Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2008/12/05 : 23:45:49
|
Hoktuna: Byggde inte du en GM70 SET i nån zinklåda för några år sedan? blev den klar? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 12:05:18
|
Kan ändå inte sluta fundera kring aktiva lösningar på glödmatningen. En ultrasimpel serieregulator (kapacitansmultiplikator) parat med en strömbegränsade krets borde få jobbet gjort:
Ett av motstånden i spänningsdelaren bör vara trimbart så att man kan ställa utspänningen. Som serieelement tänker jag mig nån grov Mosfet i TO3P-kapsel typ IRFP260 eller liknande. Med 0,1R shuntmotstånd ska strömbegränsningen börja jobba vid ca. 6,5A och skydda både glödtråden och mosfeten.
Edit: Bipolärtrissan felritad på bilden |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2008/12/07 13:24:56 |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 16:38:29
|
Den här kretsen (tack Mindsphere) är intressant, vad jag kan se handlar det om att mata glödtråden med konstantström men samtidigt låta en "långsam" krets mäta spänningen så att den inte driver iväg:
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 20:13:21
|
Själv har jag börjat labba med glödmatningen till 2st 6s33s ... kanske lite intressant i sammanhanget då det handlar om ungefär lika stora glödströmmar (6.6A @ 12.6V). Provat med ett switchagg och lite passiv filtrering men har inte lyckats filtrera bort (+ skärma bort) högfrekventa spikar än...
Däremot är jag rätt nöjd med uppstartsekvensen då swichagget strömbegränsar i c:a 20 sekunder vilket gör att man får mjukstartunkionen utan några extra komponenter och även ett kortsutningsskydd om något skulle gå galet. Sen blir switchagget (120W/8A/15V) inte så överdrivet varmt heller. Men spikarna måste filtreras bort på något sätt. Därför har jag tänkt mej bygga en diskret regulator (per rör) och se vad som händer...
|
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 21:03:42
|
6S33S är inga små flaskor det heller! Där har man i alla fall alternativet att köra med AC-glöd även om det förstås finns vikt att vinna på SMPS. Regulatorn ser vettig ut. Det enda rätta för att filtrera bort HF-störningarna från aggen borde väl vara drosslar, frågan är vad för sorts drosslar? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 08:39:43
|
Har bara sett vad som råkar vara på modet och har tidigare förespråkat CCS och SMPS, trots den låga vikten!
Tittade på Ludos förslag och funderar på om man skulle kunna vända på det hela och göra enligt denna skiss på 6C33C. En CCS borde ju dessutom med automatik ge softstart.
Mätte glödtråden på ett kallt EL519 som jag hade liggande och motståndet verkar hamna någonstans runt 0,4ohm. Om man räknar 6,3V/2A så blir det 3,15ohm. Om förhållandet stämmer med 6C33C så hamnar detta på sisådär 0,3ohm. Med denna last ligger ca 1V över glöden vid uppstart medan effekttransistorn får ta hand om ca 45W. Om vi sedan räknar om det till 813 så blir det ung. samma resistanser som i 6C33C men högre spänning.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/12/11 09:27:10 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 11:02:39
|
Kul att ni har halkat in på 6C33 rören jag råkar ha sådana rör i mitt SE bygge och har funderingar just på glöden om man kan förbättra den.
Jag har snurrat runt på de flesta sidor som har skrivit något om just dessa rör men ingen som jag har hittat som använder DC på glöden. Det verkar vara mer vanligt att man ser till att ha så jämn spänning som möjligt genom att fixa detta med ett par resistor för vad jag har fått fram så kapar man livslängden rejält om man har en fluktuerande ström och spänning.
Glöden på 6C33 har man två alternativ till 6,3V @ 6,6A parallell eller 12,6V @ 3,3A i serie.
Ja jag skulle gärna se ett alternativ till drivning till dessa rörs glöd mest för att prova.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 11:46:25
|
Vad det gäller konstantströmsglöd så kan det nog vara vits att göra som i Kees Soeters koppling ovan där strömkällan styrs av en långsam komparator som övervakar spänningen över glödtråden. Detta gäller då för rör som är gjorda för parallellglöd, alltså de som ska matas med en viss spänning. Glödtrådar avsedda för seriematning (P-rör) lär inte behöva någon spänningsövervakning. Toleransen på glödtrådarnas resistans verkar inte direkt vara snäv så har man ingen övervakning blir det till att trimma strömkällan varje gång man byter rör.
Gällande den stora effektförlusten över trissan vid uppstart så vill det nog till att man (jag) använder två eller fler trissor i fallet med 813 och deras 10V 5A. Kanske inte helt nödvändigt om man väljer en kraftig Mosfet men det skadar knappast heller i det långa loppet. Även efter uppstar blir det ju en ganska påtaglig mängd värme som ska kylas bort och det görs också lättare om amns prider ut värmen på flera trissor. |
|
|
Topic |
|