HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Entreq - Fysikaliska osanningar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2009/03/10 :  23:35:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Lasern lär väl inte alla fall inte bry sig
Jag är ingen expert på området, men det sitter en hel del pryttlar i en std laserenhet för att hålla fokus och strålen i rätt position osv. Korrigeringskretsar. Tanken är förmodligen att den statiska elektriceteten skulle störa avläsningen på nåt sätt.

Lasermoduler är dessutom kända för att vara stingsliga för statisk elektricitet. Fingra inte i onödan, alltså.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/03/11 :  00:26:29  Show Profile Send edison a Private Message
Nej, jag förstår inte hur "avmagnetisering" skulle kunna ha inverkan (kan aluminium magnetiseras? Har för mej det är ett omagnetiskt material (o-magnetiserbart(?))

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:12:12  Show Profile Send linnar a Private Message

Aluminium är omagnetiskt. Men man kan framkalla ett fenomen som är ganska
välkänt i rätt samanhang. Om man placerar en magnet på var sida om en alu-skiva
och snurrar skivan tillräckligt fort så kommer det att uppstå en bromsande kraft
i alu-skivans snurrande.
Nu är det så att en CD-skiva innehåller en väldigt tunn skiva av Alu. så jag kan
knappast tro att de bromsande krafterna där kan bli annat än akademiskt mätbara.
Detta har inget med statisk elektricitet att göra men kan vara bra att veta i
sammanhanget.

Jag tror inte det betyder något att "avmagnetisera" (fel ord) en CD-skiva. Om
man skall ta bort statisk elektricitet borde det ske när den snurrar i spelaren
eftersom skivan snurrar i ett luftmedium och på så sätt faktiskt kan skapa statisk. e.
Om det sedan kan påverka ljudet är en annan sak eftersom "ljudet" på skivan är
digtalt. Möjligt att läsaren kan störas av elektronfältet men det är mer än jag vet.

På Svalander's hemsida har jag läst att man faktiskt kan använda en vanlig
datadiskett med inspelad digtala signaler och lägga den ovanpå CD-spelaren så blir
ljudet bättre.

Det finns alltså många sätt att få ljudet bättre genom att förse sig själv med
praktiskt påtagligt suboptimerade närmiljö.

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:57:48  Show Profile Send acebowler a Private Message

Svalander har väl alla patent på möjliga "optimeringar" av allt inom hifi branchen.
En sådan här kanske kan vara bra!?
http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:58:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om man placerar en magnet på var sida om en alu-skiva
och snurrar skivan tillräckligt fort så kommer det att uppstå en bromsande kraft i alu-skivans snurrande.

Det räcker att dra en magnet mot en aluplåt, man känner tydligt att det går trögare än i ett icke ledande material. (Samma sak med kopparplåt som jag också testat fenomenet på.) På trä t.ex händer inget.

quote:
På Svalander's hemsida har jag läst att man faktiskt kan använda en vanlig
datadiskett med inspelad digtala signaler och lägga den ovanpå CD-spelaren så blir
ljudet bättre.
Du har läst och jag har provat.

Just den fysikaliska osanningen fungerade hörbart med sin inbillningskraft på vissa spelare och var verkningslös på andra. Har någon 5,25" disketter så kan det lätt provas. Men det slutade jag med rätt snart, vem orkar hålla på med sånt?
Jo förresten, när man ville skoja med polarna så kunde man lägga på den där tillklippta disketten lite omärkligt.

quote:
kort CITAT: "skivor före och efter avmagnetisering."

Jag har funderat till och från och till och från.... MEN jag får inte till det i mitt huvud...
Hur sjutton kan en cdskiva bli magnetiserad? Kan förstå om skivan skulle vara gjord av järn, eller innehålla ett magnetiskt påverkbart media..ex. kassettband. men våra cdskivor är väl av vinyl eller liknande, och det är väl fortfarande ett optiskt media? Att den skulle bli statisk skulle kanske vara rimligt? Men vilken påverkan skulle det medföra?
Ljus är väl okänsligt för magnetism OCH statisk elektricitet!?
Det var - tro det eller ej - vinylskivor det gällde. Jag har hört teorier om föroreningar och färgämnet i svart vinyl skulle kunna påverka pickupen. Skillnaden mellan Michael Fremers inspelningar var varje gång en något tystare bakgrund på den avmagnetiserade varianten. Jag vet inte riktigt hur han gjort testet, kanske finns det något på www.stereophile.com om det för den som orkar bry sig. Jag tyckte fenomenet var intressant, men inte värt att lägga tid på för egen del.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/11 :  09:12:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En sak till, jag har fått demat Eco3 för mig vid flera tillfällen. Spraya CD-skivan och det blir något lugnare ljud. Jag tror det är vanlig antistatspray det rör sig om.

En annan fysikalisk osanning jag stött på är något slags virtuell jord (kommer inte ihåg formuleringen just nu) som Jorma har inpluggad. Den sitter i ett av uttagen på hans Gondul och en vacker dag ska det bli roligt att höra (eller inte höra) vad den gör. Jorma har lovat en demo.

Jag tycker det är ganska kul med såna här prylar. Även om jag själv försöker hålla mig på ett plan där jag hjälpligt kan förstå vad saker kan bero på, så kan det ge ett visst mått av ödmjukhet att faktiskt utsätta sig för sånt som inte borde fungera. Jag är inte man att begripa alla tokeriers verkan, men att en del fungerar är jag överbevisad om. Tyvärr, för det gör ju livet mer svårbegripligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/11 :  09:12:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Et magnetfält som rör på sig inducerar strömmar. Det kan vara så att signalerna påverkas av ett snurrande magnetfält genom att små strömmar induceras i signalbanorna och förändrar signalen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/03/11 :  09:14:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Just den fysikaliska osanningen fungerade hörbart med sin inbillningskraft på vissa spelare och var verkningslös på andra.

Det här tycker jag är intressant. Kanske någon som är expert på inbillningskraft kan förklara varför den verkar vara verkningslös ibland? Är den slumpmässig? I så fall skulle man ju med många prov kunna minimera den mha medelvärdesbildning.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/03/11 :  09:18:17  Show Profile Send acebowler a Private Message
Bernt: Då är jag mera med i gamet! Vinyl är ju inte ett optiskt media och då faller resonemanget på sin plats.
S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/03/11 :  09:41:51  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Inbillningskraften är proportionerlig med mängden signalsubstanser i kroppen, t.ex kan man utan problem inbilla sig att man är oemotståndlig kl 01.30 vid bardisken.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/11 :  09:51:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ingvar! Kan du bevisa detta?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/11 :  09:57:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Såg på nyheterna för något år sedan så hade man i England studerat hur snygg man tyckte folk var nyktra och fulla.

Scenario:

1) Testperson är nykter, bedömmer fotografier av motkönade på en skala 1-10.

2) Testpersonen är märkbart berusad, bedömmer samma fotografier på en skala 1-10.

Resultatet blev att en berusad person uppfattar en annan person som 25% snyggare Tänk på det vid nästa sista-dansen-ragg
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/11 :  10:23:19  Show Profile Send Sundström a Private Message
Kanske svårt att minska osäkerheten i signalsubstansnivån, kan det gå att höja hörbarheten istället?

Har ni stått på affärn framför en vägg av tv-apparater som visar samma program. Jag tycker att det flimrar (24 bilder per sekund eller är det 25). Flimret syns inte när jag går närmare och ser mot en tv.

Hemma tycker jag mej höra mer mikrodynamik när högtalarna är längre bort. Slutsats: Ska tester utföras utomhus med bjässe-högtalare?
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/11 :  11:27:17  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Just den fysikaliska osanningen fungerade hörbart med sin inbillningskraft

Häftig formulering, nästan lite skjutjärnsdiplomati...

Skämtåsido, flera av dessa märkliga prylar har just en fysikalisk sanning bakom sig.
Som ex.vis mössen eller som nu senast här ovan att ta bort statisk elektricitet från
mediet. Om det fungerar på CD-skivor vet jag inte men att det fungerar på vinyl vet
jag helt säkert. Båda dessa metoder har alltså en vetenskaplig halo runt sig.

Jag tror däremot knappast att en diskett-skiva ovanpå CD'n skulle göra någon nytta.
Här gäller nog "fungerade hörbart med sin inbillningskraft" .

Edited by - linnar on 2009/03/11 11:27:57
Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/03/11 :  11:33:57  Show Profile Send mushkot a Private Message
Att en icke-statisk laddad cd-skiva låter annorlunda än en med statisk laddning är ju faktiskt inte så konstigt. Laddning som rör sig fram och tillbaka = växelstöm. Denna ström kan ju nu kopplas på olika sätt till närliggande ledare, bl. a. kapacitivt (eller för din delen induktivt till en slinga i närheten) och därigenom påverka signalen. Och ang dra en magnet mot ett ledande matrial, detta är precis hur den magnetiska bromsen på tåg och spårvagnar fungerar, bra om det är halt på rälen. Har för mig att det beror på att det induceras en ström som skapar ett motriktat magnetfält, allt pga att naturen strävar efter jämvikt. Med lite fantasi är det ju inte svårt att se hur även detta skulle påverka signalen. Sen om cd-skivor öht kan bli magetnetiskt laddade, har jag ingen aning om. Vad består ytskiktet av egentligen, nån som vet? (Källa?)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/11 :  13:22:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det där med magnetiska CD-skivor är väl som alla vet ett helvete. Jag får ha en kofot för att öppna CD-släden när jag spelat lite heavy metal ....

Skämt åsido; är det inte så att det tycks som om det "hörs något" och nu ska det till att knös med fysiken så den den passar det som hörs ...???
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/03/11 :  13:40:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
är det inte så att det tycks som om det "hörs något" och nu ska det till att knös med fysiken så den den passar det som hörs ...???

Det är väl så man skall använda fysiken? Förklara det som händer. Man skall förstås vara rimligt säker på att det händer och där brister det nog lite emellanåt men att först peka med enkla fysiska modeller (ingeniörsmässiga förenklingar används så gott som alltid) och påstå att det inte händer är faktiskt inte så vetenskapligt heller.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2009/03/11 :  14:00:41  Show Profile Send matså a Private Message
Man blir rent virrig när det gäller sådant här. Vem skall man lita på. Å ena sidan säger Ingenjör Öhman och Subjektivisten att det mesta är rena rama ormoljan å andra sidan säger Bernt att man inte skall dra allt över en kam och säga att det är ormolja. Bägge två är ju gamla kloka män. Ja Bernt och Öhman.

Nej om man skall skaffa sådana saker tänker jag i alla fall låna hem o testa

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2009/03/11 14:01:16
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/11 :  15:41:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man får inte glömma när vi pratar om skillnader att storleken på skillnaden är subjektiv. Hur mycket är mycket?
Vid tweakande så är skillnaderna små, men för någon kanske det är just den skillnaden som är avgörande. Man kanske suttit och irriterat sig på något och tweaket fixar till det.
Då upplevs skillnaden som stor. För någon annan som överhuvudtaget inte uppmärksammat problemet är skillnaden försumbar.
Av den anledningen plus att olika anläggningar påverkas olika så kan vi aldrig bli överens om ett tweak är värt att satsa pengar på eller inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/11 :  17:35:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Matså, jag tycker du i första hand ska lita på dig själv och dina sinnen.

Jag var själv i den "skeptiska" fållan (Sök gärna på vad jag skriver om kablar på forumet för 5 år sedan eller så...) men har åkt på en del mycket hårdsmälta demonstrationer av Pac, Björn Wiman, Tony på Respons och många andra. För varje gång jag har fångats med det skeptiska skägget i brevlådan har jag gradvis blivit mycket mer ödmjuk inför olika fenomen.

Vad gäller just den här tråden så är det frågan om att använda fantasifull kvasifysik som man själv inte har minsta koll på i sin marknadsföring. Just det tycker jag är lurendrejeri och det bör stävjas. Det finns ingen anledning att ta till såna metoder.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/11 :  17:55:06  Show Profile Send linnar a Private Message
"Vad gäller just den här tråden så är det frågan om att använda fantasifull kvasifysik som man själv inte har minsta koll på i sin marknadsföring. Just det tycker jag är lurendrejeri och det bör stävjas. Det finns ingen anledning att ta till såna metoder."

- En bra sammanfattning av tråden.

Jag antar att "stävjas" betyder "säga ifrån" eller liknande.
Det kan bli svårt att föra i bevis i en ev. rättegång. Ungefär som att
bevisa att det inte finns Troll i skogen.

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/03/11 :  19:33:58  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Nähä? Och var skulle trollen finnas då då? På NK?

Ingvar

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/11 :  22:09:57  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Nähä? Och var skulle trollen finnas då då? På NK?

Ingvar

Jag skrev först "/../ bevisa att det inte finns någon Gud."

Men jag ändrade det för att inte stöta mig med någon troende.
I stället stötte jag till ett litet Troll.....

Äh, jag skulle hållit fast vid det jag tänkte först.

Edited by - linnar on 2009/03/11 22:10:23
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/03/11 :  23:10:48  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det hade inte hjälpt,
quote:
Äh, jag skulle hållit fast vid det jag tänkte först.

Jag hade ändå hittat på några dumheter att skriva.
Ingvar

Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/03/12 :  08:57:19  Show Profile Send mushkot a Private Message
Hm... Jag som trodde att trollen bodde på forum på nätet jag...
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000