HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 knas med Edison 12 !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/05/06 :  20:21:16  Show Profile Send urban a Private Message
vet ej om detta är rätt avdelning men jag gör ett försök. Problemet är att ibland så fungerar höger kanal inte så bra, kan endast spela på riktigt låg volym. Vid försök att spela lite högre, >60db ca, så börjar det distortera något grymt! Men även på låg volym så låter det lite som att ljudet vibrerar !? Men endast på höger kanal, och som sagt bara ibland. För det mesta låter det kanon.
Drivrören är nya och småsignalrören är inte mycket använda så troligen är inte felet där.

Någon som har ett bra förslag till vad som kan orsaka detta?

Problemet är att jag inte har något egentligt elektronikkunnande så jag tror att till slut åker jag nog på att lämna apparaten till kunnigare personer men jag är tacksam om någon kunde leda mig in på rätt spår om vad detta kan vara i alla fall!

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/06 :  20:47:54  Show Profile Send reVintage a Private Message
Lämna den till Erik Andersson så att det blir riktigt åtgärdat!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/07 :  07:39:24  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Efter c:a 20 år kan det tänkas vara oxid i någon rörhållare eller dylikt. Lätt fixat!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/05/08 :  16:53:58  Show Profile Send urban a Private Message
ja, att lämna den till herr Andersson är ju den ultimata lösningen ! Tills vidare ska jag prova det med rörhållarna, har redan vickat rören lite fram och tillbaka utan effekt, dock utan att haft loss rören helt. Kanske en lite dusch med kontaktspray också hjälper till,
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/08 :  20:54:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kolla plastkondenstorerna i motkopplingen. Ljusblå har jag för mig de är.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/05/08 :  21:02:53  Show Profile Send urban a Private Message
Jag demonterade/monterade rören ett antal gånger och efter det så fungerar det alldeles utmärkt. Men helt säkert så är någon kondensator mogen för utbyte efter dessa ca 20 år! Och hur man kontrollerar kondingar vet jag faktiskt hur man gör. Alltid något!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/08 :  21:46:13  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bra att det fungerar!
Det handlar inte om åldrade ellytar utan om frekvenskompenserande plastkondensatorer. Dessa åldras inte, men det hände att de drabbades av sk katastrof-fel på några E-12 (eller var det systermodellen Anderson 18?) jag servade. Erik kommer säkert ihåg.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/08 :  22:42:53  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det var frågan om polystyrenkondingar på 220 pf. Vita är dom, inköpta på Elfa. Det blir intermitent kortis i dem. Men jag tror inte det är felet nu, då skulle förstärkaren självsvänga och leva
rövare. De sitter dock enbart i en del förstärkare och borde efter denna långa tid blivit ersatta med bättre typ.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/05/31 :  14:39:50  Show Profile Send urban a Private Message
det har inte riktigt fungerat som jag hade hoppats utan samma problem har fortsatt. Nu har jag lött loss kondingarna och den enda som hade ett irrationellt betende var en på höger kanal där felbeteeendet har visat sig, så det kan vara troligt att det verkligen är den som är orsaken.
Kondingen i fråga är en ERO MKP 1841 med ett värde på 0,1uF/630V. Antar att det är lika bra att byta bägge, det är en per kanal.Kanske är lika bra att byta alla kondingar , det är ju inte så många!

Lite förvirrande är beteckningarna på kondingarna, en modell är märkt 0,47uF/ 400V - inga problem, nästa variant är märkt ,1 uF/630V . Där infinner sig genast en osäkerhet, det ska antagligen vara 0,1 uF och inte 1 uF som jag först trodde. Sedan på dom övriga kondingarna som är av den med + och - så står det bara 100/25V och 100/10V och jag antar att det då menas 100 uF men på schemat ser jag att det finns även en på 100pf som jag inte kan identifiera genom att avläsa beteckningen !?
Lite förvirrande är det för en amatör, men jag ger inte upp !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000