Author |
Topic  |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 14:39:55
|
Hej.
Jag har noterat något väldigt irriterande på mina JmLab 915.1. Vissa låtar med väldigt låg bas uppbringar ett kraftigt fladdrande ljud ur porten på dessa.
Är detta vanligt på så pass dyra högtalare?
MVH Samuel Rönnqwist |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 16:49:14
|
Kanske kan vara rummet ???
Jag har strul med "muller" vid vissa toner, men det är rummet som vill göra sig hörd =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 16:57:21
|
n00b: pajjas.. kan ju inte byta nu.. bytte ju för 3 veckor sedan :P visst var jag sugen på monk men jag komme på att jag var rätt nöjd med mina jmlab.
inte någon som varit med om detta förr?
MVH Samuel rönnqwist |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 17:05:10
|
Man kan ju ibland höra blåsljud i portarna. Fladder? Hur menar du? |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 17:07:37
|
Olinjäriteter vid låga frekvenser och höga ljudtryck. Tyder på felkonstruerad avstämning/port. Ska inte finnas på dyra högtalare IMO. Jag har det på mina billiga Allegrobasar men det hörs bara när jag spelar höga volymer av rena sinustoner. Mkt svårt att höra på musik.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 17:51:03
|
Felkonstruktion antagligen! Då får du byta! Eller så .. spelar du inte högre än som det låter! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 20:19:22
|
NN: högtalarna är köpta beg i butik. nya finns inte att köpa idag.. dock så är det nog svårt att hitta bättre för pengarna..
tycker att det är lite simpelt av JmLab att detta problem uppstår i dessa prisklasser. man kanske skulle följt sitt hjärta och väntat tills man hittat Nautilus 804 istället. |
 |
|
dajz
Member

325 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 20:21:02
|
Menar du att det låter ur bägge???? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 04:06:40
|
quote: Originally posted by Samuelrönnqwist
Hej.
Jag har noterat något väldigt irriterande på mina JmLab 915.1. Vissa låtar med väldigt låg bas uppbringar ett kraftigt fladdrande ljud ur porten på dessa.
Är detta vanligt på så pass dyra högtalare?
MVH Samuel Rönnqwist
Hej Samuel!
Blåsljuden kommer av att basreflexporten har för liten diameter och därigenom åsamkat för höga strömningshastigheter i porten som i sin tur orsakar turulensljud.
Det är mycket vanligt på vanliga högtalare (och även mucket dyra, t ex Wilson Watt och Puppy (dock möjligtvis inte de senare Puppy))att portdiamatern är för liten. Orsaken till att tillverkarna väljer liten diamater är att längden på röret ska få plats i lådan på t ex djupet om porten sitter bak eller fram. Vill man ha en större diameter så blir porten längre och JMlab skulle kunna ha monterat porten med mynningen nedåt. Det finns egentligen inget som hindrar en ombyggnad med byte av port till större så länge du gör avstämningen till samma frekvens. På t ex B&W NAtilus 801 så är porten riktad nedåt och är av stor diamater och den är lång. Andra mindre lyckade exempel är även det proffsiga högtalarföretaget Genelec som inte har lyckats så bra på sin 1037B, där komprimerar portarna redan vid någon watts ineffekt. Den gränsen på dina JMlab kan vara lägre än man vid första tanken tror.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Stroppo
Member

56 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 05:02:08
|
Porten på puppy är om jag inte minns fel 25 mm, vilket innebär att den fungerar som en sluten låda bara man tittar på volymratten , med kompression och tillhörande distortion som konsekvens. |
-I LOVE KRELL- |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 09:55:06
|
Var hittar du måttet 25mm - är det diametern du menar? På mina är diametern kring 70-80 mm vid ett snabbt ögonmått. Porten på WATT däremot ser ut att vara kring 25 mm, är det den du tänker på?
Populärt att klaga för klagandets skull på framgångsrika, etablerade, auktoriteter  |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22012 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 10:40:14
|
Hej Samuel,
är det blåsljud du har? Blåsljudet är ett väsande/pustande inte ett "fladdrande".
Det är inte så enkelt att det är lite av dämpmaterialet inuti som har lossnat?
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 13:39:15
|
quote: Originally posted by Samuelrönnqwist
n00b: pajjas.. kan ju inte byta nu.. bytte ju för 3 veckor sedan :P visst var jag sugen på monk men jag komme på att jag var rätt nöjd med mina jmlab.
inte någon som varit med om detta förr?
MVH Samuel rönnqwist
Klart du inte skall byta .....
Köp ett par Monk också =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 15:28:36
|
n00b: hade jag haft råd hade jag nog gjort det för att ha ett par stativare med.. Det skulle vara roligt att äga 3-4 par högtalare som man kan växla mellan.
Pac: jepp
Knoppen: tack för ett bra inlägg. |
 |
|
|
Topic  |
|