HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag också - ebay lurad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2009/02/04 :  20:10:18  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det är flera som har blivit lurade på ebay som jag förstår.
Nu kan jag också ställa mig till denna skara .

Köpte en ICEpower 1000W från Taiwan som aldrig kom. Har gått snart 4 månader. Kontaktade ebay support och de var mycket hjälpsamma men kunde inte göra något direkt handgripligen då det gått för långt tid sedan köpet. De sa att jag kunde polisanmäla om jag inte kom överens med köparen, men det funkar inget bra vad jag har förstått.

Fick också tips att starta ett civilrättsmål, men har ingen erfarenhet av sånt. Nån som har flera tips?

Wizard

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/02/04 :  20:13:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Usch, tungt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/02/04 :  22:56:30  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag lider med dig, kan bara säga att man efter en tid kommer över det och kan gå vidare men det kan kännas oerhört kränkande att bli lurad - pengarna är ju en sak, men just känslan av att inte våga lita på någon och vreden det väcker, kan vara riktigt jobbig...

Jag kan tyvärr inte råda dig till någonting, då allt jag gjorde misslyckades - du får dock gärna ta del av mina erfarenheter genom min tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=56458

Lycka till och hoppas det löser sig trots allt...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/02/04 :  23:16:01  Show Profile Send Klenkar a Private Message
ska precis skicka iväg en liten nätt summa...man blir lite skraj!!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2009/02/05 :  00:17:53  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har alltid trott att Ebay skyddade sina kunder med någon försäkring eller "säker" betalning.
Det stämmer alltså inte...?

Tråkigt och hoppas att det löser sig till det bästa!

Mvh Magnus
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2009/02/05 :  00:34:14  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag är en gammal räv som springer på Ebay. Ingen fångar mig. :-)

Nä.

Jag har 2 regler/principer som funkar - för mig!

1. Aldrig handla från Asien.
2. Aldrig handla från någon som gjort UNDER 50 affärer.

Dessa två regler har fungerat, förutom en gång. Det var när jag skulle köpa en grej till syrran, och trots mina varningar ville hon tvunget köpa. Jag/Vi blev lurade. Nu var detta från en säljare från USA. Jag anmälde och fick tillbaka mina pengar två månader senare.

Jag beklagar att du blivit lurad. Det är för jävligt. Men sätt upp några regler för dig själv. Frångå dem inte. Inte ens för ett fruntimmer. :-)

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/02/05 :  01:17:54  Show Profile Send drkim a Private Message
Som sagt - killen jag handlade av hade väl 250 goda omdömen och en jäkla massa gjorda försäljningar och kom från Italien - jag blev av med 22.500 kr...

Hur dom löser detta med att bygga upp trovärdiga profiler på eBay och sedan luras och försvinna i tomma intet fattar jag inte riktig, jag fattar att det är möjligt - men inte att eBay inte har bättre koll på sånt...

Så visst, det är jättebra att sätta upp regler och följa dem benhårt - själv hade jag säkert 5 regler som var uppfyllda - men det gick åt skogen ändå...

Som tur är, så är det ju ganska ovanligt att det händer - men när det händer så spelar det ingen roll vilka regler och principer du satt upp, vill dom verkligen blåsa en så gör dom det ändå...

Det som är synd är att det får fortgå, och att eBay, Paypal, Polis och Eu-sammarbetet inte tar det på större allvar...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/02/05 :  01:28:29  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Jag som företagare i träsket, tycker att sådant här är riktigt knöligt.

Nästintill alla mina kunder betalar i förskott.
Det är inget konstigt med det, alla blir nöjda och inga dolda avgifter eller annat bjäffs förekommer.
Man får vad man betalar för. Punkt.

Jag bygger en hel del av mitt företagsnamn på det faktum att in med pengar, så får du produkten, livslång service och något extra.

När det börjar bli blåsningar, oavsett, så är det en örfil som inte borde kännas.

Men jag blir förbannad ändå.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/02/05 :  08:09:33  Show Profile Send Per a Private Message
Det är mycket tråkigt att höra sånt här. Så länge lurendrejaren inte har fått tag i ditt kontokortsnummer så är det väl relativt lugnt iaf?
Tackolov är väl sånt här inte särskilt vanligt förekommande. De flesta som säljer på E-bay är ärliga.

Fanns inte förstärkaren att köpa i Sverige?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/02/05 :  10:04:38  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det finns skojare överallt! Jag känner till ett flertal fall där det sänts pengar till Asien, och ingenting levererats. Ett gott råd är: Handla på hemmaplan även om det kostar en krona extra.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2009/02/05 :  10:15:53  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Har köpt mycket CD på eBay och endast blivit lurad på ca 250kr en gång.
Man är skyddad av buyerprotection men endast 90 dagar om jag förstår det rätt. Detta gäller med betalning av paypal.
Efter 90 dagar kan man inte öppna ett case - så det gäller att monitorera köpet och ta action i tid.
/Shaft
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2009/02/05 :  10:16:42  Show Profile Send Stormen a Private Message
Bra regler Håkan. Har en regel till: Handla aldrig för mer än du är beredd att ev förlora.
Jag håller mig oftast till låga summor 100 - 1000kr. Det är sällan värt för säljaren att lura någon för de småsummorna.

Pengarna kan försvinna. Paketet kan bli så skadat så innehållet går sönder under transport (vilket försäkringsbolag/fraktbolag ersätter en begagnad gammal förstärkare från 70-talet?). Produkten kanske inte fungerar när den kommer fram eller fungerar dåligt.

Edited by - Stormen on 2009/02/05 10:18:14
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2009/02/05 :  10:54:31  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Scambay ska man akta sig för.

Precis som Håkan har jag också några regler...

1. Betalning Endast med Paypal
2. Köper endast billigare varor, pris max till par hundra euro
3. Köper endast från EU, kan inkludera USA om det handlar om en SK ebay shop, eller powerseller.
4. Kolla annonsen noggrannt, många stavfel, information som är lite missanpassad etc är varningar.
5. Googla försäljarens nickname, kan dyka upp historier. (kanske inte för en 10 dollars CD, men nog om det börjar handla om ett par hundra...)
6. Självklartt egentligen, men man ska kolla säljarens feedback. Även om man har 100% positiva. Finns ju massor av de som sålt typ 100 st knappnålar för 1 cent styck åt nån kompis som är med i lurendrejeri härvan. Man säljer inte en CD spelare eller bärbar dator för 2000 euro om man endast sålt godis, knappnålar eller nåt annat skräp tidigare.
7. Hör egentligen ihop med 6'an, men kolla också att feedbacken är för sålda grejer och inte för köpta. Själv säljer jag inget på ebay utan bara köper. Så även om jag kan betala, kan jag leverera?
8. Hur än självklart allt är i annonsen, maila säljaren. Om han inte svarar snabbt, så kan du räkna med liknande beteende ifall det blir problem. Råkade själv ut för en sådan.
9. Hoppa aldrig på erbjudandet, "hej du bjöd på min auktion och nästan vann, tyvärr hoppade vinnaren av auktionen av, jag kan nu erbjuda dig produkten till det pris du bjöd på auktionen dvs XXX kr". Detta är ju inte säljarens mail, utan nån annan söm följer med auktionerna, dock har väl detta nästan förhindrats nu då Ebay har döljt roparnas ID.
10. Om nåt verkar för billigt så är det nåt skummt. Kap går att hitta, men med måtta. Bondförnuftet kommer man långt med.

Nåja, lätt att vara efterklok heter det, och lider med dig som förlorat en stor summa pengar.

B&O Beolab 5, BeoSound 9000

Edited by - AndreasH on 2009/02/05 10:57:00
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2009/02/05 :  12:27:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tråkigt att du inte har fått det du har köpt.

Jag har bara handlat ett par gånger på Ebay och det har gått bra det är det mest saker som jag inte inte fått tag i på annat håll. En av gångerna så köpte jag ett par socklar till 6C33 rör det gick över förväntan snabbt levererade men en vecka senare fick jag ytterligare ett par utan att jag hade betalat för dem, mysko.

quote:
killen jag handlade av hade väl 250 goda omdömen och en jäkla massa gjorda försäljningar och kom från Italien - jag blev av med 22.500 kr...

Den personen hade fått ett personligt möte med mig om han hade gjort så mot mig.

Johan Björklund tipsade en gång hur han deponerade pengarna hos en e-bank och där fick de vara tills man fick varan och hade kontrollerat den men då måste man vara överens med säljaren om det. Jag hoppas att Johan kan fylla i för jag har helt glömt var han gjorde detta.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/02/05 :  12:52:23  Show Profile Send drkim a Private Message
quote:
Den personen hade fått ett personligt möte med mig om han hade gjort så mot mig.

Vet inte om du läst min tråd som jag länkade till tidigare i tråden? Jag försökte allt, till slut så försökte StefanL - här på forumet, med hjälp av en bekant som kände en polischef i Italien att spåra upp killen, men alla tel. nummer var uppsagda, han hade aldrig bott på adresserna som han uppgivit till eBay och mig, alla adresser var kopplade till anynyma postboxar och han fanns inte i polisens register...

Hittade en bekant till mig som kunde Italienska, som ringde alla nummer som jag bara kunde hitta via nätet, eBay och Paypal - ingen hade såklart hört talas om killen i fråga...

Inte så lätt att "hälsa" på någon då...

Tycker AndreasHs tips är mkt bra - hade jag gjort allt i den listan, så skulle jag nog hittat killens e-post adress på ett Italienskt klock och smyckesforum, där han tydligen sålt en klocka utan skicka den - men det tog mycket grävande att få fram det - jag mailade killen som blivit blåst på det forumet, men fick aldrig något svar...

Nåja - nu ska jag sluta snacka om mig och mitt fall, förhoppningsvis så ordnar det sig vad det gäller detta, paketet kanske bara hamnat på villovägar?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/02/05 :  15:02:17  Show Profile Send ud a Private Message
En annan sida av samma mynt råkade jag, eller snarare säljaren, ut för.

Hade beställt grejer från USA och betalade med paypal men inga delar dök upp.
Jag gjorde då en anmälan till paypal sista dan det gick att anmäla innan det var för sent (hade haft mailväxling med säljaren som försäkrade att han skickat varorna).
Paypal stoppade då säljarens konto med omedelbar verkan (han levde på att köpa och sälja varor).
Då vi haft kontakt via ett forum och "kände" varann tog jag tillbaks min anmälan (som gjordes för att paypals försäkringar skulle kunna träda in).
Säljaren skickade nya varor direkt från fabriken i Hongkong han handlade från.

Två veckor efter att dom kommit kom även första sändningen SOM LEGAT HOS TULLEN PÅ ARLANDA hela tiden utan att någon där brytt sig

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7967 Posts

Posted - 2009/02/05 :  15:10:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har köpt massor med prylar från Asien via ebay utan problem.
Kvalitén på prylarna kan ju vara lite si och så men de gångerna har jag inte förväntat mig mer för pengarna heller.
Att inte handla för mer än vad man tål att förlora är nog ett gott generellt råd.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bubbel

6799 Posts

Posted - 2009/02/05 :  16:17:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tyvärr läste jag inte din tråd som du hade länkat till drkim och jag förstår att du har försökt allt men jag hade nog ändå gjort ett hembesök.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/02/05 :  17:45:42  Show Profile Send drkim a Private Message
Mmm - men killen går ju inte att finna någonstans, vet inte vart han bor, hur han ser ut, eller om han uppgivit sitt riktiga namn - inte ens om han lever eller är död... spårlöst försvunnen... inte ens Italienska polisen vet vem han är eller vart han bor...

Adresserna han uppgivit går till andra människor som aldrig hört talas om honom...

Hur gör man hembesök då???

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2009/02/05 17:47:21
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/02/05 :  17:59:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
Enkelt:
1. Betala med PayPal
2. Vänta ALDRIG mer än 90 dagar, efter 90 dagar försvinner auktionen och du kan inte få tillbaka dina pengar via Paypal.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/02/05 :  18:03:01  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Om man skall göra en claim via Paypal Buyer Protection, så är det för sent efter 90 dagar. Det gäller att sätta sig in i Paypals regler, följer man detta så får man pengarna tillbaka.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/02/05 :  19:16:08  Show Profile Send drkim a Private Message
quote:
Enkelt:
1. Betala med PayPal
2. Vänta ALDRIG mer än 90 dagar, efter 90 dagar försvinner auktionen och du kan inte få tillbaka dina pengar via Paypal.

quote:
Om man skall göra en claim via Paypal Buyer Protection, så är det för sent efter 90 dagar. Det gäller att sätta sig in i Paypals regler, följer man detta så får man pengarna tillbaka.

Det är riktigt - så länge pengarna finns kvar på säljarens konto (jag fick konstigt nog tillbaka 2.500 kr av de ursprungliga 25.000 kr det handlade om - det var allt han hade kvar på kontot, sen avslutades kontot), eller om säljaren tecknat den speciella försäkringen (och hur troligt är det om säljarens verkliga syfte är att blåsa en?)...

Som sagt det gäller att sätta sig in i Paypals regler...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Bubbel

6799 Posts

Posted - 2009/02/05 :  21:29:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag skulle tro att de du har råkat utför är proffs men även de gör sina misstag och deras ego är oftast så stora så de tror att de aldrig åker fast. Med det du har berättat har de redan gjort ett par misstag sen misstänker jag att det finns myndighets personer som skyddar dessa individer annars skulle de inte vara så försvunna som de är. Nåja jag lägger ner för jag känner det som att jag häller salt i såren för det är tråkigt att bli blåst på sina surat förvärvade pengar.

anders

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2009/02/06 :  12:16:27  Show Profile Send Wizard a Private Message
quote:
Det är mycket tråkigt att höra sånt här. Så länge lurendrejaren inte har fått tag i ditt kontokortsnummer så är det väl relativt lugnt iaf?
Tackolov är väl sånt här inte särskilt vanligt förekommande. De flesta som säljer på E-bay är ärliga.

Fanns inte förstärkaren att köpa i Sverige?

Nej, det är lite svårt att få tag på lösa moduler i Sverige vad jag vet. Ska ha 4st till att börja med som ska driva mina basar.

Tack för all input. Det känns lamt att det inte finns något bättre skydd för bedrägerier, troligen svårt att få till ett system som funkar som det är tänkt.

Jag betalade med Paypal och det har alltid funkat bra för mig. För min del är det inga monstersummor men 4000kr rätt i sjön är ändå surt.

Kommer luska vidare ett tag till bara för att tömma ut alla möjligheter.

Wizard
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2009/02/06 :  20:44:58  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har köpt mkt från asien utan att blivit lurad, men som tumregel så kikar man ju så klart på säljarens feedback. Har däremot blivit lurad av en UK säljare med bra feedback??
Kikade faktiskt med på en säljare som hade en hel del ICEpower moduler, säkerligen samma.
För egen del upplever jag att frakt från bl a HK går fortare än från USA, så har det inte kommit inom 3v(normalt upplever jag är 7-10dgr som normal lev. tid) så bör man nog först varna säljaren, sen vidta åtgärder via paypal.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2009/02/07 :  11:38:19  Show Profile Send Wizard a Private Message
Har därimot hittat en säljare i USA som jag köpte min andra (första) ICEpower modul från. Den kom hem efter en vecka . Han lär få flera beställningar av mig.

Wizard
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000