Author |
Topic  |
Marina Jansson
Member
    
2328 Posts |
Posted - 2009/02/22 : 22:57:38
|
Min bror, som är något bredare över ryggen än dig Magils, har precis gjort sig av med sin A6. Han upplevde sätet som trångt och han fick ont i ryggen efter ett tag. Han har 7-8 mil till jobbet och han ligger på vägarna ganska mycket. Det var skålformen som skar in på nåt sätt. Nu är han ju 1.90 lång och väger dryga 110 kg, och så stor var inte du när jag kollade senast. Men det är kanske något att tänka på när du provkör bilen. |
Waf, Waf!
|
 |
|
EngelholmAudio
Member
    
8209 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 15:24:59
|
Provkörde igår en A4 -06'a med 1.8T.
Samantaget en bra vagn som kändes välbalanserad. Frågan är motorvalet!?? Nya 2.0T med FSI-tekniken ger högre prestanda men enligt EU normerna samma eller marginellt lägre förbrukning än den (gamla) 1.8T-maskinen.
Jag har nu provat både standardvagnen men också ProSport! Faktiskt upplevde jag skillnaden mindre än vad ögonen säger att den är. Kanske krävs tuffare/längre körning för att uppskatta ProSport-paketet?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Magils
Member
    
7061 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 22:21:45
|
Just nu lutar det åt en A4 Avant, men måste kolla hurpass rabattvilliga BMW är på en 520D, som inte är så mycket större än en mellan-ådin. Den går ju snålare än förra så det är inte det.... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
govinda
Med nytt namn
    
2290 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 22:58:51
|
Jag pratade med en bekant som har A4 Avant 3.0 TDI tror jag det var. motorn lämnar 250 hästar och låg på landsäg runt 0,6 liter milen.
Han sa det var den bästa bil han haft.
Mvh Anders.S |
 |
|
Magils
Member
    
7061 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 18:00:58
|
Jaha....jobbigt...BMW snodde ihop ett icke ointressant "paket"..520d + comfort + adv. som kanske kan gå....så nu blir det till att fundera...
edit: Jag vet att det är ett riktigt lyxproblem, men BMW verkade ganska sugna att sälja bil... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2009/03/04 18:02:29 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
    
10180 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 18:08:15
|
Är det inte lönsammare även för firman, med fria reparationer som BMW har? Inget du behöver ha med i kalkylen, men ändå förhandlingsfråga väl? Fast jag vidhåller att det finns för många BMW-ägare av tveksam natur, men de har ju även spritt sig till Audi-lägret. Själv föredrar jag framhjulsdrift och tycker 5-serien känns trängre än A4, har dock inte provat den senaste årgången. |
 |
|
Magils
Member
    
7061 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 18:11:26
|
Aha, jag är alltså av tveksam natur eller kvalar jag inte in ...
edit: 5:an är större än A4 inget snack om saken, men återigen är det om behovet egentligen finns. En A4 kan jag få in mer smågodis i. Å andra sidan så ska (enligt fabriksuppgift ) BMW'n 520d gå snålare än A4 TDI 170, så då kan man ju inte skylla på den moralen. (Sedan vet man ju inte om dessa siffror åker uppåt när rails kommer på taket, vilka sitter på, från början på Audin.) |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2009/03/04 18:20:11 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
    
10180 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 18:27:12
|
Tveksamma naturer är nog ett Stockholmsfenomen Fast var glad att du inte kvalar in  |
 |
|
Creative Audio
Member
    
2547 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 13:10:53
|
Magils: Jag har haft min A4 2,0 TDI i ett år nu ... kört ca 3000 mil. Jag har ångrat mig som "f..n" att jag inte köpt en sådan förut. snittförbrukning sedan den togs ut 2008 med 8 km på mätaren ligger på 5,2 l/ 100 km, den har gått på tyska Autobahn i drygt 240 km / h ... med en maxförbrukning av ca 8 liter / 100 km. Service intervaller med ca 2000 - 3000 mil, datorn säger till när det är dax. Alla servicar kostar ca 3.200:- till 3.600:- kr. Jag var liiiite skeptisk när jag köpte "disel" kommer ihåg en Merca 190D som jag hade 1968 .... då med 55 hk .... hua ... 20 min 0 - 100 .....
Hälsningar Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
B-200
fd. asimov66
    
4687 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 15:07:43
|
och min audi rök igår...startmotorn gav upp. men så är den också snart 30 år gammal det är väl godkänt. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
Magils
Member
    
7061 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 19:32:22
|
Var och provkörde en A4 2.0TDI(143) i fredags....Trevlig bil rent allmänt, ganska pigg också....men wow-känslan uteblev av någon anledning. Den kändes inte så fantastisk helt enkelt. Man sitter lågt, och lite instängt, höga dörrkanter och taket går ganska långt fram. Sportigheten njae.... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
HLindgren
Member
    
1143 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 19:51:42
|
Visste det...Audi blir aldrig sportiga Vill du ha en sportig Audi får du lägga till lite...så det står S4 på fronten...o med ett trollslag så kostade bilen 200 000 till. Får ju en 159 JTM Ti idag för 275.000 fullutrustad med allt du kan tänka dig..plus rolig att köra   |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
Creative Audio
Member
    
2547 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 15:39:58
|
Eller oxå får du titta på A5/S5 ... å då rycker prislappen åxå! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
Magils
Member
    
7061 Posts |
|
OcA
Member
    
2184 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 19:10:35
|
Är ju i grund och botten samma bil som A4, samma framvagn osv osv... Kan ju dock vara lite annan chassisättning och lägre tyngdpunkt i A5 som gör känslan bättre. Saknar man sportighet/körkänsla i A4, köp till aktiva chassit och styrningen så råder man bot på det.
Men det går inte att komma ifrån att en Alfa och BMW är liiite roligare att köra ändå... 
BMW 5-serie är en mycket kompetent bil, men det blir dyrt när man börjar kryssa i tillvalen (värre än Audi t.o.m) BMW 320xd är nog det valet jag skulle gjort om man inte har äldre barn eller väldigt långa diton. Paketen känns mer prisvärda till 3-serien fast det högst sannolikt är samma prylar som används i 5-serien.
Angenämt val är det dock. Jag får puttra runt i min 9-3 i tre år till...  |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Jorma
Member
    
3316 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 01:19:14
|
Jag provkörde lite olika bilar under ca. ett halvårs tid innan jag bestämde mig för BMW 520D touring. Detta efter att ha ägt 5 stycken mercor under dom denaste 30 åren.
Det var kombibilar allihop, men vad det gäller Audi så var alternativet till BMW,en en A6. BMW 3 serien är för liten i bagaget för att räknas in. Toyota Previa var för tråkig och också litet utrymme i baken. Lexus suv var som suvar brukar vara, tråkiga att köra och det hjälpte inte att prislappen är hög. Volvo XC90 är trevligare än Lexusen, men ändå en suv och en sådan kommer jag inte att äga ens om det står Mercedes eller BMW på den. En trevlig kärra var Volvo V70 flexifuel med 200 hästars motor, men den mindre flexifuelen var för surrig. XC60 hade inte kommit ut och rabatterna var lååångt ifrån dom som jag blev erbjuden av Mercedes och BMW så då brydde jag mig inte om att vänta och se om denna halvsuv kanske kunde ha varit ett alternativ, men det är väl förmodligen för mycket suv över den för att den någonsin ska bli ett alternativ. Sedan var det ytterligare en del som jag nästan har glömt då dom inte var konkurrenskraftiga nog. Den nya Passaten var för trång i baksätet. Nya Skoda superb var den med störst utrymmen och en rätt trevlig bil, men den nådde inte fram till BMW 520 och den andra kandidaten Mercedes E-klass 220 CDI, men den hade jag valt om jag måst välja mellan någon bil från VAG. Jag har inga synpunkter på service, men BMW verkar att sköta sig bra då dom svarade en fredagskväll på servicenumret och hjälpte mig med ett litet problem per telefon. Telefonnumret fanns i displayen som jag kunde knappa fram på några sekunder. Jag provkörde både dieslar och bensinare men BWN var klart trevligast med dieseln. Och den känns fortfarande bra på svenska vägar, men är långt ifrån min förra kärra en Mercedes S-320 CDI på tyska autobahn, men den låg ju också dubbelt upp i nypris och vägde 2 ton så då går det väl att dämpa ljudet lite mer och Mercans motor var det också klart mer drag i hastigheter över 150 km/timma. Nu kör jag inte så ofta på autobahn så då väljer jag inte heller bil efter det. BMW tog jag ut i mitten av december och den har rullat ca. 400 mil nu varav 30 på autobahn i full galopp. Då drog den i genomsnitt 0,65/mil med en snittfart på 165. Soppaförbrukningen ligger härhemma på 0,75/mil men då är det ofta korta sträckor till och från posten eller affären en halmil bort. Den går att köra runt halvlitern per mil i landsvägsfart runt 90 men då får det vara ett äggskal på gaspedalen. Men en diesel går ned i förbrukning en del när den rullat några tusen mil, om det gäller denna motor vet jag inte, men normalt sett är dom en bit törstigare i början och jag kör ju också på vinterdäck (odubbade)som väl tar upp förbrukningen en del, men jag tycker ändå att det är ok förbrukning för en bil som väger 1,7 ton.
quote: 3-serien skulle jag nog aldrig stå ut med i längden. Det säger jag trots att jag inte kört den men med tanke på att den lär vara nervigare än 5-serien så... Redan den är klart på eller över gränsen så fort det blir det minsta spårigt i vägen och spårigt är snarast regel på svenska vägar.
Att den skule vara nervös eller spårkänslig stämmer inte ett dugg, men jag har ju heller inte beställt den med sportchassi eller punkteringsfria lågprofildäck. En sådan provkörde jag och då stämmer det. Samt bullrade mycket mer på Svenska skrovliga vägar.
Men BMW 520D har inga sådana däck som standard och med standardäcken är den klart trevlig på vägen. Tom. i vinterhalka är den bra och känns säker och där slår den min före detta Merca.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2009/03/10 01:23:28 |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
    
2475 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 19:58:04
|
"Men BMW 520D har inga sådana däck som standard.. "
Vad jag vet levereras ALLA BMW med punkteringsfria däck. Det finns inget reservdäck på vare sig 3- eller 5-serien.
// Jonas |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Jorma
Member
    
3316 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 02:56:37
|
quote: "Men BMW 520D har inga sådana däck som standard.. "
Vad jag vet levereras ALLA BMW med punkteringsfria däck. Det finns inget reservdäck på vare sig 3- eller 5-serien.
// Jonas
Då får du nog läsa på deras hemsidor lite noggrannare. Min 520D årsmodell 09 har inga punkteringsfria däck som standard och den har reservhjul i fullstorlek som standard. Punkteringsfria var extra tillbehör och hade kostat en slant extra. 5 serien touringmodellen har 16 tum icke punkteringsfria hjul och reservhjul som standard upp till 525i av bensinarna och upp till 525D bland dieslarna Övriga med större motorer har punkteringsfria däck som standard och i tillbehörskatalogen reservhul som tillval. 5serie sedanen har inte punkteringsfria däck på någon modell och alla har reservhjul som standard, enligt onlinebrochyrerna som ligger på deras hemsida.
quote: http://www2.bmw.se/relaunch/kataloger/E60/index2.html?db_sess=c052a0da4a2c5a35ec3f7385915aff76&dbsid=11&onlinekatpage=1
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2009/03/11 03:15:10 |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
    
2475 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 19:29:40
|
Nej det verkar som endast 1- och 3-serien har dom som standard. Där finns ingen plats för något reservdäck.
// Jonas |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
lortopalt
Member
   
183 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 07:46:45
|
Är du van med Saab så kan det bara bli bättre oavsett vad du än köper.LoL |
 |
|
Topic  |
|