Author |
Topic  |
|
Monster
Member
    
268 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 12:43:11
|
Haloj.
Rätta mig om jag har fel (det var ett tag sedan man pluggade elektronik)informationen på en CD skivas är i form av 1:or och 0:or. Om man delar en CD skiva på mitten (horizintellt) bör det vara fyrkantiga fördjupningar för 1:a och ingen fördjupning 0:a.
Var ligger informationen (kvaliten) på inspelningen. Är det antalet digitala 1:or samt 0:or som bäst återspeglar en sinuskurva, dvs en bra inspelning har 100 olika 1:or samt o:or medan en sämre inspelning endast inehåller 75. Är det djupet på 1:orna?
Vore trevlig om någon kunde reda ut detta
Mvh Jonas
|
|
Conan
Member
    
525 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 13:20:56
|
Vad gäller ettorna och nollorna är det tvärt om. Du får en "etta" när det inte är en grop i skivan (laserstrålen reflekteras tillbaka till linsen), och således en nolla när lasern "går ner" i en grop och reflekteras bort. Fördjupningarna är inte heller riktigt "fyrkantiga" utan har lite mer avrundade hörn.
I grundteorin beror kvaliteten på på CD-mediet på två saker: samplingsfrekvensen samt antalet bitar i varje sampling.
Samplingsfrekvensen talar om hur ofta man "kollar av" den analoga ursprungssignalen (t.ex masterbandet från studion). CD-formatet samplar 44.100 ggr/sekund och pga vissa digitala egenskaper så får man därigenom också den högsta frekvensen som mediet kan återge med rimlig precision, dvs halva samplingsfrekvensen 22,05 kHz. Alla frekvenser över 20kHz måste därför skäras bort med ett väldigt brant filter.
Antalet bitar (i CD fallet 16) avgör hur fin precision du har på signalen i varje sampling. Varje gång analog-till-digital-omvandlaren "kollar av" den analoga signalen så återskapas den till ett digitalt ord på 16 bitar. Den första biten motsvarar "på" för halva maxsignalen (oftast 2V), nästa bit motsvarar halva den första biten, 3:e biten halva den föregående o.s.v. tills man har uppnått 16 bitar. I slutändan har man fått ett sätt att mäta och återskapa ursprungssignalen som även ger dig systemets prestanda vad gäller att kunna återskapa dynamik, dvs skillnaden mellan den starkaste och den svagaste återgivningsbara signalen (i CD-fallet något över 90dB).
Det man gör på framtida format, som t.ex. DVD-Audio, när man vill öka den möjliga kvaliteten på mediet är helt enkelt att man ökar på antalet bitar (precisionen) samt ökar samplingsfrekvensen (maximala återgivningsbara frekvensen). I DVD-A-fallet kan man dra på med 24 bitar och 192kHz som mest.
Jag skrivar medvetet "mediet" överallt, för kvaliteten på en enskild CD-inspeling beror oftast mer på inspelningen i sig än på själva CD-systemets begränsning. Det finns ganska få skivor ute på marknaden som utnyttjar CD-syetemet till sina gränser. För moderna studioinspelningar i allmänhet är CD-systemet ganska mycket "overkill" eftersom studioteknikerna väljer att komprimera kraftigt samt använder ganska dålig utrustning.
Hoppas det klarnade något!
|
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
Monster
Member
    
268 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 14:17:40
|
Tackar.
Ett mycket bra svar. Men vad menar du med att det är få som utnyttjar CD formatet till fullo?. Är det med andra or "tekniskt" möjligt att återskapa "bättre" ljud.
Mvh Jonas |
 |
|
Rollo
Member
   
175 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 14:31:06
|
Ang. avläsningsmetod: Jag tror ni har fel bägge två. Avläsningen är differentiell - det är *övergången* mellan grop och 'högplatå' som blir en '1'.
Ex: Sekvensen g-g-g-g-p-p-g-g (g=grop,p=platå) blir alltså 00001010.
Notera också att både gropar och platåer reflekterar tillbaka strålen till pickupen. Vad pickupen avläser är fasskillnaden i det reflekterade ljuset som uppstår när strålen åker över e kant. Höjdskillnaden mellan grop och platå är nämligen en fjärdedel av laserljusets våglängd i polykarbonat (~500nm), vilket gör att det reflekterade ljuset kommer att fasförskjutas 180 grader vid övergången från grop till platå.
Läs mer på http://www.ee.washington.edu/conselec/CE/kuhn/cdaudio/95x6.htm och www.cdrfaq.org |
 |
|
Leif Eriksson
Member
    
700 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 15:33:51
|
Det kan ju tyckas att om det är digitalt d.v.s 0 eller 1 så kan det ju inte bli fel när t.ex. bränner kopia eller spelar upp. Ett problem är att t.ex. smuts, repor, dålig mekanik, dålig reflektion av laserljuset, vibrationer, jitter (tidsfel), mm. ger läsfel, och då gå felkorrektionskretsar in och rättar ("gissar"), vad det skall vara, därav skillnad i kvalité. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
Conan
Member
    
525 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 15:41:44
|
Sorry, jag hade fått det om bakfoten med gropar och platåer. Tack för de utmärkta länkarna, Rollo!
Det är för övrigt en mycket intressant diskussion om kvaliteten på våra CD-skivor. Frågan om det är tekniskt möjligt att återskapa bättre ljud är inte så lätt att besvara. CD-systemet i sig återskapar ljud/musik så bra det kan med den hjälp det får i spelarändan vad gäller översampling och 18/20 bitars omvandlare. Det stora problemet ligger i inspelnings- och masteringdelen av kedjan, där inspelnings- och ljudteknikerna av okunskap, lättja (eller för att man TROR att folk vill ha det så) släpper fram inspelningar som är ordentligt mycket sämre än vad som skulle vara möjligt. CD-systemet i sig kan inte återskapa vad som aldrig har funnits på masterbandet i studion.
Föreställ dig ljudet från den bäst "låtande" CD-skivan du har hört på den bästa återgivningsanläggningen du hört. Så bra KAN det låta, och allt annat är mer eller mindre förnuftiga kompromisser eller bara rena klavertramp! Det finns alltså inte MER information (om man med detta menar digital rå-data) på en välljudande skiva som en som låter uselt, förutsatt att dom har lika mycket speltid.
Jag läste någonstana, minns inte var, att ett PCM-system (CD-standardens "kodningssystem" kallas PCM för Pulse Code Modulation) på 12-13 bitar hade räckt för att koda/avkoda den klart övervägande majoriteten av alla studioinspelningar. De övriga 3-4 bitarna är således bara "overkill".
Det vore väldigt intressant att höra några "röster" från folk med insikt i inspelningsdelen av kedjan. Känner ni att "taket" är nått på våra CD-skivor, och därför ett trängande behov av nya, mer högupplösande format.
|
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
luminous
Member
    
252 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 16:52:03
|
Kanske inte tillför så mycket men; Ettorna och nollorna lagras egentligen inte direkt på skivan, men i praktiken kommer 1/0 att motsvaras som Rollo beskrev det. När skivan läses får man en analog varierande spänning på fotodetektorns utgång, ett sk. "eye pattern" som är uppbyggt nio sinuskurvor på olika frekvenser, eftersom det finns nio olika längder på "groparna" på skivan. Peakarna på kurvorna representerar yta eller grop, och noll motsvarar en övergång mellan grop/yta. Denna informationen demoduleras för att ge ettor och nollor.
En sak som kanske är värt att notera är förresten att skivan inte har några gropar, utan uppbuktningar, men resultatet är nog detsamma.
Angående felkorrigeringen så är den rätt smart. Informationen på skivan kommer nämligen inte på ett rakt led; för det första är ljuddatan EFM kodad för att få högre lagringskapacitet på skivan och implementera en klocksignal, resten är subcode data (för låtnummer etc.)och felkorrigeringsdata, för det andra så är datan utspridd en aning på skivan. Datan läggs i "rätt ordning" vid demodulationsprocessen. I och med att datan är lite utspridd så försvinner inte långa partier ur informationen om en repa uppstår, vilket gör att felkorrigeringskretsarna matematiskt med hjälp av felkorrigeringsdatan på cd:n kan räkna ut vad som skulle finnas där, så det blir inte så mycket gissning. Ungefär en tredjedel av datan på en cd-skiva är ren ljuddata.
När det gäller samplingsprecision så har jag inte levt tillräckligt länge för att lyssna på de tidiga cd-spelarna som hade 14 bitars inspelningar, men jag har hört att de skulle låta riktigt illa... Kan ju bero på fler saker förstås.
Källa: The complete guide to High-End Audio (Robert Harley) |
MVH | Life's too short for bad sound |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
    
284 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 21:34:48
|
quote: När det gäller samplingsprecision så har jag inte levt tillräckligt länge för att lyssna på de tidiga cd-spelarna som hade 14 bitars inspelningar, men jag har hört att de skulle låta riktigt illa... Kan ju bero på fler saker förstås.
De första Cd-spelarna hade DA-omvandlare som var avsedda för "tekniska tillämpningar" (digitala voltmetrar mm). Inte tänkta för ljudåtergivning alltså, och det hördes. Milt sagt. /K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
brumel
Member
    
2568 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 00:27:37
|
Tja, kvaliteten på en inspelning handlar om så mycket mer än den digitala överföringen som säkert är bra vad avser 1:or och 0:or. Exempelvis valet av lokal. Trist studio eller liveliknande förhållanden. Kvaliteten på micarna osv. Sen kommer ju det rent konstnärliga in i bilden och ja det tar aldrig slut... |
Hifiarkeologen |
 |
|
VR-8
Member
    
420 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 00:38:13
|
quote: Originally posted by Monster
Haloj.
Rätta mig om jag har fel (det var ett tag sedan man pluggade elektronik)informationen på en CD skivas är i form av 1:or och 0:or. Om man delar en CD skiva på mitten (horizintellt) bör det vara fyrkantiga fördjupningar för 1:a och ingen fördjupning 0:a.
Var ligger informationen (kvaliten) på inspelningen. Är det antalet digitala 1:or samt 0:or som bäst återspeglar en sinuskurva, dvs en bra inspelning har 100 olika 1:or samt o:or medan en sämre inspelning endast inehåller 75. Är det djupet på 1:orna?
Vore trevlig om någon kunde reda ut detta
Mvh Jonas
Tror inte att det är bara cd pressningen som kan vara en dålig inspelning utan mer vad som har används vid inspelningstillfället/studion. |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
 |
|
Conan
Member
    
525 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 10:37:28
|
Precis, och enligt mitt sätt att se det så GÄR det ju att få fram bättre versioner från masterbanden. Hur ska man annars kunna förklara att DVD-A och SACD-skivor rapporteras låta bättre än CD-pressningen på äldre, analogt material? CD-systemet med sina 96dB headroom och 20,000 Hz bandbredd överstiger ju med råge kvaliteten på ett analogt masterband från t.ex. Rolling Stones.
|
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
Tank
Member
    
520 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 12:36:45
|
Ett exempel är på Moulin Rouge-soundtracket, där det hörs mkt tydligt att Ewan mcGregors röst går överstyr när han drar på för fullt, vilket är riktigt synd. Misstänker att det är micen som inte hänger med. Kan vara någon som klantat sig rejält vid mixerbordet också... |
 |
|
Magnuz
Member
    
1572 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 13:37:03
|
Ett annat exempel på mindre lyckad inspelning är Red Hot Chilli Peppers senaste. Det överstyr rejält både här och där! Behovet av nya standarder är nog betydligt mindre än behovet av bättre inspelningar.
|
 |
|
Conan
Member
    
525 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 14:00:47
|
Jo, det är ju mycket lättare att räkna upp exempel på lyckade inspelningar än tvärt om.
Är det för få ljudtekniker, producenter, mastringsfolk och musiker som är intresserade av hifi kanske? Dom har ju i alla fall medlen att göra rimligt bra inspelningar, men avstår av nån anledning att utnyttja dom.
Nån som har några ideer om vad som gått galet? |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
Tank
Member
    
520 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 14:11:37
|
Ja just det Magnus, samma fel är det på min version av albumet Californication med RHCP. Är det något sentimental inblandat? |
 |
|
Magnuz
Member
    
1572 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 14:58:56
|
"Jo, det är ju mycket lättare att räkna upp exempel på lyckade inspelningar än tvärt om." 
"Är det något sentimental inblandat?"    |
 |
|
|
Topic  |
|