HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byggpris på en LURig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/29 :  13:23:21  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Hej hej hej.
Jag har blivit allt mer sugen på att damma av lite elkunskaper, pumpa in lite nya, och bygga en hörlursförstärkare. Då hade ju detta eminenta forum satt ihop ett helt underbar liten skapelse och pedagogiskt visat hur man gör själv.

Jag undrar nu vad byggkostnaden för LURig har gått på för er som gjort den. Det enda jag har hemma är internkablage i komponentväg, men ska ut i förrådet och leta trasig teknik att strippa på saker.

Och vad finns det för resurser att tillgå när man vill lära sig elektronik? Det är lika bra att börja om från scratch så att man inte missar något, tänker jag. Någon som har förslag på standardböcker som borde finnas på biblioteket? Jag har ett universitetsbibliotek att tillgå även.

MVH / Albin

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/01/29 :  13:54:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det beror lite på hur man gör den. Fixar man våra trevliga kort och köper utefter inköpslista och plussar på en lämplig låda och kontakter hamnar man kanske på 1000kr. Men eftersom det är ren DIY så kan man ju själv välja hur man justerar priset. Kör man scrap-heap bygge så kostar det löjligt lite.

Denna tex är internt scrap-heap och går på ett 9V batteri. Hade inte lådan och volymknoppen kostat något hade bygget landat på 50kr.

Minimalt med komponenter och bortrationaliserad ljusdiod för att spara på batteriet. Både rca och minijack för tex mp3´n. Låter ypperligt och har inte sviktat ännu med batteri i 30h+ lyssningstid.

/M
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/29 :  14:45:46  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Vad trevligt! Då ska det ges ett försök när tiden finns.

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/01/29 :  16:37:15  Show Profile Send bearwik a Private Message
Rannagarden, gillar storleken på volymkontrollen!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/01/29 :  19:28:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vinkeln på bilden... gör att det ser lite lustigt ut. Men du vet ju vad dom säger: Stor volympot - Stor ...
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/29 :  22:05:43  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
skulle man kunna använda en dators USB-port till strömförsörjning till en lurig? så att det blir en hörlursförstärkare till datorn som är portabel.

edit: USB kan generera 500mA i 5V. vad behövs för att driva lurig?

Edited by - rocksteady on 2009/01/29 22:40:06
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/01/29 :  23:06:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
500mA räcker till gott och väl. Sen gäller det att hitta en op-amp som funkar bra vid riktigt låga volt. Och att få till vettig strömförsörjning utav de där 5V från USB´n.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000