scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 23:20:36
|
PK,
Jag prenumererar på Hobby Hi-fi och köper alla Klang & Ton och över året så blir det en djävulsk massa Basreflex-konstruktioner som passerar revy. Jag tycker båda går lite i vågor, de senaste åren har Klang & Ton varit mest spännande. Det går dock att vaska fram guldkorn ur varje nummer, framför allt i deras oberoende mätningar av högtalarelement på den tyska marknaden. Här hittar man väldigt mycket matnyttig information, som inte tillverkarna tillhandahåller. Jag tycker båda tidskrifterna är prisvärda och hade de varit skrivna på engelska , så skulle de säkert fått mycket stor spridning. På nätet finns en prenumererbar site: Hi-Fi Selbstbau med lite av samma inriktning som tidningarna och som arrangerar en DIY-mässa i Gelsenkirchen varje höst.
Beträffande konstruktionerna för OB-bas så är det undantagslöst varianter av Axel Ridtahlers Ripol (som liknar Linqvitz' W men med lite annorlunda teori bakom än bara att vecka en baffel). I alla fall båda är särpräglade SUB-bas lösningar (skall inte spelas över 100 Hz), som egentligen inte har mycket gemensamt med typiska dipol-högtalare. Dessutom är det undantagslöst byggt med mer eller mindre lämpade tyska element. För det mesta dyrt och alltid beroende av avsevärda mängder aktiv EQ.
De enda baffeltyper för bas med sann dipolkaraktäristik är den flata baffeln och H-baffeln. Och jag kan försäkra att min åberopade simulering inte innehåller ett enda uns gissning.
/Erling |
OB ... cd |
|
|