HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är hifi endast en illusion?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/02/01 :  19:10:34  Show Profile Send Jamo a Private Message
Min egen erfarenhet är att frekvenskurvans "rakhet" är betydligt mindre kritisk för en illusorisk musikupplevelse än jag urspungligen trodde. Speciellt verkar hörselsinnet överse med "dippar" i frekvenskurvan. Toppar i frekvenskurvan, t.ex. från rumsresonanser, gör sig mera påminda i form av bummel, vilket i viss mån förtar illusionen. Måttliga defekter i egna hörseln verkar inte vara något hinder för en illusorisk upplevelse.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/02/01 :  19:22:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller med om detta och förstår vad du menar, örat eller kanske snarare hjärnan har någon form av autokorrektion som träder in efter en stunds lyssnande så lite ojämnheter är kanske inte hela världen. Jag föredrar dock en "rimligt rak" frekvensgång för att det ger mig snabbare och oftare den illusoriska ljudbilden.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/02/01 :  21:37:29  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Jag föredrar dock en "rimligt rak" frekvensgång för att det ger mig snabbare och oftare den illusoriska ljudbilden.

Värdefull synpunkt som bör undersökas närmare. Samtidigt vill jag tipsa om vikten att få ordning på andra akustikparametrar innan man börjar finjustera frekvensgången. Det gäller i första hand efterklangen i lyssningsrummet, som bör göras rimligt kort, och förstareflexerna i tak, golv och väggar, som bör dämpas för att illusionen ska infinna sig.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/02/02 :  11:30:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag vill ha en rimligt rak frekvensgång och så vidare. Men jag inbillar mig INTE att jag vet hur det lät när det spelades in. Jag vill ha ett ljud hemma som mäter ok, men låter naturtroget med musik. Vad mer kan man säga?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/02 :  13:10:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
".... men låter naturtroget med musik ....". På spiken. Vi vet inte hur det lät eller hur det ska låta och får helt enkelt måtta.
På samma sätt skulle vi väl förhålla oss om vi fick recept på en exotisk maträtt utan att ha tillgång till alla ingredienser; vi följer receptet så långt vi kan och justerar det vi inte fixar så slutresultatet blir så angenämt som möjligt.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/02/02 :  13:33:39  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:

quote:
Exakt ljud är ingen illusion det är bara exakt ljud.

Linnars resonemang kan möjligen gälla så länge man håller sig till elektroniken i avspelnigskedjan men inte ens där är det så enkelt att ta reda på vad som är exakt. Däremot är det nog en utopi att man exakt skall kunna återskapa en akustisk händelse hemma i lyssningsrummet, det förutsätter förutom det vanliga med rak frekvensgång och distortionsfrihet även en fullständig kontroll över spridningsmönster vid både inspelning och avspelning.

Talet om exakt ljud är inte enkelt att ta till sig. Dessutom betyder det olika för olika personer då man tolkar ordet exakt ljud.
I ordets mening så är det så att exakt inte kan vara annat än just exakt så länge man menar den exakta betydelsen.
Jag brukar använda ordet "exakt" lite provocerande eftersom det aldrig kan uppnås annat än som en illusion i betydelsen "Själslig föreställning utan egentlig motsvarighet i verkligheten eller feltolkning av ett existerande fenomen".

Illusion behöver inte betyda att man inte kan höra exakt ljud ur sina högtlare. Det är tvärt om så att illusionen hjälper oss att tolka ljudet som exakt om vi vet att det från början var exakt.
Det är ungefär som med den äldre mannen som hade förlorat sin förmåga att höra en stor del av ljudskalan men kunde ändå få full utdelning av musiken han lyssnade på och som han lyssnat på i hela sitt liv. Han viste hur det skulle låta och då hörde han det också.
Det är en av de bra sidorna med illusionens kraft. Den dåliga sidan av samma kraft är att man kan höra saker som inte finns bara genom att ändra utseende på någon eller flera prylar osv.

Det gäller att hålla koll på sin illusion!

Tycker jag!

EDIT:
Stavar som en klatta!

Edited by - linnar on 2009/02/02 13:38:42
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/02/02 :  14:16:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Som Linkwitz R skriver är det märkligt att illusionen ändå upptrader, illusionen av en sångerska som står mitt mellan högtalarna och sjunger! Sett ur ett evulotionsperspektiv kan det knappast ha varit speciellt viktigt att höra ett virituellt lejon mellan två lejon som råkar ryta samtidigt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/02 :  20:02:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Engelholm: du har missat något där! Vi fick vår "stereohörsel för att kunna veta var lejonet står. Sedan har smarta gubbar i musikstudiorna utnyttjat denna, evolutionens, gyllene bonus för att kunna lattja och lura oss lite.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/03 :  17:02:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kan ju undra varför vår herre och evolutionen inte har sett till att vi också kan vrida på våra öron. Det vore ju bra nu när vi också lyssnar på 5.1. Det är orättvist tycker jag eftersom hästar och kanske några andra kan göra så.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/02/03 :  18:26:14  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Man kan ju undra varför vår herre och evolutionen inte har sett till att vi också kan vrida på våra öron. Det vore ju bra nu när vi också lyssnar på 5.1. Det är orättvist tycker jag eftersom hästar och kanske några andra kan göra så.

gcs, det här var en intressant reflektion

När jag sitter och lyssnar, och har Sigge, en av mina katter, i knäet ser jag hur hans öron följer ljudet, jag hör en ljudbild, kattfan följer något annat.

Han uppfattar väl något som jag inte gör ..

Nu är det väl skillnad på vad en katt och en människa uppfattar, pga. evultionen, vi har väl förhoppningsvis haft olika prioriteringar för vår överlevnad.

Men för att utgå från vad vi uppfattar vid en ursprungsupplevelse, där vi hör samma sak med samma förutsättningar, ett flertal personer, där skiljer vi oss säkert från kattdjuren, vad är det som gör att vi inte upplever samma sak när det reproduceras.

Somliga föredrar rör, andra dipoler, B&W, Krell, INO, Naim, Chord, vinyl, XTZ, Nordost, uppmätta prestanda, troende, ja det finns väl hur många kombinationer som helst.

Behövs det verkligen så här många variabler för att återge den ursprungliga upplevelsen?

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/02/03 :  18:55:29  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Behövs det verkligen så här många variabler för att återge den ursprungliga upplevelsen?

Det tråkiga är väl att ingen av dem återger den ursprungliga upplevelsen och att vi är lite olika känsliga för olika typer av fel. Då kan man välja det man trivs bäst med.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/02/03 :  18:59:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Då kan man välja det man trivs bäst med.

Tack

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/02/07 :  20:36:21  Show Profile Send Kaktus a Private Message
linnar skrev att
quote:
Talet om exakt ljud är inte enkelt att ta till sig. Dessutom betyder det olika för olika personer då man tolkar ordet exakt ljud.
I ordets mening så är det så att exakt inte kan vara annat än just exakt så länge man menar den exakta betydelsen.

Jag förstår inte riktigt hur du kan se musikåtergivning som nåt som skulle kunna var "exakt". Tänk på TV-bilden, är den exakt? den återger gräs som grönt men finns det ingen potential att få TV-bilden bättre? Det måste väl snarare ses som en oändlig utveckling mot bättre återgivning.

hälsninar
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/02/07 :  22:50:20  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det kommer en knarrig baston från vänster och lite pling från höger. De två ljuden möts i mitten och kladdar fast sej på varann och sen kommer en klarinett med några melodiska toner som klättrar upp på ljudplatån i mitten och sen fortsätter ljudskulpturerna att lösa av varandra. Och jag är nöjd eftersom jag får ta del av något som jag tror är ett lyhört samspel och jag tror att jag uppfattar musikanternas känslor och livsglädje.

Jag är inte så exakt av mej, men förbättringarna leder mej mot rak frekvensgång, bättre rumsakustik och hög dynamik. Ekakthet är nog lika med musikaliskt och svängigt (hjulet uppfunnet på nytt).
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2009/02/08 :  00:32:58  Show Profile Send Nicks a Private Message
Vet ni vad.

Jag har suttit ikväll o lyssnat på "finhifi" via Snell CV och PG's Adcom steg. Jag lyssnade på diverse fininspelningar och min senaste insnöing Lionel Richie.

Sen satte jag mig vid datorn... Lyssnar på superkassa datorhögtalare... men gud vad den senaste perikles/anna hertzmann låten tilltalar mig... Bryr mig inte om finstereon. Sitter o toklyssnar gång på gång på "Finns det nån annan" via datorhögisarna som verkligen är värdelösa....

kärlek... musiken är det bästa. Men visst nu har jag ju beställt skivan så jag kan finlyssna för att toppa upplevelsen.

Poäng med inlägget??? kanske. Vet inte. Har inte tid längre. Lyssnar på Perikles via kass anläggning och njuter som aldrig förr.

Peace

Hihi. :)
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/02/08 :  18:30:00  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag håller i stort sett med Nicks. Det finns musik som berör så starkt att man gärna lyssnar på den genom de sämsta av apparater, klockradio, datorhögtalare, små transistormottagare. Däremot, min erfarenhet är att väl inspelad musik, återgiven på en anläggning som förmår spela illusoriskt, förhöjer upplevelsen så att man gärna lyssnar på musik som man annars inte hade berörts av. Den illusoriska återgivningen breddar musiksmaken.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000