HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörförstärkare för den fattiga studenten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/16 :  20:38:04  Show Profile Send Hemling a Private Message
Hej

Har fastnat mer och mer för rörstärkare och har nu kommit så långt att jag planerat att försöka mig på ett eget bygge.
Problemet är dock att jag är student och som ni säkert förstår så har man inte pengar i överflöd.. :(

Har dock några alternativ jag tittat på, men tar mer än gärna emot tips och förslag om det finns.

http://www.tubeaudio.8m.com/RH84/rh84.html
http://www.diyparadise.com/5842-2A3.html
http://www.tubebuilder.com/images/schematics/singleended/el84_se2.gif

Det sista förslaget är väll den jag kollat mest på, verkar vara det simplaste?

Går det att göra en nätdel med en Toroidtrafo 2x110V 50VA från elfa och sen koppla som fuling skrev i
http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=712&highlight=billig+r%F6rf%F6rst%E4rkare ca miten på sid 1?

Någon som har ett förslag på hur en sådan strömförsörjning skulle kunna se ut ?

Mvh

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/11/16 :  20:49:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har en sida till som jag har tittat på många gånger då jag har rör och annat smått och gott liggandes där finns även andra varianter http://members.at.infoseek.co.jp/lagarto/el84se_diy.htm

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/16 :  21:31:14  Show Profile Send Hemling a Private Message
Hittade även det här schemat när jag fortsatte mitt letande http://diyaudioprojects.com/Schematics/Mullard-SE-EL84-Tube-Amp-Schematic.htm

Vad är den största skillnaden på det och http://www.tubebuilder.com/images/schematics/singleended/el84_se2.gif

Båda andvänder ju samma rör dock har den fösta ett rör mer, ez80. Vad har det röret för funktion ?

Ledsen för mina novis frågor men, frågar man inget får man ingenting veta :)

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/11/16 :  21:45:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message
EZ80 är ett likriktarrör tittar du i den länk som är till RH84 så heter det likriktarröret 5U4 tittar du däremot i den länk jag har postat så är det vanliga dioder sim man använder där till likriktningen http://members.at.infoseek.co.jp/lagarto/el84seamp.png .

Hoppas att det rätade ut dina funderingar.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/11/16 :  21:55:00  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
En RH84 konstruktion och trafosar från fragjanzuerst.com kanske?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/16 :  22:32:13  Show Profile Send Hemling a Private Message
Okej, så i stort sett är det "samma" som en likriktarbrygga av dioder ?
Med tanke på att jag tänker försöka göra det så billigt som möjligt tänkte
jag andvända mig av 2st trafos till nätdelen, en sådan från elfa och en
nå liknande den här http://www.electrokit.se/images/41003146.jpg till dom lägre spänningarna.
Kommer det funka eller är det bortkastat ?

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/16 :  23:10:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Titta lite på var du kan köpa transformatorer. FragJanZuerst kan har både nättrafo och utgångstrafo (utgångstrafo har han, det vet jag). Kolla också Reinhöfer (www.roehrentechnik.de. Gerd har trafos som ger alla spänningar till 2A3.
Både Gerd Reinhöfer och Jan Wuestens tar fram specialare på begäran.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/16 :  23:54:20  Show Profile Send Hemling a Private Message
Ett mindre problem... jag kan inte tyska :S sen vad skulle det kosta att skaffa en sådan trafo ink. frakt?
Som sagt, det här projektet är mest för att prova bygga en billig! rörstärkare. och för att lära sig.
Så min plan ät att försöka skaffa så mycket som möjligt gratis, dvs: länsa gammla skärmar, nätaggregat osv för att
få tag i delar, dock motstånd och kondigar som inte kostar speciellt mycket kan jag faktiskt köpa.

Men kom gärna med tips!

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/17 :  00:42:01  Show Profile Send Hemling a Private Message
Gjorde en "fin" skiss i pain på hur jag tänkte med nätagget. Måste dock förfinas en hel del men principen finns ju iaf..
Rent teoretiskt, skulle det fungera?

http://www.2shared.com/file/4294858/6da262d6/power.html

Edit: Fel adress..

Edited by - Hemling on 2008/11/17 01:34:54
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/17 :  07:44:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jan kan engelska. Har har billiga nättrafos och utgtrafos till enkla förstärkare med EL84, 2A3, ECL82 osv.

Lägger till: Du kan hita mycket kul på www.vt4c.com! Transformatorer (deras Mars-trafos är snygga och billiga), rörsocklar och monteringstillbehör. Tror de har rör också. Kolla deras kontakter - samma kontakter HiFi-kit tar 295 för kontakter som VT4C tar några tior för ...

Edited by - soundbrigade on 2008/11/17 09:08:30
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/17 :  22:24:24  Show Profile Send Hemling a Private Message
Hittade även den här, verkar ju vara ett rätt lättbyggt steg ?
Vad ska men välja föresten PuchPull eller SingelEend ?
Vilken är lättast och går att göra billigast ?

http://edimba.tripod.com/PCL82_PP/PCL82_PP.html

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/17 :  22:38:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hugget som stucket. Ska du köra lite "bättre" trafos brukar SE-trafar var lite dyrare men å andra sidan till PP-steg krävs ju två utgångsrör....

Det är lite småfräckt att bygga ett PP-steg med ECL82 (vilket är varianten av PCL82 som vill ha 6,3V glödspänning - enklare hitta trafo). Du får ju nära 10W vilket i rörsammanhang är helt OK.
ECL82 är ett bra rör dessutom, klart undervärderat. Du har få komponenter - 4 rör ger dig ett stereoslutsteg!!!

Trafar hittar du hos www.die-wuetsens.de:
ATRA0427 för 40 Euro är en skaplig PP-trafo
ATRA0211 en skaplig SE-trafo för knappt 27 Euro.
Som nättrafo skulle nog en TRA0300 passa bra - 45 Euro.
Det finns ECL82 för strax över 10 Euro också.

Tre trafar (till PP) och 4 rör - strax under 200 Euro. Billigt, men du ser, det tickar iväg.

Kolla också de här (billiga byggsatser):
http://www.s5electronics.com/l8mono.html
http://www.tubedepot.com/tubeampkits.html
http://www.tubeaudio.com/page23.html
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2008/11/17 :  23:04:57  Show Profile Send maal a Private Message
Bubbel lade in en länk till den här:

Den verkar ganska bra som ett första projekt.
Tämligen lite komponenter. Jag har just gett mig in i rörträsket och lär mig lite då och då.
För att undvika dom värsta fallgroparna; planera och ha inte alltför bråttom. Se till att hitta en bra låda som inte blir alltför trång. Kolla om du kan hitta något gammalt chassie från en skrivar-switch eller liknande. Trafo till anod och glöd kan du hitta i en gammal bordsradio med rör. Där hittar du också socklar och annat bra att ha om du har tur.
Fördelen med ovanstående schema är att du inte behöver något försteg, utan att du kan ansluta CD-spelaren direkt.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7958 Posts

Posted - 2008/11/17 :  23:17:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
PCL82, det första rör jag byggde med och den stärkaren använder jag fortfarande nästan dagligen!
Minns jag rätt ska det ha 16V glöd, här kommer ett förslag på en nätdel som kan bli nästan gratis:

Skaffa en trafo som ger 18 eller 2x9V 50VA eller mer och en trafo på 24V 30VA eller mer. Första trafon transformerar ner nätspänningen till 18V och där tappar man av kräm till glödtrådarna och får till rätt spänning med hjälp av ett seriemotstånd. Den andra trafon använder man för att transformera dessa 18V tillbaka upp till ca. 170VAC som man sen likriktar och får runt 230VDC till anodspänningarna.

Blev det komplicerat så kan jag ordna en skiss vid tillfälle, dock inte nu. Effektangivelserna gäller ett stereo SE-steg.
Har man eller kan fixa passande trafos blir det billigt, ska man betala fullpris för två trafos enligt spec ovan blir det inte billigare än att köpa en riktig trafo avsedd för ändamålet.
Det fina med P-rör är att man ofta kan trixa fram matningsspänningar och glöd på det här sättet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/11/17 :  23:20:30  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
quote:
Kolla om du kan hitta något gammalt chassie från en skrivar-switch eller liknande. Trafo till anod och glöd kan du hitta i en gammal bordsradio med rör. Där hittar du också socklar och annat bra att ha om du har tur.

Bra tips! Det låter bekant det där

Vad är det för högtalare som ska drivas?

Olle Norell
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/17 :  23:36:24  Show Profile Send Hemling a Private Message
Oj här har det dragit iväg :) trevligt med alla svar och dom uppskattas!

Har en trafo på 230v till 12v som jag tänkt att andvända till glödning.
Sedan tänkte jag på en ringkärna från elfa som i första inlägget, skulle det gå att köra den kombon ?
Hittade även Ringkärnetrafo 80VA 220Volt 1x0,63A på svebry. skulle den kunna vara ett alternativ?
Går det försten att ha DC spänning till glödningen eller ska det vara AC?
Tänkte på det faktum att spänningen i vårat väggutag kanske inte är den stabilaste..
Känns som om det primära är att knåpa ihop en vettig psu till att börja med.

Tänkt ha den till datorn :) högtalarna vet jag inte ännu, har ett par linn katan nu till datorn men
dom kommer att flyttas ut och ge välljud i vardagsrummet istället. Så kanske blir att knåpa ihop det med :)

Edited by - Hemling on 2008/11/18 12:49:45
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/18 :  15:43:00  Show Profile Send Hemling a Private Message
Föresten, Fuling: Du får gärna göra en liten skiss när du har tid/ork.
En bild säger mer än 1000ord ;)

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/18 :  19:28:55  Show Profile Send Hemling a Private Message
Hm ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag :S
När det gäller psu, är det bättre att göra som fuling skrev eller är det bättre att ta
2st trafos, en separat till glöd och en till anoderna?
Hittade även dom här: Transformator 200V/30mA+6,3V/1,1A och Transformator 235V/75mA+2x3,15V/3A
Skulle den klara av att driva en mindre förstärkare?

Utgångs trafosarna, vad är det som gör dom så speciella ? skulle det gå att ta vanliga EI trafos till det ?
Kommer säkert ställa tusen frågor till så jag hoppas ni har ork med mig. Har försökt läsa en del men blir
bara snurrig i huvudet :S

Sen en sak till, kan man bygga in ett simpelt försteg med volymkontroll och typ 2 ingångar i själva steget
för att få en komplett förstärkare ?

Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:38:14  Show Profile Send maal a Private Message
När det gäller trafon, så kan jag inte uttala mig om att ha separata trafos. Dom få byggen som jag har fått ihop har gemensam trafo. Dvs. att det är en och samma till glöd och anod. Om du tänker bygga med EL84 så blir trafon du nämnde i klenaste laget. En EL84 drar 48mA i anodström och 760mA i glödström enligt databladet, sen tillkommer det lite på drivröret. Kolla runt på nätet, eller skicka ett PM till mig med din mail-adress så kan jag skicka över några scheman med EL84 i single end. Jag har några nya ryska EL84 ekvivalenter i min rör-låda. Så om du bestämmer dig för att bygga med just EL84 så bjuder jag på 2st rör. Men då får du lova att lägga upp en byggtråd med lite bilder .

DIY och rör.

Edited by - maal on 2008/11/18 22:40:26
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:38:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror båda är för klena för slutsteg. Varför titta hos ELFA som är erkänt dyrast på den här sortens pryttlar. Du har ju fått hur många tips på både bättre och billigare ställen.

Svebry lindar upp transformatorer på beställning. De är tyvärr ganska stora och inte särskilt vackra. Men skapligt billiga (ungefär som de tyska).

Edited by - soundbrigade on 2008/11/18 22:42:10
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/19 :  00:24:59  Show Profile Send Hemling a Private Message
Har kollat på elfa för att dom ligger bara någon km från där jag bor..

Men hur stora bör trafosarna vara om man ska köra med 2st ?

Väntar med spänning på Fulings skiss oxå.

Lutar ju åt ett bygge med EL84 eftersom maal verkar vara en av guds gåvor till den fattiga studenten :P ;)

Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2008/11/19 :  08:09:30  Show Profile Send maal a Private Message
Här är länken till programmet jag skrev om i mailet igår:
http://www.duncanamps.com/psud2/index.html
Jag är inget proffs på programmet, heller inte nätdelar.
Men med hjälp av programmet så får man i alla fall en spark i rätt riktning .

DIY och rör.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/19 :  09:07:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
När det gäller psu, är det bättre att göra som fuling skrev eller är det bättre att ta
2st trafos, en separat till glöd och en till anoderna?

Det sistnämnda är enklast.
quote:
Utgångs trafosarna, vad är det som gör dom så speciella ? skulle det gå att ta vanliga EI trafos till det ?
De förväntas hantera ljud, helst 20-20000Hz. En vanlig EI nättrafo blir troligen klen i basen och matt i diskanten. Fungerar gör det dock, i push-pull.
quote:
Går det försten att ha DC spänning till glödningen eller ska det vara AC?
Tänkte på det faktum att spänningen i vårat väggutag kanske inte är den stabilaste..
AC glöd är klart lättast och funkar utmärkt. Stabil nätspänning är inte kritiskt alls. +-10% är inga bekymmer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/11/19 :  09:29:43  Show Profile Send Guru a Private Message
Vad ska du driva för högtalare ?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/19 :  09:38:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Och när man räknar på transformatorer ska man lägga på rejält. Jag räknar ett pålägg på mellan 50-100% ner än det PSUD har räknat ut.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/20 :  00:05:50  Show Profile Send Hemling a Private Message
Okej, så rejält med kräm i trafosarna dvs.. Kollar runt lite efter någon "donator" typ gammal radio..
Men har inte hittat nå ännu :(

Högtalarna som ska drivas till att börja med är ett par Linn Unik.

Nu blir det sova och ta nya krafttag imorgon :)

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000