HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörförstärkare, två monoblock med problem.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/17 :  14:20:16  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag har två stycken rörmonoblock som driver varsin högtalare, en av blocken startar inte ibland. Men ibland startar det, har försökt finna vilken faktor som påverkar detta men inte hittat någon.

När jag kastar om rören så stannar problemet med samma förstärkardel, dvs följer inte med rören.

Man kan med ögat se att det är en markant skillnad i glöd på de två.

Den som glöder mindre har något lägre volym

Inga kondingar ser ut att vara skadade, jag har bytt dem alla för något år sedan och ersatt original med fina vita kondingar från svalander.

När de inte fungerar är de helt döda, dvs inte ens liet ljud, två av de tre rören (6P1) glöder alltid. Det tredje (6F2) är det som strular till det.

Det har hänt någon gång att ljudet sakta tonat ut ur denna kanal under spelning, men oftast fungerar det fint medans det fungerar. Och är stendött när man försöker starta det.

Ibland svajar ljudet något i volym.

Märkligt nog har det hoppat igång ett par gånger efter att jag haft strömmen urdragen och steget demonterat. Jag vet inte om det är för att jag då tagit ur rören eller om det är för att strömmen brutits. Det senare bör kunna uteslutas eftersom strömmen rimligtvis borde brytas varje gång man slör av brytaren.

Just nu spelar de fint som snus!

Någon som har idéer på detta högst inkonsekventa problem?

//K

Edited by - kebarb on 2009/02/17 15:27:39

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/17 :  14:50:59  Show Profile Send kebarb a Private Message
Och nu har en av dem säckat ihop under drift, 30minuter senare.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/02/17 :  14:57:05  Show Profile Send MatsT a Private Message
Glappkontakt i glödmatningen kanske?
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/17 :  15:29:25  Show Profile Send kebarb a Private Message
Ok, vart kommer glödmatningen ifrån? Har de två bamsiga 400v kondingarna något med saken att göra?

På vilket sätt glappar det om ljudet kommer och går? Är det något termiskt? Eftersom inget förändras rent mekaniskt på försteget eller slutsteget utan ljudet bara kommer och går.

Utveckla gärna vad jag skall titta efter.

vänligen
//K

Edited by - kebarb on 2009/02/17 15:50:12
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/02/17 :  18:17:50  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Glödspänningen är 6,3v ac eller dc, har inget med 400v kondingarna att göra. Den typen av problem Du har kommer oftast från kallödningar av sockel, det verkar ju vara ingångs/drivröret som är problemet. Om Du verkligen kan löda, ( de flesta rörsocklar har riktigt usel lödbarhet) så löd om sockeln till ingångsröret och inspektera alla lödningar noga.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/17 :  18:47:05  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag skulle inte säga att jag verkligen kan löda, men jag har gjort det en hel del.

Vill minnas att jag värmde alla lödningar ordentligt till just sockeln efter att detta problem inträffat eftersom jag misstänkte att det kunde vara där problemet satt.

Kan det var på andra ställen i kedjan från trafon till rören som skapar problemet eller är det oftast vid rörsockeln?

Hur vet jag att det är ett ingångs/drivrör? (jag trodde det var olika rör för ingång och effekt)

Vad kan gå fel om jag löder av sockeln och löder dit den igen? Jag brukar köra lödfläta för att få bort tenn.

Är det något speciellt jag skall tänka på?

tackarns!

//K
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/02/17 :  19:04:04  Show Profile Send MatsT a Private Message
Eftersom du nämner lödfläta förmodar jag att det är kretskortsmonterade socklar. Då kan det ju vara ledningsbanorna som spökar också så det kan vara värt att kolla dessa. Om det är enkelsidigt kretskort är det väl knappast värt jobbet att löda loss sockeln utan ta bara bort överflödigt tenn och lägg dit nytt och fräscht i en snygg lödning. Det kan också vara värt att kolla själva sockeln, metallblecken kan bli lite slappa ibland och då får du dålig kontakt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/18 :  22:03:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vad är det för monoblock?
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/19 :  02:22:35  Show Profile Send kebarb a Private Message
Socklarna sitter monterade, genomgående, på kretskort. Det är vita billiga pluppar som har en klämmande funktion för att greppa benen på rören. Svårt att förklara, men det finns ingen vridlås eller liknande.

Det är ett par VAL M20, aktiva monitorer. Låter riktigt bra för priset men har lidit av riktigt dåliga kondingar som jag bytt ut.

Jag har tidigare härledit problemet till sockeln, men inte kunnat få problemet att uppträda upprepade gånger på ett liknande sätt. Det är slumpmässigt på något vis.

Jag antar att man liksom kan "böja till" klämmorna i sockeln för att skapa bättre kontakt.

Skall försöka löda på dem nu under natten.

//K
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/19 :  03:07:03  Show Profile Send kebarb a Private Message
Har just monterat isär och lödit båda sidorna om sockeln, det är två sidor på kretskortet.

Fungerar fortfarande inte, har kollat efter komponenter som ser skadade ut men det fungerar inte heller.

Det är riktigt svårt att veta om sockeln är hel eller trasig, jag vet heller inte vilka ben som gör vad på röret, vilket hade underlättat eftersom jag då kunnat mäta på glödströmsbenen i sockeln, och följa banorna för att hitta felet.

Någon som vet vart jag kan hitta pinout på ett 6F2 rör?

//K
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/19 :  08:58:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Googla på 6F2P som röret säkert kan ha hetat. (Kolla den här diskussionen: http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-112997.html. Wavebourne hävdar att det inte finns ett 6F2P#1073; men jag hittar ett slikt rör på Golden Middles hemsida).

Kan du inte slänga upp lite bilder.
Är det stor effekt på förstärkaren? Det låter som det är 6P1P i utgången, vilka är som en 6AQ5 för novalsockel. 6F2 skule kunan vara en triod/pentod som ingångs/fasdelare/drivrör.
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/19 :  16:51:17  Show Profile Send kebarb a Private Message
6U8A, USA, 6KD8 står på röret.

Tanken slog mig att det är bättre att läsa på röret än vid sockeln, apparaten är specificerad med kinesiska modellbeteckningar för rören, både på apparaten och elschemat. Men eftersom jag redan bytt ut dem en gång är det bättre att söka på vad ekvivalenten heter:

http://www.qsl.net/wd4nka/TOOLS/Manual/6kd8.html

Hur kan jag avgöra från denna bild (länk) vilka ben som är glödström?

Det är utbytt en gång av mig, tror det är amerikanskt märke på självaste röret faktiskt? RCA kan dom heta så? Det står ingenstans på röret men vill minnas att det stod på kartongen de kom i. Köpte av någon trevlig lirare här på forumet som pysslar med rör, det är några år sedan nu.

Tror att designen på förstärkaren är en klassisk engelsk rörmodell, som sedan plagierats rakt av i en kinesisk fabrik med kinesisk kvalitet och till kinesiskt pris.

Av mig uppgraderad med nya rör och kondingar.

Skall se om jag listar ut hur man lägger upp bilder här, någon som har ideer?

Jag har kopplingsschemat, men ingen scanner eller liknande.

//K

Edited by - kebarb on 2009/02/19 17:03:08
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/19 :  17:01:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
6U8A, 6U8, ECF82, CV9858:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/093/6/6U8A.pdf

Ser att jag har ett gäng 6U8A, men det var tydligen inte röret som var problemet?!

Edited by - soundbrigade on 2009/02/19 17:05:58
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/19 :  17:20:41  Show Profile Send kebarb a Private Message
Nej, jag kan kastbyta rören mellan blocken och det lirar fint i det ena men inte i det andra.. Hade varit najsigt att kunna byta bara rören och få det att lira.

mätte nu mellan pin 4&5 "heater" på rörsockeln i båda stegen, får ca 10v resp 9.8v så det verkar vara ok. Skall mata 6,3v enl tidigare skribent och elschemat, men det kanske är olika med belasning eller utan? Och kanske är det så att även om spänningen är rätt så kanske inte strömmen (1A?) tar sig fram utan att den begränsas någonstans, kanske det borde bli väldigt varmt där?

Jag har tidigare felsökt förstärkare med hjälp av termografi, en värmekamera ledde mig väldigt snabbt till ett trasigt motstånd som var 200 grader C, efter att jag bytte det så vart allt Ok. (finns i tråd här på forumet) kanske går det att lösa detta på något liknande sätt?

Jag är inte elektriker, så jag saknar metodiken att felsöka systematiskt och traditionellt.

Vilka pins är det som skall få röret att glöda? Jag tog för givet att det var heater.

Länken på DIY audio där det visas två stora bilder högst upp, visar med största sannolikhet det rör som att originalmonterat. Känner igen logon som påminner lite om symbolen för kärnkraft. Säkert kinesiskt fabrikat.

Mellan flera av de andra polerna mäter jag i runta slängar 400v.

Jag har efter lite grubblande kommit fram till att de biffiga kondingarna måste ha något att göra med drivningen av elementen, och att de kanske har med output transformatorn att göra? Rätta mig gärna.

//K

Edited by - kebarb on 2009/02/19 17:41:55
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/19 :  17:48:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Vilka pins är det som skall få röret att glöda? Jag tog för givet att det var heater.

Kolla länkarna till rördata.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000