Author |
Topic |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 23:51:03
|
Jag har letat både här och där, men tydligen bara på fel ställen, för måtten på denna typ av baffel har jag inte hittat. Skall mäta upp mellanbas och diskanelement, så en sådan baffel skall tillverkas, men då behövs måtten. |
J. Ullberg |
|
maal
Member
803 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 05:40:32
|
Tack, det var precis det jag söker. Någon som vet om man inte kan testa två element samtidigt i en IEC baffel, mellanbas och diskant? Annars får jag göra två, hmmmmmmmmm... |
J. Ullberg |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 18:25:24
|
Känns ju mest som att poängen med en IEC-baffel är att man kan göra jämförande mätningar mellan element som har liknande spridning. Den ger ju inte riktigt rak frekvenskurva direkt. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/12/09 : 08:24:24
|
marens: Måtten är väl ganska bra för att mjuka till baffelkanternas påverkan för en plan yta. Vad menar du med "inte rak frekvenskurva"?
Edit: Bäst är kanske att ha en stor rund skiva med elementet i mitten och högpass-dela innan våglängden når ytterkanten? |
Edited by - Sundström on 2008/12/09 08:28:50 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 00:56:20
|
"Känns ju mest som att poängen med en IEC-baffel är att man kan göra jämförande mätningar mellan element som har liknande spridning. Den ger ju inte riktigt rak frekvenskurva direkt."
Ja, då har jag i så fall fått allt om bakfoten, jag trodde den var för uppmätning av element, och inte bara enskilda elements spridning. Trodde även mig ha hört att det gick att kolla system på en sådan. Någon måste ha lagt konstiga svampar i svampdisken, jag halucinerar. Får väl försöka Googla lite till för att se om det släpper. |
J. Ullberg |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 20:18:11
|
Anledningen till att jag skrev "element som har liknande spridning" var att olika spridning kommer att påverka kantreflexerna olika mycket.
Det är alltså inte spridningen som mäts utan man får jämförande mätningar på frekvenskurva mellan olika element. Man kanske måste kompensera med någon korrektionskurva för att få ut generella frekvenskurvor hos element i oändlig baffel eller vad man nu vill ha.
Kolla kurvan som svante lagt upp på samma sidan som länken tidigare i denna tråden.
Gröna kruvan är alltså en IEC-baffel. |
Edited by - marens on 2008/12/10 20:22:11 |
|
|
|
Topic |
|