HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dynavoice Definition DF5 + Fountek NeoCd2.0 = Sant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2009/01/26 :  17:38:23  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Har ett par Dynavoice Definiton DF5 som låter en del trist i standard utförande. Dock kör jag dom med en Denon receiver modell billig, EQ funktionen ställd på flat gör dessa högtalare helt suveräna och dom slår ut mångt dyrare grejor jag haft hemma på knock. T.ex QRS och Martin Logan.

Självklart går dom inte speciellt långt ner i basen men med en tidskompenserad subwoofer har jag fått ner det till under 30hZ.

För att göra en snabb summering om hur det låter med EQ kan man sammanfatta det som så att dom låter som ett par riktigt bra stativare. Försvinner helt ur ljudbilden och låter frikopplade. Röster bara svävar ut mitt i mellan högtalarna och det HELT utan komprimering. Det är väldigt ovanligt i mitt rum iaf. Djup och bredd finns i överflöd, dom lägger centrum en bit ovanför högtalaren vilket är lysande då dom är rätt korta i rocken.

Funderingarna kom om man skulle ta och ersätta dubbel-diskantenheten med ett större band-element. På så sätt kanske inte ens behöva EQ:n i framtiden.

Högtalarna har två diskanter och den undre delas vid 1,800hZ, bandelementet jag tittat på har en rek.delning vid 2,000hZ. Jag har inte tänkt ändra orginal delningsfilter till en början. Det har redan olika nivålägen som man kan justera bak för att höja nivån på den delen av filtret. Eller för all del sänka.

Yttermåtten på det nya elementet stämmer på höjden med den gammla plattan men är c:a 1cm smalare.

Vad tror ni som har lite koll på banddiskanter om att lägga delningen 200hZ under rek.delning? Blir det problem? Frekvensomfånget på Fountek är 1,200~40,000Hz

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/01/26 :  19:49:06  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Har ett par Dynavoice Definiton DF5 som låter en del trist i standard utförande. Dock kör jag dom med en Denon receiver modell billig, EQ funktionen ställd på flat gör dessa högtalare helt suveräna och dom slår ut mångt dyrare grejor jag haft hemma på knock. T.ex QRS och Martin Logan.

Nu förstår jag inte riktigt...
De låter trist i standardutförande men tillsammans med en hembioreceiver med EQ'n ställd på flat så låter de suveränt bra????

I övrigt låter dina intryck ganska snarlikt HiFi&Musik's recension för ett tag sedan.

Jag har lyssnat snabbt på dessa hos Fynda, i deras lyssningsrum som inte var helt färdigt då blev jag inte speciellt upphetsad men i ett "riktigt" vardagsrum med normal dämpning av mattor och möbler är jag ganska övertygad om att de låter bättre.

Sedan är de förbaskat snygga att titta på och av bara utseendet kan man tro att de är bra mycket dyrare.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/26 :  20:29:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Skulle gissa att målkurvan är satt till att vara flat (rim!)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2009/01/26 :  22:25:07  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Grejen är att det låter allt annat än just flat (platt).
Utan EQ låter dom murriga och beslöjade. Av erfarenhet tycker jag EQ:s i receivers brukar sabba mer än göra nytta men här lyfter den högtalarna flera steg.

Hifi&Musiks intryck stämmer inte om dom får gå utan EQ, då låter det men inte något man höjer ögonbrynen för.
Skulle jag tippa så har jag väl kanske sedan år 2000 gått igenom ett 20-30tal olika högtalare b.la QRS Saturnus och Martin Logan Aerius, så referenser saknas inte.

Oavsett så har jag nu tänkt om och insett att 2000kr på banddiskanterna är pengar slängda i sjön.
Dom låter "för" bra redan nu.

Kan inte förklara vad det är som gör att EQ:n fungerar så bra i detta fallet men det är utan tvivel ett giftermål av himmelska mått.

Receivern är dessutom en Denon AVR-1508 och det gör det hela än mer svårt att greppa. Källan är en Popcorn Hour A-100 kopplad via Ixos 105 coax till Denon.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/01/29 :  10:57:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hmm. Om jag har förstått ditt inlägg rätt så handlar det inte så mycket om högtalarnas tillkortakommanden som det faktum att det blir en synergieffekt med EQ inkopplad eller påslagen. Det du snarast säger är väl alltså att högtalaren verkligen kan prestera eftersom du sätter den på samma nivå som två klart mycket dyrare högtalare. Det låter mycket intressant eftersom det får mig att ana att Definition DF-5 faktiskt är en kompetent högtalare som med rätt matchning verkligen kan låta bra. Kul. Nu ska jag bara hitta ett par begagnade i närheten av mig.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2009/01/29 :  16:44:13  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Jag kollade mätningarna på dom i Hifi & Musik och det är en svacka i mellanregisterområdet 1khz upp till 5khz tror jag det va.

Testade att skifta byglarna både till 2db+ och 4db+ och gjorde nya mätningar båda gångerna. Visst lät dom bättre än med bygeln i noll-läge utan Eq, men det verkar som EQ:n låter banddiskanten komma fram mer om man kör setup och sedan EQ som flat med ingen höjning på mellanregdomen.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/01/30 :  09:09:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Vän av ordning undrar ju då om du provat denna EQ med de dyrare högtalarna? Är det bara en EQ, eller är det rumskorr vi pratar om?

Att en Denon reciever inte klarar att driva ett par Martin Logan eller stora QRS är väl ingen dum gissning, så har du kört med din Denon och dessa högtalare är det nog snarare så att stärkarn inte orkar driva burkarna?

Vore kul om du kunde testa QRS eller ML med kraftigare slutsteg och Denon som försteg. Kanske skulle kunna ge lite andra perspektiv?

Sedan är Dynavoice nästan äckligt prisvärda, det råder inga tvivel om! Men jag tror snarare att det är matchningen som gått åt pipan i de första försöken...

Rätta mig om jag har fel - för det kan jag självklart ha eftersom jag gissar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2009/01/30 :  10:49:42  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
OcA:

Dom tidigare högtalarna drevs av min Amplifix.
Jag ser det som ganska ointressant att koppla dessa högtalare på den lilla Denon.

Däremot har jag kört Dynavoice på Amplifixen och då låter i stort som med Denon utan korrigering.
Det är ju självklart rumskorrektion, dvs tidskomp och frekvensjustering när det är Audyssey vi pratar om.

Det verkar inte som om den justerar mer än den nämnda svacka men jag har användt öronen så någon db här och där är svårt att säga. Denonen går inte att köra som försteg, den saknar Pre-out.

Det som jag vill få sagt med detta är att jag är nästan och tämmligen säker på att jag funnit genvägen till det perfekta ljudet, iaf för min del. Jag spelar sällan på "Live" nivå .

Högtalaren i fråga är såpass bra så att den endast behöver en minimal justering för att bli lysande.
Jag är såpass säker på min sak att jag gärna ställer upp denna anläggningen hos andra här på forumet eller på någon träff. Man får ju komma ihåg att totalpriset hamnar runt 11.000kr med kablar, vilket i sammanhanget är rent löjligt.

Någon kanske däremot kan svara på om EQ:n i Audyssey verkar i den digitala domänen eller efter omvandling?

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/01/30 :  12:27:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, då är jag med!

Vill du har mer info drog jag igång en tråd om Audyssey för ett tag sedan på wifi-delen. Ta en sökning!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000