HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 *köpråd* Hårdrockshögtalare <5000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/03 :  21:51:24  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK: Jag föredrar en avrullad diskant före en skarp/energisk, då det är precis som du säger att det lätt blir skrikigt med punk/skate. Speciellt på garage/underground inspelningar, som det finns en hel hög av i samlingen :)

Då bör du kanske försöka provlyssna på ett par Dali Concept 8 på Hifi klubben, (tror det fanns något par beg nyligen) Klipsch F3 har en mer neutral diskant/mellanregisteråtergivning och även om de inte är direkt skarpa i diskanten så kan de kanske blir för skarpa för din smak då de spelar ganska mycket på lyssnaren än lägger ljudbilden bakåt så att säga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/02/03 21:53:12
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/02/04 :  00:01:43  Show Profile Send geldis a Private Message
En av de absolut bästa trådar jag har läst på HF! Helt underbart med olika tips och förslag och hela tiden med den goda viljan att faktiskt hjälpa till!

mvh

geldis
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/04 :  08:05:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Förutom att hitta "rätt" högtalare kan ett tips vara att införskaffa sig en EQ modell lite bättre. Finns många PA-modeller av EQ att välja bland och det kan verkligen hjälpa till med riktigt risiga inspelningar där man inte riktigt eftersträvar rakaste frekvensgång och mest neutralt ljud. Kolla gärna på www.thomann.de för mer info och vad som finns att välja mellan.

Kan även hjälpa en del med tråkiga rumsproblem om man kikar på de mer avancerade modellerna från exempelvis DBX eller Behringer.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/02/04 :  09:23:34  Show Profile Send Smackman a Private Message
quote:
En snäll diskant gör ingen musik rättvisa.

Må så vara , men eftersom det är hårdrock som är på menyn så brukar dess inspelnings kvalite`r ofta ha lite energisk diskant och väljer man då en högtalare med "fel" sorts diskant blir det inte kul ...

Så jag får helt enkelt Tipsa om mina Xtz 99.26 de spelar hårdrock bättre än någon annan högtalare jag ägt ialf och diskanten är inte mesig eller överslätande på nått vis bara "snäll" mot örat .
Man får lust att dra på
Mvh

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/02/04 :  09:29:53  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nyligen varit uppe hos fynda och lyssnat på Klipsch F1 tror jag den hette. En 6,5a och ett horn. Jäklar vad den spelade. Det var riktigt roligt att mangla på och det kändes som den aldrig blev jobbig
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/04 :  14:39:39  Show Profile Send Maruder a Private Message
Jag får kila ner till hifiklubben på en liten provlyssning i veckan tror jag, kan man klämma lite på några dali också. Nackdelen är väl att man lär lyssna på nån dyrare modell också, och då står man där med skägget i brevlådan..

Man skulle bott lite närmare falkenberg också, så man hade kunnat svänga förbi fynda.se, men så bra ska man ju inte få ha det ;)

Både klipsch F1 och Dynavoice M85 är lockande.

Även xtz för den delen också.

En EQ är nog ingen dum ide det heller, frågan är bara hur mycket man vågar lita på sina egna öron :)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/04 :  14:52:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Maruder -> Öronen är det enda du kan/ska lita på i detta fallet... Vad vi tycker och rekommenderar spelar mindre roll om du tycker att det inte låter bra när du provlyssnar.

Det är du som ska tycka om ljudet, så vad säljaren, vi eller någon tidningen säger ska man nog mest ta som vägledning och ingen absolut sanning. Vi har alla olika smak och preferenser och den enda som kan avgöra vad som låter bra är du själv.

Lycka till! Jag tror nog att du kommer hitta "din" högtalare bara du inte har för bråttom. Tänk efter flera gånger och lyssna mycket på ljudet. Det som kan låta ballt och häftigt först kan snabbt bli irriterande och du kan drabbas av lyssningströtthet. AV erfarenhet vet jag att bra ljud växer fram med tiden varför det är lite vanskligt att bedömma ett inköp efter bara nån timme i en butik. Det bästa är om du kan låna hem eller få öppet köp så att du i lugn och ro under egna förutsättnignar kan bedömma ljudet.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/02/04 :  15:26:43  Show Profile Send millenniumking a Private Message
JBL's högtalare fungerar alltid väldigt bra till hårdrock. Hade ett par JBL E90 för några år sedan som spelade både högt och trevligt för öronen! Bra tryck dessutom!
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/02/04 :  20:08:34  Show Profile Send educk a Private Message
detta kanske skulle passa Audio Pro WIGO Wi-160 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348503

hörde dessa en kort stund på arken mässan och tyckte inte de lät allt för dummt. men de var för lite för att kunna utvärdera helt. gillar slavbasarna

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

Edited by - educk on 2009/02/04 20:09:11
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2009/02/08 :  12:46:33  Show Profile Send Amazon a Private Message
Några äldre CV högtalare kanske, typ DC-12 eller AL-750. DC serien har ju rätt schysta element och låter ganska så hyfsat faktiskt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000