suggest transformer LL1660 or LL1660S."

Har någon jämfört?

Då enligt mitt förmenande kondensatorer bör undvikas skulle man kunna komplettera grundkonstruktionen med följande:

Rör/MOSFET-stabbad nätdel utan kondensatorer på utgången. Antingen 6080 el. DN2540.
Fixed bias med spänningsregulator alt. P.Millets katodbias-lösning.
Stabrör ist för glättningskondensator till drivern.
Diod alt. batteri-bias på drivern.





mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/23 :  09:00:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, nu blev det seriöst!!! Shuntreglering då eller?

Angående trafos så rekommenderade Per Lundahl mig att välja LL1692A snarare än LL1660 till strömstarka, lågimpediva rör som ECC99 och 5687.
LL1671 nämndes också har jag för mig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/23 :  09:41:02  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kan förstå rekommendationen då den lite nyare LL1692A har lägre DCR vilket tyder på färre varv och därmed lägre kapacitans. Det är nog ett bättre val än 1660. Kopplad 3,5:2+2 tål den 21mA(18mA-varianten) vilket bör vara perfekt för ett 6C45.

Ang. regulatorn så är det faktiskt serie-dito jag tänker på. Har beställt 10 kretskort av Jan på www.linearaudio.nl . Mycket intressant krets med flytande regulatordel.

"Measurements show low output impedance of less than 100mOhms, and hum and noise below 300uV, all over the audio bandwidth. Not bad for a tube supply, and no opamps!"

Ang. drivern så är det ju shunt med regulatorrör som gäller. Ev med CCS ist för seriemotstånd.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/23 09:48:21
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/23 :  09:41:47  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej igen. Jag tror att jag börjar med att testa de LL1660 trafos som jag redan har liggande, det känns som lite onödigt att köpa 2 st till redan i nuläget även om det kanske finns mer optimala varianter -det kanske kan bli aktuellt senare, men just nu tänkte jag nu spinna vidare på de komponenter som ligger på vänt i förrådet.
Dock är jag intresserad av en bra kretslösning för biasspänningen, eller kanske skall jag kopiera nått som Audio research har i sina konstruktioner... just för biasen, eller kanske är deras lösningar lite onödigt krångliga. Min nuvarande nättrafo har en särskild lindning för att åstadkomma biasspänning om man vill.
Mvh tord
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/23 :  09:56:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Självklart ska du använda det du har! Tänkte bara passa på att få input på det när reVintage ändå var i farten så att säga...

Biasspänningen går att fixa med en ganska enkel lösning, där går ju ingen ström.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/23 :  10:16:52  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tord!

Det var inte min tanke att du skulle byta ITs. Bara en utvikning i ämnet.

Biasen är som Bernt nämner oerhört enkel att åstadkomma. Likrikta bara biastappen och häng på glättningskondensator-motstånd-zener(ca45V)-plastfilmkond(till jord) i grundläget. Sedan går det ju alltid att förfina med separat justering till resp. slutrör etc.

Vad har din nättrafo för data? Om biaslindningen inte räcker kan man behöva spänningsdubbla.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/23 :  10:41:25  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Tjena.
Nättrafon kommer från en Erik Andersson Triod 7,5 W som jag byggde för många år sedan, likaså utgångstrafos från samma bygge. Jag minns inte ( skall mäta upp förstås ) vad den lämnar för spänning på biaslindan men den borde vara anpassad för detta ändamål...
Kanske verkar konstig att bygga om en Anderssonkonstruktion ( med all respekt för Erik Andersson och hans fina prylar ) men jag rev ner den för många år sen och sen blev den stående... och sen nästan bortglömd -lite synd men nu känns det som om den förtjänar att fixas till och spelas på igen.
mvh tord
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/23 :  13:11:38  Show Profile Send reVintage a Private Message
Om du har chassit kvar så har jag två sådana stående på bänken hemma. Ta ett foto av trafon så att jag kan se om det är samma, mina har ett antal avklippta tampar. Rekommenderar att du behåller Eriks utgångssteg och nätdel exakt som det gjordes. Ev. kan du byta diodbryggorna i glöden till Schottky.

Kan maila bilder om du har rivit allt men har delarna kvar. Du behöver mao bara ändra drivern.

Frågan är om det blir bättre än Eriks förnämliga SeeSaw? Personligen skulle jag enbart bytt utgångsjärnen och skippat ingångsröret.....

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/23 :  14:33:21  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
"Frågan är om det blir bättre än Eriks förnämliga SeeSaw? Personligen skulle jag enbart bytt utgångsjärnen och skippat ingångsröret....."
SeeSaw - vad är det för speciell koppling ? - jag är inte riktigt med på vad den innebär.
Jag har alla delar kvar men det ligger just i delar... inte mycket att ta någon bild på, trafon däremot ska jag försöka ordna en bild på. Apropå utgtrafos är dessa inte bra ?
Jag förstår att Eriks konstruktioner är alldeles säkert mycket optimerade men samtidigt är det intressant och lärorikt att bygga lite själv.
Orginalutgångssteget, där sitter det ett 470 ohm effektmotstånd avkopplat med en 100uF/100 V konding samt 22 ohmare på katodsidan ja det ser väl ut som det brukar just i den punkten men jag vill minnas att ingångs/fasvändarsteget är lite speciellt sen har man ju drivsteget.
Allt som allt är det 2 st ECC88 + 2 st 6b4g i varje kanal, nätdelen är väl standard.
Mvh Tord
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/23 :  15:30:03  Show Profile Send reVintage a Private Message
Topologin var ingångsteg(1/2 E88CC följt av fasvändare(SeeSaw)/driver(1/1 ECC88) om jag inte minns fel. Alltså bort med ingångsstegetom man vill köra kondensatorkopplat! Känsligheten bör då bli ca 1,5V. Utgångstrafon var den svagaste länken vad jag förstått.
Då nättrafon har lindningar med högre spänningar skulle man kunna tänka sig direktkoppling utan vare sig IT-trafo eller kopplingskondensator.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/23 :  16:03:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ointresset är säkert enormt men jag hittade något kul här som dels såg enkelt (nåja) ut och dels såg ut som något som kanske trådrubriken antydde:

http://cxem.net/sound/amps/amp99.php
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000