HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Presentation av inpa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

inpa
Starting Member

5 Posts

Posted - 2008/10/08 :  07:31:13  Show Profile Send inpa a Private Message
Hej alla på HiFiForum.nu. Jag har valt att kalla mig inpa på detta forum. Att jag har hittat HiFiForum.nu beror på att jag sökt olika prylar på nätet och letts in hit näst intill var gång. Därför valde jag att sticka in näsan och kika lite närmare. Jag ska nu försöka beskriva vem jag är.

Jag har varit intresserad av stereoprylar sedan barnsben. Men på den tiden (60-talet) hade jag inte mycket slantar att lägga på ljud. Hade endast råd med spartanska stereoprylar samt att stå och trycka pannan mot skyltfönstren där de häftiga prylarna fanns. Då vågade affärsinnehavarna fortfarande har prylar i skylfönstren. Den största investeringen jag gjorde på den tiden var en ny Tandberg 12 som jag fick lite rabatt på när jag köpte den via chefen på min skolas AV-central.

Nu, vid 54 års ålder kan jag köpa dessa prylar som nu är att betrakta som nostalgiprylar/elektronikskrot. Köper gammalt skrot på t ex Tradera som jag reparerar samt ibland bygger en hel enhet av två trasiga. Det kan vara skivspelare, rullbandspelare, förstärkare mm. Hittade faktiskt två trasiga Tandberg 12 på Tradera och lyckades få ihop en som blev näst intill i nyskick. Och hör och häpna; jag känner igen lukten från den jag köpte när jag var liten. Troligen skulle jag kunna nosa mig fram genom ett mörkt rum och välja ut en Tandberg 12 bland hundratals gamla bandspelare. Antagligen någon komponent som avsöndrar gaser av något slag i just den modellen ;o)

Jag har inga exklusiva krav eller begär efter det som idag populärt kallas för High End. Känner mig faktiskt helt komfortabel med att lyssna på musik i ett par Carlsson OA5 type 1 drivna av en väl fungerande BeoMaster 1000. Men visst är det ganska cool att pillra med lite exklusivare prylar också. Har bl a en Thoréns 124 type 2 med långa SME-armen som jag köpte för 100 kr. Den var då täckt av ett 5 mm tjockt lager av murbruks- och byggdamm samt diverse spindelnät. Och den var monterad i en möglig spånskivelåda. Lagren i tonarmen hade beckat ihop och jag plockade ner hela härligheten i sina beståndsdelar inkl motorn. Badade sedan delarna i ljummet vatten med diskmedel och med en mjuk tandborste för att inte repa ytorna. Slöjdade sedan ihop en sockel av dubbla 35 mm MDF-skivor som jag sedan sågade ut för chassiet. Avslutade projektet med att fanera sockeln med valnötsfaner. Så ser man på värdet i förhållande till antal nedlagda timmar blev nog skivspelaren ganska dyr. Med facit i hand hade jag kunnat köpa en ganska exklusiv skivspelare om jag jobbat extra i motsvarande timmar ;o)

Sånn e ja
Over and out/inpa

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/10/08 :  09:06:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hej och Välkommen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000