Author |
Topic |
|
Uffe
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 10:08:07
|
Hej. Här skall handlas innan årsskiftet!! Funderar på ett Fluke 123 eller 124 oscilloskop. Jag har inte så mycke erfarenhet av oscilloskop så jag hoppas få lite tipps av er på forumet, här finns ju erfarenheten.
Tänker ha det att mäta i förstärkare och annat DIY:ande. Kan bli aktuellt i firman också och då blir det på elnätet i olika former, tex enklare nätanalys eller frekvens/ strömriktare. Då firman är på väg att gå ner på sparlåga så prioriteten är 50-50.
Vad säger detta eminenta forum ...
mvh uffe |
- Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet - |
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 10:21:36
|
Har använt 123:an en del och tycker att den är bra, dock något seg ibland. 124:an är en vidareutveckling av 123:an, som Fluke själva säger ska vara snabbare än sin föregångare. Jag har aldrig haft några problem med någon Fluke jag ägt själv, kvaliteten är mycket hög och framförallt är dom robusta nog att tåla arbete på fältet.
Ett annat alternativ till dessa är pc-oscilloscopen som börjar bli riktigt bra men som har nackdelen av att dom inte är lika portabla som denna "allt-i-ett" enhet. |
|
|
Uffe
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 10:27:28
|
Tack för inputen Mey. Fluke har alltid stått för kvaliten tycke jag. Det känns bra att det är batterimatat om man skall mäta i strömrikare mm. Fågan är om man begränsar sig vid DIY:andet jmf med ett "bänkskåp". vad gäller funktioner ...
uffe |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 19:58:47
|
Funktioner finns det gott om, om man tar sig tiden att lära sig instrumentet. Det är inte helt uppenbart hur det skall hanteras för den som är van vid traditionella oscilloscop men jag vill påstå att nästan alla funktioner som man är van att använda finns på 123/124:an.
Det som gör Flukarna lite knepiga (enligt mig) är menysystemet men man vänjer sig efter ett tag. På ett vanligt scop har man en dedikerad knapp/ratt för varje funktion men här får man gå genom menyer för att ändra mätområden etc. |
|
|
Uffe
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 08:48:13
|
Tack igen Mey. Tror jag kan leva med menysystemet. Någon annan som synpunkter på Fluke 123/ 124 jmf med att köpa ett bänk oscilloskåp? uffe |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 00:31:44
|
Får man låna tråden för att fråga om exempel på PC-oscilliscop? |
J. Ullberg |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 01:29:22
|
Jag gillar inte alls den Scopemeter vi har på jobbet, jag kan hålla med om att batteridrift är ett stort plus i vissa tillämpningar (jag använder det när vanliga oscilloskop ger problem med jordloopar) men i övrigt så föredrar jag ett vanligt bänkoscilloskop (om man inte behöver ett portabelt instrument vill säga, då har man ju inget val). Modellen vi har på jobbet är visserligen några år gammal (monokrom skärm) men den känns segt att använda och det "robusta" formatet utan ordentliga vridreglage etc gör att man måste stöka runt i menyer hela tiden, allt tar tid.
För övrigt gillar jag överhuvudtaget inte "enklare" digitala oscilloskop; mest pga den dåliga kvalitén på skärmarna (som inte ens är riktigt bra på det 500 MHz Tektronix jag ofta använder) men också pga att de har för få knappar (man ska inte behöver rota runt i undermenyer för att ändra vilken flank man ska trigga på), själv föredrar jag rent analoga eller mixade analoga/digitala oscilloskop för låga frekvenser (allt under 10 MHz). Ett annat problem med enklare digitala oscilloskop är att de-med mina mått mätt- tenderar att vara extremt brusiga, men det är kanske inte ett problem för mer "normala" användare.
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 08:59:08
|
Dylika instrument bör man endast använda om litenhet är av högsta prio. De blir ganska fäppliga att jobba med. Jämför till exempel ett billigare Tek skop med batteri. Dessa skop är lätta och tämligen smidiga och mycket mer användarvänliga. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Uffe
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 16:54:59
|
Ok, det var ord och inga visor. Skönt att få höra era åsikter. Pretenders (eller någon annan)har ni något förslag på dylikt TEK skop? Mina krav är betydligt lägre än dina f95toli, jagkan säker ha överseende med en del saker du har behov av.
uffe |
|
|
|
Topic |
|