HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Handgjort eller fabrikstillverkat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/27 :  10:23:12  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
En (1) Duelund VSF 1µF kostar ca 1500:- och motsvarande CAST ca 3000:-

I mitt tycke helt orimliga priser på en 1µF kondensator, handgjord eller inte.

Det är mycket pengar, visst, men allt är beroende på vilken kvalite man vill ha etc.
Peak Consult använder de i sina Dragon, Tidal i sina T1 - Frågar du t ex Peak själv så är de helt outstanding!

Reklam, PG

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/27 :  11:17:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
När det gäller Duelund, vad menas då med kvalitet? Precis kapacitans är ju lättare att uppnå i en uppsättning lindnings- och mätmaskiner och i en mycket väl kontrollerad miljö och process. Sedan ska förlustfaktorn minimeras och för audiokondensatorer gäller att minimera klirrfaktorn, vilket ju kräver att man har 200% koll på sintrings- och ingjutningsprocesseer (även lindningen av kondensatorn är oerhört viktigt då de oliak folierna inte får löpa hur löst som helst).

Sjutton också, jag har ju en halvskriven essä om kondensatorer och jag skulle leverera den i bitar till HF innan jag tog semester för ett år sedan. Den (essän) får putsas upp, bilder från RIFA får eftersökas och lite om tekniken bakom kondensatorkonstruktion måste eftersökas.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/01/27 :  12:00:46  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Tror man måste skilja på två saker.. Faktisk kvalitet och Upplevd kvalitet

Vad är "Faktisk kvalitet"
När vi är inne på definitionen av begreppet kvalité så finns det flera.
quote:
"Quality should be aimed at the needs of the customer, present and future." (Dr Edwards Deming)

quote:
"Fitness for use" (Joseph Juran)

Men man brukar ju oftast säga att kvalité är "att uppnå -eller överträffa, kundens förväntingar".

Det finns altså inget som heter "faktisk kvalitet" utan kvalité är vilken grad produkten lever upp till stälda förväntningar. Detta innefattar altså allt dvs hantverk, själ, precition etc.. Allt subjektivt utifrån den enskilde kunden utifrån vilka förväntningar denne har.

Men det tråden handlade om var ju handbyggt eller maskinellt, eller handbyggt eller automatiserat (för även AN har ju en lindningsmaskin när de lindar sina trafos och en NC-fräs när de fräser sina chassin)
Allt handlar väll om slutresultatet. I vissa fall överträffar en automatiserad process den manuella och då finns ju inget mervärde i att göra en sämre produkt för hand..
Men i många fall kan fortfarande inte en automatiserad process konkurera med en hantverkarhand.

Ta rör t.ex.
Ett nyproduserat rör är en helautomatiserad process, medan tidigare rör (Nos) var från början manuell och senare halvmanuel process.
Har rören blivit bättre och bättre?
Vid vilken tidsepåk var de som bäst?

Fö. kräver automatiserade processer väldigt stora volymer för att vara konkurensmässig och i många fall förenklade produkter.

När det gäller AN och Dudelund så tror jag att de inte tilverkas med manuella processer bara för att skapa en image, utan för att man inte tycker att en automatiserad process duger för att leverera det man vill ha då man kan styra och ha koll på processen in i minsta detalj

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/27 :  12:33:23  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
När det gäller Dudelund så tror jag att de inte tilverkas med manuella processer bara för att skapa en image, utan för att man inte tycker att en automatiserad process duger för att leverera det man vill ha då man kan styra och ha koll på processen in i minsta detalj

!
Reklam, PG

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/27 :  12:55:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
När det gäller Duelund, vad menas då med kvalitet?
För Steen Duelund tror jag allt utom ljudkvalitet var fullständigt ointressant. Nu vet jag att vissa anser att alla ljudmässiga skillnader mellan kondingar är inbillning, men för min egen del var det ingen tvekan om att ljudet "slappnade av" när jag kopplade in dom i mina högtalare. De låter mörka i tonen vid första intrycket men efter ett tag märker man att allt finns med i diskanten, till och med mer än förut. De saknar den där populistiskt glittriga toppen, i stället får man ett helt odramatiskt och naturlig topp.
Anser jag. Andra får tycka annorledes.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/01/27 12:56:27
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/27 :  12:59:52  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
ganska bra beskrivet Bernt
Precis som Bernt säger så har det enbart handlat om ljudkvalite, ingen skillnad på det idag.
Och enligt alla tester som finns så har Duelund Coherent Audio ganska bra koll på det

Reklam, PG

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/01/27 :  13:09:14  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är nog mycket möjligt att handtillverkade kondensatorer kan bli bra men en av anledningarna är nog storleken, masstillverkade kondensatorer tenderar att bli mindre och mindre och det är i audiosammanhang i regel ingen fördel.

För den som vill göra egna kondensatorer rekommenderar jag lite läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor
http://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_capacitor
http://www.designers-guide.org/Modeling/da.pdf

Inte så enkelt som man skulle kunna tro...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/27 :  14:41:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
På vilket sätt är storleken en hämsko? Storleken avgörs av kondensatorlindans fysiska dimensioner, vilka i sin tur beror på kapacitans och spänningstålighet. En högvoltskonding kräver ett tjockare dielektrikum vilket äskar på mer plats. Dessutom är det ju en fördel om lindan är kompakt; en polypropkonding "krymps" ju ytterligare genom att den sintras, varvid plasten krymper och luft pressas ut ur lindan. Om lindan innehåller håligheter, som i en papperskonding, ger detta upphov till mycket högt klirr. Av detta skäl är papperskondingar helt odugliga till att, under bibehållande av hög ljudkvalitet, överföra ljudsignaler, såvida man inte tycker att distortionsprodukter måste till för att tillföra musiken något.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/27 :  14:45:09  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
[ ;)]Reklam, PG

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/01/27 :  15:00:09  Show Profile Send MatsT a Private Message
Vi kanske får ta kondensatorteorin lite mer i detalj någon annan gång men mindre laddningsförflyttning per ytenhet tycker nog kondensatorer om.

Jag letade lite efter distortion och kondensatorer och hittade:
http://waltjung.org/PDFs/Picking_Capacitors_1.pdf
http://waltjung.org/PDFs/Picking_Capacitors_2.pdf

Tyvärr var inte PIO med men det är mycket möjligt att de har lite mer distortion, jag har inte provat. Jag använder gärna polypropylen själv och de mäter rätt bra.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/27 :  15:15:45  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
quote:
Jag använder gärna polypropylen själv och de mäter rätt bra

vilka använder du då?

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/27 :  22:15:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror alla dessa diskussioner, slog det mig när jag cyklade mot enkelriktat (mot strömmen) på väg hem från slöjdkursen precis, handlar ju om vilka ljudideal vi har, vad vi menar med välljud och vad begrepp som HiFi betyder för oss.
Alla dessa frågor ligger ju som grund för våra åsikter och argument när vi diskuterar kablar, schaktistenar, vibbeaters och kondensatorer.

Och allt medan vi diskuterar kablar missar vi att vi inte alls diskuterar om samma sak. Det är som att diskutera huruvid gud är en man, en kvinna eller ett okönat väsen, innan vi ens bestämt oss för om vi ska tro på att gud finns.

Egentligen kan vi inte diskutera tweaks och prylar förrän vi har klart för oss att vi diskuterar samma sak, alla ändlösa kabeldiskussioner visar klart och tydligt det här.
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/01/27 :  22:28:22  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
Det finns altså inget som heter "faktisk kvalitet"

Vem bestämmer det
quote:
Vad är Faktisk kvalitet

Ordet kvalitet har på senare år fått en lite annan innebörd i och med alla dessa trendiga kurser i kvalitetsteknik. Jo, jag har också gått sådan kurs, och borde väl därför ha vetat bättre än att slarvigt överlagra detta ord.

För mig handlar begreppet kvalitet om ordets tidigare betydelse, dvs en vara eller tjänsts beskaffenhet. Faktiskt betyder 'i själva verket' enligt SAOB
Faktisk kvalitet är för mig den inneboende kvaliteten hos en vara eller produkt, oberoende av fasad.
Upplevd kvalitet är för mig en fasad, där jag förleds att tro det bästa om de underliggande egenskaperna.

En analogi till bilar (min personliga reflektion)
Jämför en Hyundai Atos från år 2000 med en Mercedes E-Klass från samma år. Den ena kändes som en pappkartong och den andra som ett kassaskåp. Nu, snart 10 år senare har vi facit på vilken av dessa som har klarat tidens prövningar. Faktisk kvalitet!
quote:
Men det tråden handlade om var ju handbyggt eller maskinellt

Yes! Då förtydligar jag mitt tidigare inlägg. Handgjort handlar för mig om en känsla, en upplevelse, en inbillning, att det under den perfekta och omsorgsfullt utförda fasaden finns ett lika vackert inre

Edit: Snavfel

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636

Edited by - mrk on 2009/01/27 22:32:29
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/01/27 :  23:00:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mmmmmm...intressant fråga....egentligen så har jag inget enkelt svar på den frågan. På ett sätt så har ju ett hantverk sin tjusning som sådant. Ett annat svar skulle kunna vara: Jag föredrar det som ger bäst resultat.

Ytterligare ett svar: Om jag kan testa en idé oftast genom att utföra ett hantverk för att en konstruktion skall bli till...så blir ju hantverket en förutsättning. Hade jag haft en NC-fräs (eller vad det nu heter)i en industrilokal till förfogande..och jag kunde programmera maskinen helt enligt mina intentioner så skulle jag inte bli ledsen för det. För min del är nog att testa idéer som är det viktigaste.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/01/27 :  23:04:56  Show Profile Send acebowler a Private Message
Intressant detta med faktisk och upplevd kvalitet.

Jämförelsen med Mercedes från år 2000:

Citat: "Nu, snart 10 år senare har vi facit på vilken av dessa som har klarat tidens prövningar. Faktisk kvalitet!"

Jag tor inte detta stämmer särskilt väl i och med att många upplevde dessa mercedesar ha en faktisk kvalitet men facit var något helt annat... en rosthög med många elektronikfel. Dock med en hög status och naturligtvis skön att åka i...men......
Ok jag kanske pratar i nattmössan här men tittar man på tester såsom denna: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=370 så kanske man får en annan vinkel på vad kvalitet upplevs som.Är det upplevelsen (trots att produkten inte håller måttet) eller är den kvalitetsaspekten som är intressant? Jag tor att man måste granska en produkt från flera håll för att bilda en helhet över produkten. Tveksamt om Atosen har mycket sämre rostskydd?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/01/27 :  23:10:15  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
många upplevde dessa mercedesar ha en faktisk kvalitet men facit var något helt annat
Det var det jag menade

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/01/27 :  23:15:09  Show Profile Send acebowler a Private Message
Haha.... Ja nu när jag läser det igen så funkar min hjärna..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/01/28 :  12:01:14  Show Profile Send Per a Private Message
@ jonasz

man köper nog knappast en sån trevlig dinka för att man är intresserad av att ha korrekt tid?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/28 :  13:18:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
DET är ju intressant att somliga produkter med högt pris och som (kanske) är handgjorda inte nödvändigt är mer funktionella eller hållbara (undviker "kvalitet") än andra.
Kläder, t ex korsetter är väl hart när omöjliga att tillverka 100% maskinellt utan sys av ett gäng sömmerskor inlåsta i en fabrik på kinesiska landsbygden. Om man då jämför en konfektionssydd (vilket då skulle kunna representera en fabrikstillverkad) korsett med en handsydd (hemmatillverkad), ser man att den fabrikssydda har rakare sömmar och allt sitter lite rakare än på den "handsydda", men jag tycker att just de små fel och missar man ser på handsytt visar på en större omsorg.

Att jämföra mina köttbullar med Mamma Scans går ju inte; det finns ju knappt något kött i Mamma Scans.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000