Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 19:29:00
|
Go afton!
Sitter och mår lite illa över att jag har har huset fullt av dyra komponenter som jag aldrig kommer till skott och gör någonting med. Syftar på ett par LL1688 utgångstrafos (5000:- /paret), flera par 813-rör, ett par GM70, en 2x360V nättrafo, ett antal likriktare och en mängd stora oljekondingar.
Vad det gäller slutrören står jag som en åsna mellan två hötappar, båda sorterna har sina respektive för och nackdelar:
813, för: Har minst tre matchade par, NOS, gamla kvalitetsfabrikat. Har riktiga socklar och anodanslutningar.
813, emot: Har svår idétorka kring hur jag billigt och enkelt ska fixa 10V 5Adc per kanal till glödtrådarna.
GM70, för: Enklare att fixa glöd (20V 3A, lättare att fixa med normala komponenter)
GM70, emot: Svårt att hitta seriösa hållare. Har ett par teflonhållare som nån ärkeklåpare i Ukraina verkar ha byggt hemma på kammaren, kontaktblecken nuddar knappt stiften. Har också ett par uppborrade 813-socklar som är bättre men inte särskilt bra.
Att köpa ett par till synes hyfsade hållare på Ebay går lös på ungefär lika mycket som en passande glödtrafo till 813 skulle göra så där är det jämnt skägg kostnadsmässigt. Lägger man till att jag bara har ett par GM70 vs tre par 813 så ligger 813 på plus i kostnadskalkylen.
Växelströmsglöd är uteslutet i båda fallen.
Tänkbara idéer för glödmatning till 813 är följande:
9VAC - likriktare- CLC-filtrering (Enklast om man bortser från bristen på kraftiga 9V-trafos)
12VAC - likriktare - CLC-filtrering - serieregulator (lättare att hitta trafos men sammanlagt 40-50W extra som måste kylas bort i serieregulatorerna)
12V smps + extra filtrering (Har switchaggregat liggande men vill man verkligen ha nåt sånt inblandat mer eller mindre i signalvägen?)
Synpunkter mottages tacksamt, jag har svår beslutsångest här. Vad det gäller slutrörens övriga elektriska och ljudmässiga egenskaper tror jag att båda är ungefär lika lämpade att spela ihop med de kringkomponenter jag har, det hänger alltså på glöden och socklarna... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 21:24:08
|
tänk vad lite glöd kan ställa till med.... Eftersom du har allt utom en helt standard 12V trafo så kör med 813 det är väl inget som säger att du inte kan byta till GM70 senara om du har det i åtanke när du bygger. 50W att kyla bort i regulatorerna är nog högt räknat, med en "low dropout" regulator så behöver du inte mer än ett par volt över den, så 10W är nog mer troligt. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
Edited by - Lord on 2008/11/25 21:37:25 |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 21:29:25
|
jag hade valt 813, glöden kan man ev. fixa med ett switchat aggregat om det är skärmat och avstört ordentligt. |
Livet är för kort för mono |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 21:36:54
|
Det är rätt enkelt, det verkar som du ändå planerar för ett 813 bygge så saken är klar. Om du vill kan du ge mig GM70 rören så slipper du se dem och få besluts ångest .
anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 21:52:00
|
quote: tänk vad lite glöd kan ställa till med....
Det var glöden som gjorde att projektet stannade av den där gången för flera år sen... Med tanke på allt (trams?) man läser om glödmatningens inverkan på ljudet från direktupphettade rör vill man inte gärna ställa till med nån halvmesyr heller. Switchagg vore helt klart billigast i och med att jag har två 12V 100W agg som ligger och skräpar. De är justerbara +-10% så det vore enkelt att bara hänga på nån liten serieresistans, en konding och en CM-drossel och sen justera till 10,0V på rörhållaren. Det som gör mig tveksam är att jag inte har nån aning om hur mycket störningar aggregaten kan tänkas skicka in i förstärkaren både via glöden och genom strålning.
En 2x12V 300VA trafo bör man kunna få tag på utan att behöva betala fullt listpris (privatekonomin ser lite annorlunda ut nu än när jag drog igång det här projektet). Under full last borde likspänningen bli i trakterna av 13,5-14V, ca. 20W per kanal att kyla bort i seriestabbarna alltså. Inga problem egentligen, bara lite tråkigt.
Den lösning jag själv skulle föredra vore att hitta en 2x9V ringkärna på minst 200VA och köra med simpel CLC-filtrering. Drosslar och kondingar har jag redan. (Dubbla trafos av halva storleken skulle förstås funka också, bäst att nämna det ifall någon som läser det här har trafos att sälja/byta bort)
GM70 känns inte som ett alternativ pga krånglet med hållarna. Jag borrade upp ett par kinesiska 813-hållare igår så att de passade GM70 men då visade det sig att kontaktblecken satt löst och gärna ville vika undan när man monterade röret i hållaren. Dylik skit vill man inte gärna koppla in 1000V på...
Drivsteg och liknande låter jag vara en öppen fråga än så länge även om det lutar åt triodkopplade E280F eller kanske 6S45 med anoddrosslar. Köpte ett par LL1671/50mA när det begav sig för att kunna köra en trestegskoppling med 6B4G eller 6S19 som drivsteg och A2-drift av slutrören men "tyvärr" fick dessa trafos tjänstgöra i ett försteg istället. Vi får se om de blir kvar där eller inte.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 21:53:28
|
Bubbel: Det lutar åt 813, ja. Är du seriöst intresserad av GM70-rören så skicka mig ett PM, jag är alltid intresserad av att göra lite bytesaffärer. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 21:56:46
|
Ett par dioder i serie i stället för en regulator? Kylning borde inte vara något problem då. Eller tänker jag dumt nu? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 22:03:29
|
David: Nja, mängden förlusteffekt som måste kylas bort är ändå densamma (dioderna skulle bli lika varma som regulatorn) men man skulle gå miste om rippelreduceringen som en regulator skulle bidra med.
Ett annat alternativ vore att köra med högre trafospänning, säg 15VAC, och sen drosselingång efter likriktaren. På så vis skulle man tappa spänning utan värmeutveckling men det skulle behövas drosslar specade till 2mH 20A, inga små klumpar direkt.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 22:43:59
|
jag tror ärligt talat inte att det är nån större risk att köra switchagg till glöden, lasten är såpass stor och med en fet konding på utgången av aggregatet (förutsatt att det är bra hf-filtrerat) så lär det inte påverka ljudet. Har du en instabil koppling med exempelvis 832, långa ledningar och inga gallermotstånd så skulle jag däremot inte våga köra med switchglöd.. |
Livet är för kort för mono |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 22:54:55
|
Vi har avhandlat lite beslutsångest via PM och jag som inte har riktigt samma problem känner med dig.
Min ångest består i ett par Hammond 1627 som jag vill utnyttja så mycket det går. Det känns larvigt att häkta på en 6L6 och styra ut 6-7W när trafon klarar 30W (med marginal). Sedan har jag fått ett nytt "problem". Jag skänkte bort ett par 6T9 till Jazzskägg och trodde för ett ögonblick att det var mina enda rör jag gavbort så jag beställde 7 stycken (två till ett SE-steg och 4 till ett PP-steg och så en i reserv, eftersom firman hade exakt 7 i lager. Nu meddelar The TubeDepot att man precis skickat 6 stycken 6T9 till mig .... de var ju slut i deras lager varför jag sket i dem och letade vidare. Vem vill köpa några kul Compactron-rör av mig? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 22:56:18
|
Just det, jag har också ett par 813 liggande; bytte till mig av Fuling-mannen för ganska länge sedan. Såg att Peter Millet kör switchade aggregat till sin version. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 23:22:04
|
Jag tror oxå att det skulle kunna gå att använda en switchagg i matningen till glöden. Skulle utgå från en smps på c:a (15-)16V / 120W till 813 resp 24V / 120W till GM70. Filtrera spänningen med 10A cm-drossel + små seriemotstånd (0R1-0R22) + i både matningen och på jordlinan + nån fetare konding. Sen avsluta med en billig 5A seriereg i en to-220 kåpa, exempelvis LM1084. Effektförlusten hos sereieregulatorn skulle då kunna hamna på kring 10W per regulator vilket borde vara hanterbart. Använder själv filtrerade smps-er på både glöden och i anodmatningen utan nåt mätbart brus. Visserligen kör jag med betydligt lägre strömmar men ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera för högre effektuttag... Möjligen skulle man kunna tänka sig att man vill filtrera strömreturen till nätet mha ett nätfilter... fast nätfilter är väl alltid bra att ha eller hur? |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 23:25:09
|
Ärligt talat tror jag också att det skulle funka utmärkt med switchagg om man vidtar lämpliga åtgärder, typ monterar dem i ett externt välskärmat chassi och hänger på lite kapacitans och induktans mellan aggen och glödtrådarna. Att montera dem i samma chassi som signalelektroniken vete f*n däremot, det skulle säkert också gå bra men det handlar om att vetskapen om att de sitter där och spyr ut högfrekventa störning skulle störa lyssningsupplevelsen...
Glödmatningen i ett eget chassi är nog en ganska bra idé när jag tänker efter, då det bara handlar om 10V behövs det inga märkvärdiga högspänningskontaktdon och det skulle underlätta om man vill testa olika varianter av glödmatning i framtiden (Läs: man kör med switchaggen tills dess man får chansen att göra en bra deal på en passande trafo)
Beslutsångest kring rör och trafos ja... Som jag nog sa i ett PM: Kopplar man en Hammond 1627SE för 1,25k/8 och hänger på en triodkopplad PL519 med Ua: 250V, Ia: 150mA och Ug: -60V (cirka) så kan man klämma ut bortåt 15W. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 23:29:38
|
Ludo: Aggen jag har går bara att trimma upp till 13,2V så nån vidare seriereglering finns det inte utrymme för, däremot en hel del resistans och induktans. En grej vore att klämma in en 5A konstanströmkälla på minussidan, det ska tydligen vara ljudmässigt bättre än konstant spänning DHT-sammanhang. Risk att det blir en väldig värmeutveckling under uppstarten dock. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 23:33:15
|
Jo, finessen med lm1084 förutom filtreringen är att man kunde bygga in en mjukstart för glöden. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 23:40:50
|
Mjo, lite mjukstart vore bra medan för lång uppstartstid inte vore så bra, bland annat vill jag gärna att slutrören ska vara varma när högspänningen kommer. Om man antar att man ställer aggen på 13V och alltså filtrerar bort 3V längs vägen så motsvarar det en resistans på 0,6 ohm vilket borde vara tillräckligt med tanke på att glödtrådarna motsvarar 2 ohm i varmt tillstånd och betydligt mindre när de är kalla.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 23:44:58
|
Ajdå ... snöat in på 12V utgångsspänning. Självklart räcker det med 13-14V på ingången för att få ut 10V på utgången. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 23:58:27
|
Ja, de är som sagt justerbara +-10% så de ska i teorin gå upp till 13,2V och eventuellt mer om man skruvar upp dem och byter ett motstånd. Dock tror jag inte det ska vara nödvändigt, har man 3V att förlora i passiv filtrering så bör det vara ganska tyst på andra sidan.
Känns som en väg att börja med i alla fall. Bygger jag med glödmatningen i en extern låda kan jag som sagt byta upp mig senare, om inte annat för sinnesfridens skull snarare än för den subjektivt upplevda ljudkvalitén
Ett par ord om högspänningsnätdelen så som den är tänkt:
En 2x360V + 2x6,3V 5A 400VA ringkärna från Antek (ebay). Har byggt med trafos från denna tillverkare tidigare och de har funkat bra. Tänkte köra båda sekundärerna i serie (vilket går bra enligt tillv.) och likrikta hela härligheten med en hybridbrygga bestående av kiseldioder och två parallella par 6AU4GTA rördioder. 6AU4GTA är avsedda som dämpningsdioder i dåtidens TV-apparater men har alla kvalitéer man kan önska hos en rörlikriktare och jag har sett dem användas i nätdelar på upp till 1350V.
Efter likrikteriet tänker jag mig en ännu okänd mängd kapacitans uppbyggd av PiO-kondingar, jag har ett antal sorter och storlekar att välja på bl.a. ett tiotal 4uF 1000V av relativt modern tillverkning. Efter ingångskapacitansen blir det en drossel från italienska Novarria, 10H 200mA, av isolationsskäl inkopplad på minussidan av matningen. Efter drosseln tänker jag mig tre seriekopplade 470uF 500V elektrolyter (med varsitt motstånd för spänningsfördelningen) och ytterligare några PiO. Kan hända en drossel inte är tillräckligt, i så fall har jag ett par 30H 200mA klumpar att ta till. Vill dock gärna hålla nere DC-resistansen i nätdelen så gott det går.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 00:35:55
|
quote: Bubbel: Det lutar åt 813, ja. Är du seriöst intresserad av GM70-rören så skicka mig ett PM, jag är alltid intresserad av att göra lite bytesaffärer.
Bytesaffärer är kul jag hör av mig så får vi se var det bär, men först skall jag sova.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 00:38:16
|
Gott! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 11:34:35
|
Om du nu beslutar dig för att använda switchagg så förstår jag inte varför du inte drar nytta av den fysiska storleken och monterar de i lådan. Med extra filtrering och ev extra skärmning sp kan du nog göra det med gott samvete. I högspänningen kan jag rekomendera dubbla drosslar. inga problem att få likström ut med rimmliga mängder kapasitans. Varför parallella 6AU4 i en hybridbryga ?? En 6AU4 klarar av ~190mA bör klara det dubbla om man kör helvågslikriktning. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
Edited by - Lord on 2008/11/26 11:36:13 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 11:41:19
|
Varför inte löda anslutningarna till GM70 om du har problem med socklarna? Lödtenn är billigt och ryss-skräpet duger väl till att hålla i röret! Hard-wire rules! Billiga 24V SMPS från ClasO försedda med enkla CCS borde väl duga som glödmatning. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/11/26 11:47:24 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 13:23:10
|
CCS eller vanlig spänningsmatning...
Har testat LM317-baserad ccs matning ihop med 6n6p. CCS verkade vara en mycket elegant lösning där man med få komponenter kunde fixa stabiliserat ström och dessutom få bort strömspiken vid inkoppligen av glöden. Allt vore frid o fröjd om inte spänningen över glödtråden varierade kraftigt. Mätte upp spänningar på mellan c:a 5-7V vid 750mA ström. Mätte även upp ett 30-tal 6n6p-i (@Ih=900mA) som betedde sig likadant. Så frågan är hur ett strömhungrigare rör kommer att bete sig ihop med strömmatning.
Hur som helst kom jag att tänka på att man kanske först skulle koppla in swichagget in på glödpinnarna och kika med oscilloskop på vilken typ av störning som man kommer att få. Switchfrekvensen brukar ligga på 30-200kHz vilket brukar vara rel oproblematiskt att filtrera bort men frågan är om man inte får även släng av lägre övertoner (kanske även i 50-1000Hz området).
Interssant blir även att se vad som händer vid uppstaren då glödresistansen för att kallt rör brukar vara c:a 3-5 ggr lägre än vid drift. Frågan är exempelvis om smps-en kommer överhuvudtaget att starta eller kanske bara långsamt rampa upp spänningen... |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 13:42:53
|
Lord: En variant vore ju förstås att montera glödaggen i botten av lådan så att de går lätt att byta, enligt en viss lag kommer man förstås att hitta bra trafos och drosslar två minuter efter att man monterat switchaggen...
Gällande högspänningen så vore det kanske vits att grena upp matningsspänningen efter första CLC-sektionen och lägga en extra LC-sektion per rör. Dubbla 6AU4GTA vill jag nog gärna ha så att man slipper ligga på marginalerna vad det gäller rippleströmmar, dessutom vill jag ha minsta möjliga spänningsfall över dioderna.
Lars: Löda skulle förstås funka, lite opraktiskt om man vill plocka bort rören vid transport bara. Har för övrigt 24V switchaggregat också men om det nu skulle bli GM70 så har jag delar till en linjär glödnätdel som jag då hellre skulle köra med.
Ludo: Med indirektupphettade rör ser jag ingen vits att köra CCS, grejen är väl att man med CCS:en delvis isolerar glödmatningen från signalvägen i direktupphettade rör. Man kan åstadkomma samma sak med en drossel på 100+ mH, men ska den tåla 5ADC så blir det förstås en gris... Att switchaggen ska strejka vid uppstart har jag också farhågor kring, de är specade 8,5A kontinuerligt och peakströmmen kommer jag tyvärr inte ihåg. Med max spänning ut från aggen och lagom mycket serieresistans innan glödtråden borde chanserna öka att de ska starta upp problemfritt. Det här är nåt jag måste göra praktiska prov på ganska snart, typ ikväll. Startar inte aggregaten så blir det till att punga ut ~600 pix för en 2x9V glödtrafo från ocker-elfa. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|