HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 *köpråd* Hårdrockshögtalare <5000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/03 :  13:31:19  Show Profile Send Maruder a Private Message
Funderar på att byta ut mitt nuvarande 2.2 system (proson 6010 + diy basmoduler) mot nåt nytt. Men i dessa tider så är man ju inte direkt gjord av pengar, så under 5000:- är ett krav, men ännu billigare är inget minus.

Jag lyssnar nästan uteslutande på rock/hårdrock/punk/skate och liknande, så det ska vara lite "jävlaranamma" i dom. Dock behöver dom inte nödvändigtvis sakna all finess.

Stativ eller golvare har ingen större betydelse, dock får stativen räknas in i pengarna som ska läggas. Trögdrivna högtalare bör inte heller vara några problem (drivningen kommer troligtvis vara Advance Acuostic försteg och PA slutsteg).

Jag har inga direkta möjligheter att lyssna på olika högtalare så jag får gå efter andras erfarenheter är jag rädd.

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2009/02/03 :  15:21:21  Show Profile Send e-robban a Private Message
klipsch är hårdrock, högst känslighet på marknaden.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/02/03 :  15:42:08  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ett par gamla Dali 18MkII lirar hårdrock för en struntsumma.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/02/03 :  15:57:44  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Klipsch borde passa bra, men frågan är hur långt man kommer med 5000 kr?
RB 61 kanske? stativare för 4300.

Om vi håller oss till högtalare som är nya så gillar jag även Dali Concept 6 (fast de går ju på 6000)
Kanske Dali Lektor 1 kan passa? stativare för 3500, jag har dock inte hört dessa heller.

Kolla även:
Canton GLE 470
Proson Reality 69SAH MkIII

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/03 :  16:16:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Larsen 4? Kanske drar över budgeten en smula men ett roligt och lite udda val!

Annars är väl Dynavoice ett rätt vettigt val? Bör funka kanon med rock och kostar inte skjortan.

Har själv lyssnat rätt mycket på Monitor Audios Bronze-serie (den gamla serien, inte den nya) och de spelar rock på ett utmärkt sätt. Lite varmare ljud och inte så analytiska i sin stil vilket kan passa skramlig rock/punk rätt bra.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/02/03 :  16:23:04  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Varför inte ett par Cervin Vegor, finns ju hinkvis med :-P. Spelar rock gör dom...men kanske inte något annat.;-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/02/03 :  16:34:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Min erfarenhet är att de bästa metal och rockhögtalarna är de som är relativt förlåtande mot ett material som är av skiftande kvalitet ljudmässigt. Det är inte roligt att tvingas lägga en del av sina favoritskivor åt sidan för att det blev "för jobbigt" att lyssna på dem.

Akta dig för ljust klingande högtalare, sök istället efter något som är neutralt eller till och med åt det varmare hållet.

En annan egenskap är ju att man vill ha bra kropp i basen, till exempel snabbare dubbeltramp eller rundgångar på trummorna har den tendens att flyta ihop om basen inte är snabb.

Klipsch nämns ofta, i den prisklassen är jag rädd att de högtalarna (som jag hört) inte har haft den snabbheten i basen. Däremot blev jag förvånad över att de lät så pass bra som de ändå gjorde. En aning hårdhet i röstfrekvenserna. Dynamiken var dock på topp, även om basen kändes lite långsam...

Vid två snabblyssningar på HIfiklubben i Västerås och Örebro förra året lyssnade jag på lite Dail och B&W. Mitt intryck var att Dali excellerade på lite lugna och glesa inspelningar upplösningsmässigt, medan B&W erbjöd en trevligare klang på höga nivåer. Detta som generellt intryck på lite olika burkar. DM685 tex rockade på bra för att vara stativare.

XTZ är ett tänkbart märke (har bara hört 99.26), men där var klangen rätt för att man skulle kunna leva länge med ljudet, även med hårdrock. Jag uppfattade diskanten som upplöst, men mjuk och förlåtande.

Neutralt - då förordar jag en provlyssning på Focals chorusserie, snabb bas, inte direkt varma i ljudet, men inte heller kalla och jobbiga.

Lite av mina intryck

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/02/03 :  17:21:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
dessa ser ut att fullkomligen utstråla jävla-anamma.
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3001

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3002

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/03 :  17:29:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Cerwin vega AL 1000!!Jag lovar det rockar... Annars kanske Dali 109/909.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/02/03 :  17:31:49  Show Profile Send Smackman a Private Message
Se till att du får en högtalare med bra och fyllig mellanbas !
Gärna en lite"snällare" diskant är inte fel .

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/02/03 :  17:39:31  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
KMJ

De där proson verkar onekligen ge mycket element för pengarna.. Kilopriset förhållandevis lågt 40kg, 4000 spänn...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/03 :  17:51:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har lyssnat på Prosonarna med dubbla 12or, det är mera som en ljudmatta som slängs över en, glöm det här med definition och upplösning.

Edited by - Goldfinger on 2009/02/03 17:52:30
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/03 :  18:06:13  Show Profile Send Maruder a Private Message
Oj, här har det kommit svar :D

klipsch verkar det som att man i alla fall behöver dubbla pengarna för att få nånting som inte är minst i serien, jag har hört nån av deras golvare i 10k klassen och den spelade skönt, men de mindre vet jag inte om det är så mycket att satsa på?

Dali verkar det inte finnas några begagnade på marknaden öht i min närhet. Lektor 1 verkar lite väl puttig, men den har jag faktiskt möjlighet att lyssna på, så man kanske ska kika på den i alla fall.

Canton GLE 470 kan vara nåt, jag har däremot aldrig lyssnat på canton öht så jag vet inte riktigt vad jag pratar om där..

Proson högtalare har jag som sagt nu, en av deras större (om än billigare) stativare, och är sugen på nåt nytt så jag tror jag skippar proson faktiskt.

Larsen 4 är som sagt lite dyr, men ett udda alternativ. Dock skitful ;)

Dynavoice kan kanske vara nåt! Jag har kikat lite på dom själv innan också, Df5 är den för snäll, eller M85 är den lite väl mycket? M85 verkar vara rätt ball annars.

Monitor Audio Bronze har jag också lyssnat på, och det är trevligt ljud. Dock tycker jag nog att stativmodellerna verkar vara lite tama, och golvarna är dyrare...

Cervin Vega känns inte aktuellt öht, bättre ljud än så vill jag i alla fall ha. Jag har lyssnat på deras större högtalare rätt mycket hos bekanta, och visst, mycket bas är det, men resten då?

B&W gillar jag också, riktigt snygga är dom med. Dock är det samma sak där som hos monitor audio, det känns som man behöver kliva upp lite i prisklass för att få nåt bra.

XTZ har jag aldrig hört, men folk verkar ju gilla dom så det kanske man också skulle kika på. Dom verkar ge väldigt mycket ljud för pengarna som det låter (höhö..)

Är det nån som har lyssnat på Dynavoice M85 här? Det känns lite som en förhandsfavorit, bara dom inte är allt för dåliga i mellanregister/diskant..

Tack för svaren än så länge :)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/02/03 :  18:06:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Begagnat PA-system?
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/02/03 :  18:08:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Se till att du får en högtalare med bra och fyllig mellanbas !
Gärna en lite"snällare" diskant är inte fel .

Är av annan åsikt.

Mellanbasen ska det vara ett sju helsike drag i så pukor och kaggar bara hamras ut ur högtalarna

Diskanten också, ska vara fullt ös i och tillverkad på rätt sätt (Läs bra driver och ett korrekt horn. De flesta horn låter tratt tyvärr). En snäll diskant gör ingen musik rättvisa.

Edited by - PetterPersson on 2009/02/03 18:09:09
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/03 :  18:16:26  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
http://www.blocket.se/vi/19116872.htm?ca=11_s

3500kr oprutat för AL1000, de vegor som varit mest hifi av alla vegor jag lyssnat på.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/03 :  19:31:00  Show Profile Send OcA a Private Message
AL1000 är faktiskt inte så tokig. Dock får man inte i närheten av lika mycket bas som man tror med tanke på bestyckningen. Basen är kruttorr och tight, inget dödkött (iaf med rätt drivning), men de spelar inte särskillt djupt. Har lyssnat på golvare med dubbla 6,5 som gräver djupare i basen, men mangelfaktorn är skyhög med AL1000 - inget snack om det! Jag provlyssnade med en NAD 319 stärkare och det spelade öronbedövande högt och rent, men som sagt lite slank (!) i ljudet och inte alls så mycket lågbas som man kan tro.

Hårdrock är rätt rörig musik, så högtalaren bör vara bra på att separera de olika aktörerna. En allmännt mysig och murrig ljudbild är inte rätt väg att gå. Dock skadar det inte med ett litet värmeinnehåll, men det är inte samma sak som snäll och överslätande enligt mig iaf...

Attack, dynamik, rapp och tight bas, liten dos värme och hög detaljering är mitt recept för den klockrena rockburken. Kom ihåg att hög detaljering inte behöver innebära kall och analytisk spelstil, det finns exempel på högtalare som lyckas att vara extremt detaljerade utan att bli som rakblad i örat...

Det förvirrade väl bara ännu mer för trådskaparen, men mina fem cent går iaf till Dynavoice i denna prisklass.

Måste det vara nytt? Finns ju mycket begat att kolla på också. Slå en pling till Repsam och kolla vad de har i lager (www.repsam.se)... Inte alltid "rätt" priser, men det brukar gå att förhandla fram en bra affär. Har för mig att det finns både Snell, B&W samt ett antal Dali-golvare hos dem som kan passa.

Om du letar begagnat kan dessa vara av intresse:

Dali 109 = rockburk med finess
Paradigm Monitor 9 (tror jag de hette) = sannslöst bastryck, men inte världens snabbaste högtalare och tendens till hängmatta i ljudet
B&W 801F = hittar du ett par - köp! Har haft ett par och de spelar rock med en sådan pondus och självklarhet att det är otäckt. Inget låter direkt dåligt på dem, men kräver Barsebäck för att blomma ut. Gammal burk från sent 70 tidigt 80-tal, men de spelar sjukt bra även med dagens mått mätt.

Lycka till med dina angenäma bekymmer! Det är kul att leta högtalare!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/03 :  19:39:37  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
AL1000 är faktiskt inte så tokig. Dock får man inte i närheten av lika mycket bas som man tror med tanke på bestyckningen. Basen är kruttorr och tight, inget dödkött (iaf med rätt drivning), men de spelar inte särskillt djupt. Har lyssnat på golvare med dubbla 6,5 som gräver djupare i basen, men mangelfaktorn är skyhög med AL1000 - inget snack om det! Jag provlyssnade med en NAD 319 stärkare och det spelade öronbedövande högt och rent, men som sagt lite slank (!) i ljudet och inte alls så mycket lågbas som man kan tro.
Jag märker att du också lyssnat på dem, men de kan hamra...Tänker direkt hårdrock..

Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2009/02/03 :  19:51:30  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Ett par Monitor Audio eller ett par ALR/Jordan av billigare modell är aldrig fel när det gäller hårdrock.
Ett ord on Larsen 4 som hårdrockshögtalare. Jag äger sagda högtalare och jag lyssnar på hårdrock/punk (bland annat). Om Larsen 4 skall kunna spela hårdrock behöver de mycket effekt för att hålla reda på membranen. Någon futtig Micromega eller Rega på 25W går bort direkt.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/03 :  19:53:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Goldfinger -> Japp! Var rena G-kraftsslungan!

Det är en galet rolig högtalare som smäller på nåt vansinnigt, men djupbas får man leva utan... Dock är mangelfaktorn skyhög och med bra drivning och matchning kan de spela annat än rock också. Attacken på en akustisk gura fixar de galant.
Dock är de ju stora som kylskåp, men det kan man nog vänja sig vid...

De är väl värda en titt om man gillar denna typen av framåt ljud. De ska dock inte blandas ihop med andra produkter från samma bolag. AL1000 lirar i en egen division vad gäller Vega.

Ingen allemanshögtalare, men så nära en livekonsert man kommer utan att köpa ståplats i Globen...

Jag skulle dock komplettera med en riktigt bra sub och dela den lågt för att lägga till den där sista oktaven i basen. Kan ju kännas löjligt att koppla sub till högtalare med 15" basar, men det går åt om man vill ha det där sista dallret. En Velodyne DD10 skulle nog funka hyffsat bra till dem...

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/03 :  20:45:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Något som jag tänker på är hur känslig du är för vass diskant Maruder. Mycket av din musiksmak brukar ju oftast ha ganska energirik diskantåtergivning, något som man också bör tänka på.
Mina förslag är Klipsch F3 om du vill ha drag,punch,jävlaranamma och DYNAMIK men med en välavägd diskantåtergivning och mellanregisteråtergivning utan att det drar iväg och blir vasst som tex Klipsch dyrare RF-serie oftast blir.
En snällare alterantiv som är varmare i klangen är tex Dali Concept 8.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/03 :  20:56:13  Show Profile Send OcA a Private Message
FBK -> Huvudet på spiken! Det gäller att hitta en högtalare som kan hålla ordning på detaljerna i diskanten, men utan att det blir vasst eller hårt. Får ju heller inte bli för avrullat och luddigt i diskanten då musiken lätt blir tråkig då i mina öron. Det är inte det lättaste för 5k spänn, men det ska gå att ordna bara man matchar rätt och har lite tålamod... Klipsch är heller aldrig fel när det gäller rock. Tycker de har ett oförtjänt dåligt renomé i Sverige.

Maruder -> Vad är det för PA-steg du ska använda? InterM eller nåt annat skoj? Källa?

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/02/03 :  21:15:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
JBL L100, L200, Jubal?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/03 :  21:18:41  Show Profile Send Maruder a Private Message
Riktigt kul att se allt detta engagemang!

Slutsteget är ett noname från tyskland (Mc Crypt PA-8000) specat till 2x300w rms @ 4ohm som är lätt moddat. Inga värstinggrejer, men långt ifrån det klenaste jag har sett också.

Försteget är Advance Acoustic MPP-205.

PetterPersson: Nja, lite estetiska krav har jag faktiskt också ;-)

Så som ni får AL1000 att låta så blir man ju riktigt sugen! Dock är det ju det att man ska få tag på ett par i närheten också..

Och "OcA", det är riktigt givande att läsa det du skriver, det märks att du talar av erfarenhet! Och nej, det måste inte vara nya högtalare, det är absolut inget krav. Dock brukar det vara enklast så, då folk ogärna skickar saker och att utbudet är, ja, rätt lamt norr om dalälven ;)

FBK: Jag föredrar en avrullad diskant före en skarp/energisk, då det är precis som du säger att det lätt blir skrikigt med punk/skate. Speciellt på garage/underground inspelningar, som det finns en hel hög av i samlingen :) Detta ska dock prosonarna ha en eloge för, jag gillar verkligen diskanten i dom. Dock så får det ju inte bli för lite heller, för då låter "bra" inspelningar lamt istället.. Klipsch F3 får man däremot jaga begagnat om man ska köpa, då priset ligger en bra bit över taket ;)

mvh
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/02/03 :  21:24:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
PetterPersson: Nja, lite estetiska krav har jag faktiskt också ;-)

Jag med, Därför vägrar jag släppa in ett par "burkar"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/03 :  21:34:21  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Egentligen så är det övre mellanregistret som örat verkar vara särskilt känsligt för, många tillverkare "rundar av" en aning i det frekvensområdet för att få en lite mera återhållen och förlåtande återgivning, man tappar dock i upplösning men på sämre högtalare som dras med en större portion dist så är detta vägen att gå för att inte högtalaren skall bli rent av obehaglig att lyssna på.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000