HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fantastiska länkar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/03 :  01:11:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag fick de här länkarna på mail från Esl häromdagen.

Jag har aldrig sett något liknande, jag trodde vi hade galna DIY-killar här på forumet men vi är bara amatörer...

Kolla här och säg sen vad ni tycker.

Ångturbinprojekt:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5106&start=all&postdays=0&postorder=asc

Solkraftverk med ångmaskin:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=7076&start=all&postdays=0&postorder=asc


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/03/03 :  02:24:14  Show Profile Send mace a Private Message
Ja i gatan vilket driv det är i vissa

Vill man ens veta hur deras HiFi ser ut, eller huset i övrigt för den delen

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/03/03 :  02:27:32  Show Profile Send Hemling a Private Message
det här är ju också rätt kul, Jetmotor byggt av en vanlig turbo
http://www.youtube.com/watch?v=l-spt7y1v6Y&feature=related

Blir riktigt sugen på att prova själv

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/03/03 :  02:30:40  Show Profile Send mace a Private Message
Och jag som är sugen på att köpa solfångare för varmvatten, och tycker det är ett stort projekt


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/03/03 :  09:42:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hade en kollega på förra uppdraget som bygger jetmotorer som hobby

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/03 :  10:06:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker det är jättekul med den här killen för han är ju fullständigt orädd!

Utan nämnvärda förkunskaper så kastar han sig in i avancerade saker som han bygger enligt Kajsa Varg, "man tager vad man haver". Han verkar ha helt obegränsad tillgång till skrot, känner igen mycket av grejorna från raffinaderimiljö. Sen improviserar han vilt! Och inte minst, dokumenterar allt på nätet med bild och allt.

Jag jobbade på Shell förut och där hade vi både stora ångpannor och ångturbiner. Jag har då fått diverse utbildning i området fast man kanske inte hade klart för sig alla gånger VARFÖR man skulle göra på vissa sätt. Därför är de här länkarna lärorika, man kan ju se hur det går om man gör på andra sätt som killen provar och sedan förkastar efter haveri osv.

Maken till envis och samtidigt kreativ människa har jag aldrig sett.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/03/03 :  10:08:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ångturbinbygget är underbart galet

Nu ska jag spana in ångmaskinen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/03/03 :  13:50:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jetmotor byggt av en vanlig turbo


Har byggt för några det för några år sedan det är hur kul som helst även en pulsjet hann jag med den är lite svårare att få till men jag har sett att det finns mer om ämnet att tillgå via nätet. Mycket buller blir det och folk blir väldigt nyfikna.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/03/03 :  22:27:20  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Tack för länkarna och en oförglömlig kvällsläsning

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/03/04 :  09:04:10  Show Profile Send brewitz a Private Message
Angturbinprojektet tog hela dagen igar att lasa igenom, lysande. Idag ska jag lasa igenom solkraftverktraden, ytterligare en hard dag pa jobbet....
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/03/09 :  16:44:29  Show Profile Send poppen a Private Message
Den här världen blir tråkig utan virrpannor.
tack för att de finns.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/03/12 :  19:54:34  Show Profile Send esl a Private Message
Jag satt precis som er helt klistrad och var bara tvungen att skicka länkarna till en viss Bernt Jansson :-)

Kände liksom på mig att dom på något avlägset sätt kan vara tvillingsjälar...
Båda är ganska orädda för okonvent9ionella lösningar om man säger så....
Och båda har energi som man blir smittad av!!

Tack Bernt för att du är den du är!
Du är verkligen en inspiratör du också!

/esl

Här kan ni hitta mer MYCKET intressanta grejjer... energifrågan kan vara helt löst på annat sätt!!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2009/03/12 21:03:40
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/13 :  11:02:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag blir alldeles rörd...

quote:
tvillingsjälar
På min mors sida av vår släkt finns faktiskt några killar som är byggda av samma virke som killen som postar i trådarna här nedan. Jag var tvungen att kolla var den här killen var bosatt för det fanns stor risk tyckte jag att det var nån av mina kusiner på Orust i Bohuslän.

I min släkt var man van vid fattigdom och att ta vara på det lilla man hade. Man kunde åstadkomma fungerande maskiner och hjälpmedel med skrot som råmaterial.

Jag hade två morbröder som båda är döda nu, som var uppfinnare i blodet.
Den ene var bonde men roade sig med att bygga alla möjliga sorters maskiner, vindkraftverk och annat. Han hade dämt upp en liten bäck ovanför huset och hade dammen för att försörja huset med vatten på självtryck. En gång retade han upp sig på att behöva betala för virke, och då köpte han ett nedlagt sågverk (förmodligen fick han en slant för besväret att demontera "skräpet".) som han plockade ner och byggde upp igen bakom ladugården. Sågverket drev han med en lastbilsmotor. Kunderna stod i kö, förmodligen var de svarta sågpriserna mycket bra. Byteshandel var ju också populärt, en halv gris kan ju betala en hel del brädor.

Sönerna följde i sin fars fotspår. Den ene hade schaktfirma och ständiga bilprojekt inklusive upprustning av gamla lastbilar. Den andre sonen samlar så vitt jag vet på bilar, gamla amerikanare mest. Han har bland annat en Ford Galaxie -59 i blänkande toppskick.

Den andre morbrodern var mjölnare. Han hade mycket otur. Den första kvarnen var en gammal med vattenhjul, den brann ner till grunden. Han byggde upp sin kvarn igen, nu med vattenturbin och byggde nu i betong. Tyvärr hade han inte koll på skyddstänkande och ramlade ner då och då från arbete på hög höjd. Till slut ramlade han en gång för mycket och slog ihjäl sig. Min kusin tog ju över det hela men han satsade på schaktfirma i stället, tjänade grova pengar på det. Men den här kusinen hade alltid en massa kul maskiner stående utanför kvarnen, Caterpillar, grävmaskiner, kompressorer och annat. Turbinen i kvarnen kopplade han till en generator och körde den lagom mycket ut på nätet så att elräkningen hamnade på några tior eller så. Elbolagen ville inte ha tillskottet på den tiden.

Jag älskade att besöka de här kusinerna. Vad mycket roligt man kunde göra! Experiment med raketer och krut, skjutvapen, mopedtrimning, plocka isär konstiga maskiner, plocka isär gamla radioapparater, TV-apparater och radiogrammofoner, busåkning i bil, lära sig svetsa... Det fanns hur mycket kul som helst och miljön var hur kreativ som helst.

Min far var också av liknande snitt. Han kom från fattigast tänkbara förhållanden på 1910-talet, och det präglade honom hårt för resten av livet. Inget fick gå till spillo, livet hängde på det.
Han byggde sin egen radio med rör, en av de första i bygden på 30-talet tror jag. Batterierna till radion laddades med hembyggt vindkraftverk. Han byggde förutom sitt eget hus sin egen svets, sin egen svarv, och en massa annat. Allt med lämpligt skrot som bas. Han hade konstnärliga ambitioner också, målade i olja och byggde musikinstrument.

Jag tycker att allt detta är tänkvärt. Det brukar sägas att nöden är uppfinningarnas moder och det tycker jag är helt sant. I dessa tider har den här andan dött ut nästan helt. Den har ersatts med något slags lättja, fantasilöshet och fågelungementalitet där allt ska serveras färdigt.

Jag efterlyser upptäckarglädje, kreativitet och fantasi på alla områden. Det kommer att göra allt mycket roligare och dessutom lösa krisen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/03/15 :  11:43:09  Show Profile Send bmxx a Private Message
skönt att han mindre än ett år senare skriver:

"Jag har lekt färdigt med ångturbiner, nu är det vindkraft som gäller."

vilken drivkraft...

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000