Author |
Topic |
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 17:16:52
|
Någon som kör Primare A30.1 eller I30 till ett par Sonus Faber Concertino Domus? Jag har funderingar på att köpa dessa högtalare. Lyssnat på dem i demorum men med High End stärkare till. Jag har tidigare tyckt att min Primare-förstärkare inte riktigt orkar driva mina gamla ProAc-kloner (...som för övrigt dog när förstärkaren fick spatt. Nån som behöver nya bojsänken? )
Sonus Faber brukar vara rätt svåra med svagare stärkare tror jag men frågan är om A30.1 räcker till? Det är ju trots allt en liten stativare vi pratar om.
|
/Pontus Haglund |
|
llerk
Member
1014 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:08:10
|
Tror att dom spelar nominellt på 4ohm. Det kräver lite kräm i botten. Har själv ett par Cremona Auditor M som spelar 4ohm/88db. Till dom kör jag en Krell Kav-400xi(200/8ohm 400/4ohm 800/2ohm). Jag hade nog satsat på en strömstark rackare. Det går väl att låna hem från din lokala handlare Lycka till... |
"don´t care as long it´s krell" |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 10:38:47
|
Kul med Cremona Auditor M! Jag skulle ha skaffat en sån om den funnits i pianolack! Hur är det egentligen med Primare A30.1 och strömstyrka? Jag har bara jämfört det med gamla Primare SPA20 som jag tycker har bra mycket mer klös, men möjligen inte samma kvalitet på ljudet. Har inte lyssnat på Krell så vet inte riktigt hur ljudbilden skiljer sig.
Ha en bra dag!
|
/Pontus Haglund |
|
|
llerk
Member
1014 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 14:23:16
|
Vet inte vad Primare har för trafo,men min Krell har en trafo på 800va som är ganska starkt för en intr.stärkare. Hoppas att du finner vad du söker ... |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 15:34:03
|
Primaren har en dual mono konstruktion med två stycken 300VA trafos.
llerk: Jag funderar på en grej, är Cremonan:s sidor löstagbara? I så fall skulle man ju kunna lämna in dem för lackering... He he, snabbare DIY blir det inte... |
/Pontus Haglund |
|
|
llerk
Member
1014 Posts |
Posted - 2009/01/09 : 13:37:47
|
Nej..Dom är Inte löstagbara. Ett litet inlägg bara: Har du lyssnat på Cremona M? . Det verkar som finishen är avgörande för dig,inte priset. Cremona M är 3ggr dyrare än dina tänkta Concertino Domus. Är det bara finishen du är ute efter och priset spelar mindre roll hade jag utan att tveka valt Guarneri Memento. Men då pratar vi om en prislapp på 10ggr så dyra som Concertino Domus |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2009/01/09 : 14:21:54
|
Har bara lyssnat på Concertino Domus (har Wall modellen sedan tidigare men tyckte bättre om stativarens ljud). Har inte hört Cremonan, men skulle nog vara beredd att lägga pengarna om ljudet och finishen var den rätta, fast där går smärtgränsen nånstans. Guarnerin ligger således tyvärr inte ett alternativ. Du har helt rätt att jag är en sucker för design. Har t.o.m. funderat på DIY och härma designen på Cremona. Har byggt kloner förr, men inget så här avancerat form-mässigt. |
/Pontus Haglund |
|
|
llerk
Member
1014 Posts |
Posted - 2009/01/09 : 14:51:18
|
Lycka till med ditt DIY... |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 06:20:49
|
He he, nu har jag funderat på att göra en helomvändning... Jag fick chans att lyssna på Sonus Faber igen och var nu inte lika imponerad. Stor skillnad på elektronik tror jag. Fick mig däremot en demo av Audiovector som jag gillade. Klart annorlunda ljud, men väldigt klart eller hur man nu ska beskriva det. Såg då dessutom att du llerk postade ett par månader sen om att sälja ett par!? Är det fortfarande fallet?
Det är inte så att det skulle gå att provlyssna i så fall?
Mvh Pontus |
/Pontus Haglund |
|
|
llerk
Member
1014 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 14:27:49
|
Du har pm...Pontan |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 14:50:27
|
Ja det är skillnad mellan AV och SF, det är en smaksak. Faktorer som elektronik och akustik spelar också stor roll. Själv har jag provat bägge märkena i hem-miljö och jag vet ju vilken jag föredrog, bägge lät ju iofs bra, men olika. Min Krell är på service så jag har en gammal, lånad, integrerad Luxman utan fjärr av ganska enkel sort. Så visst gör elektroniken stor skillnad, men det låter helt klart bra ändå Jag kan alltid erbjuda en provlyssning om du bor i närheten av norrköping. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 16:34:40
|
Generellt så skulle jag aldrig rekomendera Primare ihop med Sonus Faber så det blir för mycket kaka på kaka klangligt dvs fyllighet/värme. Ps. Slutsteget Primare A30.2 ihop med Sonus Faber Grand Piano Home var en av de allra värsta miss match kombi som jag råkat blanda ihop då det blev fylligare än fylligt tillsammans. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
llerk
Member
1014 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 15:53:23
|
Håller med FBK helt. Men är du inne på Audiovector är Primare helt rätt(har själv haft denna kombi). Primare/Sonus Faber är nog inget lyckat val enligt mig |
|
|
|
Topic |
|