HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Basförstärkning, el- o byggfrågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/12/09 :  11:30:13  Show Profile Send kaysersoese a Private Message
Tänkte bygga mig ett par aktiva basar med extern drivning, har skaffat 2 Wellemankit (k8060, 200 W mono). I specen för respektive kit står att rekommenderad powersupply är 2x25-30 Vac/120 VA.

Kan jag driva bägge kiten parallellt med en trafo på 2x24 Vac/300VA eller måste jag ha 2 trafos (tänkte minimera lådstorleken så mycket det går) ? Är inte i första hand ute efter extremt kraftfull bas utan mer som komplement till befintliga biofrontar (vägghängda, 60 - 22000 Hz).

//Håkan

Äger och driver Goodbiz Entertainment (www.goodbiz.se).
Återförsäljare för Monacor

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/12/10 :  09:14:39  Show Profile Send kaysersoese a Private Message
Ingen som vet ? Kanske var en dum fråga men elektronik är ett område som jag precis börjat utforska och då kanske frågorna i början är lite dumma/enkla.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/12/10 :  15:10:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är inte säker på att det är en bra idé. Jag aldrig sett en konstruktion där flera likriktare delar på sekundärlindningar(alltså två). Antingen egna trafos eller "egna" sekundärer i samma.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/12/10 15:57:51
Go to Top of Page

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/12/10 :  17:01:45  Show Profile Send kaysersoese a Private Message
Ok, tänkte i mitt stilla sinne att om jag delar min trafos 300VA med 2 så får varje kit i runda slängar sina 120 VA men det kanske inte fungerar på det viset. Blir kanske till att leta nya trafos då. Fast kom att tänka på chipamp.com som säljer ett lm3886 stereokit som har två lm3886 PCB set och bara en psu som är likadan som den psu som skickas med monokiten och det var nog det som fick mig att börja fundera på om det gick att vända på resonemanget och dubbla trafokravet och därmed kunna försörja två monokit istället.

Jag kanske behöver dubbla sekundären också för att mitt resonemang skall fungera

Edited by - kaysersoese on 2008/12/10 17:03:08
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7958 Posts

Posted - 2008/12/10 :  17:38:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bygger du en helv normal nätdel med +0- av din 300VA trafo så kan du driva båda slutstegen från den, inga problem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/12/10 :  18:15:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Precis...en hel nätdel kan driva fler moduler men det är ju efter kondingarna. nu sitter ju likriktare och glättningskondingar på kortet så då funkar inte det.

..två par sekundärer fungerar i samma trafo också....stod inför exakt samma problem när jag skulle bygga 3xPA03 (LM4780) och det blev en spexial 700VA med 6 sekundärer...kan inte hitta tråden med frågan och förklaringen.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

NBJ
Starting Member

8 Posts

Posted - 2008/12/10 :  18:47:41  Show Profile Send NBJ a Private Message
Jag skulle vilja avråda från k8060 kitet helt och hållet, inte så mycket för att de skulle låta dåligt, utan mer för att de har en benägenhet att "brinna upp".
Jag har själv haft en dualmono slutsteg med k8060 i men efter att jag bytt tre slutsteg, gav jag upp och köpte hypex istället. Som för övrigt är en bättre basförstärkare än k8060. K8060 kan spela bas men kräver ett nästan att man kör med aktivt delningsfilter.

Det är även så att om jag minns rätt så avråder velleman att man använder samma transformator till två slutsteg då detta lätt skapar brus, om det kan man läsa på vellemans hemsida.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7958 Posts

Posted - 2008/12/10 :  19:31:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Aha, jag läste inte så noga att jag uppfattade att brygga och kondingar satt på korten.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000