HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bränna cd från flac
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2009/02/22 :  19:38:58  Show Profile Send johmi a Private Message
Jag börjat att digitalisera min skivsamling och valt att spara den som flac. Jag tycker också att det är trevligt att kunna göra blandskivor då och då. Eftesom jag tidigare bara rippat det jag blandat för stunden (saknar bärbar mp3-spelare...:)) så jag rippat det i wav och användt en gammal nero (5) licens som jag har haft liggandes.

Nu skulle göra mig en samling med "obskyra" melodifestivallåtar och stötte genast på patrull. Nero känner inte igen detta format, windows media player kan tänka sig att spela enstaka filer men ej lägga in i biblioteket. Itunes totalvägrar.

Vilka program klara av att bränna cd från flac-filer? Tips mottages snarast. Gärna freeware-variant så jag kan fixa det NU.

MVH
Mikael

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2009/02/22 :  19:44:06  Show Profile Send gilgo a Private Message
Nero klarar det med rätt plugin har jag för mig.

Annars finns det ett gratis brännar program som heter CDBurnerXP som fixar det rätt av.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/02/22 :  20:03:14  Show Profile Send Smackman a Private Message
MediaMonkey

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/02/22 :  20:06:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Burrn

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2009/02/22 :  21:26:49  Show Profile Send johmi a Private Message
ska testa CDBurnerXP.

/Mikael
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/02/23 :  07:19:42  Show Profile Send Per a Private Message
Mediamonkey funkar bra för det behovet. Men johmi varför sparar du i flac-format? Flac låter klart sämre än wav/aiff.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/02/23 :  07:43:56  Show Profile Send lennartj a Private Message
Per, om din flac-uppspelning inte låter identiskt med wav/aiff har du en kombination av codec/hårdvara som inte fungerar korrekt.

Anledningen till att man inte sparar sin musik som wav/aiff är vanligen att man förlorar allt metadata som hör till musikfilen.
En skivsamling utan metadata blir såvitt jag förstår tämligen omöjlig att hålla ordning på i längden.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/02/23 :  08:23:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Flac låter klart sämre än wav/aiff

Nja flac är ju lossless så det bör ju låta identiskt med wav. Inte för att jag jämfört men flac låter bra tycker jag.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2009/02/23 :  08:39:45  Show Profile Send benekm a Private Message
Jag använder EAC tillsammans med ett program som heter Autoflac.
Med denna kombination kan jag skapa flacfiler av CD och Cd av flac filer.

Mvh
//Benke

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/23 :  09:28:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hör personligen ingen skillnad på originalCD och losslessformat som .ape och .flac. Med en fullgod spelare skall det i teorin heller inte vara någon skillnad.
Förr tog jag via mottagarkort i datorn in DAB-sändningar från NRK och DR via parabol, deras klassiska direktsändningar kunde låta fenomenalt bra trots att de alltid är komprimerade under överföringen. (MP2 i dessa fall) Gick fint att lagra ner direkt på hårddisken.

När jag ska bränna ut en skiva från olika komprimerade format så använder jag den suveräna J.River Mediacenter. Den är otroligt kompetent och kan nästan allt utom koka kaffe. Jag använder bara den för spelning av musik. http://www.jrmediacenter.com

Den mediaspelaren är dock inte freeware, men mycket rimligt prissatt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/02/23 09:32:36
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/02/23 :  09:30:03  Show Profile Send CC a Private Message
Samma här. Använder Autoflac för att packa upp. För korrekta bränningar kör jag sedan med EAC, annars så exempelvis Nero när det inte är så noga (typ till bilen osv).

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/02/23 :  09:31:34  Show Profile Send CC a Private Message
Får väl tillägga då att Autoflac är gratis. Precis som EAC.

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2009/02/23 :  09:59:10  Show Profile Send Per a Private Message
Nej men lossless är klart sämre. Det är ju fråga om datakomprimering och hörs tydligt i ett bra system. Fast det är ju klart kan vara en codec som spökar även om jag har hört skillnaden på två system.
Ja metadatan förlorar men om man rippar direkt från CDn själv så har man ju inte så mkt metadata från början. Förvisso är t ex mediaspelaren bra på att tagga metadata till wav/aiff filerna när man petar in dem i biblioteket. Men man får ofta leta rätt på infon manuellt först (oftast).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/23 :  10:00:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mitt system är väl för dåligt då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/02/23 :  10:24:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Per:
Ja, det är ju helt uppenbart att något som heter förlustfritt är klart sämre.
Om du packar ned ett worddokument i en zip-fil, försvinner halva texten då? Svar: Nej!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/23 :  11:01:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra jämförelse Ztenlund, det är ju precis vad det är frågan om.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/02/23 :  11:16:54  Show Profile Send CC a Private Message
Per,
1. rippa med Eac, packa wave till flac, packa upp till wave igen, jämför checksumma.

2. Bränn två likadana skivor (Helst med Eac), en som inte gått via flac, en som gjort det. Jämför skivorna med öronen

Jag har gjort ovan. Kan inte finna att Flac tagit bort/lagt till något.

Summrering: Hör du skillnad mellan Flac och Wave så slår du mig på fingrarna, men mest sannolikt så har det varit något galet i konfigureringen med överföringen från datorn till stereon och valt filformat...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/02/23 :  11:23:25  Show Profile Send ninja a Private Message
MP3 vs AAC vs FLAC vs CD

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/02/23 :  11:32:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Nej men lossless är klart sämre. Det är ju fråga om datakomprimering och hörs tydligt i ett bra system.
Den datakomprimeringen som lossless-formaten utför skall per definition inte påverka musiksignalen. Dataströmmen som spelas upp blir identisk med den som fanns innan komprimeringen.(Det som kallas checksumma här ovan...). Det är därför det kallas förlustfri komprimering.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2009/02/23 :  21:14:04  Show Profile Send johmi a Private Message
Jag har varit i valet och kvalet mellan wav och flac. Jag har inte upplevet någon kvalitetsskillnad mellan de båda formaten. Eftersom jag tidigare inte haft någon större mängd digitaliserat så har det varit lätt att hålla ordning på filerna men jag har lyssnat och tagit intryck av det argument som lennartj.

Kan man få en länk till autoflac?

MVH
Mikael
digital novis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/02/23 :  23:28:41  Show Profile Send CC a Private Message
Googla och du ska finna!

Vassego!
http://flac.sourceforge.net/download.html

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2009/02/24 :  00:59:51  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Nej men lossless är klart sämre. Det är ju fråga om datakomprimering och hörs tydligt i ett bra system. Fast det är ju klart kan vara en codec som spökar även om jag har hört skillnaden på två system.

Nej, det är inte fråga om datakomprimering eftersom flac packas upp i realtid när den spelas. Exakt samma som wav alltså. Det går inte att höra någon som helst skillnad på flac och wav eftersom det helt enkelt inte finns någon. Om man trots detta hör skillnader tycker jag man ska söka andra svar än skillnader i formaten.

Every once in a while you've gotta roll the potato...

Edited by - niklas on 2009/02/24 01:00:17
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/02/24 :  01:24:54  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jo, flac är datakomprimering, men icke-förstörande sådan, snarlikt zip och rar och inte alls som exempelvis mp3 och jpg.
De senare utför förstörande komprimeringar och kastar bort data som aldrig kan återskapas.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2009/02/24 :  08:13:04  Show Profile Send Per a Private Message
@CC
Det var precis det vi jämförde (ett flac>wav och ett rent wav) fast båda spåren var på samma skiva. Alla tre som lyssnade var ense om att det spår som varit och vänt i flac var sämre.

@ztenlund
Jag vet hur flac funkar. Det är en utmärkt jämförelse. Precis så är det tänkt att funka. Men det verkar ju inte stämma.
Kul att du också kan engelska ztenlund. :) Förlustfritt är en marknadsföringsterm precis som underhållsfritt. Tror du på allt du läser?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/02/24 :  08:19:13  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag spar i wav, har fått för mig att flac kan vara sämre då det sker en "uppackning" när det spelas av som kan påverka ljudet.

Men det är vad jag tror.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/24 :  09:09:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan ju kanske tänka sig att dassig maskinvara skulle kunna ställa till det, eller möjligen en codec som inte gör det den ska.

Jag har möjligheten att jämföra direkt i datorn när som helst eftersom jag har den som enda källa och här hör jag ingen skillnad alls. Jag har jämfört vid ett par tillfällen. Ljudkortet är studiostandard, Lynx Two.

Ska man bränna ut en CD så kanske det skapas jitter när skivan bränns samtidigt som flac avkodas, skulle det kunna vara så? CD-skivan är enligt min mening ett betydligt sämre lagringsmedium än att ha filerna på en hårddisk. På CDR som spelas upp i en vanlig CD-spelare kan man helt klart höra skillnad på olika bränningar, beroende på spelaren också.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2009/02/24 09:13:50
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000