Author |
Topic |
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 23:23:36
|
Klenkar skrev: quote: En sak är att vilja lära sig nya saker, det vill nog de flesta! Att hålla sig till sakliga och faktiska argument är inget konstigt...men att spekulara...låter si låter så! Köp, lyssna och returnera......skriv! dd
Ett fritt meningsutbyte berikar . Jag vet inte vem du syftar på när du menar att någon "spekulerar". Jag väljer att "känna mig träffad" . Inte på något grälsjukt sätt . Jag har full respekt för att det finns många preferenser inom vår hobby och att det finns plats för alla. Ingen behöver skriva någon på näsan vad som är "rätt". Det som jag (och andra med mig) vänder mig mot är att det i marknadsföringen av diverse prylar och tweaks, tas till en del högst tvivelaktiga påståenden och skrivningar. Vad någon "hör" och "inte hör" bryr jag mig mindre om, för det är upp till var och en att bli salig på sin tro/uppfattning.
Angående spekulationerna som det refereras till så kan jag meddela att jag har 30 års erfarenhet och intresse av Hifi och har hört och testat en del under den tiden och kommit fram till vad som passar mig. Precis som du är jag inte intresserad av dyrkablar och diverse underliga tweaks utan det räcker fullt och gott för mig med bra musik återgiven på ett så ofärgat sätt som möjligt .
Allt gott!
/stefan
edit stavfel |
Edited by - Stefanolo on 2009/03/05 23:25:22 |
|
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 23:37:09
|
Björn-Ola skrev: quote: Ojdå, och jag som tyckte mig höra skillnad med wrapsen på. Ja, nu ligger jag här. Passa på och sparka på mig.
VAD MENAR DU?? HÖRDE SKILLNAD! DET ÄR JU OMÖJLIGT!
Jag har läst den här tråden ett par gånger från början (ja, jag fattar trögt och är inte riktigt klok) och kan inte se en tillstymmelse till att någon måttat sparkar mot Dig utan snarare gett "en känga" åt den taffliga hanteringen av fysiken som Entreq sysslar med. Du kan lungt resa Dig upp igen .
/stefan |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 00:02:39
|
Som ofta så delar fältet upp sig i en troende och en icke troend sida. Jag TROR inte i detta samanhang. Jag VET eller vill VETA.
Det som ger mig mervärde med hifi, förutom att lyssna, är att bygga själv. Jag har hållt på med hifi sedan slutet av 60-talet med ett uppehåll i 20år. Mycket byggen har det blivit genom åren och då skall man inte tala om testandet. Men att testa diverse kabelbandage, påsar runt kontakterna, spikes, möss, stenar och mycket mer kan bara leda fram till upptäckten att man är mottaglig för placebo eller inte. Sådant som ser ut att inte fungera fungerar oftast inte heller.
Det jag aldrig mött under alla dessa år är folk som tror på ditten eller tror på datten. På "min tid" handlade det bara om kunskap, inget annat. Numera upplever jag det som om det har smugit in en nästan religös vinkel i hifi. "När jag bytte färg på förstärkaren hörde jag överaskande att sångaren hade skägg, det visste jag inte" osv. Det är ungefär den nivån och bland sådant folk som Entreq skördar sina framgångar. Det räcker med att man virar dessa dyra plastpåsaer runt kontakten och plötsligt låter det som om jag bytt stereo till en mycket dyrare (för dessa folks är priset en viktig faktor i njutningen).
Jag motsätter mig inte enskilda människor som njuter av musiken på sitt sätt med sockar över kablarna och regnställ runt kontakterna. Det jag motsätter mig är den industriella lurarverksamheten som pågår och som har samma syfte som narkotikaverksamheten: Få folk att fastna så att man kan tjäna pengar på dem länge.
Detta betyder inte att jag tycker Entreq sysslar med lurendrejeri. Dom tror säker på det dom håller på med och de förklaringar till att grejerna fungerar.
|
Edited by - linnar on 2009/03/06 00:08:53 |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 01:01:06
|
Alltså,
har avhållit mig från att skriva länge nu då jag tycker forumen mer eller mindre ödelägger denna roliga hobby. Men ok, bör inte en moderat hållning här innebära att man litar på sina öron och då och då när man blir osäker gör en reality-check, dvs testar blint?
Jag har t ex blindtestat en kompis som påstod att två olika skivpuckar lät klart olika. Efter att han prickat in fem rätt av fem möjliga blint, gav jag upp och accepterade att skillnaden var klart hörbar. En annan gång tyckte vi att vi hörde skillnad när vi provade PS Audios "nätförbättrare" (den där blinkande saken). Närmare undersökning visade att den gjorde absolut noll i min anläggning.
Å andra sidan, när vi testade PS Audios strömkablar mot Nordost var skillnaden som att ha två olika anläggningar! Jag skrattar därför när jag läser att nån rent principiellt avvisar möjligheten av att dessa kablar KAN göra skillnad. Varför förutsätta nåt när man kan pröva? Kan jag förklara varför de låter olika? Nej, men varför skall man avkräva mig sådan kunskaper för att få ha roligt? Eftersom de som rent principiellt avvisar möjligheten inte kan förklara vad jag hör så verkar deras kunskaper inte hjälpa här alls.
Mer respekt till dem som utifrån sin kunskap ger en förklaring av vad man kan höra - deras kunskap berikar och ger mig (iallafall illusionen av) att förstå (för mig) svåra tekniska sammanhang. Men på samma sätt kan erfarna i s k high-end ibland peka på saker som det tar mig lång lång tid att upptäcka, men som så småningom visar sig stämma.
Ett exempel: att silverkablar skall ha ett ljust skimmer låter ju som en skröna, men ändå har många hävdat detta som en realitet. Jag har inte hört det så jag har inte köpt det. Det var först när jag blindtestade mina älskade KCAG mot en kopparkabel av bästa kvalitet (Nanotech om nån undrar) som jag under en längre period av hoppande mellan de två ingångarna la märke till att den ena kabeln la som ett ljus omkring instrumenten varje gång, ett slags lysa-upp-effekt som störde mig stort när jag nu lade märke till den. Det var förstås silverkabeln och nu kunde jag känna igen mig i vad månmga skrivit om.
Jag tror att hobbbyn behöver mätnissar likaväl som tränade lyssnare. Lyssnare som lyssnar efter musikens inre mening. Vilken kabel, förstärkare, skivpuck gör musiken begriplig, skiljer mellan ackompanjemang och solist, gör så att instrumentens träresonans framträder, gör så att du hör vad sångaren sjunger? När man lär sig fokusera på rätt saker är det lätt att höra skillnader mellan mycket mer än man kan tro.
Å andra sidan älskar jag dem som öppnar apparater och avslöjar halvt om halvt bedrägliga förfaranden typ "to rebadge" det billiga och sälja det dyrt. Keep up the good work, I say!
Och bara för att man försvarar skillnaders existens behöver inte det betyda att man tycker allt gör skillnad eller att dyrt är bättre. Och bara för att man gillar mätningar behöver man inte vara en tråkmåns som inte gillar när musiken har en rejäl imponatoreffekt (ofta har dessa fantaster enorma bassystem t ex).
Kom igen, live and let live - and cheer up a little!!
I all välmening
Stefaeri (för tillfället skrivande på ett hotellrum i Nicaragua!)
(Edit: stavfel) |
Edited by - Stefaeri2001 on 2009/03/06 01:28:29 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 08:20:56
|
Stefaeri2001:
Fortsätt du att njut av din musik på ditt sätt! Det kan ingen ta ifrån dig allra minst jag och flera andra som är "motståndare". Men det får heller inte stoppa mig och de andra att säga motsatsen.
Om två kablar verkligen får olika ljud ur en anläggning måste åtminstone en av kablarna vara byggd medvetet för att färga ljudet.
Puckar på skivan är en mekanisk och påtagligt fysisk massa som läggs på en rörlig lika påtaglig massa. Det finns alltså en fysisk tänkbar möjlighet att olika puckar kan medverka hörbart på ljudet. Inget konstigt alls. Men att "skillnaden var klart hörbar" lägger jag in i facket "målande beskrivning för en möjlig ytterst liten skillnad".
"när vi testade PS Audios strömkablar mot Nordost var skillnaden som att ha två olika anläggningar!". Jag har upplevt samma sak! Men inte genom att byta kablar. Jag vände på stickkontakten och "plötsligt klev orkestern ut i rummet". Nja, nu överderv jag lite (lite?). Jag hörde en mycket liten skillnad och det är inte konstigt alls. Det har med faserna, transformatorns inkoppling och något mer att göra.
"Eftersom de som rent principiellt avvisar möjligheten inte kan förklara vad jag hör så verkar deras kunskaper inte hjälpa här alls." Jag tror ingen avvisar något av princip. Åtminstone jag avvisar sådana påståenden (helst utan att vilja säga det till den "drabbade") därför att den skillnad som finns mellan olika kablar är så liten att man rimligtvis inte bör kunna höra någon skillnad endast på grund av kablarnas olikhet. Om man ändå påstår att skillnaden är så stor, att det nästan motsvarar skillanden av att byta från en sämre anläggning till en bättre, då föreligger något annat fel på grejerna. Skillnaden mellan två lika långa kablar med samma area men olika tillverkare är rent fysiskt mycket mindre än vad vårt hörselsinne kan uppfatta. man måste förstäka skillnaden hundratals gånger för att skillnaden skall bli statistisk säkerstäld.
Annars är det väl dokumeterat att placebo är en enormt stark kraft. Mycket starkare än man brukar tro. Men inte hos alla! När man testar läkemedel och som referens använder sockerpiller så finns det alltid några i gruppen som inte reagerar alls på placeboeffekten medan övriga reagerar med varierad styrka. Samma är det med religon, en del som tidigare inte varit religösa fastnar direkt när dom kommer i kontakt med fenomenet medan andra är fullständigt omotagliga för sådan påverkan. Varför är det så? Jo, därför att det handlar om en andlig påverkan och inte någon fysisk sådan. Om man i stället skulle klämma alla testperonerna på armens skulle alla bli påverkade därför att det är en påtaglig fysisk påverkan.
Det finns även en kulturell känslomässig påverkan på vårt tyckande. Ex.vis faller Europeer för motorljud som är lite grovt medan Japaner faller för mer ljust högvarvigt motorljud osv. Kan det kanske också vara så att man kan "falla" för olika namn på produkterna? Vad jag vet så tycker flera att just Silver i kablar ger ett "ljust" ljud. Det, tror jag, hör samman med färgen på materialet eller kanske så enkelt att man helt enkelt vet att det är silver i. För rent fysiskt borde det rimligen inte vara någon hörbar skillnad mellan silver eller kopppar i en ledare.
"Och bara för att man försvarar skillnaders existens behöver inte det betyda att man tycker allt gör skillnad eller att dyrt är bättre. Och bara för att man gillar mätningar behöver man inte vara en tråkmåns som inte gillar när musiken har en rejäl imponatoreffekt (ofta har dessa fantaster enorma bassystem t ex)."
Sunt tänkt! Fast jag är nog en träskallig tråkmåns....
|
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 09:14:22
|
Ingen ska känna sig träffad.......inte alls min mening...allt jag ville säga var testa prylen....fungerar den inte, så gör den inte det! Jag "tror" inte heller att dessa prylar fungerar, men jag kan inte veta. Har alltid haft svårt att "tro" att en liten bit av något skulle ha en stor inverkan på allt. cheers dom |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 09:32:36
|
quote: Det som ger mig mervärde med hifi, förutom att lyssna, är att bygga själv.
Linnar, har du byggt nu? Trodde att du inte hade nån anläggning alls? Simuleringar i mängder som du gjort har jag ju sett men aldrig ens en enda gång något du byggt i verkligheten, förutom mätmojen, Mätro. Vore roligt i så fall att höra dina alster på DIY-träffen i vår! Eller bilder kanske? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/03/06 09:35:12 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 13:00:41
|
Vi är nog alla medvetna om placeboeffekten när vi testar. Byter man ut exempelvis en kabel så hör man ofta en stor skillnad. När man sedan byter tillbaka så är skillnaden mindre. Switchar man en gång till så är skillnaden plötsligt väldigt liten. Det kan ha olika förklaringar, en sak är att när man hör ett musikstycke för andra gången så hör man fler detaljer. Det innebär inte att detaljerna saknats första gången utan det är naturligt att man upptäcker fler detaljer varje gång man lyssnar. Då kan man förledas att tro att ljudet har blivit tydligare. Därför måste man alltså växla fram och tillbaka många gånger och använda välkända musikstycken. Vi får väl förutsätta att de flesta här är såpass insatta att man inte sitter och hallucinerar fram skillnader som inte finns.
Själv har jag faktiskt blindtestat kontakter till nätkablar. Jag trodde aldrig att de skulle ge några skillnader men till min förvåning så var det klart hörbara skillnader. Vi testade tre olika kontakter och två hade en fastare bas än den tredje och en skiljde ut sig genom ett mer kristallklart ljud. Vi använde bara två musikstycken, en med en kontrabas och en med kör. Tillslut gjorde vi ett blindtest och jag hade inga svårigheter att höra skillnader. Och så finns d et folk som skriver mig på näsan att nätkablar inte gör någon skillnad och att de inte ens behöver testa för att de redan #8221;vet#8221; att det inte kan göra någon skillnad. Rätt så arrogant faktiskt.
När det gäller Entreqs produkter så har jag testat några stycken. Mössen kan göra underverk på mindre högtalare. Tydligare och mer kontrollerat ljud med mer kroppskänsla och basen verkar gå djupare. Jag har även testat de svampliknande apparatfötterna och de gjorde lika stor verkan som mina BDR-koner och puckar, men jag tyckte att s-ljud blev lite för övertydliga i min anläggning. Jag har två wraps hemma och bland annat tycker jag får en tydligare bas. Men här har jag inte testat så noga. Jag råkade också ut för ett bakslag här. Plötsligt fick jag in störsignaler från mobiltelefonen in i anläggningen. När jag tog bort wrapsen från cd-spelaren så försvann det. Någonting hade hänt, men jag undersökte inte vad utan placerade den vid grendosan istället.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 13:26:32
|
quote: Plötsligt fick jag in störsignaler från mobiltelefonen in i anläggningen. När jag tog bort wrapsen från cd-spelaren så försvann det. Någonting hade hänt, men jag undersökte inte vad utan placerade den vid grendosan istället.
Intressant. Det verkar ju som om de agerar antenn på något vis då i alla fall, om det sedan är bra eller dåligt får andra bedöma. Den prylen hamnar för min del på fel sida av vad jag tror är vettigt, jag kan göra andra saker istället. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 14:03:00
|
Jag tror inte att det är bra, om jag får gissa något. Men kontakten satt lite löst och tyngden av wrapsen gjorde det inte bättre. Det blev en tydlig glipa mellan apparathöljet och wrapsen. Det var troligtvis inte wrapsens fel och de verkar ju fungera på de andra kontakterna. Det kanske snarare visar att man måste vara nogrann när man monterar dessa. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 17:07:27
|
Det är möjligt att wrapsen kan agera antenn då det ligger stavar isolerade runt kontakten. När man inte jordar dessa stavar så kan vad som helst hända.
När jag byggde en testmikrofon för ett tag sedan så gav inte alu.röret kontakt med jordningen. Alltså jag hade en ledare runt mikrofonkablarna som inte var jordad. När jag sedan mätte frekvens så fick jag en kurva som jag aldrig sett förut. När jag åtgärdade jordningen så kände jag igen frekvenskurvan igen.
Möjligheten finns alltså att wrapsen KAN höras. Men det handlar i så fall om en försämring. Fast grundtips är att de inte hörs alls.
|
Edited by - linnar on 2009/03/06 17:08:42 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 17:35:48
|
quote: quote: Det som ger mig mervärde med hifi, förutom att lyssna, är att bygga själv.
Linnar, har du byggt nu? Trodde att du inte hade nån anläggning alls? Simuleringar i mängder som du gjort har jag ju sett men aldrig ens en enda gång något du byggt i verkligheten, förutom mätmojen, Mätro. Vore roligt i så fall att höra dina alster på DIY-träffen i vår! Eller bilder kanske?
Jag är inte helt utan grejer men de är inte fotogeniska.
Varning, nu börjar en dåres försvarstal:
Jag skrotade min anläggning för några år sedan. Den hade det mesta utan CD. Högtalarsystemet var ett 3D-system med en ljudledning på runt 400 liter. Detta skrotades när vi skulle bygga om vardagsrummet. Frugan ville inte ha så stora prylar där längre. Jag protesterade men som en tanke en dag bokstavligt talat exploderade anläggningen. Frugan blev lomhörd för ett tag. Någon liten palting hade dragit på max volym, max bas och max diskant. När frugan skulle lägga på en platta och tryckte på Power- knappen small det, ordentligt! Nätagregatet brann upp och ena slutsteget förlorade några kondingar. Eller nått sånt, jag minns inte längre exakt.
Jaha, det kopm ju lägligt precis när vi skall bygga om där....
När ombyggnaden var klar började jag projetera för en ny anläggning. Jag ville bygga allt själv! Har en massa kopplingsscheman, ritningar, magnetsimuleringar för banddiskanter och mycket annat.
Men så köpte min son en sommarstuga, eller rättare sagt ett torp som skulle bli en sommarstuga. Vi höll på som galningar all ledig tid. Vintern efter utvecklade jag Mätro-1 för att ha något att mäta mina nya grejer. Det tog nära ett år att få fram den med byggmanual och mätmanual för Speaker Workshop. På sommaren däremellan hade min son fått för sig att bygga eget hus så var den sommaren uppbokad och halva vintern. Efter detta började jag med ett programmeringsprojekt där jag håller på att utveckla ett bokföringsprogram. På vintrarna kör jag omkring mitt älsta barnbarn på hockey-träningar och matcher ca 6-7 dagar i veckan. Vissa dagar bor jag praktiskt taget vid en rink. Som grädde på moset håller jag nu på att utveckla Mätro-2 och mikrofoner som jag tänkt serietillverka. Har precis fått em en av dem från ett lab i Tyskland kalibrerad och fin. Lediga stunder utvecklar jag min mätanläggning på så sätt att jag själv skall kunna kalibrera mikrofoner själv.
Nä, Bernt, jag har inte hunnit bygga någon anläggning ännu.
Jag HAR byggt en del för att testa olika vägar att gå. Jag och frugan har kommit överens att grejerna inte får dominera rummet. Högtalarna skall inte synas alls om det är möjligt. Därför är jag intresserad av elektrostatiska högtalare som hängs på väggen där fronskyddet skall se ut som en tavla. Basen tänkte jag bygga i torpagrunden (är nästan ståhöjd där) och få till några osynliga hål upp i rummet. Jag har byggt en liten elektrostat för att se om den fungerar så som jag tänkt. Det gjorde den på ett ungefär. har också simulerat olika magnetkonstruktioner för banddiskanter. Där har jag faktiskt gjort en upptäckt. jag kanske lägger ut dessa simuleringar på min hemsida någon gång. Nu på våren skall jag fortsätta att byta ut mina slipers mot stenmurar.
Kan säga att jag lider av konstant sömnbrist...
|
Edited by - linnar on 2009/03/06 17:51:26 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 18:32:35
|
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 19:08:45
|
Jag citerar Soundbrigade: "Jag hoppas ingen på allvar tror att Entreq har hittat något nytt. Elektronernas spinn avgör ju hur de grupperar sig runt atomkärnor. Det här är fysik som är teoretiskt och empiriskt bestämt och bevisat. OM någon skulle kunna styra elektronspinn hade det varit sensationernas sensation och renderat någon ett Nobelpris. Men verkligen är en annan. Det går inte att styra lika lite som att det finns magnetiska monopoler (Meys inlägg). Det tråkiga är mest att folk tror på det här och även om en enad forskarvärld går samman och visar att det inte stämmer finns det människor som är övertygade om motsatsen."
Jag vill först betona att jag inte tar ställning för eller emot Enterqs produkter.
Anledningen till mitt inlägg är att jag var på ett föredrag på IBM Almaden Reserch Center i USA, för en vecka sedan. Det är ett av IBM´s spets labb och står bakom ett stort antal av IBM´s årliga ca 4500 patent samt ett nobelpris som revolutionerade lagringskapaciteten på hårddiskar, för ca 7 år sedan. En herre vid namn Kevin Roche berättade, att man hittat ett sätt att kontrollera elektronernas "spin riktning", Spintronics. Det projekt han berättade om gick ut på att hårddiskarna i framtiden, (ca 5år), kommer att "stå stilla" man flyttar datat istället, vilket resulterar i väsentligt snabbare access. Det är ju inte omöjligt att detta kommer att rendera i ett Nobelpris i fysik så småningom, "time will tell". Jag har tyvärr inget omfattande material att delge då det som presentarades var "Confidential". Jag kom dock ihåg denna tråd och debatten, och eftersom det påstods att elektronernas spin, "upp eller ner", inte gick att kontrollera, så ville jag delge detta. Jag har en länk som ger lite av det "officiella" köttet på benen, bara så att ni inte tror att jag flummar ut. http://www.almaden.ibm.com/spinaps/ http://www.almaden.ibm.com/spinaps/scientists/index.shtml?roche http://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/23859.wss Huruvida Entreq har koll på detta, kommit på något av en slump, eller något annat, det tar jag inte ställning tlll. Jag tror på vetenskapen, men jag tror också på att nya "fenomen" kan upptäckas av en slump, men längre fram få en vetenskaplig förklaring.
Edit: En länk med lite mer info om "racetrack" memory, som var det projekt som Steven Roche berättade om, mycket intressant. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2009/03/07 10:29:38 |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 21:15:26
|
Linnar,
du verkar trevlig och det skulle vara roligt att testa nåtr med dig en dag, men i ditt svar gör ju du precis det jag var rädd för: Hävdar att uppenbara eller BLINDTESTADE skillnader rent principiellt ÄNDÅ måste vara resultatet av målande beskrivningar eller placebo eller felkonstruerade grejor. Varför inte förutsätta att vi lyssnare klarar av att skilja illusioner från verklighet och hjälpa till med förstå resultaten istället? Du verkar ju helt låst, sorry!
Så, beror skillnaden mellan Nordost och PS Audio på att den ena är "felkonstruerad"? Isåfall gör du ett logiskt felslut om du samtidigt hävdar att vanliga strömkablar är fullt tillräckliga. För om dessa kablar som verkligen arbetar med varje detalj ÄNDÅ kan beskyllas för att vara felkonstruerade, hur mycket större sannolikhet är det då inte att de vanliga kablarna är felkonstruerade?
mvh
S |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 02:14:31
|
quote: du verkar trevlig och det skulle vara roligt att testa nåtr med dig en dag, men i ditt svar gör ju du precis det jag var rädd för: Hävdar att uppenbara eller BLINDTESTADE skillnader rent principiellt ÄNDÅ måste vara resultatet av målande beskrivningar eller placebo eller felkonstruerade grejor. Varför inte förutsätta att vi lyssnare klarar av att skilja illusioner från verklighet och hjälpa till med förstå resultaten istället?
Nja, alltså vad jag menar är att om det skiljer i ljudkaraktär mellan två kablar måste de ju skilja sig åt på något sätt, eller hur? En kabel skall inte tillföra eller dra ifrån något från musiken men ändå kan man höra en skillnad mellan kablarna. Av det drar jag slutsattsen att en eller möjligtvis båda är felbyggda eftersom man uppenbarligen hör en skillnad. Det är ett mål att göra grejerna som signalen skall passera så transparent som möjligt. Dvs man vill inte att någon del av kedjan skall tillföra elle dra ifrån information. Om det blir en ljudförändring av karaktären efter bytet måste alltså någon eller båda kablar vara felbyggda eftersom den eller de inte är just transparent(a). Det är inte så att olika fabrikat innehåller olika karaktärer på ljudet per automatik och att det nu gäller att leta upp rätt karaktär för mig. Jag lägger mig inte i om någon gör så, det är hans ensak. Jag bara konstaterar faktum och det är min ensak. quote: Du verkar ju helt låst, sorry!
Ja, jag är låst på uppenbara fakta och det behöver du inte be om ursäkt för. quote: Så, beror skillnaden mellan Nordost och PS Audio på att den ena är "felkonstruerad"?
Inte nödvändigtvis. Först måste man konstatera detta genom en blindtest. Då kan man säga att en av dem eller båda har något uppenbart fel om de låter olika. För att veta vilken eller om det är båda bör man ha en vanlig enkel kabel som inte är byggd genom någon hemlig metod att jämföra med. En sådan helt vanlig kopparkabel är så transparent som man kan begära. quote: Isåfall gör du ett logiskt felslut om du samtidigt hävdar att vanliga strömkablar är fullt tillräckliga.
Rätar man upp frågetecknen som i styckena här ovan så ser man att det följer min linje att de är tillräckliga, dvs fullt logisk slutsats. En vanlig kabel KAN störa lågnivåkablar som ligger bredvid. Men då handlar det inte om ändrad karaktär på ljudet utan snarare störningar från elnätet. Detta kan lösas med en skärmad men fortfarande en vanlig kabel. quote: För om dessa kablar som verkligen arbetar med varje detalj ÄNDÅ kan beskyllas för att vara felkonstruerade, hur mycket större sannolikhet är det då inte att de vanliga kablarna är felkonstruerade?
Resonemanget faller enligt styckena ovan. När man talar om att veta eller hur det är i verkligheten när alla andra sinnesintryck skalats bort får man fram den kalla verkligheten. Men om man verkligen VILL veta hur det ligger till tvingas man tyvärr att gå denna kalla väg för att få en rimlig changs att justera in sin anläggning så att den får en rimlig transparens om man nu är intresserad av detta. Om man i stället är intresserad av ett ljud som är färgad av andra intryck än hörseln skall man naturligtvis inte ta notis av vad jag skriver. Ha'dä! |
Edited by - linnar on 2009/03/07 02:22:28 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 08:28:17
|
Leif Eriksson: Bra info. Bara nu ingen tror att Entreq redan utfört den bedrift som IBM anser sig kunna göra om några år. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 08:56:54
|
quote: Bara nu ingen tror att Entreq redan utfört den bedrift som IBM anser sig kunna göra om några år.
Tänk om det är så. Vad anser du skulle vara signifikansen av det i så fall? Måste upptäckter komma från ett visst håll för att vara acceptabla eller vad tänker du på? Jag bryr mig inte direkt, blev bara nyfiken på formuleringen ovan. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/03/07 08:59:21 |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 09:29:24
|
Hej Linnar.
Jag läste om ditt fullspäckade schema. Inte lätt att vara Hifi-entusiast då!!!
Har du fått möjlighet att låna hem lite olika (dyr)kablar ännu? För att mäta och lyssna på? Teori och logik stämmer inte alltid med verkligheten, och det är ju i verkligheten vi lyssnar. Vi som lyssnar, alltså. (Jag bygger ju inget själv, åker bara snålskjuts på andra DIYare och Hifinördar )
|
Waf, Waf!
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 10:14:54
|
quote: En herre vid namn Kevin Roche berättade, att man hittat ett sätt att kontrollera elektronernas "spin riktning", Spintronics. Det projekt han berättade om gick ut på att hårddiskarna i framtiden, (ca 5år), kommer att "stå stilla" man flyttar datat istället, vilket resulterar i väsentligt snabbare access.
Jag tror du missförstod honom lite, "Spintronics" är ett forskningsfälten sedan ganska många år tillbaka och definitivt inget unikt för IBM (det är folk som sysslar med det i den forskningsgrupp jag tillhör, fast de samarbetar med Seagate). Att kontrollera elektronernas spin är i princip inte svårt, det är bara att använda ett magnetfält och det har man gjort i en väldig massa å (sök ex. på electron-spin resonance). Det nya inom spintronics är att man så att säga hanterar spin (upp/ned) som man hanterad laddning (plus/minus) i ex. halvledare. Man kan ex. tillverka "spin valves" som "sorterar" en ström beroende på om elektronernas spin pekar upp eller ned. Hur stor praktiskt betydelse spintronics kommer få återstår att se.
Hur som helst har detta inget att göra med vad Entreq hävdar.
Nobelpris har för övrigt redan delats ut; priset 2007 gick till Fert och Grünberg som brukar betraktas som grundarna av detta fält (arbet som gjordes på 80-talet). Se ex, http://www.newscientist.com/article/dn12755-harddisk-breakthrough-wins-nobel-prize.html
|
Edited by - f95toli on 2009/03/07 10:18:08 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 18:29:30
|
Hej själv Marina:
Jag har en del jobb med att få tid till Hifi. Jag tycker inte det är någon bra idé att låna hem kablar för att spela i det jag har nu. Dessutom skulle det vara bra mycket intressantare att få plocka isär några dyrkablar.
"Teori och logik stämmer inte alltid med verkligheten, och det är ju i verkligheten vi lyssnar."
-Jag tycker att meningen är lite fel formulerad. Jag skulle skriva så här:
"Det vi hör stämmer inte alltid med verkligheten eftersom teori och logik inte tar hänsyn till allt som är involverat i lyssningen"
Ha'dä!
|
Edited by - linnar on 2009/03/07 18:31:35 |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 20:05:37
|
quote:
quote: Bara nu ingen tror att Entreq redan utfört den bedrift som IBM anser sig kunna göra om några år.
Tänk om det är så. Vad anser du skulle vara signifikansen av det i så fall?
Jag har pratat med Per-Olof på Entreq, det finns inte en chans att de skulle ha kunnat genomföra något ens i närheten med det IBM tillhandahåller.
Jmf IBMs utrustning är nog resultatet av ett antal disputationer. Entreqs prylar är utvecklade på trial and error.
Mvh |
Akustikchef på Sounds of Science
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 21:39:42
|
Hur har Entreqs kommit fram till sin förklaringsmodell?
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 22:40:50
|
quote: Jag har pratat med Per-Olof på Entreq, det finns inte en chans att de skulle ha kunnat genomföra något ens i närheten med det IBM tillhandahåller.
Jmf IBMs utrustning är nog resultatet av ett antal disputationer. Entreqs prylar är utvecklade på trial and error.
Jo jag inser detta. Men meningen som skrevs tolkar jag som att det är mer rumsrent att ett stort forskarteam kommer på något nytt än att någon upptäcker något nytt av en slump. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 23:05:50
|
quote: Jo jag inser detta. Men meningen som skrevs tolkar jag som att det är mer rumsrent att ett stort forskarteam kommer på något nytt än att någon upptäcker något nytt av en slump.
Jag avskyr frasen men jag använder den ändå: Jag har hört .... att även om många stora arbeten inom naturvetenskapen gjorts i team och forskarlag, så har nog (bra ord att ta till) många stora idéer som öppnat upp nya vägar gjorts av enskilda tänkare. Om sedan dessa idéer eller upptäckter sedan kunnat verifieras av andra forskare har de varit lika legitima som om ett stort forskarlag gjort upptäckten. Däremot har det förekommit att enskilda forskares rön har negligerats eftersom de inte riktigt legat i linje med etablissemangets rådande idéer. Så begabbades en kvinnlig astronom för att hon visade fakta, byggda på Hubbles noteringar om galaxers rödförskjutningar, som sade att ju längre bort galaxer låg från oss, destu fortare rörde de sig bort från oss. Minns inte kvinnans namn men lite intensivt googlande kan gräva fram det. Idag är det ingen som betvivlar Big Band och man finner allt fler stöd för teorin. |
|
|
Topic |
|