Author |
Topic |
|
MasterChief
Member
259 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 19:39:11
|
Musikministeriet lät ett gäng proffsmusiker att under blindtest försöka utröna vilket instrument som är det billiga och vilket som är det dyra.
De testar bland annat en fiol för 500kr mot en Stradivarius för 10 miljoner kronor. De jämför även en 1000 kr elgitarr mot en Gibson för 100.000 kr.
Kan proffsmusikerna höra skillnad på ett kort stycke?
Ska man vara lite kritisk så kan man påpeka att stycket var väldigt kort och inte speciellt varierat. Men det var ändå ett kul test:
http://svtplay.se/v/1429648/stradivarius_eller_billig_kopia |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 20:00:49
|
Det var oerhört intressant. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Jazz
Member
930 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 20:49:17
|
nååå hur många rätt fick ni? dom två första var ganska själv klara men på fiolen så var jag tveksam. gillade den ena bättre än den andra så jag gissade på att den jag gillade var den billiga. ack så fel jag hade... Hur som hellst klart inressant test |
Följ https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
|
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 20:51:29
|
Jag fixade 100% korrekta svar. Var inte det minsta tveksam heller. Det kändes solklart faktiskt.
Frugan därimot...
Mvh Magnus |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 21:25:20
|
fiol låter väl rätt så illa även om den kostar 10 miljoner?
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 22:17:42
|
Att kalla det för en test av ljudkvaliteten som i ämnesrubriken tycker jag väl inte riktigt är korrekt.
Klart uppenbarast var ju flygeln. Som lätt nördifierad är det inte svårt att känna igen ett "midi-reverb". Fiolen hade ju ett riktigt dåligt stycke, lite som att testa "fullregisterhögtalare" genom att spela upp något fågelpip... Det är ju verkligen gjort för att folk ska svara fel, så icke jag dock.
Gitarren var ju lite lurig på så sätt att Gibson brummade medan den andra lät duktigt avrullad... Med tanke på att modet för musiktypen som framfördes är skitigt och fullt med dist från både gitarr och skiva så är det inte så förvånande att det blir ett antal felaktiga svar.
Den gemensamma nämnaren är att klangen antingen är renare eller rikare (eller båda) i de bättre instrumenten. iPhone är helt ute ur tävlingen då det låter som en trimmad midi-synth.
Edit: Tillägg |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 22:37:15
|
Ja, testet uppfyller nog knappast de kvalitetskrav som vi på dessa nördforum har på blindtest o dyl.
Var nog mer av karaktären; ju större tuttar desto större chans att gissa rätt på vilken fiol som är dyrast...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 22:43:02
|
En annan aspekt torde väl vara vilken skillnad man kan känna på instrumenten när man spelar. De är som bekant arbetsredskap för musiker. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 22:46:46
|
De två första var enkla, fiolen svår, missade den (hörde knappt skillnad). Men som Linda sa, hade de valt djupare toner tror jag skillnaden hade varit mer uppenbar. Misstänker att de valde bort ett sådant stycke just pga av det, så i verkligheten är nog skillnaden mycket större. Sen får man ju inte glömma bort att man är rätt rejält begränsad av ljudkvaliteten på videon, och att testmetoden i sig är långt ifrån vetenskaplig. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2009/02/06 22:50:09 |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 22:52:02
|
Håller med om att det naturligvis finns en allvarlig aspekt på detta test och att det borde framkommit.
Anledningen att jag tycker man kunde skämta om saken är att SVT annonserade inslaget flera ggr före sändning och höjde intresset precis som om inslaget skulle var något mycket sant och intressant...
Som vanlig blir det mesta mycket snabbt, komprimerat, populäriserat och förenklat när det gäller TV....
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 23:04:30
|
Jag såg inslaget. Det dom spelade var väldigt korta stycken, snabba, distade (för gitarren) och i ett begränsat område. Jag blev besviken pga det oseriösa testandet. Som att läsa en kvällstidning. Inte likt SVT. Hade dom spelat upp mer normala stycken och längre så hade säkert utfallet blivit annorlunda. Jag spelar själv och hör hur olika bra instrument låter. Dyra instrument har en mer attraktiv klang, framförallt för blåsinstrument, (samt är mer lättspelade)förutsatt att det är en duktig musiker som spelar. Man får vad man betalar för. Men pengar kan inte ersätta en bra musiker. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7945 Posts |
Posted - 2009/02/07 : 00:16:09
|
Bernt har en poäng där, förutom ljudkvalitet är spelbarhet en parameter som kan skilja stort mellan billiga och dyra instrument. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2009/02/07 : 01:00:36
|
Såg inte detta avsnitt dock föregående, vart förbannad korta klipp en massa goda ideer vart bortslarvade. Blir så trött på programmakare som tror att vi tittare pallar max 3.5 minuter av ett ämne. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2009/02/07 : 09:30:38
|
Är ändå inte reportagets slutkläm det viktigaste?
"Musikens magis skall nog ändå tillskrivas musikern och inte instrumentet"
Något att tänka på i uppgraderingshysterin |
Think what's inside the box!
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2009/02/07 : 12:01:33
|
Kul test! Jag är okunnig om gitarrer så den missade jag, men tog resten. Pianot var lättast (för mig som spelar) men jag fick lyssna ett par ggr på fiolen innan jag "visste". Men jag tror att ju mer gånger man lyssnar ju klarare blir det vad som är vad. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2009/02/07 : 13:04:55
|
he, he....
quote: fiol låter väl rätt så illa även om den kostar 10 miljoner
hear hear... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 07:16:29
|
Syftet med hela testet var ju att få dem att gissa "fel", annars blir det ju inte bra tv (hur kul hade det varit om alla haft alla rätt?). Lättast tyckte jag iPhone var, svårast fiolen (hörde ingen skillnad alls), men som sagt, vilka otroligt dåliga och korta stycken de hade valt. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 09:25:44
|
Ja nog verkar det som om testet var designat för att knäppa panelen på näsan. Det hade varit mycket roligare/lärorikare med ett objektivt test.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
bluemindboy
Member
380 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 09:26:37
|
quote: De jämför även en 1000 kr elgitarr mot en Gibson för 100.000 kr.
Gibsonguran går på en halv miljon, så 100.000 hade varit ett kap
Tittade (hörde) också på testet, och tyckte också det var helt fel genomfört, speciellt gitarren. Massor med overdrive och delay - vem f*n kan höra vad om gömmer sig bakom den ljudväggen
|
|
|
MasterChief
Member
259 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 14:54:09
|
Har tittat på det ett par gånger och blir mest irriterad nu. Trist av SVT att göra ett så dåligt genomförande av en sådan bra idé.
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 16:49:13
|
Irriterande uselt program, som vanligt...
Att just den fiolen och just den gitarren kostade så ruskigt mycket beror ju till stor del på att de är samlarobjekt! Inte skulle de komma på tanken att göra test på liknande sätt med en dyr gammal veteranbil kontra en halvny billig rishög - "Nu ska vi se om den här gamla dyra Volvo P1800:an från '69 för 150tkr. hänger med den här rostiga och billga SAAB turbo'n från '95 för 9tkr, vi tar ett par varv på Mantorp och kollar...
Det hade väl varit en bättre idé att jämföra instrument som finns att köpa i vanliga musikaffärer?
Nu spelar jag själv inte något instrument, men så pass mycket koll har jag ju att jag vet att ingen vill spela någon längre stund på tex. den där billiga elgitarren. Ok, den funkade en liten stund att köra lite sologrejs med massor av dist, reverb osv. men om hon hade fortsatt en stund och spelat något annat så hade gitarrenändet garanterat börja stämma ur sig och låta allmänt illa. Samma sak med fiolen, som Linda påpekade så spelades inga långa toner - bara snabba sosloräkor, dvs. inte en chans att höra fiolens kropp och efterklang. Att man faktiskt får betala för kvalitet och känslan i instrumenen verkar helt ha gått programledarna förbi... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
|
Topic |
|