HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Entreq - Fysikaliska osanningar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/03/04 :  11:27:24  Show Profile Send linnar a Private Message
Björn-Ola:
"Tack Linnar. Det värmde."

Bra, jag vill att mina vänner skall må gött!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/04 :  12:25:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror ni förstår att mina kunskaper helt bygger på vad jag har läst i hifitidningar, forum och dokumentation från hifitillverkare. I viss mån har jag naturligtvis testat själv. Men man kan nog se mina åsikter här som en spegel av vad som sägs i hifivärlden. Jag är inte intresserad av att gräva ned mig i en skyttegrav utan försöker vara öppen för nya intryck.
Men min skepsis gäller då någon säger att detta kan inte ha någon betydelse. Så fort man säger att detta inte kan ha någon betydelse och det är meningslöst att testa så har man låst sig. (Till en viss gräns, naturligtvis, jag tror inte heller på kristallers inverkan på rumsakustiken och tänker inte testa.)

Isolermaterialets inverkan på signalen är en etablerad "sanning" i hifivärlden och alla kabeltillverkare verkar ta hänsyn till detta. Man använder hellre teflon än PVC. Vissa tillverkare använder andra material som inte laddar upp sig elektriskt. Andra ser till att få en sån liten kontaktyta som möjligt mellan ledaren och isolermaterialet.
Jag har väldigt svårt att tro att man skulle lägga ned sådan möda på detta om det i slutändan inte påverkar ljudet.
När det gäller högtalarkablar så har jag testat "ECO" antistatspray. Störst nytta gjorde det på cd-skivor men även på kablarna.
Jag har läst att folk som köpt luftrenare typ jonisator upplevde att ljudet blev bättre, förmodligen på grund av att jonerna tog bort statisk laddning. Svalander säljer förresten en liknande apparat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:03:04  Show Profile Send linnar a Private Message

Björn-Ola.
Hifimarknaden är proppfull med folk som vet att det man hör
inte bara har med hörseln att göra. det finns mycket annat
runtomkring som får oss att uppleva ljud på olika sätt.
Upplever man en förbättring genom att lägga en hartas på hyllan
så skall man naturligtvis göra detta. Men om man strikt vill vet
vad som kommer ur högtalaren utan att räkna in allat runtomkring
så hamnar vi i ett annat, kanske tråkigare, läge.

Om jag skulle räkna upp vad jag anser vara ren humbugg som har till
syfte att dra pengar ur folk skulle jag väl bli avstängd från forumet.
Fast jag kan erkänna att en del humbuggrejer fungerar av rent fysiska
anledningar.

Jag läste i Aftonbladets nättidning om en bild av ett spöke. Det står
att det ÄR ingen skugga. För det har en expert nu konstaterat.
Om jag skulle säga "det är rent nonsens det finns inga spöken" kan jag slå
mig i backen på att det skulle strömma in folk här och avkräva bevis
för mitt påstående samtidigt som dom påstår motsatsen.
Det märkliga är att de som påstår att det är sant inte är några "galningar"
det är helt vanligt folk som du och jag. Exakt samma är det med psykprylar
inom hifi. Med psykprylar menar jag sådant som förbättrar ljudet för den som
tror på det.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22005 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:22:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det handlar omd et som jag anger att det handlar om
Nej, läs igen. Det är bra att läsa vad andra skriver om man vill svara på det.

quote:
Dokument om isolermaterialens påverkan på signalen tänker inte jag leta efter
just nu.
OK, tidigare angav du att det var oseriöst att inte uppge sina källor. Jag uppfattar det som att du inte har källor till det du skriver om utan går på hörsägen och förutfattade meningar.

Om du har fakta är det dags att ta fram dem nu.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:53:32  Show Profile Send linnar a Private Message
Pac:

Det som föranledde talet om isolering var detta:
quote:
Ex.vis om någon säger att man kan klä på kablarna en strumpa av bommul så kommer man att höra en tydlig förbättring.
Detta behöver jag inte testa eftersom sanningshalten ligger allt för långt bort från vad som kan vara möjligt.

Här menar jag att det handlar om högtalarkabel. Dessutom är det en målande beskrivning för att "nå fram" med något annat.
Jag ämnar inte starta en debatt om min målande bisats till något helt annat.
Det är det där "helt annat" som jag tycker är kul och intressant att diskutera eftersom det är ett fenomen i hifi-världen.
Det är möjligt att någon annan gled över på signalkablar men jag höll fast vid vad jag menade.

Jag har inte tid, möjlighet, lust eller tycker det är viktigt just nu att börja söka material som skall bevisa min bisats riktighet.

Edited by - linnar on 2009/03/04 13:58:11
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:54:39  Show Profile Send -AG- a Private Message
Får mig osökt att tänka på denna artikel i Stereophile http://www.stereophile.com/cables/805harm/ (även om det är en något annorlunda knorr på denna historia).

"If this review were of a conventional product, I would dismiss it as being broken. Ultimately, no matter what someone might think of its sound - and Michael Fremer is one the most skilled listeners I know of - I really don't see how the CyberLight P2A and Wave cables can be recommended. I am puzzled that Harmonic Technology, which makes good-sounding, reasonably priced conventional cables, would risk their reputation with something as technically flawed as the CyberLight. - John Atkinson"

Edited by - -AG- on 2009/03/04 13:58:02
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/04 :  16:34:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns ju faktiskt företag som kan testa olika apparater och anordningar för att avgöra om en dessa har inverkan på signaler som ska behandlas.
I Mörbylånga finns en grupp mycket duktiga människor från RIFA som vet allt om störningar som är värt att veta. Det kostar nog inte en halv miljon att be dem mäta upp vad wrapsen gör 50Hz-signalen som flyter i sladden.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:43:16  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
@Soundbrigade:

Värt att undersöka! Men det är minst lika intressant, om inte mer, att undersöka om de påstådda effekterna av wrapsen verkligen är hörbara, vilket påstås på Entreqs hemsida. Men det kanske killarna på Rifa kan fixa det med? Det kunde ju också vara intressant för tillverkare av olika tweaks att ha en "provningsanstalt" med erkänt duktiga fysiker/elektroingenjörer som kunde vidimera att tweaksen har påstådd effekt. Jag menar, då slipper ju tillverkare och återförsäljare att riskera att förirra sig in i den marknadsföringsmässiga/kunskapsmässiga gråzonen (självklart helt ofrivilligt) där de eventuellt kan råka att bli stämda för vilseledande marknadsföring. Då kunde de ju också få någon "kvalitetsmärkning" (typ "guldsladden" eller "guldmusen" eller nåt') vilket visat sig ha positiva effekter på försäljningen av produkter i andra branscher.

Jag tror att det måste anordnas något ordnat kösystem då jag kan se framför mig hur tweakstillverkarna formligen vallfärdar till "provningsanstalten" för att få sina produkter kontrollerade/kvalitetsmärkta .

@Linnar: alltid lika uppfriskande att läsa dina inlägg

/s

edit: tavfel

Edited by - Stefanolo on 2009/03/04 18:50:26
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22005 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:50:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
John Atkinson är en cool kille. Den där kommentaren är en del av sammanfattningen på mätningarna han gjort. http://www.stereophile.com/cables/805harm/index3.html

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:05:19  Show Profile Send linnar a Private Message
Stefanolo:
"@Linnar: alltid lika uppfriskande att läsa dina inlägg "

Tack!

Faktiskt en intressant idé det där med någon slags allmän testcenter för
psykprylar. Kunde man få ett sådant center godkänd av någon kvalitéts-
institut typ ISO så blev det nästan ett måste att släpa dit prylarna
för företagen. Utan "FSA"-stämpel ingen försäljning. FSA= "Fungerar Som Avsett".

Fast i ärlighetens namn kommer det nog inte att gå åt så värst mycket kölappar.
Jag tror inte ens kabeltillverkarna kommer att lämna in kablar för att få dem
verifierade att de låter som avsett.

Men kul är idén!

När jag tänker efter så finns det faktiskt en organisation som kunde
ta den grejen: Ljud Tekniska Sällskapet - LTS.

Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:16:20  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Linnar: LTS..ja just det. Tänkte inte på det.. Där är jag medlem. Jag kan hjälpa till att koppla i och ur kablar...det är så långt mina tekniska kunskaper sträcker sig .

/s

Edited by - Stefanolo on 2009/03/04 20:19:08
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:04:20  Show Profile Send linnar a Private Message
Stefanolo:
du kommer dock inte att behöva stressa.
öhman har redan bjudit in företag att låta testa sina kablar som
påstås göra en del på ljudet. Det var några år sedan och ingen
har hört av sig vad jag vet.

Man kan undra varför ingen hört av sig då dom äntlgen skulle få
changsen att verifiera det som påstås.

http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/kablar.pdf

Nu gällde det kablar men det skulle lika gärna kunna gälla annat
väljudande också.

EDIT:

Lite om hur en blindtest går till:
http://www.lts.a.se/FAQ/Omblindtester/tabid/115/Default.aspx
Av någon anledning, som jag inte förstår, är flera (inte alla) som
hör skillnader med psykprylar inkopplade inte itresserade eller
tror inte på blindtester. Tyvärr!

Edited by - linnar on 2009/03/04 21:19:09
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/03/04 :  22:09:12  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Jag är absolut inte intresserad av möss eller dyrkablar...stollar finns det gott om.....men hur många av er är det som har testat dessa prylar...lts...bla...bla...Öhman...bla...bla...blidtest..bla...bla...lyssnadet ,för helvete, sker med öronen(eg. hjärnan).
Det finns en del saker som jag ogillar mer än överprissatta hifi-prylar, skulle aldrig få för mig at köpa ett par högtalare för 80000kr som dessutom inte går att pacera i ett normalt vardagsrum, hifi prylar som är extremt fula...och människor som tror att de vet allt.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2009/03/04 22:09:42
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/03/04 :  22:20:59  Show Profile Send govinda a Private Message
quote:
När jag tänker efter så finns det faktiskt en organisation som kundeta den grejen: Ljud Tekniska Sällskapet - LTS.

Vilka ingår i blind-testgruppen?

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/04 :  23:23:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om nu mer vetenskapliga metoder inte anses rumsrena, utan allt ska avgöras med öronen, kan det inte vara svårt att ringga upp för en test där man INTE vet hur testuppställningen ser ut, alltså blindtest.
har en kompis som gjort blindtester men också gjort "öppna tester" där han suttit med ljudkompisar och kopplat fram och tillbaka. Men han konstaterar att "öppna tester" inte är några tester utan social samvaro till musik ...
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/03/04 :  23:54:04  Show Profile Send acebowler a Private Message
Säkert OT som sjutton men intressant....
Kolla Tommy Folkessons tänkande om rörljud... Just detta med förväntat ljud hos många.
För er som inte vet så är han en av dom mer kända gitarrförstärkarfixarna i sverige.
http://www.tommy-folkesson.nu/ror3.htm

Lite kul att en sådan person resonerar så? läs gärna om hur han får till sitt sound...
Själv hör jag ingen skillnad på en "bra" kabel eller en "mindre bra" skall nämnas..
Själv fokuserar jag mer på om musikerna spelar bra ihop eller om baskaggen låter papp än om kabeln är en bov i dramat...
Dock är naturligtvis ljudet VÄLDIGT VIKTIGT, men man får inte glömma det man egentligen lyssnar till...MUSIKEN!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/05 :  00:09:15  Show Profile Send linnar a Private Message

"Vilka ingår i blind-testgruppen?"

Ingen ännu, för vi kom just på det. Men Öhman på LTS har en gång lagt ett
förslag på hur man kunde gå tillväga och jag tor också han nämnde några namn.
Men det gälde då kablar. ElektroniVärlden utmanade för en sisådär 20år sedan
hela hifieleiten att komma till en utställning där tiidningen gjort klart ett
rum för blindtest. Vem som helst fick komma med egen musik och egna kablar
för att bevisa att dom kunde peka ut sina kablar eller tala om vad för kablar
som det spelas på just nu eller något sådant. dom lovade att ställa upp på
varje utställning med detta där dom var med. som sagt, det har gått runt 20år
och fortfarande har ingen hört av sig. Ok, dom har inte hållit på med det hela
tiden man ändå...

Det är på tiden en grupp eller LTS inrättar en stående grupp (som kan bvariera)
med väl valda personer som då och då blindtestar olika prylar, inte bara psykoprylar.

Hallå, kom igen nu...
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2009/03/05 :  13:36:32  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Klenkar skrev:
quote:
Det finns en del saker som jag ogillar mer än överprissatta hifi-prylar, skulle aldrig få för mig at köpa ett par högtalare för 80000kr som dessutom inte går att pacera i ett normalt vardagsrum, hifi prylar som är extremt fula...och människor som tror att de vet allt.

Nä jag håller med Dig! Dyra/stora högtalare som inte går att placera i vanliga vardagsrum finns det gott om; (jag har haft Orishorn skitfula), Wilson Audios större högisar, Marten, QRS, Ino i56 och i64 m.fl (alla jättefula rent subjektivt enligt mig, för det finns väl ännu inte någon objektiv standard för vad olika männinskor tycker om utseendemässigt )

Hifiprylar som är extremt fula (och det vet vi ju alla vilka det är, för även där finns det väl en objektiv standard att utgå ifrån??) skyr jag som pesten. Utseendet är ju minst lika viktigt som ljudet. Vi ser ju med ögonen/hjärnan som tvingas att processa dessa estetiska styggelser.

Besserwissers är hemska männinskor. Inte nog med att de vet allt, de ska även pracka på andra mindre kunniga människor sin egen uppfattning . Så, fy f-n för att sprida kunskap på hififorum världen över. Låt oss vara ifred och tro vad vi vill. Upplysningen och vad som följde efter den är den största olycka som drabbat mänskligheten. Livet blir så jobbigt nu när vi vet/börjar att förstå att tomtar och troll troligtvis inte finns .

Och jag som trodde att hifi-fora av olika slag var till för att undersöka hur det förhåller sig med olika tekniska spörsmål och om att utbyta erfarenheter och kunkaper ( alltså paw rikktitt). Så fel man kan ha .

mvh

/stefan (som inte vet/förstår ett skit men är väldigt intresserad av att lära sig av de som är kunniga inom olika områden. Gärna genom HifiForum.nu. Men annars finns det ju andra fora att vända sig till)

edit stavfel + flyttat parentes

Edited by - Stefanolo on 2009/03/05 14:15:51
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/05 :  15:19:14  Show Profile Send linnar a Private Message

När det gälle utseendet på hifiprylarna har jag numera en
enkel regel att följa från min kära hustru:

De får inte synas! Punkt!

Därmed är ribban satt!

Hon är antagligen trött på de kubikmeter hifiutrustning som bestämde
hur vi skulle möblera tills för några år sedan.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/05 :  16:43:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, håller ni party än!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/03/05 :  18:04:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ojdå, och jag som tyckte mig höra skillnad med wrapsen på.
Ja, nu ligger jag här.
Passa på och sparka på mig.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/05 :  18:15:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bernt:
quote:
Oj, håller ni party än!

Nu kommer du när vi har en låda olikfärgade kristallkulor som suger upp negativ energi från deathmetal-musik, att packa upp....

Edited by - soundbrigade on 2009/03/05 20:10:13
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/03/05 :  19:05:47  Show Profile Send Klenkar a Private Message
En sak är att vilja lära sig nya saker, det vill nog de flesta! Att hålla sig till sakliga och faktiska argument är inget konstigt...men att spekulara...låter si låter så! Köp, lyssna och returnera......skriv!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/05 :  20:53:24  Show Profile Send linnar a Private Message

Vissa saker kan man ganska enkelt gissa sig till om
det skall berika mig eller någon annan.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/03/05 :  21:13:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En sak är säker.
Hifi är mycket roligare om man kan leka med koner och puckar och sånt än att bara ställa upp lådorna och trycka på play i förvissningen om att inget man gör egentligen kan ha någon som helst betydelse för ljudet.
Då tvingas man ju bara att sitta ned och lyssna på musik.
Gud vad tråkigt!
Det blir mycket roligare om man samtidigt kan sitta och fundera på vad det gör för ljudet om man flyttar den högra konen under cd-spelaren en cm åt höger eller flyttar blomkrukan från den vänstra sidan av fönstret till den högra.
Det är det hifi handlar om!
All tid spenderad framför anläggningen är egentligen bortkastad tid som man istället kan spendera bakom anläggningen där man kan ha det mysigt och byta kablar och flytta koner.

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000