HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur vet tweak-tillverkarna hur de skall göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/03 :  23:52:38  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Nu är jag på gång, vill jag säga! Återigen, bli inte arga, det är IKKE min avsikt.

Kabelriktning: Ingen kan väl förklara tekniskt, men ändå funkar det och blir bättre åt ena hållet!

Koner under högtalare: Ingen fysiker kan väl se fördelen, men ändå funkar det och låter bättre!

Ljud-möss och Shakti-stenar: Finns väl inga "fysiker-förklaringar" till vitsen med detta heller. Lik förbannat ger de ljudmässiga förbättringar!

Frysa ner kablar till nära absoluta nollpunkten: Tror inte det finns forskningsresultat som stöder vitsen med detta heller. Ändå blir ljudet bättre!

Okay! Det kanske faktiskt BLIR förbättringar. Det är INTE det jag ifrågasätter.

Men hur kommer folk fram allt detta, om man inte grundar idéerna på någon slags vetenskaplig forskning eller fysikska fakta?
Jag menar: Det finns ju fysikaliska förklaringar och mätningar som visar att mjukfötter "funkar". Däremot finns det vad jag vet INGA mostvarande belägg för spikar och koner.

Gissar man bara hej vilt och lanserar därefter alla försök som råkade fungera? Det är ju inte omöjligt att det kan fungera att gissa sej fram, men det verkar ju HIMSKANS tidsödande!

"Kanske en speciell sandblandning i en lädermus kan vara nåt? Och se där! Vilket lyft det blev!"
Hur kom man fram till blandningen? Massor av försök med olika mixar och noggranna lyssningsnoteringar för varje typ?

"Den här speciella stenen borde ju kunna läggas på apparaten och suga upp magnetfält. Inte nog med det: det borde ju förbättra ljudet också! Ja, jävlar Det funkade det med!"
Hur kom man fram till att testa just det materialet? Massor av lyssningstester med massor av olika stenar innan man kom fram till den bästa?

Hur kommer det sej att man skall avmagnetisera sina CD med en speciell apparat, men den fina spelaren har en separat puck med en kraftig magnet?

Borde inte en oändligt kort kabel mellan högtalare och förstärkare vara att föredra? Varför säljs de flesta dyra kablar i färdiga längder snarare än att man köper kortast möjliga till sin anläggning? (Det kan man naturligtvis göra också.)

Varför låter en fin banankontakt eller en gaffel, med skruvanslutning för kabeln, bättre än att skruva fast kabeln direkt med muttern i kabelbrunnen? Det blir ju en extra anslutningspunkt, ju! Men det är kanske den extra skruvanslutningen som gör att det blev bättre, eller åtminstone annorlunda?

Återigen många frågor, få svar.
Men det är precis det som är meningen.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2009/01/04 01:09:51

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/04 :  10:12:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Min 5-öring: MONEY IS KING.

Jag tror många av dem som hittar på dessa tweaks saknar det tekniska- och vetenskapliga djup som krävs för att ta fram en ny CD-spelare, AD-omvandlare eller högtalare. Alltså ger de sig på något som är lätt att konstruera, lätt att tillverka och lätt att sälja med mördande reklam. Notera att de här produkterna är oerhört nischade; det finns inga varianter av shaktistenar eller av många andra likartade produkter.

(Strmbrg: jag förmodar att det du skrev i presentationen: men ändå funkar det och låter bättre var lätt ironiskt, eftersom de exempel du tog upp är under diskussion och effekterna är synnerligen tveksamma).
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/04 :  10:35:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man gör som läkemedelsindustrin. Prövar sig fram. Det är det som kallas forskning. Inte att sitta med pannan i djupa veck och fundera fram bästa möjliga lösning baserat på det teoretiska kunnande vi har idag. Det flyttar inte fram några gränser eller skapar nya innovationer. Det är en missuppfattning att det måste finnas tekniska förklaringar på allting. Det kommer i andra hand.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/04 :  10:49:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Alltså, vad gäller Shaktistenar så finns det ett patent att läsa - om man är intresserad. Den innehåller något kretskort. Vad det är kan man läsa i patentet, det är rätt väl beskrivet där har jag för mig, hinner inte leta upp länken just nu. Jag tror att Esl har mätt på dom där också.

Håller i stort sett med Björn-Ola.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/01/04 10:52:11
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/04 :  11:08:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det Björn-ola beskriver är ett vetenskapligt tillvägagångssätt. Man har en teori och provar den. Man följer samma mönster som alla vetenskapsmän i alla tider gjort; Teori(galen idé) - prova - förklara. Det är så alla foskning fungerar.

Så tror jag att all utveckling går till oavsett om det är en tweak-tillverkare eller en stor fordonstillverkare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/04 :  11:20:39  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Dessutom var väl inte första inlägget sådär helt stringent

Kabelriktning: Ingen kan väl förklara tekniskt, men ändå funkar det och blir bättre åt ena hållet!

Jo, det finns ju de som kan förklara rent tekniskt.

Koner under högtalare: Ingen fysiker kan väl se fördelen, men ändå funkar det och låter bättre!

Alla fysiker kan nog instämma i att ljudet ändras. I en del system kommer det då för många att låta bättre. En viss typ av audiofilkritiska fysiker med-svar-på-allt-om-ljud-som-för-krig-mot-alla-tweaks-på-forum kan du ju knappast jämställa med "ingen fysiker kan se fördelen?"

Ljud-möss och Shakti-stenar: Finns väl inga "fysiker-förklaringar" till vitsen med detta heller. Lik förbannat ger de ljudmässiga förbättringar!

inte heller korrekt. Till och med Öhman har förklarat varför en Shakti - under vissa förutsättningar - ger effekt. Hur stor effekten är kanske är ämnet du söker?

Frysa ner kablar till nära absoluta nollpunkten: Tror inte det finns forskningsresultat som stöder vitsen med detta heller. Ändå blir ljudet bättre!

Har inte en susning här. Tror det är bättre med filt.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/01/04 :  11:49:54  Show Profile Send tkr a Private Message
Borde inte en oändligt kort kabel mellan högtalare och förstärkare vara att föredra? Varför säljs de flesta dyra kablar i färdiga längder snarare än att man köper kortast möjliga till sin anläggning?

....og deretter flytter man høyttaleren 30 cm frem og litt til siden...
......og må ut og kjøpe ny kabel, den gamle er plutselig for kort!

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/04 :  11:54:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
(Strmbrg: jag förmodar att det du skrev i presentationen: men ändå funkar det och låter bättre var lätt ironiskt, eftersom de exempel du tog upp är under diskussion och effekterna är synnerligen tveksamma).

Ja, jag är ju ytterst tveksam själv och har inte kunnat höra någon effekt av dylikt. Jag vill dock vara ödmjuk nog att inte förkasta saker och ting. Men baserat på MIN EGEN erfarenhet och MIN EGEN attityd så är det helt verkningslösa grejor.

Men, och det är viktigt:
Det behöver INTE NÖDVÄNDIGTVIS, betyda att tillverkaren vill LURAS!! Men det KANSKE kan vara lureri...

Han kan mycket väl verkligen tro på sin produkts egenskaper.
Lika väl som många är uppriktigt troende på kristaller, tarot-kort, rynkor i handflator etcetera.

Jag tror man måste se på't lite nyanserat:
Många av tweak-firmorna drivs nog av ärligt sinnade entusiaster. De kanske ofta har en ganska svajig relation till vetenskap. Men de tror på sin sak och vill inte luras. Däremot prissätter de nog prylarna så högt det går. Och det är ju helt okay så länge de håller sej inom ramarna för hur man beter sej på en fri marknad.

Jag experimenterade ju med papprör bakom dipoler härom dan.
Hade jag inte haft en skeptisk natur, utan en mer okritisk och entusiastisk, så kanske jag idag skulle trott på detta och kanske snart börjat en tillverkning i liten skala. Vem vet?

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/04 :  12:13:41  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Till och med Öhman har förklarat varför en Shakti - under vissa förutsättningar - ger effekt. Hur stor effekten är kanske är ämnet du söker?

Ja, allt ger ju effekt. Verkningslöst kan man ju dock UPPLEVA det om man inte förnimmer effekten.

Men nu var mitt inlägg snarare inriktat på HUR Tweak-tillverkarna gör sina upptäckter. Inte huruvida det funkar eller inte. En retorisk fråga kanske.

Kan medge att jag spetsar till det och kan låta lite provocerande.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/04 :  14:06:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tror inte det pågår så mycket forskning (med stort F). En seriös forskare jobbar antingen utifrån en idé eller (frö till) en teori. Utvecklar detta och prövar kliniskt. Så här fick man fram ett av de senare bevisen för Big Bang (grynigheten i bakgrundsstrålningen). I andra fall har man gjort en observation som man försökt förstå och skapa en teori för; Newtons äpple (anekdot) är ett exempel på detta eller upptäckten av radioaktiv strålning är ett annat exempel.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/01/04 :  18:17:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Einsteins teorier är ju inget som kom som en blixt från en klar himmel.
Han utgick helt enkelt utifrån alla observationer som gjorts och som verkade strida mot allt sunt förnuft.
Andra vetenskapsmän slog ifrån sig och ansåg att observationerna måste vara felaktiga eftersom de inte kunde förklaras med de kunskaper man då hade. De hamnade inte i historieböckerna. Det gjorde Einstein.

Av den anledningen skall vi vara ödmjuka och inte avfärda saker bara för att vi inte har någon teknisk förklaring ännu.
Vi kan inte heller begära att ett litet företag, kanske bestående av en person, skall kunna presentera vetenskapliga teorier om varför deras produkter fungerar. Däremot kan vi kräva öppet köp.

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/04 :  18:33:34  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Andra vetenskapsmän slog ifrån sig och ansåg att observationerna måste vara felaktiga eftersom de inte kunde förklaras med de kunskaper man då hade. De hamnade inte i historieböckerna. Det gjorde Einstein.

Bra där!

Om man alltid bara kör vidare i samma hjulspår, så kommer man ju ingen annan vart än dit någon annan redan kört!

Jag kan vara mycket skeptisk till mycket. Men jag är ALLTID beredd att ändra mej när jag fått nya erfarenheter. Detta oavsett om jag begriper hur det hänger ihop eller inte.

Att vara skeptisk betyder inte per automatik att förkasta.

Till exempel fattar jag inte vitsen med att koppla in en dyr WBT mellan sladd och högtalare. Kan mycket väl tänka mej att prova om jag fick låna en uppsättning.
Blev det bättre så blev det ju det, även om jag inte bergiper varför! Det skulle jag inte ha något problem med.
Sen är det ju bara att värdera priset contra den upplevda förbättringen och besluta om köp eller inte.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/04 :  19:04:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ödmjukheten ligger nog i att ge kunderna produkter som fungerar och inte lura på dem prylar som kanske ger "bättre ljud" (vad fan nu det är) pga av effekter och fenomen som hittills inte upptäckts.

Tänk om Astra-Seneca skulle distribuera morotsjos som cancermedicin för att man kanske upptäcker att morötter har viss och hemlig effekt mot cancer i framtiden ....
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/04 :  21:25:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Snarare att morotsjuice får dig att må annorlunda; vissa tycker det blir bättre andra sämre, och några tycker man kan köra med vatten istället, för det mår man också bättre av att dricka.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/01/04 :  22:20:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du missar poängen, Soundbridge, Astra Senica behöver inte ha någon teori om varför det fungerar, de måste bara bevisa att det fungerar. Kan de det,så får de sälja medicinen.

Tweakande är inget konstigt, det är ju exakt det som en bra konstruktör gör när han konstruerar en förstärkare.
Skulle du köpa en förstärkare av en konstruktör som har inställningen att "Asch, det kan inte ha någon betydelse vilken transistor jag väljer, hur jag utformar signalbanorna o.s.v."?
Tvärtom testar och prövar sig en duktig konstruktör fram för att förfina ljudet ytterligare.
Vad är det då för fel att folk som köper den dyra förstärkaren försöker optimera allt runt omkring den genom att pröva och testa olika saker? Det är ju det som är vår hobby! Förutom att lyssna på musik, förhoppningsvis.

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/04 :  22:31:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Vad är det då för fel att folk som köper den dyra förstärkaren försöker optimera allt runt omkring den genom att pröva och testa olika saker?

Nä, det är ju inget fel i det! Det är kul!
Jag har testat fjäderupphängningar, kabelflätor, marmorplattor och annat som jag pulat ihop själv.
I 9 fall av 10 lyckas jag inte höra någon skillnad. I det tionde fallet lyckas jag ibland få för mej att det hände nåt.

Däremot hör jag JÄTTE-skillnader om jag flyttar stolen en halvmeter exempelvis.

Med den erfarenheten blir man ju lite tveksam till om skillnaden skulle bli större med köpe-tweaks.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/01/05 :  07:15:01  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Hi Fi Consult
...inte heller korrekt. Till och med Öhman har förklarat varför en Shakti - under vissa förutsättningar - ger effekt. Hur stor effekten är kanske är ämnet du söker?...
Vart har du läst det?
Googlat lite och där verkar raka motsatsen till ditt påstående vara mer nära sanningen, men posta gärna en länk.

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/05 :  09:28:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har retat upp mig lite på att folk tror att Shakti är en solid sten. Uttalanden av typen "Undrar om en sten gjord av äggröra gör samma effekt?" och liknande säger mig att vederbörande har inte en susning om att vi inte pratar om en solid sten.

Jag tänkte att det kan det ju vara nyttigt att titta lite på vad det är i stället för att försöka göra sig lustig.

Jag har laddat ner en PDF på Shaktis patent US5814761, skickar det gärna till den som vill veta vad det är. I patentet finns beskrivning och bilder.
PMa din E-mailadress så kommer patentet.

Observera att jag INTE har någon åsikt om Shaktistenar, jag har aldrig testat dom heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2009/01/05 09:29:05
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/01/05 :  14:50:32  Show Profile Send marens a Private Message
Min uppfattning är att tweaktillverkarna drar sina testuppslag ur sin bakre del. Även förklaringarna varför de skulle fungera extraheras till synes på samma sätt.

edit: Lite mera sansat kan man säga att det ofta är missförstånd om hur saker och ting fungerar rent fysikaliskt och hur de skulle fungera på det sättet man använder den som ligger bakom vad de provar för något.

Edited by - marens on 2009/01/05 15:05:38
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/05 :  14:59:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag hade inbillat mej att en av egenskaperna var att stenen "suger åt sej" magetism.

När jag läste lite på hemsidan så stod det att den "påverkar" magnetfält (ungefär).
Det är ju mer rimligt, såvitt jag kan begripa.

Att den skulle s"uga åt sej magnetfält" verkade galet eftersom den i så fall måste tömmas emellanåt.

Se där! Ett exempel på misstro baserad på att jag missförstått!
Släpp prestigen och antingen blir jag utskrattad, respekterad eller trampad på. Vi får väl se.

OBS! Ovasett hur bra den än är på att påverka magnetfält, så behöver det ju inte betyda att den ger HÖRBARA effekter.
Men den KAN ju göra det. Jag har inte lyssnat.

/Strmbrg

/Strmbrg,

Edited by - Strmbrg on 2009/01/05 15:04:07
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/01/05 :  15:10:33  Show Profile Send marens a Private Message
I fallet skakti så fungerar en klump ihopknycklat aluminiumfolie ungefär lika bra. Fast höljet till apparaten fungerar ju miljoner gånger bättre förstås. Sedan har vi inte ens gått in på hur oviktigt höljets elektromagnetiska egenskaper är för det hörbara ljudet. Det hela blir lätt löjligt till slut, det är väl därför de löjliga kommentarerna dyker upp (om stenar och liknande) kan jag tänka.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/01/05 :  15:11:29  Show Profile Send Passerati a Private Message
Intressant, du har pm Bernt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/05 :  15:31:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skickat

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/05 :  21:41:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vad är egentligen ett tweak?

Är det att testa om en krona låter bäst med krona eller klave under spikes?

Eller att byta kondingarna i sitt slutsteg till något mer erkänt namnmässigt?

Kanske att löda om allt med silverlod?

Att som jag gjorde, byggde om en Lenco 78 vinylsvarv, in i en skifferplint, också ett tweak...

Nivåerna skiljer kanske en aning, men tweak som tweak, allt görs för att höja nivån, i varje fall för egen del.

Var ligger gränsen för att kalla det för ett tweak?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/06 :  10:59:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bra PG!
Jag har tweakat i mina dar och hyllat tweaks jag inte haft råd att köpa men jag har nyktrat till. DOCK ser jag att jag har betydligt lättare att acceptera vissa DIY-tweaks lättare än köpetweaks.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/06 :  12:30:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
DOCK ser jag att jag har betydligt lättare att acceptera vissa DIY-tweaks lättare än köpetweaks.
Varför det??? Lägger du in en penga-aspekt på tweakens verkningsfullhet?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000