Author |
Topic  |
|
dallaz
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:20:41
|
Halloj alla guru's! Nu när jag införskaffat mina bakhögtalare och tagit steget in i surround världen undrar jag... Hur skall jag placera mina bakhögtalare? Ska jag satsa på stativ, eller går det lika bra med ett par väggfäste? Nu står soffan intill bakväggen. Är det ok, eller skall högtalarna vara aningen bakom lyssningsplatsen? (Hur skall jag isåfall övertala min sambo om att flytta ut soffan...)
/Jr
|
Malmömusik - nära det blå |
|
j0akim
Member

1387 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:24:32
|
Hej! kolla in på www.dvdforum.nu där kan du få massa hjälp angående hemmabio vilket du nog inte får här 
jag har min soffa 30cm från väggen och mina bakhögtalare uppsatta på hyllor ca 50cm från taket. på så sätt blir det mer utspritt över hela rummet och man hör inte riktigt exakt var högtalarna står, som man gör när de står på stativ. du får testa lite olika vad du gillar bäst själv. jag personligen gillar att ha dem högt för att det blir för "nära" ljudet när man har dem på sidan... alltså på stativ |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:24:43
|
quote: Originally posted by dallaz
Halloj alla guru's! Nu när jag införskaffat mina bakhögtalare och tagit steget in i surround världen undrar jag... Hur skall jag placera mina bakhögtalare? Ska jag satsa på stativ, eller går det lika bra med ett par väggfäste? Nu står soffan intill bakväggen. Är det ok, eller skall högtalarna vara aningen bakom lyssningsplatsen? (Hur skall jag isåfall övertala min sambo om att flytta ut soffan...)
/Jr
Nu är det här ett 2 kanals forum men jag svarar ändå. Kan du få upp dom ca 1.8 på väggen så e det bra. Rikta dom lite neråt o lite framför soffan. Sätt dom inte på den väggen där soffan är utan på sido väggen. Prova att labborera hur du ska rikta dom. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2002/12/27 23:37:10 |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:25:24
|
Surround vad är det      |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:26:41
|
quote: Originally posted by dole
Surround vad är det     
Jo du ber frugan ta den ena högtalaren i handen o springa runt runt runt
 |
|
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:35:35
|
quote: Originally posted by johan_björklund
Surround vad är det     

Då får jag leta rätt på en rysk kulstöterska Stora högtalare,stor kvinna |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
dallaz
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:35:42
|
Tack alla! (Det va tusan va de gick undan o få svar här!) Jag han nu insett att detta INTE e ett hemmabioställe. Vilket iofs krämar på audiofilistämpeln och bådar för äkthet... Slut på fjäsket 
Tack för svaren endå! Speciellt från johan_björklund. Ska testa med det!!!  |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:40:51
|
Tack alla! (Det va tusan va de gick undan o få svar här!) Jag han nu insett att detta INTE e ett hemmabioställe. Vilket iofs krämar på audiofilistämpeln och bådar för äkthet... Slut på fjäsket 
Tack för svaren endå! Speciellt från johan_björklund. Ska testa med det!!! 
Kommer du från Malmö ??
|
|
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:45:50
|
Surround vad är det     

Då får jag leta rätt på en rysk kulstöterska Stora högtalare,stor kvinna
Just dom håriga är ena läckerbitar eller hur ? |
|
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:47:27
|
*ASG* ju hårigare desto bättre  |
 |
|
dallaz
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 00:01:56
|
Tack för svaren endå! Speciellt från johan_björklund. Ska testa med det!!! 
Kommer du från Malmö ??
Yepp! WilmerTown..
|
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 01:01:25
|
Kommer själv från köpenhams förort. Hojta till om du behöver suport
 |
|
 |
|
dallaz
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 11:51:42
|
Många tack! Det kommer jag säkerligen att göra! =) |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 20:33:35
|
Dalaz:hur många bakhögtalare rör det sig om?!Hur ser rummet ut? Vad har du för framhögtalare o vart exakt i rummet e soffan plaserad? |
 |
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 22:26:16
|
Surround vad är det     
*ASG*
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
erace
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 23:00:08
|
Jag har inte postat så mycket här men tänkte över en sak ändå. Ni skriver att surround inte hör hemma här efter som det inte är "RIKTIG" hifi. Vad är då rikgig hifi?????? 2 kanals?. HIFI = High fidelity jaja ni vet vad det betyder. Sålunda gäller detta även multikanal, högtalare som högtalare, placering som placering antar jag eller är jag bara ute och cyklar?? Om det nu är ett hifi-forum borde detta gälla musik SÅVÄL som film, då detta också är ett medium som återges med ljud men också med bild. (Bara ytterligare ett sinnesintryck som ger mer, eller kan störa om det är dåligt gjort). Om nu multikanal hemmabio eller vad man föredrar är något som kommit för att stanna kan man ju tvista om men det är ju onekligen ljudåtergivning, som likväl borde kunna få diskuteras öppet, och inte ställas i skamvrån bara för att det inte är det bland det älsdsta och mest förekommande ljudreproduktionsformen.
en stilla fundering bara :) |
/era's ray |
 |
|
dallaz
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 12:08:18
|
Tja, Nu var det ju visserligen jag som ställde frågan. Kan hålla med om att det ofta finns personer som lite arrogant fnyser till när man talar om "hemmabio"... Men "HIFI", tycker jag, är konstformen att återskapa en ljudmiljö så exakt som möjligt. Att addera extra kanaler ger alltid en "förstörande" effekt på 2kanals ljud, men det är inte alltid som det ger en negativ effekt för lyssnarörat ljust då. Talar vi om att se en fet DVD-film, är det ju inget snack. Det blir en svettig upplevelse med 5 högtalare!
Efter att nu spelat lite med mina 5 högtalare kan jag bara kostatera att det är ett FÅTAL skivor som kan låta bättre med "surround". Jag kan dessutom inte låta bli att fundera på hur IHELSIKE teknikerna burit sig år för att kunna göra sådan fantastisk logik som lyckas dela upp 2 till 5 kanaler med sådan kvalitet. Håll med - det är ganska imponerande...  
Huruvida detta är ett tvåkanals forum eller inte låter vi vara upp till skaparna av forumet. Jag tycker att det är underbart att seriösa entusiaster samlas och kan dela sina erfarenheter!
Kan passa på att tala om att min käre sambo gick med på att flytta fram soffan! Om ljud bilden är bra nu vet jag inte och kommer aldrig få veta.... det är ju ALDRIG tillräckligt bra.... 
En sak är säker - när man skaffat nytt ljud kommer alltid de gamla plattorna fram o blommar upp - o DET är kul!
GOTT NYTT!!!
|
 |
|
Elec
Member

174 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 13:01:45
|
dallaz, kolla gärna www.minhembio.com där hittar du det mesta inom hembio.  |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 13:07:53
|
Jag skulle vilja höra om moderatorerna tillåter diskussion om HiFi som ex Hafler stereo, ambiofoni, ambisonics? Om det är ok, borde placering av surroundhögtalare, högtalarval, olika processningar (matrix, DPLII music) vara ok också. Jag fattar att det är helt ok att ren film går bort, men konserter på DVD då? Hur är det med dem....?
Jag måste få klarhet från moderatorerna om det är ok att diskutera (även mono....)
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 13:17:44
|
Här finns en del att läsa: http://www.ecoustics.com/Home/Home_Theater/Home_Theater_Articles/
Hoppas att det är OK att snacka även surround här. Ponera att ett forum för 50 år sen hade sagt: "Nä, här diskuterar vi bara vaxrullar i mono."... Om inte i multikanal, var ligger då det fina i kråksången från SACS och DVD-A? |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 00:23:38
|
"Hur skall jag placera mina bakhögtalare?"
Har skrivit i en gammal tråd men hittar den tyvärr inte nu. Får helt enkelt försöka att förklara igen. Placera dem som du placerar dina vanliga stereohögtalare (fast längst med sidan av rummet). Höger/vänster framhögtalare placeras med samma avstånd och invinkling till sweetspot för att man skall få en centrerad ljudbild (t.ex. röster som eminerar mittemellan högtalarna). Applicera samma filosofi på höger framhögtalare och höger bakhögtalare. Alltså skall höger fram och höger bak vara placerade lika långt ifrån och på samma vinkel sett från sweetspot. På det sättet kan du uppleva att ljud kommer från sidorna där det inte finns högtalare.
Denna metod kräver förstås att man har gott om plats bakom soffan, men enligt MITT tycke är det den bästa.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 16:09:24
|
Läste nyligen, jag tror att det var i tidningen Stereophile, att det finns normer hur högtalarna skall placeras i en hembioanläggning. Varje fronthögtalare skall vara placerad 30 grader på var sin sida från centern, räknat från lyssnarplats. Vinkeln mellan centerhögtalaren och bakhögtalarna skall vara 110 grader också räknat från lyssnarplats. Allt på en 360 graders skala.
|
S |
 |
|
|
Topic  |
|