HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Handgjort eller fabrikstillverkat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/26 :  16:34:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag gjorde en lite småsur kommentar i Svejks Kondo-tråd och fastän det är en intressant tycke-och-smak-fråga hör den hemma i en alldeles egen tråd.
Jag startar med den raka frågan:
Vad föredrar du, handgjort eller fabrikstillverkat? och äskar dessutom lite argument och förklaringar.

Själv kan jag nog tycka att handgjort inger viss pondus, speciellt när det gäller mekaniska detaljer som lackering och plåtjobb och slikt, medan tillverkning av komponenter och hantering av desamma jag däremot vill se utförd helt maskinellt. Jag inbillar mig att en maskin som tillverkar 1 miljon enheter per år borde vara så intrimmad att alla komponenter som trillar igenom maskinen är mycket lika varandra och att processen är mycket väl känd. Samma sätt med lödningar, en löd maskin applicerar känd mängd lödtenn och löder i rätt temperatur och i bestämd tid; ingen möjlighet till variationer där.
Vad tycker du?

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2009/01/26 :  17:38:18  Show Profile Send jari a Private Message
Jag köpte ett par stativhögtalare,och med följde det ett par handtillverkade högtalarstativ.
När högtalarna sedan såldes,så hade köparen stativ.
Så stativen sattes ut på annons,och vad skriver man i en sådan?
Ja,bild fanns dessutom med på stativen.
Det tog lång tid innan det infann sig en köpare.
När denne infann sig och han såg vilken kvaliteten det var på dem,och jag fick berättat att de var handtillverkade,så hade han köpt dom även om jag höjt priset.
Stativen var väldigt välgjorda,jättefina i lacken,5mm stålplåt
och rejält tunga.Jag hade ett tag en tanke på att behålla dem bara för att det var sådan underbar kvalitet.
Ur askan efter nästa världskrig kommer dessa stativ titta upp,och undra vad som hände.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2009/01/26 17:38:59
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/01/26 :  17:50:38  Show Profile Send svejk a Private Message
Varför sitter de och filar ihop urverk för hand hos de riktigt exlusiva klockmakarna?

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/01/26 :  18:29:46  Show Profile Send Lovan a Private Message
Svejk: Tradition?
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/01/26 :  18:58:19  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
Varför sitter de och filar ihop urverk för hand hos de riktigt exlusiva klockmakarna?

Bra fråga!

Tror man måste skilja på två saker.. Faktisk kvalitet och Upplevd kvalitet.

Gissar att (flera av oss..)är beredda att hosta upp lite extra för det sistnämnda

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/01/26 :  19:19:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Instämmer med mrk....

Men kan ju se det som att köpa en produkt eller ett hantverk.

Vad jag väljer är helt uteslutande vad det är jag ska köpa.
Kan jag dessutom bygga det själv så infinner sig ett tredje alternativ.
DIY
Massproducerat
"Handgjord"

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/01/26 :  19:20:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag tycker det finns fler grader på skalan. Handbyggd på en liten fabrik, snyggt á la Japan, snyggt och möjligen tveksamt á la China.
En handbyggd förstärkare som är byggd enligt professionella krav i en liten serie är trevligt. När det börjar bli tusentals så kanske det inte längre konstruktören som löder men väl en massa mindre kräsna vid det löpande bandet.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/26 :  19:28:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om jag har en poäng, så har ni kört in ett finger med en väldigt skitig nagel i den ...

Varför handgjort? Jag tror det är som någon säger mycket tradition. Jag tror också det har mycket med prestige att göra också.
Jaris högtalarstativ kan ju ha varit av sådan hög kvalitet för att den som svetsade ihop dem var så skicklig att resultatet blev oerhört bra OCH det faktiskt syntes att de var handgjorda.

Frågan är ju med dussinprodukter - CD-spelare, förstärkare, kondensatorer, högtalare - om en handgjord produkt är kvalitetsmässigt bättre eller sämre.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/01/26 :  20:18:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Poängen med att montera för hand är väl att ändera så är serierna för små, krånglig konstruktion eller att man är extra noga med allt.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/01/26 :  20:23:55  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
Om jag har en poäng, så har ni kört in ett finger med en väldigt skitig nagel i den ...

Ingen orsak

quote:

Varför handgjort? Jag tror det är som någon säger mycket tradition. Jag tror också det har mycket med prestige att göra också.
Jaris högtalarstativ kan ju ha varit av sådan hög kvalitet för att den som svetsade ihop dem var så skicklig att resultatet blev oerhört bra OCH det faktiskt syntes att de var handgjorda.

Frågan är ju med dussinprodukter - CD-spelare, förstärkare, kondensatorer, högtalare - om en handgjord produkt är kvalitetsmässigt bättre eller sämre.

Känslan av kvalitet är trevlig, även om den inte har praktisk betydelse

Jag har handbyggda högtalare. Gillar dem skarpt. Uppskattar hantverket.

Men påverkar handarbetet ljudet?
.. knappast va?

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/01/26 :  21:09:57  Show Profile Send llerk a Private Message
quote:
Men påverkar handarbetet ljudet?
.. knappast va?

Men visst lyssnar man med ögonen också (ganska mycket om jag får bedömma mig själv). Ser det vackert ut så mår ialla fall jag bättre

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/01/26 :  21:15:04  Show Profile Send svejk a Private Message
När det gäller vanliga dussinprodukter tex Dvd spelare är det skit samma. Men hifi är ett intresse/livstil och då är det något annat. Att ha grejer som är lite speciella kittlar egot är roligare, fåfängt? Jepp! Jag har bara grejer i hyllan som jag verkligen vill ha, jag köper inget som jag inte känner för även om det är braaa. Detta är en hobby och då vill jag inte vara förnuftig och rationell, det får jag vara på andra plan i livet.

Ett exempel till på handbygge kontra större serier. Har en Fender Stratocaster en custom shop byggd i 100 ex. Den är nogrannare ihopsatt än en vanlig Strata, några gittarister jag känner har lirat på den. Den känns rätt, grym känsla i den är betyget.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2009/01/26 :  21:15:48  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Kan det inte vara så att en handbyggd produkt oftast är dyrare än en serietillverkad dito och då känns den mer exklusiv än serietillverkad?

#8221;Marknaden#8221; har fått oss att dra likameds tecken mellan handbyggd och exklusivitet.

Men jag kan hålla med om att en löd-robot som gör exakt samma jobb varje gång borde kunna få till ett 100% resultat

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/26 :  21:21:23  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Spännande och ytterst relevant fråga, det finns nämnligen rent faktiska skillnader, förutom allt det roliga med tycke och smak.
Jag håller absolut med Soundbrigade om det mekaniska och även komponenterna. Däremot så är det helt fel att maskinlödning skulle vara bättre än handlödning. Jag har jobbat i elektronikindustrin i nästan 30 år så jag vet hur usel maskinlödning egentligen är, självklart bättre än om en amatör med dåliga verktyg löder första gången, men annars nej, handlödning gäller. (Sen är ju kretskort i sig en usel metod för audio) Sen har jag lite svårt att tro på historierna om de nästan 100-åriga japanska tanterna som är de sista som kan linda spolarna i en audio note..... etc etc, å andra sidan har jag med egna ögon sett en 70 årig "timmerman" byta ett inslaget bord på en 8m R-Yacht i mahogny. Det enda verktyg han använde, förutom fogsvansen för att kapa plankan , var en snickaryxa, inget tumträ, inget skjutmått, endast ögonen och yxan, när han var klar knackade han in biten på plats med baksidan på yxan och båten sjösattes. Bill Gates hade inte fått sina 100.000 indiska programerare att sätta in det i en cnc fräs på 12år, detta jobbet tog 12 minuter.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/26 :  21:54:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pååls bullar är bättre än mammas bullar! Hellre McDonalds än hemlagat!
Hellre serieproducerade glas från Ikea till mitt vin än munblåsta från det lilla glasbruket!

Det finns alltid folk som gärna betalar extra för något exotiskt och unikt. Jag har kondingar i mitt delningsfilter som är handlindade av Steen Duelund. De är nog de enda som jag inte kan tänka mig att byta ut. När jag ser de kondingarna så betyder det något för mig och det gjorde det säkert för Steen också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/26 :  22:29:26  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Bernt;
Duelund är ngt helt extra ;P

Reklam, PG.

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/26 :  22:32:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vi kan hitta extrema exempel som säger att den ena är bättre än det andra, det är coolt.

På tal om handlindade kondingar, Bernt, hur ser de ut och hur lindades och förpackades de?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/01/26 :  22:39:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Som hantverkare på drift så är det en känsla som är oskrivbar med "handgjorda" saker. Ta bara känslan när man slipar en träyta låta handen glida över den för att känna om man behöver ta lite till för att ytan skall bli perfekt innan lack, mmm.

Sedan är det nog en definition vad som är handgjord har man gjort allt för hand eller använder man en del maskiner i tillverkningen nåja nu kommer man inte undan för maskiner har blivit en del av vår vardag. Är allt rätt gjort så har handbyggda produkter överlägsen kvalitet men det kräver också att personen som bygger vet hur man gör.

Jag skulle nog säga att en blandning av handgjort och fabrikstillverkat är nog lösningen för mig för det finns vissa saker som tyvärr inte lämpar sig för det ena eller andra. Kryptiskt va!!

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/26 :  22:42:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vad jag önskar mig...det beror väl på. Är jag ute efter något unikt och personligt javisst. Många av mina grejer är handgjorda och finns i ett (eller två ex). Men samtdigt när jag köper komponenter så vill jag gärna att de håller sig inom toleranser etc. vilket normalt uppnås genom en kontrollerad fabriksprocess, såvida inte priset skall bli astronomiskt.

Kan ju kontra Bernts liknelser med "hellre en handgjord CD än en fabrikstillverkad"?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/26 :  23:28:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
På tal om handlindade kondingar, Bernt, hur ser de ut och hur lindades och förpackades de?
Jag köpte dem begagnade av Peter Bahnsen i Danmark när jag och Peter S var där på besök. Jag tror det fanns bild på dem i bildtråden från den resan men nu har ju bildservern gett upp för gott. De är platta och inbakade i vax och väv ser det ut som. Mätvärdena är exakt enligt vad Steen hade skrivit för hand på dem. Steen dog för några år sedan men nu kan man köpa dem här: http://www.duelundaudio.com/VSF_Capacitor.asp
Jag tror knappt att de är handgjorda nu när Jensen gör dem fast jag vet inte.

Peter Bahnsen stod förresten också för handgjord hifi. Stora horn!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/27 :  09:02:06  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Processen när det gäller Duelund är 100 % samma idag som när Steen körde... Jag låter Frederik själv svara vidare

Reklam, PG

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/27 :  09:03:21  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
quote]...men nu kan man köpa dem här: duelundaudio.com/VSF_Capacitor.asp
[/quote
Även hos oss!
Reklam, PG

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Duelund Coherent Audio
Starting Member

28 Posts

Posted - 2009/01/27 :  09:15:17  Show Profile Send Duelund Coherent Audio a Private Message
Sikke dejligt, en kondensatordiskussion fra morgenstunden.

Det er korrekt, at processen er den samme i dag, som da Steen levede med en lille undtagelse, som kommer til sidst. Helt præcist foregår det sådan her:

Man foretager en råvikling på en maskine, så man får den rå nøgne vikling. (Bemærk ved en alm. metalliseret kondensator og lignende, ville man her være færdig og smide kondensatoren i et rør.

Da dette er en papir/metalfolie kondensator er viklingen meget upræcis i værdien. Viklingen sørger i øvrigt for at papir og metalfolie som udgangspunkt ligger rigtigt. Altså at kondensatoren har den rigtige form.

Denne vikkel sendes i vakuumimprægnering i en arbejdsuge hvor al fugt i kondensatoren tvinges væk og erstattes med voks, hvorefter viklen tages ud. Desværre bevirker imprægneringen også at kondensatorens værdi bliver endog mere upræcis.

Viklen bliver nu i hånden viklet til den værdi, som kondensatoren skal have. Herefter lakeres den en 5-6 omgange for at sikre den er helt tæt.

Tilsidst, og her adskiller processen sig fra Steens tid, får den en label på med vores navn. Dernæst lakeres den i en dags tid.

Så er den også færdig...

CASTkondensatorerne er helt anderledes besværlige. :)

Med venlig hilsen
Frederik Carøe
Synkront? Hvorfor ikke?
Duelund Coherent Audio
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/01/27 :  09:48:23  Show Profile Send jonasz a Private Message
En (1) Duelund VSF 1µF kostar ca 1500:- och motsvarande CAST ca 3000:-

I mitt tycke helt orimliga priser på en 1µF kondensator, handgjord eller inte.

Förövrigt är det såklart roligast med handtillverkat men tror inte alltid att det är bäst.

Det här handtillverkade uret (A Lange & Söhne Tourbograph Pour le Merite) för lite drygt 7 miljoner kronor visar tiden sämre än en radiokontrollerad Casio för 1500:- men hantverket tilltalar säkert någon...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/27 :  09:52:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag snickrar 4 nya köksstolar (för hand) och tycker mig se en fördel att göra detta manuellt (med hjälp av vissa maskinen förstås): Optimerat utbyte av trä genom att jag kan såga ut rätt delar på rätt ställen av plankorna jag utgick från. Det jag missar är precisionen; en kopiersvarv eller kopierfräs tar fram exakta kopior av detaljer och jag kan i en borr- eller fräsautomat få alla hål på exakt rätta ställena.

Gitarrexemplet är bra, där handlar det, kan jag tycka, att få in "känsla" i instrumentet. Men en högtalarlåda blir ju betydligt mer ackurat om man kör den i en NC-fräs. Tänk att göra en sådan där italiensk högtalarlåda (som byggs av massiva träskivor som skitlimmas) för hand - mardröm!
Jag förutsätter också att mina maskinslipade glasögon är betydligt mer precisa än handslipade, men en handtillverkad elektronikkomponent ska vara maskinell för min del.

Precis som historien med de 100-åriga japanskorna som lindade MC-spolar finns det en liknande om WE som rullade ut all (överlevande) personal från ålderdomshem för att de skulle återuppta tillverkningen av 300B. SUCK!

Måste göra en notering; kvalitet definieras som den kundupplevda nyttan.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/27 :  10:02:41  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Bra sagt!

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000