HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz SA 8003 CD/SACD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/02/24 :  20:18:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tjenare

Jag vänder mig återigen till svea rikes sammlade elit inom området och ställer frågan :

Vad har ni för någon erfarenhet av denna spelare ?

Skälet är att jag länge har letat efter en cd med nivåreglering på lågnivån ut då jag inte har möjlighet att på enkelt sätt justera volymen någon annan stans i systemet.

Mina andra komponenter i systemet kretsar runt i 10kkr området, och denna CD ligger som jag förstår det strax under denna prisnivå, så det skulle passa rätt bra i den aspekten.

Vad är då mitt ljudideal ?

Tja, smäller det så ska det smälla, jag vill ha lite karaktär och klös, något som angagerar och inte förmedlar allt genom någon form av jane austin filter som får allt att låta vackert och rosa skimrande.

Men med tanke på utbudet av spelare med denna specifika funktion så känns det nästan lite som att man får ta det som erbjuds, så give it to me, jag står vid :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2009/02/24 :  20:25:30  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag tycker den verkar bra.
Hade jag haft pengar vore denna en kandidat tillsammans med den matchande förstärkaren.

USB är ju inte heller fel idag.

Mvh Magnus
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/25 :  12:40:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Min erfarenhet av Marantz maskiner är att de inte direkt är världsmästare på driv och klös, snarare rätt så behagliga och lugna i ljudet.

Tror nog att det kan finnas andra spelare med mer dynamiskt driv och stampa takten-faktor. Atoll är ett bra tips om man vill ha lite sväng och drag...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/02/25 :  12:53:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tackar för tippset, men har de nivåreglering på utgångarna ?

behagliga och lugna säger du... hmmm låter som ett jane austin filter minsann :) attans.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/25 :  13:52:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Osäker på det, martinsson... Kolla.www.ljudmakarn.se tror att de säljer Atoll.

Ja, Marantz är lite åt den varmare och mysigare sidan. Den CD'n med mest drag i just nu är nog Lyngdorfs, men den kostar ett par spänn mer å andra sidan.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/25 :  13:56:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns ingen CD/SACD/DVD-A spelare med nivå reglering i den digitala domänen. Jag tror inte änns att det finns någon spelare där man kan reglera den analoga stereo linjenivån. Om du vill ha en SACD/DVD-A med 5.1 så kan det bli svårt att hitta. Det verkar som om det är enbart "stereå" som gäller i hifi kretsar, det är synd tycker jag. Jag tror att du får tänka dig att köpa en receiver för att kunna reglera din lyssningsnivå. Jag Googlade lite och fann den här Audio Aeros Prestige. Förmodligen så är det enbart stereo även på den spelaren.

Edited by - gcs on 2009/02/25 14:05:54
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/25 :  15:07:21  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:

Min erfarenhet av Marantz maskiner är att de inte direkt är världsmästare på driv och klös, snarare rätt så behagliga och lugna i ljudet.

Tror nog att det kan finnas andra spelare med mer dynamiskt driv och stampa takten-faktor. Atoll är ett bra tips om man vill ha lite sväng och drag...

Det är nog främst de äldre Marantzmodellerna som kan upplevas så. Atoll däremot har jag upplevt som lågupplöst när jag lyssnade på en modell som kostade ca 12000kr.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/25 :  15:15:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Ah, ok... Örat är olika hos olika personer! Tur är väl det!

Enklast (som vanligt) att prova ett par spelare hemma och utvärdera. Ljudmakarn hade visst inte kvar Atoll såg jag nu när jag var inne.

Men, vill man ha en spelare med drag i så är det nog Lyngdorfs maskin för 15k som gäller! Maken till dynamisk och drivande spelare får man nog leta länge efter. Kanske inte det sista ordet i raffinemang och fingertopsskänsla, men drag är det!

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/25 :  15:38:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Ah, ok... Örat är olika hos olika personer! Tur är väl det!

Enklast (som vanligt) att prova ett par spelare hemma och utvärdera. Ljudmakarn hade visst inte kvar Atoll såg jag nu när jag var inne.

Men, vill man ha en spelare med drag i så är det nog Lyngdorfs maskin för 15k som gäller! Maken till dynamisk och drivande spelare får man nog leta länge efter. Kanske inte det sista ordet i raffinemang och fingertopsskänsla, men drag är det!

Det beror nog mycket på i vilket sammanhang man lyssnar på en specifik produkt också, håller med dig om Lyngdorfen, den känns relativt ofärgande och högupplöst, då får man det andra på köpet, (Dynamik, driv). Fingertoppskänsla är i min värld detsamma som insmickrande färgning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/02/25 :  15:45:05  Show Profile Send Twilighter a Private Message
quote:
gcs Posted - 2009/02/25 : 13:56:09 Det finns ingen CD/SACD/DVD-A spelare med nivå reglering i den digitala domänen. Jag tror inte änns att det finns någon spelare där man kan reglera den analoga stereo linjenivån. Om du vill ha en SACD/DVD-A med 5.1 så kan det bli svårt att hitta. Det verkar som om det är enbart "stereå" som gäller i hifi kretsar, det är synd tycker jag. Jag tror att du får tänka dig att köpa en receiver för att kunna reglera din lyssningsnivå. Jag Googlade lite och fann den här Audio Aeros Prestige. Förmodligen så är det enbart stereo även på den spelaren.

Du har ju Bladelius Gondul 2 och 3,om man överlever att det finns bildkrestar med :P

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/02/25 :  16:10:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har en Marantz-spelare (visserligen i högre prisklass men ändå) och upplever ingen brist på "riv och klös", snarare tvärtom. Samtidigt är ljudet ganska rör-likt (varmt) och skapar ingen lyssningströtthet ens på höga volymer

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/02/25 :  16:54:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tackar för tipsen killar !

Möjligheten att höja och sänka utnivån (den analoga) i stereo via fjärren är det som gäller, detta är ett måste.

Marantzen jag frågade er om har just detta, det jag var osäker på var hur den "låter", mjukt fluffugt och gulligt, eller engagerande och rolig med lite riv.

Att den skall ha lite varmare ljud och är lite åt det analoga hållet har jag förstått via diverse recensioner på nätet, och det är helt ok, så långe det "smäller när det ska smälla" om ni förstår vad jag menar.

Finns det fler spelare därute med möjligheten att höjja och sänka utnivån från fjärren så tas dessa förslag emot med stor tacksamhet.

Det är mkt, mkt sällsynt som gcs skriver, det är därför jag efterlyser detta.

Att det finns spelare som är mer i enlighet med mina ideal är också tacksamt motagna, dock om de saknar volymkontroll via fjärren är det dessvärre ointressanta för mig då jag inte kan använda dem, tyvärr.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/02/25 :  17:56:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Du har ju Bladelius Gondul 2 och 3,om man överlever att det finns bildkrestar med :P

Gondul M? Fast det är lite annan prisklass än Marantzen.

Quad 99 CD-P har väl volymkontroll? Dåligt med SACD dock.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/02/25 :  20:09:06  Show Profile Send jonasz a Private Message
Du får leta på en gammal Denon 2560, den har analog volymkontroll på utgången.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/25 :  21:11:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en Onkyo 706 med skivhylla fräst i metall och den har också fjärrkontrollerad volym.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/02/26 :  06:58:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Äldre spelare, tex. min nuvarande musikförmedlare en 400kr's Yammaha CDX470 från mitten av 90-talet har även den fjärrkontrollerad volym (och på fronten:), och som ni säger så finns det ett utbud av något äldre spelare där detta var vanligt.

På lite modernare maskiner däremot...

Därmed är det inte sagt att äldre maskiner skulle vara sämre, inte alls, där finns gott om guldkorn.

Quad 99 CD-P har jag tittat på tidigare, den har ju även möjlighet att erbjuda sig som försteg för externa digitala källor vilket är mkt trevligt men det är inte något jag kommer använda mig av.

Den är dock något dyrare än marantzen (10-15kkr), samt något äldre som modell räknat, men visst är den läcker, CD-S däremot ligger på 8-10kkr, vet inget om denna men jag ska kolla upp den.

Denon 2560 och Onkyo 706 är också bra tips, jag ska kolla runt lite på blocket.

Man känner sig lite udda när man har skaffat sig ett system utan möjlighet att reglera volymen på något enkelt vis (visst det går i processorn, men det är lite knöligt), killen jag pratade med inne på mediamarkt delade nog denna farhåga :)

De var dock mkt hjälpsamma och letade reda på denna SA8003 spelaren åt mig, ringde mig ett par dar senare och sa att de hade hittat en med volymreglering via fjärren, sånt imponerar på mig.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000