Author |
Topic |
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 09:12:14
|
Håller med om att sparad musik på hårddisk låter mycket bättre än cd:n den kom ifrån. Vill inte chansa med en komprimering även om den är förlustfri. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 09:46:52
|
quote: Jag vet hur flac funkar. Det är en utmärkt jämförelse. Precis så är det tänkt att funka. Men det verkar ju inte stämma.
Från att någon vid något tillfälle hört skillnad går det inte att generalisera och påstå att flac är felaktigt.
quote: Kul att du också kan engelska ztenlund. :)
Jaha...
quote: Förlustfritt är en marknadsföringsterm precis som underhållsfritt. Tror du på allt du läser?
Marknadsföringsterm? Vem tjänar på att ljuga här? Specifikationen och källkoden är öppen för vem som helst att ta del av. Vi pratar inte om något multinationellt bolag med vinstintresse, stängd källkod och hemliga specifikationer.
Att t ex md5-checksummor sedan stämmer på filer som gått wav --> flac --> wav gör ju att ditt påstående blir rätt märkligt. Du får ju gärna komma med en teknisk förklaring till hur filerna hela tiden skulle lyckas skilja sig på ett sådant sätt att algoritmen blir lurad varenda gång. Helt klart mindre troligt i min värld. Då återstår alltså att datan är exakt lika fast det ändå låter olika vilket blir ännu mer märkligt. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 09:51:53
|
quote: Vill inte chansa med en komprimering även om den är förlustfri.
Inte jag heller, det är därför jag jämfört. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 10:56:20
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Vill inte chansa med en komprimering även om den är förlustfri. --------------------------------------------------------------------------------
Inte jag heller, det är därför jag jämfört.
Är det för att spara plats? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 11:02:45
|
Delvis. Tidvis har jag haft ont om hårddiskplats, nu ligger lagringsutrymmet på 2 TB ungefär och räcker bra för tillfället. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 11:35:56
|
Tycker mina flac med kompfaktor 6 låter alldeles utmärkt. Bättre än motsvarande CD (tar ut digital signal från SB Duet till Quad 99 CDP). Motsvarande vinyl låter ännu bättre... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 18:49:33
|
Det var några på sweetspotforumet som klagade på att flac-filerna lät sämre än wav när de spelade med en Squeezebox. Skillnaden försvann dock då de lät omvandlingen flac till wav ske i datorn och inte i squeezeboxen. |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 20:28:43
|
OK, en svaghet i squeezebox med andra ord. Den är ju en duktig liten manick för pengarna annars. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 20:52:31
|
quote: Jo, flac är datakomprimering, men icke-förstörande sådan, snarlikt zip och rar och inte alls som exempelvis mp3 och jpg. De senare utför förstörande komprimeringar och kastar bort data som aldrig kan återskapas.
Doh! Allt du skriver är helt riktigt och motsäger inte hur jag menar, men kanske hur jag uttryckte mig.
Per skrev såhär: "Det är ju fråga om datakomprimering och hörs tydligt i ett bra system.". Kan man lyssna på komprimerad flac? Nä, eftersom den packas upp i realtid. Det är alltså precis samma sak som okomprimerad wav. Förutom när den ligger stilla på disken och inte spelas. Då är den typ hälften så stor och innehåller dessutom sökbara id3-taggar. |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 21:13:21
|
quote: Det var några på sweetspotforumet som klagade på att flac-filerna lät sämre än wav när de spelade med en Squeezebox. Skillnaden försvann dock då de lät omvandlingen flac till wav ske i datorn och inte i squeezeboxen.
Som jag tolkar det, så var det med en annan uppspelare (datorn). Var det då skillnad på FLAC/WAV eller SQ3/Dator ? Eller spelade de bara upp Wav'en med SB3 ?
Fördelen med detta är att man lätt kan kolla sig själv, genom att slumpa fram en spellista med SBn och lyssna och se om man hör skillnaden. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 09:44:03
|
Som jag kommer ihåg det tyckte de att det lät bättre om datorn skötte omvandlingen från flac till wav och att wav-filerna sen skickades till squeezeboxen. Alternativet, som nog är det förinställda, är att flac:en skickas direkt och som sen omvandlas i squeezeboxen innan den spelas upp. För en flac-fil måste väl alltid återställas innan den spelas? |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 11:23:39
|
Fattar knappt hur de testade. Varför inte skicka en färdig Wav till SBn. Varför låta datorn göra om den (som jag fattar det i realtid) och sen skicka den till SBn.
Nu är vi väl rätt långt i från titlen. Men som i tidigare inlägg. FLAC ändrar inget på grund-datan (förutsatt att man har gjort rätt rippning). |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 12:12:04
|
En Squeezbox transcodar en FLAC till en PCM-ström, det är alltså inte samma ljudström du spelar upp om du låter datorn göra FLAC-uppackningen som då resulterar i en WAV.
Edit: Gäller visst bara tidigare generationer, from hardware generation 3 så fixar den FLAC utan transcoding. http://en.wikipedia.org/wiki/Squeezebox_(network_music_player) |
Think what's inside the box!
|
Edited by - Mickeman on 2009/02/25 12:16:01 |
|
|
Topic |
|