Author |
Topic |
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 12:18:55
|
Jag har märkt att det har skrivits mycket positivt om Tannoy de senaste månaderna.
Alldeles nyss upptäckte jag till min förvåning att det finns en egen Tannoyavdelning här på forumet. Under Klubbstugor finns det en forumdel som heter "Tannoy owners of Sweden". Fast där har jag inte tillträde. Varför det?
Jag är nämligen lite nyfiken på Tannoy. Har aldrig lyssnat på dem. Så om någon känner sig manad att ge en karaktäristik så varsågod!
Förresten, har jag rätt i mitt antagande att det har hänt någonting nytt på Tannoy-fronten? Alltså att det pågår en Tannoy-boom just nu. Varför det i så fall? |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 18:17:00
|
Jag har ett par SGM-10B som jag spelade på en hel del före jag skaffade mig ett par Quad ESL. Bra ljud, men kan bli lite "skrikiga" ibland. Stora 15" tannoyer har ett mysigt basmuller och är mycket lättdrivna. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 20:00:20
|
Tannoy owners of Sweden är ett forum just för ägare av dessa produkter som det är idag och stängd för andra. Det är alltid en svårighet mot de som är nyfikna och vill ställa frågor, jag vet men i uppstartsskedet har vi valt att göra så. Det finns alltid för och emot men inget är hugget i sten ännu, vi prövar oss fram.
Nu till dina frågor och undringar: ställ de gärna här så är jag helt övertygad om att du får svar. Jag håller med om att det är en liten boom just nu och kanske har jag bidragit lite genom mina Tannoymania som jag haft de senaste 3 åren. Annars beror det nog på att de gör ganska mycket rätt rent ljudmässigt som i mitt tycke handlar om deras transientförmåga och den mycket kontrollerade spridningen.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 22:57:38
|
Vi tog över distributionen av Tannoy i Sverige i vår och tillsammans med Claes på xlntsound har vi provat se till att märket fått den uppmärksamhet det förtjänar. Det går att hitta högtalarna hos ett antal Tannoy Centers runt om i Sverige idag, vilket är kul. Under senaste veckan har t.ex Balance i Jönköping specialvisat Tannoy. På kommande mässan kommer det att spelas på Kensington i Akkelis rummet, och i oktober kommer Tannoy hit för specialvisning, vilket vi återkommer till.
Faktum är att Tannoy är bland de allra tyngsta i branschen - med 86 års erfarenhet är de svåra att "slå på fingrarna". Utbudet är sällsynt stort - och deras signum "Dual Concentric Units" (coacs-elementen) - gör de bättre än andra. De uppfann tekniken för snart 40 år sedan. Produkterna för "hemmabruk" finns i prisklasser från 2 000 till 300 000, för hifi och/eller multikanal. På den professionella sidan, som hanteras separat är Tannoy globalt sett mycket stora.
Tannoy är europeisk kvalité på sitt bästa. Produkter som du kan ha till vilken elektronik som helst, ha glädja av i decennier och låta barnbarnen ärva så småningom :-)
Anledningen till "boomen" är alltså att Tannoy är produkter som verkligen förtjänar att lyftas fram, och responsen är mycket positiv.
Mvh, Audio Concept
|
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
|
Hifi-Perra
fd. Dynaudio
97 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 23:41:39
|
Hej! Skriver frågan här. Funderar själv på ett par Tannoy. Men det enda som jag ej vet är om Tannoy passar tillsammans med Bladelius, för det är det jag har idag, kan det börja låta vasst?, för det vill man ju inte.
Tacksam för svar!
MVH:HighEnd-Perra
|
Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.
http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 18:43:53
|
quote: Marknadsföring kan vaa en orsak. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5895&hl=
Jo, Marknadsföringen har varit intensiv för Tannoy sedan något år tillbaks. Men som Micke skriver här ovan har han och ett gäng eldsjälar vurmat för Tannoy i betydligt fler år än så här på HiFiForum. Sök på "Tannoymania" på bildreportage...
Angående klubbstugan "Tannoy Owners of Sweden" så har Micke och gänget i stugan fattat beslutet att den är för ägare av Tannoy-produkter. Men gänget i stugan finns ju även på de öppna forumen så det är ju bara att fråga på...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
ulf
Member
332 Posts |
|
|
Topic |
|