Author |
Topic |
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 12:34:39
|
Funderar på att slänga ihop ett par dipolsubbar och tänkte först börja med ett lite billigare element att experimentera med.
Har hittat detta:
http://www.ljudia.se/Product/Product.aspx?id=78437
Vad jag har läst mig till borde det funka rätt skapligt och kostar inte många spänn.
Vad tror ni?
Sedan är ju frågan om man ska bygga en W-baffel, eller om man ska göra någon annan variant. Förslag vore trevligt med för och nackdelar för de respektive principerna.
Kommer bli 2st med 2 element per låda. Ska delas som högst vid 100hz och drivas av ett lämpligt PA-steg. EQ fixar jag i datorn om det behövs. Fs ligger på 26hz med detta element och Q verkar vara rätt högt, så det kanske funkar utan EQ? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 13:16:39
|
Ja, det ska nog funka hyfsat. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 13:23:33
|
Ok, kanon! Då är det bara att plocka fram plastkortet... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 13:48:49
|
Undrar om Ljudia kan ta hem Eminence Alpha? De säljer ju de andra Eminence serierna. Alpha används ganska flitigt av dipolbyggare. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 13:54:16
|
Bardis -> Går ju alltid att kolla med dem... Vet du vad de kostar på ett ungefär? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 17:13:30
|
Alpha drivern har ju ett tämligen högt fs på 41hz... Frågan är om och i så fall hur mycket lågbas man kan få ut från dem? Blir ju rätt tungt EQ'ande för att få ner dem till ca 25hz (om det ens är fysiskt möjligt)...
Å andra sidan brukar de flesta PA element ha rätt högt fs... Däremot är ju Q värdet smaskens för dipol/OB!
Är jag ute och cyklar, i så fall rätta mig!
I min bok ser värdena för MGR-elementet bättre ut, men jag kan ha fel. Sedan är det ju skillnad på skit och pannkaka och MGR kanske har mätt tokigt också... Inte lätt detta... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 18:11:08
|
Lågt fs är bra. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 21:01:45
|
Hej
Gick faktiskt själv under vinterpromenaden nyss, och tänkte på om man skulle testa den tekniken själv någon gång. Vad jag isåfall skulle vilja uppnå med det, är att få en mycket kontrollerad stram bas, med en rimlig storlek på lådan. Kladdar lite i tråden här så får jag också påminnelser när det händer något, och det är mest mina högst personliga tankar kring det.
För att spela musik, så skulle i alla fall jag nöja mig med "full output" ner till någonstans 50 - 60Hz. För lägre frekvenser får man i regel en massa problem med rumsresonanser, och det låter "boooom", istället för den kontrollerade basen som lite skulle vara mitt syfte med en sån här kunstruktion.
Jag skulle i alla fall prova att dela det vid 160Hz, 24/oktav. För monosubwoofers så rekomenderas 70-80 Hz av experterna, men för musikbruk så skulle jag ändå vilja testa den högre delningsfrekvensen för att slippa delningen mitt i området där det är som viktigast att basen för musikbruk låter bra.
För en öppen baffel kommer ju under en viss frekvens, beroende på baffelns storlek basen att rulla av på grund av den akustiska kortslutningen. Läste någonstans att man skulle anpassa denna frekvens, tillsammans med en resonanstopp man skaffar sig genom ett högt Q-värde, kanske kring 2,0 (för hela systemet, inkl "låda"(ÖB)), för att dessa skulle i någon mån motverka varandra. Sedan har man ju "room-gain" mot lägre frekvenser också.
Minns inte hör och nu om Svante Grankvists Basta! har stöd för öppna bafflar, men det finns hursomhelst på http://www.tolvan.com/
Skulle applikationen vara djupbas-ljudeffekter till ett biosystem, så skulle jag nog satsa på ett basreflexsystem istället, men mina tankar kring att testa ÖB skulle i så fall vara att spela välkontrollerad bas för musikbruk.
Vore kul att läsa om resultatet hursomhelst. Blir så rörigt i min lilla lägenhet när jag håller på med dylika projekt, och grannarna tycker inte att det är lika kul som jag tycker heller för den delen...
|
/Mats, född nyfiken |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 01:31:18
|
quote: Funderar på att slänga ihop ett par dipolsubbar och tänkte först börja med ett lite billigare element att experimentera med.
Precis så tänkte jag också! Jag hade lite tur och fick köpa ett par färdiga W-bafflar med ProAudio-element (av Bubbel här på forumet, tackar!). Det hela är fortfarande på experimentstadiet, men det fungerar riktigt bra. Mina vanliga högtalare (quad esl-63) går ner till 40 Hz, och jag har dipolbasarna bara för att fylla i den understa oktaven. Så jag har svängt ihop ett litet filter på en protoboard (4:e ordningens lågpass vid 35 Hz). Det filtret justeras genom att byta ett gäng motstånd, och därför är det svårt att få till delningsfrekvensen rätt. Det går ihop rätt bra nu, men det blir en aning mycket precis vid delningen. Det är alldeles för jobbigt att byta motstånd så jag blir nog tvungen att bygga ett ordentligt filter. Men även om det inte är perfekt än så är det jättekul att ha bas ända ner till 20 Hz |
Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat, som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 12:44:34
|
Tack för fin input!
Jag vill nog leta mig ner till iaf 30hz och det ska inte vara omöjligt med rätt element och lite trixande med EQ...
Man får ju ändå ta i beräkning att det är 4st 15" element som flyttar luften, så visst kommer nog basen att kännas, även om den är väldigt kontrollerad och stram/snabb.
Ska klura runt lite med olika element, men det hela blir lite grann skjuta från höften och testa sig fram. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 09:05:04
|
En fråga till:
Vad är egentligen bästa lösningen vad gäller låda?
Ska man bygga H-baffel, W-baffel eller V-baffel?
Ska för övrigt bägge element spela i fas, eller ska ett spela motfas? Ska de monteras kon mot kon, eller kon mot magnet?
Hilfe, bitte! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 11:00:40
|
W-baffel och V-baffel har ju fördelen att lådorna blir hyfsat kompakta. En annan fördel är att elementen rör sig åt motsatta håll så att den totala kraften på lådan blir noll. Nackdelen är att man får resonanser i fickorna om man låster subben spela för höga frekvenser. Kanske kan tänkas att V-baffeln är aningen bättre än W där. En H-baffel kommer också att ha resonanser, fast de borde hamna betydligt högre upp i frekvens. Men två 15-tummare i H-baffel blir en ganska stor kluns...
|
Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat, som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 12:38:49
|
Gillar w-bafflar pga det kompakta formatet och att de blir helt vibrationsfria. Nackdelen är att du måste dela hyfsat lågt <100hz och helst 24 dB. H-baffel lär fungera högre i frekvens men de blir samtidigt otympligt stora. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 13:38:28
|
Uniper: Jag skulle testa ett filter med låg OCH högpass runt 80 hz. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 14:49:28
|
Kommer dela högst vid 100hz och så brant det bara går.
Kan även vara idé att strypa lågbasen med nåt sorts subsonic-filter?
H baffel blir klossigt, men vardagsrummet är stort och frugan hyffsat förlåtande...
Annars är W baffeln lockande tack vare smidigt format.
Behöver man räkna på dessa lådor, eller kan man "höfta" ihop dem? Vill ju inte göra dem större än nödvändigt... H baffel exempelvis, behöver man räkna på hur stor kamamren ska vara för respektive element, eller kan man göra det godtyckligt? De spelar ju ändå rakt ut i tomma luften...
Hur var det nu då, ska elementen spela i fas eller inte? Hur kopplar jag helt enkelt? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 16:15:34
|
quote: Kan även vara idé att strypa lågbasen med nåt sorts subsonic-filter?
På några skivor har jag sett att basarna fladdrar runt en hel del på jättelåga frekvenser. Men på de flesta är det inget stort bekymmer. Du kan ju börja utan, och sen lägga till subsonic-filter om det behövs.
Exakt hur man räknar på en W-baffel vete katten. Linkwitz skriver en del om det på sin sida. Vad jag har gjort är att till att börja med ignorera dipol-utsläckningen. Då kan man simulera genom att sätta elementet i en sluten låda med jättestor volym, typ 10 kubikmeter. Sen måste man lägga på lite vikt på konen, eftersom massan hos luften i fickorna kommer att kopplas till elementen. Exakt hur mycket det ska vara känns inte helt självklart, men Bernt mätte ju upp sina och fick en resonansfrekvens som hade sjunkit från 26 Hz till under 20 (siffrorna kanske inte stämmer..). Det kan man ju använda för att höfta till en simulering. Det man kan se är i vart fall att resonansfrekvensen sjunker samtidigt som Q-värdet åker upp när massan ökar. Vill man sedan ta med dipolutsläckningen är det bara att lägga på ett 6dB högpassfilter. Brytfrekvensen bestäms av hur långt bakvågen måste färdas innan den når framvågen.
Bygger du Linkwitz W-baffel ska elementen vara kopplade i motfas. |
Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat, som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 16:36:47
|
Tack för infon!
Lutar åt W-baffel tack vare att den är rätt enkel att bygga samt att det finns "färdig" ritning på den. Dumt att uppfinna hjulet en gång till...
Räkna är inte min starka sida och herr Linkwitz text är rena grekiskan för mig. Jag tar och provar mig fram och utgår från hans W-låda och anpassar den för ett par 15" istället.
Min lilla aktiva sub med 8" och 100 watt räcker inte riktigt till i mitt 60 kvadrat rum... Ska bli kul att se hur/om detta funkar! Funkar det inte blir det dipol-rea på säljesforat... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 18:25:18
|
Tänk på att du tappar output med öppen baffel jämfört med sluten låda, dvs 4 15" är inte såå mkt i öppen baffel, om de inte har riktigt lång slaglängd. Under en viss frekvens som bestäms av baffelns storlek tappar du 6db/oktav jämfört med en sluten låda, detta kan du kompensera på olika sätt, men faktumet att elementet måste pumpa mer luft för ett givet ljudtryck går inte riktigt att komma runt. För ett tag sen simulerade jag rätt mycket på det här i Basta!, i alla fall i fullversionen kan man se konutslag och max spl vid olika frekvenser, och då ser man tydligt att det går rätt fort att köra slut på slaglängd om man vill ner i frekvens.
Jag bygger med en 18" RCF-bas per kanal på en relativt liten baffel, i och för sig är det ganska kortslagiga pa-element, men jag valde att inte gå under 40hz, för att hålla nere disten och få hyfsad headroom. Begränsande faktorn är slaglängd, så det kan vara vettigt att försöka ta reda på xmax på de elementen, jag hittade inget om det på ljudia.
Trixa lite i Basta! så ser du ganska snart vad som är realistiska ljudtryck och undre gränsfrekvens för de elementen, jag har det tyvärr inte installerat på den här burken, men jag kanske kikar lite på det under kvällen om jag får igång den andra. |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 19:50:32
|
Är ytterst tacksam för hjälp gällande detta!
Några glada forumrävar har ju lyckats bygga dipolbasar som skakar grunden, men då har det iofs varit fler element inblandade.
Vore fint att kunna simulera lite grann innan man börjar bygga... Å andra sidan får man väl ta med i beräkningen att man har lite room-gain med, men den blir ju mindre med dipoler också iofs. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:23:27
|
Jag har precis kört en ganska quick and dirty simulering, 2 st 15" ljudia-basar i plan öppen baffel 100*50cm. MOL (max output level) börjar sjunka drastiskt och helt linjärt vid 50hz 102dB för att vid 25hz ligga på 84dB Samtidigt ser man att konutslaget på ligger på max, som jag satte till 5,5mm vilket är en ren gissning. På detta får man väl lägga till 6db om du har basarna kloss på golvet. Detta är då för en högtalare.
Antagligen går det att spela högre, ofta kan elementen slå betydligt längre än xmax, men då är det inte linjärt längre och det är ju kvalitetsbas vi är ute efter :)
Jag har ingenstans att lägga upp bilden, men säg till så mailar jag den. |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 21:17:41
|
ok, tack! PM'a så kan du få min mail...
Står ju inte så mycket data på den på Ljudias hemsida. Xmas och lite annat vore bra att veta. Fler element brukar ju ofta betyda att man kan spela på rätt bra och få mindre konutslag. Man kanske borde dubbla upp med 8 element för att få riktig snurr på detta... Eller byta element... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 21:31:08
|
Xmax är en bra grej att ha. Ofta drar det iväg prismässigt, även med "billiga" element, just för att xmax ofta är snålt tilltagen, dvs man måste kompensera genom att köpa många element. Har du inget emot lite eq och har gott om plats skulle jag rekommendera beggade PA-element, de håller oftast grym kvalitet, och man får mycket area för pengarna. Slaglängden kan i och för sig vara rätt liten, det gäller att kolla upp det innan man slår till. Hög känslighet får du på köpet! |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
Edited by - marran on 2009/01/07 21:49:28 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 22:27:22
|
marran -> Känslighet är aldrig fel... De där Eminence Alpha kanske kan funka med lite EQ rattande trots allt?
Jag antar att man bör ha två basar om man kör dipol pga spridningsmönstret? Annars har jag inga problem att bygga med 8 element i varje, men jag har egentligen bara plats för en låda då - annars blir det inte godkännt av inredningspolisen... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2009/01/10 : 21:51:59
|
OcA,
Bardis hänvisade till min tråd om "Allemans-OB". Den simulering som finns där för Alpha15 gällde 2st element i H-baffel med innermått 80 x 40 x 40 cm. Ca 93 dB effektivitet och rak frekvens ner till 30 Hz utan EQ. Luftmängden i H-baffeln gör att elementresonansen sjunker ungefär 10 Hz. Allt är utrett i Martin J King's uppsats här: http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf .
PS. Två basar ja, du kan även lägga H-na på sidan utan problem. Man kan krympa storleken på H-baffeln genom att vinkla elementbaffeln till ett V. Det viktiga om du vill behålla basgången intakt är då att ha luftvolymen i H-et lika stor som i det raka H-et. Men vinklingen kommer att göra att du tappar i effektivitet.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2009/01/10 22:50:16 |
|
|
Topic |
|