Author |
Topic |
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 13:47:38
|
Det är väl inte för inte det finns speciella rör för seriematning (strömmatning) och andra för parallellmatning (spänningsmatning) Och det har det gjort sedan 20-talet så det är inget nytt "problem".
När det gäller switchaggen så har jag mätt på en del. och de kan i vissa fall spy ut både de en o andra, men sammtidigt så finns det de som är i stort sett "tysta" . så man gör nog klokt i som Ludo säger att testa de aktuella agget först.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 14:02:24
|
Givet är nog att det krävs en justerbar CCS och att strömmen till varje rör måste justeras.
Om inget tråkigt händer ska jag nog rota fram grejorna och testa lite ikväll. Nu har jag visserligen ingen märkvärdig mätutrustning men det borde räcka att hänga på ett oscilloskop för att få en uppfattning om vad som pågår och för att kunna se skillnad med och utan extra filtrering.
En mycket alternativ brutallösning: en tongenerator som ger en stabil sinusvåg på >50kHz och två monoslutsteg som kan leverera 50W i 2 ohms last vid den frekvensen... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 14:09:10
|
Ang. switchat så är det tacksamt att filtrera bort HF-skräpet, spolarna blir ju inte så stora. Kravet är ändock att switchfrekvensen ligger rejält högt.
Lord, har du testat några vanligt förekommande "notebook"-adaptrar? Vore kul att få ta del av.
Konatkta CO för att få reda på switchfrekvenser samt ripple. Har väntat snart ett år men inte hört något........ |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 14:17:02
|
När jag kommer hem ska jag kolla upp modellbeteckningen på switchaggen och rota fram datablad, jag har för mig att det finns ganska utförliga data på de jag har. Det handlar om skärmade aggregat för inbyggnad. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 14:27:49
|
De aggen jag har testat har alla varit avsedda för inbyggnad. Rent spontant tror jag att de billiga aggen för "svenssonanvändning" är sämre, för mycket som tillverkas är hårt prispressat, och då sk...r man i allt vad RFI heter.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
Edited by - Lord on 2008/11/26 22:49:28 |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 15:19:37
|
Du syftar på att laptopladdare och liknande är sämre än aggregaten för inbyggnad? Låter rimligt. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 16:54:49
|
quote: Rent spontant tror jag att de billiga aggen för "svenssonanvändning" är sämre
Är inte helt säker på det! Det är ju många normer som ska uppfyllas när vi nu är med i Nya Sovjetstaten(EU)! Snarare kan det vara så att de inbyggda avger mer då de förutsätts jobba rejält inkapslade.
Ska haka upp oscilloscopet på det 60W CO som jag använder till Prelund. Har du mätt ripplet vid någon speciell belastning? Har du också mätt switchfrekvens? Kunde vara intressant att testa exempelvis vid 12V, 1A. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/11/26 16:55:25 |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 17:54:05
|
quote: Det är ju många normer som ska uppfyllas
"ska" uppfyllas ja, men frågan hur många som gör det. Jag har sett många exempel på elektronik, allt från bordslampor till värmepumpar som inte ens skulle klara de mildaste kraven.
Inbyggnadsaggen skall givetvis förses med filter på in och utgångar om de inte har det internt. Det leder ingen vart att spekulera, Om vi MÄTER på de aggen som skall användas så VET vi.
|
Edited by - Lord on 2008/11/26 22:50:13 |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 20:16:02
|
Första positiva testresultatet: Med 0,47R i serie med glödtråden startar aggregatet utan problem. Nu ska jag dra fram oscilloskopet!
...mäktigt lyse i de här flaskorna förresten!! Hade man samlat ihop några uttjänta exemplar med hela glödtrådar skulle det kunna bli en grann ljuskrona!
Edit: Glöm det där om "startar upp utan problem", det tar ca. en sekund innan spänningen kommer upp och under tiden blinkar en grön lysdiod som sedan lyser med fast sken då aggregatet arbetar som det ska. Känns som att det är något överbelastningsskydd som arbetar en stund medan glödtråden är kall...
Spänningen mätt över glödtråden var inte heller helt "slät", det var ett rippel på ca, 60mV p-p med frekvensen 100kHz om jag nu läser skopet rätt, det återkom med 10µS mellanrum. Varje sekvens bestod av en större peak följt av lite ringning och sedan en mindre peak med ringning. En lite konding efter seriemotståndet dämpade ripplet en aning.
Datablad över aggregatet: http://www.ming-well.com/english/product/pdf/HS-100.pdf |
Edited by - Fuling on 2008/11/26 20:47:29 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 20:49:27
|
Lord, MÄT SJÄLV PÅ DINA AGG SÅ VET VI!
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 20:53:04
|
Fuling, skumt att det är ripple med 100kHz, databladet säger 25k. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 20:56:54
|
Ja, jag tycker också det var lite märkligt. Innan jag fördjupar mig i det mysteriet ska jag kolla att jag inte dribblat bort mig bland rattarna på oscilloskopet. Ska prova att slänga in en järnkärndedrossel på 1,1mH + nån konding och se vad som händer då. Mest nyfiken på om det går att få agget att starta ordentligt med hjälp av mer serieresistans. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 20:58:21
|
Bild på glöden?
Glödtråden är alldeles för slö för att hinna reagera i sej. Dock kan en spänningsskillnad kanske påverka energin (hastigheten) hos elektronerna som den är ämnad att alstra. Eller är glödtråden helt avskiljd och emittern bara blir uppvärmd av glödtråden? Skulle vara intressant att veta hur mycket rippel på glödspänningen påverkar. I synnerhet då SMPS kan ge ganska höga men korta strömspikar. BTW detta kan vara läsvärt gällande smps http://sound.westhost.com/articles/external-psu.htm |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 21:12:54
|
quote: Bild på glöden?
Inga batterier i kameran tyvärr, men det kommer med tiden.
Glödtråden hinner som du säger knappast reagera temperaturmässigt (till skillnad mot vad smårör kan göra då de matas med 50Hz AC) men den ingår i signalvägen i lika hög grad som styrgallret, i princip är det alltså lika illa att släppa in störningar via glödtråden som det vär att mata in dem via gallret.
Ripplet bekymrar mig dock inte hälften så mycket som uppstartsförloppet gör, aggregatet står och blinkar olika länge varje gång vilket definitivt utesluter att det handlar om någon kontrollerad mjukstartsfunktion. Kan man vara så simpel att man klämmer in ett kraftigt NTC-mostånd i serie med glöden? |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 22:48:42
|
Hinner du mäta spänningen under tiden strömbegrensningen får frispel ? det kan ju tom var så att du förvärrar saken med seriemotståndet, det tar ju länger tid för glödtråden att bli varm. NTC motstån kan nog säkert fungera betydligt bättre.
reVintage: Jag skall inte använda några switchagg för tillfället och heller inga hemma att mäta på ! Och jag tror du misstolkade min formulering. jag syftade inte på någons eller något speciellt aggregat utan rent allmänt. Nog om det.
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 22:55:53
|
Har inte mätt under uppstart än men det kan ju vara intressant att göra det medan grejorna står uppkopplade. Är ändå lite tveksam till NTC, provade det en gång i en annan glödhistoria som drog ungefär samma ström och NTC:n rykte och knastrade...
Sitter för närvarande mest och grämer mig över bristen på kraftiga 9V trafos, en passande från Elfa går lös på över 700:- inklusive moms och frakt och moms på frakten... Tror att 9VAC följt av brutal CLC-filtrering vore det rätta.
Edit: Vid uppstart skickar aggregatet ut pulser med en frekvens av några Hz i en eller ett par sekunder innan det bestämmer sig för att leverera. Känns inte som ett pålitligt arrangemang. |
Edited by - Fuling on 2008/11/26 23:02:41 |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 07:51:24
|
Kom på att jag har ett par 160VA 11,5V EI-trafos liggande, trodde de var i dåligt skick men vid en snabbkoll verkade de vara ganska fräscha ändå. Ska titta närmare på dem och provköra dem efter jobbet, funkar de så långt kan det vara läge att bygga en prototypmässig linjär nätdel med seriereglering. De har lackad kärna med svetsad stötfog så de bör i inte vibrera. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 10:44:45
|
quote: Skulle utgå från en smps på c:a (15-)16V / 120W till 813 resp 24V / 120W till GM70. Filtrera spänningen med 10A cm-drossel + små seriemotstånd (0R1-0R22) + i både matningen och på jordlinan + nån fetare konding. Sen avsluta med en billig 5A seriereg i en to-220 kåpa, exempelvis LM1084. Effektförlusten hos sereieregulatorn skulle då kunna hamna på kring 10W per regulator vilket borde vara hanterbart.
Tycker att Ludos förslag är bra. En fundering bara: Vad tros om att kopppla serieregulatorn som konstantströmgenerator istället, naturligtvis med så hög spänning från aggreagatet så att det lirar? Det borde dessutom hindra aggregatet från att få "hicka" vid uppstart.
Tror bara att det beror på rädsla för "nymodigheter" kombinerat med kunskapsbrist bland hajfaj-nördar att inte SMPS är accepterat till fullo. Det skulle var kul med en blindtest med SMPS mot linjärmatad DC-glöd. Där skulle vi nog kunna se ett och annat haksläpp gissar jag.
Kankse det också "omanligt" när inte slutstegen väger så mycket att man behöver motorbock när man bygger och pallvagn när man flyttar dem.
Förresten Fuling: Blir det PP eller SE? Framgår ej eller så har jag missat. Men det kommer mer och mer......... T.o.m jag kör ju switchat! |
Edited by - reVintage on 2008/11/27 10:49:04 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 11:03:45
|
quote: Sitter för närvarande mest och grämer mig över bristen på kraftiga 9V trafos, en passande från Elfa går lös på över 700:- inklusive moms och frakt och moms på frakten...
www.svebry.se har lite lägre priser men kolla bara frakten så att det inte skenar iväg.
Kolla även www.electrokit.se/ om jag inte har fel är de billigast med frakt jag tror att det var 29:- via kortbetalning.
quote: Tror bara att det beror på rädsla för "nymodigheter" kombinerat med kunskapsbrist bland hajfaj-nördar att inte SMPS är accepterat till fullo. Det skulle var kul med en blindtest med SMPS mot linjärmatad DC-glöd.
Jag kan för lite för att våga gå på det finns det någonstans man kan läsa in detta för det skulle hjälpa en hel del bl.a. får man ner vikten på trafoberget man annars skulle få bygga.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 12:14:37
|
Ett till alternativ om man skall använda switchagg ihop med grova glödtrådar kan vara en varinat av kapasitansmultiplikator. Om man kör met relativt kort tidskonstant och får trissan att bottna så kan man minimera värmerförlusterna iden. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 13:37:55
|
Satt vaken halva natten med ett skissblock och spekulerade kring olika aktiva lösningar för mjukstart inkluderande CCS, kapacitansmultiplikator, low drop-regulatorer och ren strömbegränsning. Finns säkert en uppsjö av varianter som skulle fungera bra men nästa test blir en linjär nätdel baserad på tidigare nämna EI-trafos. Rent instinktivt föredrar jag gammal hederlig 50Hz istället för 25kHz, kalla det för rädsla för nymodigheter den som vill. Rotar jag lite i lådorna kan jag nog hitta allt som behövs och att slippa hosta upp pengar skulle vara en tungt vägande fördel. Apropå tunga saker så har jag inget emot att stora SE-slutsteg är fulla med järnvaror och väger såpass att de inte ruckas på av styva kablar |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 15:34:42
|
Det kallar jag manligt......... |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 18:07:39
|
Har faktiskt varit med om förstärkare som vägrat stå kvar på rätt ställe p.g.a. för styva lågnivåkablar, jag svär på att det aldrig kommer att hända igen... |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 20:17:38
|
quote: propå tunga saker så har jag inget emot att stora SE-slutsteg är fulla med järnvaror och väger såpass att de inte ruckas på av styva kablar
quote: Det kallar jag manligt .........
Minst 40kg annars får det vara .
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/28 : 14:30:48
|
Har funderat och huvudräknat lite kring vad man kan göra med mina EI-trafos, 11,5VAC blir nog lite nätt efter likriktning för att det ska funka bra med stabbkretsar så varför inte prova en helt passiv lösning? Rev lite gammalt skrot för att få loss komponenter till att experimentera med, bilden visar ungefär vad jag beräknar komemr att gå åt till ena kanalens glöd:
Trafon är alltså på 11,5V 160VA, rifakondingen 15000uF 25V, de blå kondingarn 27000uF 16V, drosslarna 1,1mH 10A och motstånden 0,15R och st 0,47R. Bara trafon väger 3kg... |
Edited by - Fuling on 2008/11/28 14:31:09 |
|
|
Topic |
|