Author |
Topic |
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 12:24:31
|
Det som Kevin berättade om var ett projekt runt Racetrack Memory, inte Spintronics i sig sjäv. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 09:36:21
|
Det pratas mycket om trial and error, men normalt sett så testar ju inte utvecklare eller forskare hejvilt utan har oftast en kvalificerad gissning om vad som funkar och inte. Kan man inte förklara varför man har tillverkat en produkt eller har en någorlunda sund förklaring, kan man nog med 99% säkerhet dra slutsatsen att det är ormolja, kvacksalveri, etc...
Jag uppleverer inte att det var så här för 15-20 år sen när man själv började intressera sig för hifi. Det var mera no-nonsens grejjer och rimliga förklaringar. Jag tycker att det är pinsamt när man kommer till mässor och fokus hamnar på humbug som avmagnetisering av skivor, kvantreningar, och gud och hans moster. Som fysiker är jag extremt allergisk mot detta och gör att jag undviker firmor och märken som använder sig av dylik marknadsföring.
Det mest patetiska är att vissa av firmorna inte verkar ens bry sig om att undersöka hur produkten presterar på ett grundläggande plan. De blir tagna med byxorna nere när någon utomstående part gör en enkel mätning och ser att den presterar sämre än det man hittar på ICA eller Konsum. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 12:03:12
|
"Till alla tvivlare av kablars inverkan på ljudet"
- Det finns väl ingen som tvivlar på att en kabel kan påverka ljudet? Det är ganska enkelt att sätta ihop en kabel som förvränger signalen. Ännu lättare om man använder "låda på magen". Men lättast är nog ändå att inte låta påverka signalen alls (hörbart).
I vissa fall kan en högtalarkabel vara en del av slutstegets anpassning mot försteget. Då kan man kanske höra en liten skillnad om fel kabel används. Men jag tror då att det inte spelar någon som helst roll vad som står stämplat på den.
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 12:22:59
|
quote: I vissa fall kan en högtalarkabel vara en del av slutstegets anpassning mot försteget.
Säkert en felskrivning men det blev lite roligt. |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 12:52:12
|
Lite OT här kanske. Men för några dar sen bytte jag (som egentligen tycker om att tro att kablar inte har nån större betydelse) till en högtalarkabel så att jag fick samma sorts högtalarkabel i hela mitt system och skillnaden blev såpass stor (till det bättre)att jag märkte det. Jag tyckte plötsligt att alla mina senaste beg-vinyl-fynd från Erikshjälpen var bra! Det var Xindak FS1 som jag härmed vill utnämna till veckans kabel! |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 13:09:29
|
Eref: blindtest? eller bara musiklyssning? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7712 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 13:19:37
|
Eref och Soundbrigade
Titta gärna i den här tråden så hittar ni kanske förklaringen till det inträffade.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73336
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 14:37:45
|
Jag har läst. Förklarar varför en 10mm2 SIBA-kabel borde kunna påverka (mätbart och hörbart) än en 0,1mm2 ringledningssladd. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 14:54:28
|
quote:
quote: I vissa fall kan en högtalarkabel vara en del av slutstegets anpassning mot försteget.
Säkert en felskrivning men det blev lite roligt.
Vi får hoppas att det var ett billigt försteg!
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 15:15:07
|
quote: Det mest patetiska är att vissa av firmorna inte verkar ens bry sig om att undersöka hur produkten presterar på ett grundläggande plan. De blir tagna med byxorna nere när någon utomstående part gör en enkel mätning och ser att den presterar sämre än det man hittar på ICA eller Konsum.
Intressant. Vilka firmor handlar det om?
Det där med avmagnetisering är intressant eftersom det ger ett så påtagligt resultat. Men varför? Ännu en sak som man inte tror på och lätt avfärdar tills man faktiskt provat. Just sådant har gjort mig lite ödmjuk och jag aktar mig för att avfärda saker utan att först prova. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 16:05:41
|
Snälla, snälla, snälla .... nu kommer skrivs massa saker som om det vore fakta, fastän det inte finns några belägg. Hur vet man att avmagnetisering har någon effekt? Och hur provar man?
Det är så otroligt lätt att man torgför sina egna "experiment" och "tetser" som absoluta sanningar. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 17:11:52
|
Hur man provar?
GENOM ATT LYSSNA!!!!
Självklart så gör jag det jag upplever i min värld till en sanning.
Allvarligt talat så är det lite svårt att blindtesta sådant här. Möjligtvis om man har två identiska plattor.
Dessutom så anser jag att det är större chans att man ligger närmare sanningen om det man säger baseras på lyssningstester än om det inte baseras på lyssningstester. Linnar skriver att jag får leva kvar i min tro. Det är ju hyggligt av honom men faktiskt är det så att det inte handlar om tro om man testat. Däremot handlar det om tro om man påstår något utan att ha testat. Självklart kan man lura sig själv när man testar och komma till en felaktig slutsats, men när skillnader är påtagliga och upprepas när man byter fram och tillbaka så är sannolikheten liten. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 17:32:07
|
Kan berätta en sak här: På mässan i Trondheim så hade Michael Fremer från Stereophile med sig ett antal brända skivor där han spelat in ljudet från uppspelning av olika skivor före och efter avmagnetisering. Att det var skillnad är ingen tvekan om. Hur det öht kan funka var det dock ingen där som hade en aning om. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 17:36:49
|
"/../men när skillnader är påtagliga och upprepas när man byter fram och tillbaka så är sannolikheten liten."
- Sannolikheten är inte så liten, när man testar själv, att man hör det man önskar höra. Det kan ju vara så att det är skillnad och att man också hör denna skillnad vad det nu är man testar. Men risken är lika stor att man luras av omständigheter man inte själv råder över. Vill man vara helt säker så är det blindtest som gäller. Det har hänt fler än en gång som folk blir förvånad när man inte lyckas pricka in förändringen trots att man kunde slå sig i backen på att den fanns när man testade själv. Men alltså, det kan vara så att man hör en riktig skillnad när man testar själv men åtminstone jag skulle inte torgföra det innan skillnaden är bekräftad.
Hörseln är mer komplicerad än att man hör saker.
|
Edited by - linnar on 2009/03/10 17:37:19 |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 18:48:06
|
Ett misslyckat blindtest bevisar inte att skillnader inte finns. Lika väl som man kan lura sig att höra saker som inte finns så kan man i ett blindtest bli bortvillad. Ett lyckat blindtest däremot bevisar att den skillnad man hör verkligen finns.
För att inte skrämma bort folk från forumet så måste vi låta folk få redovisa de intryck de får när de lyssnar utan att hela tiden avkrävas bevis. Sedan är det upp till var och en att testa själva om man tycker det verkar intressant.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 18:58:44
|
quote: Sannolikheten är inte så liten, när man testar själv, att man hör det man önskar höra.
Eller att man inte hör det man inte vill höra , allting går att vända och vrida på.......... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 20:15:17
|
Synd när ett företag går ut med konstig fakta för att övertyga. Om produkten låter bra kunde de väl stannat där. Tror dock att anledningen ligger i en stenhård konkurrens.
Vi konsumenter har redan hört fantastiskt, skimrande och kabeln är som borttrollad och alla andra superlativ som finns om t ex kablar så även om produkten låter bra så skall det bevisas med en massa fakta. Man får väl gå på olika tester och låna hem ett par kablar. Ingen av oss kan ju göra som pressen och testa 20 kablar hemma. Skulle man även ha blindtest av 20 kablar o låta dem sitta i 3 veckor så kan man ju själv räkna ut tiden. A och B jämförelser gör ofta att man bara sitter och anstränger sig och vill höra tydliga skillander.
Har de på Entreq råkat ha nån diskussion med nån forskare o sen pulat ihop en förklaring själv eller är det bara för att "övertyga" om produktens förträfflighet kan de nog bara själva svara på. Känns ganska sorgligt ändå när det startas svenska nya företag. Tycker verkligen att de borde svara på var de fått faktan. Detta lär inte bara tystas bort.
ang OT. Det här med att man hör vad man vill höra vet jag inte om jag är med på. Inte efter ett par veckor med produkten iallafall. Beställde själv en lite dyrare högtkabel och hade goa förväntningar efter alla lovord. Ohh va bra allt va i början, det kostade ju också. Kan säga att det sved när jag mer o mer inte gillade vad jag hörde. Jag ville ju att den var bra men den åkte ur efter några veckor och det var skönt. Hur förklarar man då detta?
/MVH Stefan
|
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 21:40:09
|
quote: ang OT. Det här med att man hör vad man vill höra vet jag inte om jag är med på. Inte efter ett par veckor med produkten iallafall. Beställde själv en lite dyrare högtkabel och hade goa förväntningar efter alla lovord. Ohh va bra allt va i början, det kostade ju också. Kan säga att det sved när jag mer o mer inte gillade vad jag hörde. Jag ville ju att den var bra men den åkte ur efter några veckor och det var skönt. Hur förklarar man då detta?
Det är väl det som går att placera under placebo, man har en förväntning, som sedan inte går att återupprepa.
Min enkla inställning i den här den debatten.
Jag är skeptisk, både till de där som hittar den minsta skillnad, oavsett vad som som provas, till de som kategoriskt avvisar alla skillnader, spannet är stort, men trots allt, jag avfärdar ingen, var och en är salig på sin erfarenhet.
Min inställning till vetenskapheten är enkel, den är inte statisk.
De fysikaliska lagarna gäller väl än, och de är väl de samma som gällde under the Big Bang, inte mycket vi kan göra något åt det, men det är väl att hitta en förståelse och tolkning av vad som var ursprunget till allt som driver vetenskapen framåt.
Så för mig har fysikens lagar full acceptans, men det är väl vetenskapen som ska hitta lämpliga svar.......
Och jag anser att vetenskapen inte har alla svar ännu, men för den sakens skull accepterar jag inte vilka fria fantasier som helst, och är intresserad av varför folk hör skillnad både på det ena och andra.......... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 22:06:17
|
kort CITAT: "skivor före och efter avmagnetisering."
Jag har funderat till och från och till och från.... MEN jag får inte till det i mitt huvud... Hur sjutton kan en cdskiva bli magnetiserad? Kan förstå om skivan skulle vara gjord av järn, eller innehålla ett magnetiskt påverkbart media..ex. kassettband. men våra cdskivor är väl av vinyl eller liknande, och det är väl fortfarande ett optiskt media? Att den skulle bli statisk skulle kanske vara rimligt? Men vilken påverkan skulle det medföra? Ljus är väl okänsligt för magnetism OCH statisk elektricitet!?
Man kanske skall prova denna ide för hårddisken på datorn förresten.... Någon som provat?
Tacksam för svar.
EDIT: tog bort #180; efter ide.... |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
Edited by - acebowler on 2009/03/10 22:07:34 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 22:10:09
|
quote: För att inte skrämma bort folk från forumet så måste vi låta folk få redovisa de intryck de får när de lyssnar utan att hela tiden avkrävas bevis.
Jag vänder mig mot dels att "folk" gärna använder fraser som "alla vet ju att", "jag fattar att folk fortfarande anser att ..." eller "ingen tvivlar väl längre på att ...". Dels tycker jag att det INTE är ett test att sätta på en skiva och lyssna på musik. Det är ju som att tillverka ett piller mot depression, dela ut det och fråga om testpersonerna tycker att de mår bättre. Jag kan ju dock ha synpunkter när folk menar på att de testat; jag vill veta hur. Jag är fortfarande lite halvsalig efter att, nu ganska länge sedan, läst två grabbars test av nätkablar. En lyssnade utan att veta vilken kabel som var ansluten, den andra kopplade vilt - enklare än så kan det inte bli. Men att bara byta grejjer och sätta sig och spela musik och tro att man urskilja något är inte helt korrekt. Hur många variabler är ändrade? Hur lång tid tog bytet? Hur stora är förväntningarna? Hur många (positiva) recensioner är lästa?
Jag unnar dock alla glada människor att vara lyckliga med sina apparater och tillbehör och kräver inga testprotokoll eller utförliga beskrivningar av testförfarande men säg bara inte att det är ett test att bara sitta och lyssna på musik. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 22:22:27
|
I trådar som diskuteras vilken kabel som låter bäst brukar jag aldrig knalla in och störa. Där håller ett gäng till som tycker om att diskutera sina skillnader och det är dem väl unnat.
I denna tråd diskuteras "Fysikaliska osanningar" och här tror jag, lite försiktigt, att man faktiskt kan använda lupp, nämna blindtest och diskutera sannolikheter.
Jag tror att man ibland är utsatt för ett spratt när man kopplar in nya grejer. Jag har blivit lurad ett antal gånger utan att det på den tiden var förknippat med någon slags konstiga förklaringar. Som exempel bytte jag diskanter på en av två Sonab OA5'or till en mycket dyrare typ. Jag bar in högtalarna i rummet och lyssnade. Jag vred balansratten fram och tillbaka. Jag tyckte att det var en klar förbättring med de nya diskanterna. När jag sedan gick fram till högtalarna visade det sig att jag förväxlat dem. Jag tyckte alltså att de diskanter som alltid suttit i dem lät betydligt bättre när jag trodde att jag bytt dem. Sanningen är den att det lät exakt lika som innan bytet naturligtvis.
Därför är det av stor vikt att man genomför blindtester när man utvecklar produkter för att inte bli manipulerad av önskningar och submiljön runt omkring.
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4162 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 22:29:54
|
quote: Ljus är väl okänsligt för magnetism OCH statisk elektricitet!?
Jag anar nog mer att det kan vara känslig elektronik runt omkring avläsning etc som inte skulle gilla megnetism eller statisk elekricitet. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 22:44:49
|
Acebowler:
Jag vet inte vad det kan ha för betydelse, men CD-skivor är gjorda av Polykarbonatplast och skivans "signalbärande" medium för kodmönstret (= spåren, "ettorna och nollorna") utgörs av en tunn aluminiumfolie.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 23:20:21
|
Jag anar nog mer att det kan vara känslig elektronik runt omkring avläsning etc som inte skulle gilla megnetism eller statisk elekricitet
Frågan är väl vad det skulle kunna vara? Lasern lär väl inte alla fall inte bry sig,
edison: Aluminiumfolien kan väl inte heller bli magnetisk så den kan vi väl räkna bort.
Kul att ni är med mig och "brainstormar"!
S |
|
|
Topic |
|