HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funkar dessa i dipol?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PK
Member

64 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:23:26  Show Profile Send PK a Private Message
Istället för att gissa om elementen går att använda så finns det färdiga lösningar med dipolsubbar i Tyska Hobby hifi Nr 3/2006 nr 2/2005 samt 4/2007 samt mätningar av allt färdiga lådritningar samt
filterlösningar med spikrak frekvensgång som utgångspunkt.Deras största har 2 st 18 tums PA basar från Mivoc 149 Euro styck.Spelar från 26 Hz -3 till ca 500 Hz snörrakt vid rätt uppställning mot vägg och resonansfälla som alltid uppstår vid en W baffel.
Gå in på deras hemsida WWW.Hobbyhifi.de samt arkiv så kan du kolla vad varje nummer har i sitt sköte.H-H är den enda tidning förutom Klang u ton som bygger och mäter och tillverkar högtelare för hobbybruk från kaffepengar till 100.000 kronorsmonster.De har de bästa mätutrustningarna som ingen kommer i närheten av vid hemmapyssling här är det klappat och klart bara och följa ritningar alltfrån stora hörnhorn modulbyggda trevägare subbar stativare ja ALLT.Jag fattar inte att man fortfarande gitter försöka när man inte har en aning om vad som händer (Om man inte har kunskapen och ett bra mätsystem förstås).Alla nummer går att efterbeställa.Annars så kan jag trycka upp det du vill ha för porto plus tryckkostnad.Samt att man förstår tyska förstås.Det går inte att misslyckas.
En rolig sak är stt de har visat i några nummer hur krattigt tillverkarna av även mycket dyra högtalare från tex B&W ELAC osv inte uppfyller några av de mest elementära kraven som rak frekvensgång fas osv där rättar de till dessa fel med nya filter mad välljud som följd.Klang und ton är inte lika bra längre sedan Berndt Timmermanns slutade och startade upp Hobby HIFI 1999.

PK
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/01/29 :  23:20:36  Show Profile Send scorpion a Private Message
PK,

Jag prenumererar på Hobby Hi-fi och köper alla Klang & Ton och över året så blir det en djävulsk massa Basreflex-konstruktioner som passerar revy. Jag tycker båda går lite i vågor, de senaste åren har Klang & Ton varit mest spännande. Det går dock att vaska fram guldkorn ur varje nummer, framför allt i deras oberoende mätningar av högtalarelement på den tyska marknaden. Här hittar man väldigt mycket matnyttig information, som inte tillverkarna tillhandahåller. Jag tycker båda tidskrifterna är prisvärda och hade de varit skrivna på engelska , så skulle de säkert fått mycket stor spridning. På nätet finns en prenumererbar site: Hi-Fi Selbstbau med lite av samma inriktning som tidningarna och som arrangerar en DIY-mässa i Gelsenkirchen varje höst.

Beträffande konstruktionerna för OB-bas så är det undantagslöst varianter av Axel Ridtahlers Ripol (som liknar Linqvitz' W men med lite annorlunda teori bakom än bara att vecka en baffel). I alla fall båda är särpräglade SUB-bas lösningar (skall inte spelas över 100 Hz), som egentligen inte har mycket gemensamt med typiska dipol-högtalare. Dessutom är det undantagslöst byggt med mer eller mindre lämpade tyska element. För det mesta dyrt och alltid beroende av avsevärda mängder aktiv EQ.

De enda baffeltyper för bas med sann dipolkaraktäristik är den flata baffeln och H-baffeln. Och jag kan försäkra att min åberopade simulering inte innehåller ett enda uns gissning.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000