HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Temporärt döende status på högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/10/03 :  22:30:01  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Nå, nu är jag kanske mer än lovligt i Voodooland, men det är ett fenomen jag upplever ibland trots allt.

Till saken.

Vid nya, "råa" element så kan man ju tycka att det krävs lite inkokning, om det är sant eller inte kan vi ta en annan gång, men det är inte det jag är ute efter riktigt.

När dessa nya element har gått en, säg 30-40 h så känns det som att -det blir bra det här!
Nästa gång så är det ännu bättre, osv.

Sedan inträffar detta "fenomen" som jag kallar "den döende fasen" och har ingenting med fas i elektriska sammanhang att göra.

Burkarna låter sämre än innan och besvikelsen blir stor. Va f-n, kan jag inte bättre än så här? Å här har jag suttit och sagt och tyckt etc. etc.
Nu vet jag att det är ett övergående tillstånd och inget nytt för mig, dessutom så blir det nästan alltid rätt resultat utgående från ursprungstanken, men ändå?

Alltså, för att sammanfatta, eller nåt, efter en tid så låter högtalarna riktigt bra för att sedan låta rätt illa en tid, för att sedan komma igen, och börja låta bra, och dessutom bättre och bättre.

Är det jag som blir inspelad, ospelad, slipad, oslipad eller vad är det frågan om?
Kaffe är gott, men kanske skall byta till nåt utan koffein?
Å kanske skall låta bli att röka kattens mynta?

Ingen aning om det finns vetenskapliga bevis på detta "fenomen", jag önskar att det gjorde det. Hmmmm... konstigt är det i ala fall.

Har någon liknande erfarenheter?

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/10/04 :  09:34:58  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det kan ju bero när på dygnet man lyssnar. För mig känns ( låter det ) det bättre sent på kvällen.

Kanske är man mer avslappnad då. Samt attörande bakg elnätet kanske är lugnare då, vad vet jag. Mindre störande bakgrundsljud är det på kvällen.....

En del sitter nog i "the ears of the beholder" så att säga

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/10/04 :  12:10:41  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Ja jag tycker samma sak det låter bättre på sena kvällar/nätterna

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/10/04 :  12:43:23  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det här med sena kvällar "låter bättre" kan ha sin förklaring.
Elnätet har desto mindre störningar på dessa tidpunkter.

Mvh
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/04 :  13:09:01  Show Profile Send markusb a Private Message
Tror att hörseln är väldigt nära kopplat till sinnestillståndet.
Sitter jag en solig dag och lyssnar, med ögonen öppna, så infinner sig aldrig den där "gosiga" känslan av musiken.
Det mesta låter platt och när man ser väggen bakom högtalarna klart och tydligt så är det inget snack om att man även hör den. Jag "hör" även reflexer från TVn som står i mitten, ljusstaken som står lite till höger på soffbordet framför mig osv.. allt detta troligtvis för att jag ser det och tänker på vad det kan ha för negativ inverkan.
Blundar jag blir det bättre, men inte bra.
Känns lite som att kroppen är "uppe i gas" pga daxljus osv.
Man är klarvaken, alert och analytisk på något sätt.

När sen sena kvällen kommer, man tänder ett levande ljus och kanske även ett doftljus, slår sig ner och blundar. Samma skiva spelas och nu är det betydlig skillnad på ljudet. Allt känns större, mer levande. Väggen bakom högtalarna är som bortblåst, ljusstaken snett på bordet irriterar mig inte det minsta längre och reflexerna från TVn verkar inte existera.

Sinnestillstånd och tid på dygnet har väldigt stor betydelse, iaf för mig.
Mörker och allmänt mysig stämning är viktigast!

Något liknande brukar hända när jag just bankat ihop någon ny elektronik eller nån fräck högtalare och kopplat in.
Förhoppningen efter allt slit är att det ska låta bra, och då gör det oftast det.
Kanske beror det mest på att det är något nytt man lyssnar på, en ny upplevelse för hjärnan, som gör det intressant och därmed bra.
När lyckan av att det inte låter fruktansvärt har lagt sig börjar kritiken och detaljstudierna smyga sig på.
Man hittar mer och mer fel, stör sig på vissa saker, så pass att jag glömmer att jag tyckte det lät bra för ett tag sen.
Grejjerna är nu väldigt nära gränsen att åka ut från balkongen på 5e våningen..

När jag sen har accepterat bristerna, stora eller små, planar det ut till att låta helt ok.
Ok, för man blir väl aldrig helt nöjd, eller? =)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/10/04 :  14:25:25  Show Profile Send linnar a Private Message
markusb:

En så fullträff!!
Exakt som jag ser det! Fast det viste jag inte förrän jag läste
ditt inlägg.

En annan inressant vinkel är om man inte också skulle
tillämpa inspelningstid för lyssnaren...

På tal om tid pådygnet. När jag kör bil så går normalt bilen
tyst och mjukt. Men vissa morgnar så hör jag ALLT. Det skramlar väser
piper, hjulen verkar obalanserade osv. Senare på dagen när jag
är ute och åker igen är alla missljud mm som bortbåsta.

Så sinnestämmning betyder mycket för upplevelsen.

Edited by - linnar on 2008/10/04 14:26:09
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/04 :  17:29:49  Show Profile Send markusb a Private Message
Du har nog helt rätt i det du säger, även lyssnaren kräver "inspelning" av allt som är nytt för öronen.
Inspelningstiden verkar vara kortare på kvällen när det är "mysigt", mörkt eller om man är inte fullt så pigg.

Håller precis med om bilen...
har ofta funderat på vad det är för fel på öronen (eller bilen för den delen :) ) men nu verkar det ganska uppenbart.
Sinnesstämningen!
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/10/04 :  18:33:19  Show Profile Send linnar a Private Message
markusb:

Jepp!

Edited by - linnar on 2008/10/04 18:33:44
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/10/04 :  19:35:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Musik Hemma - jag håller till stora delar med dig. Att de första 30-40 timmarna låter det bättre och bättre. Sedan stagnerar inspelningen - jag har alltså aldrig märkt någon försämring - för att efter sisådar 100-200 timmar blomma ut rejält. Jag har upplevt det både med mina nuvarande högtalare, Tannoy Glenair 10, i sommras och de tidigare, Totem Dreamcatcher.

Håller också med om det andra skriver mycket om - att intrycket är väldigt beroende på sinnesstämning och tid på dygnet. Men de består även när högtalarna verkligen kommit igång efter 200 timmar.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/10/04 19:46:17
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2008/10/05 :  11:41:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Tror att hörseln är väldigt nära kopplat till sinnestillståndet.

Så sant som det är sagt, i detta fall skrivet.

För ett tag sedan hade jag ett migränliknande tillstånd allt lät fel musik lät urk bilen lät som om den skulle lägga av när som helst allt på jobbet var extremt jobbigt att göra inget kul alls. Nu när allt har lagt sig är man glad som en lärka och solen skiner.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/10/05 :  15:17:02  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Det låter som vanlig hederlig inspelningstid. Förekommer med elektronik, högtalare, kablar, allt.

Inspelningen är inte "linjär" och kan ge en del kul effekter på vägen. För en av oss känd elektroniktillverkare är det ca 150 - 300 timmar innan allt lugnat sig. Hos en Supernova Elite minst 300 timmar.

Finns inget voodoland över detta.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/05 :  16:42:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Exakt vad är det som göra att elektronik och kablar behöver spelas in? Jag har aldrig fått det klart för mig?

Kanske en parentes i denna topic, men vore kul att veta...

Om all elektronik behöver inspelning borde ju en ny dator inte ha full prestanda från början, inte heller en TV?
Om kablar behöver inspelning skulle ju inte en elkabel fungera optimalt första 100 timmarna och ljuset skulle bli dåligt... Är ni med på min tanke?

Högtalare kan jag förstå på ett annat sätt eftersom elementen behöver mjukas upp lite, men att det ska ta 300 timmar verkar ju nästan overkligt? Är upphängningarna verkligen så styva att elementen står still första veckorna man kopplar in dem?

Själv har jag tyckt att det låter bra efter en vecka (ca 20-40h) och sedan händer inte särskillt mycket mer alls. Kablar har jag aldrig tyckt låtit annorlunda oavsett speltid... Men, det är ju mer personliga åsikter, jag är mer intresserad av varför det ska spelas in och då främst elektronik och kablar?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/10/05 :  16:43:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Svårt att sia exakt vad detta beror på - kan ju vara en kombination av flera olika aspekter!

Ser man på en högtalare av t.ex 3 vägs-natur så kan det mycket möjligt vara högtalaren som spelar in sig där baselementet motioneras "snabbare" än ex mellanregistret inte motioneras så snabbt vilket kan göra att du får variationer i ljudkvaliten.

Jag tror också att vi skall tänka in egna öronen, psyket och glädjen över något nybyggt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/10/05 :  17:30:12  Show Profile Send linnar a Private Message

Allt som är mekansikt rörligt kan köras eller spelas in.
Men med elektronik är det annorlunda. Vissa saker i en förstärkare
som ex.vis e-lytar kan kräva en viss inspelningsperiod men det är
mycket sällsynt och gäller kanske bara lite sämre e-lytar.
Däremot finns det en optimal värme för elektroniken. Motstånd
ändrar sitt värde när den blir varm. Om en förstärkare är konstruerad
rätt har man tänkt på värmefaktorn. I sådana fall måste den stå
på ett tag så att rätt värme infinner sig. Men även detta är inte
helt vanligt men existerar. Rörförstärkare måste alltid bli varma.

Däremot finns det inget som söger att kopparledningar måste brännas in.
Personligen tycker jag det verkar urlöjligt, men det är jag det.
Om det nu är så att man skall bränna in en kabel då måste det ju också
vara så att den kan brännas ut. Dvs ta slut efter en tids användning.

Trots mina åsikter respekterar jag alla som inte håller med mig.
Jag kan ju ha fel.

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/10/05 :  19:56:33  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Det kallas invänjning inte inspelning!

Finns inga elekrtriska komponenter som behöver inspelning eller inbränning, om inte jag missat nått katastrofalt i mina el kurser dock. En högtalare dock har en inspelningstid av tekniska skäl, material som rör sig. Resonemanget om att en komponent typ ett motstånd skulle ändra sig eller en trissa för den delen är ju befängt. Värme kan dock ändra värden på vissa komponenter, dock marginelt. Din hjärna behöver dock en massa tid för att komma till ro med det nya ljudet.... Örat är den bestämmande faktorn i sammanhangnet. Om jag sitter på ett varmt system och byter till ett kallt så tycker jag det är basfattigt och ljust men efter ett tag så börjar örat vänja sig och det börjar klarna lite och man kanske till och med gillar det nya ljudet. Detta har dock inget med inspelning att göra utan örat måste vänja sig lite innan det landar så at säga.

Det finns för mycket gammalt hokus pokkus i denna krets, ( orm olja ) en anläggning kan låta olika vid olika tillfällen samma dag som du lyssanr på den beroende på att du utsat örat för olika påfrestning och du är i olika tillstånd rent psykiskt. Ta det vackert med ert ljud och lyssna när ni kommit till ro och känner er lungna och sugen på musik så ska ni se att just din ( eran ) anläggning låter bäst då. Ingen akustikreglering eller inspelning i världen kan påverka ditt tillfälliga psykiska läge och hur dina öron mår. ( sanning med modifíkation )
Varför ska en triss eller rör förstärkare låta bättre efter en viss tids inspelning, det harmonerar inte ett dugg med verkligheten. Arbetstempratur dock är en annan sak och det kan jag sköpa.

Rätta mig gärna med bevis och fack kunskap!

Och lyssna gärna på musiken o glöm komponenterna en stund så ska ni se att det blir mycket roligare. Låter det musik i dina öron är det rätt i din värld oavset hur länge du spelat på din produkt.

Ajaj, många ömma tår nu men det bjuder jag på.

Trevlig kväll med er.

MvH

Daniel

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/10/05 :  20:46:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det är inte bara inom HiFi som inbränning av komponenter nämns. Kollar man på dom stora överklockarna av datorer så har dom oftast väldigt speciella inbränningsperioder för att uppnå maximal stabilitet. Tyvärr finns det ingen mätning gjord där heller.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/10/05 :  21:27:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Då var det heliga kriget igång.

over and out. (eller mattflykt som det kallas på penalistforum)

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/05 :  21:32:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Magasin in...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/05 :  23:30:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Inget krig alls från min sida. Är bara intresserad att veta hur det ligger till... Att dra sig ur diskussionen tyder knappast på att argumenten du framlade tidigare har särksillt mycket substans, Hifi-Consult?

Du får mer än gärna visa att jag har fel.

Eller ska jag tolka det som att det är voodon som gör allt magiskt?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/10/06 :  00:07:48  Show Profile Send linnar a Private Message

Inget krig från min sida heller, jag försöker bara
se det utifrån fysikens sida.

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/10/06 :  08:35:06  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har lyckats hålla mig borta från kabeldebattena i snart fem år men nu kliar det i fingrarna för mycket...

Att påstå att det inte sker några rörelser i elektroniska komponenter eller kablar är en sanning med modifakation. Det sker rörelser även i dessa, även om de är på mikro-, nano- och piko-nivå. Fenomenen kanske inte är enkelt mätbara. Det kan vara elektronrörelser som skapar elektromagnetiska fält som i sin tur kan påverka till exempel orienteringen av kristaller och molekyler i vissa riktningar beoroende på hur materialen används.

Det är min övertygelse att dessa omständigheter kan förändra komponenters och kablars egenskaper när det gäller förmågan att förmedla olika frekvenser och därmed påverka ljudet. Huruvida det hörs eller inte beror på många faktorer som till exempel olika systemdelars känslighet för olika fenomen och kombinationer av dem.

/Jörgen G

edit: försökte förtydliga lite.

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/10/06 08:51:32
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/06 :  09:00:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Jörgen G -> Hade jag faktiskt inte tänkt på själv, men du kan ha en poäng där!

Hurvida det är mätbart/hörbart? Ja, det har jag ingen aning om...

Upplevde ingen skillnad på mina EKK-kablar under den tiden de satt i min anläggning, men kan ju vara så att man vänjer sig också... Detta är ju en högst subjektiv diskussion rent allmänt och att mäta ljud har jag alltid varit lite skeptisk mot om det inte handlar om akustikbehandling osv... Det är ju örat vi ska lita på tycker iaf jag, även om det är ett rätt trubbigt instrument.

För att återkoppla lite angående rörelser på mikronivå så kan iaf jag tycka att molekyler och annat borde radda upp sig rätt så snabbt när väl man skickar spänning genom materialet? Det borde inte ta 100 timmar för ett antal molekyler att radda upp sig på önskvärt sätt?

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/10/06 :  10:04:25  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Jag har lyckats hålla mig borta från kabeldebattena i snart fem år men nu kliar det i fingrarna för mycket...

Att påstå att det inte sker några rörelser i elektroniska komponenter eller kablar är en sanning med modifakation. Det sker rörelser även i dessa, även om de är på mikro-, nano- och piko-nivå. Fenomenen kanske inte är enkelt mätbara. Det kan vara elektronrörelser som skapar elektromagnetiska fält som i sin tur kan påverka till exempel orienteringen av kristaller och molekyler i vissa riktningar beoroende på hur materialen används.

Det är min övertygelse att dessa omständigheter kan förändra komponenters och kablars egenskaper när det gäller förmågan att förmedla olika frekvenser och därmed påverka ljudet. Huruvida det hörs eller inte beror på många faktorer som till exempel olika systemdelars känslighet för olika fenomen och kombinationer av dem.

/Jörgen G

Jag vill nog påstå motsatsen, det går att mäta en skillnad men
knappast höra om inte kabeln är uppbyggd för att låta själv osv.

Jag har åxå hållt mig bort från kabeldebatter i ett par år efter
att blivit illa behandlad. Men sedan en tid säger jag vad jag tycker.

Edited by - linnar on 2008/10/06 10:05:52
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/10/06 :  15:56:29  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Hej å håja.

Nu var det väl kanske inte en ny kabeldebatt, eller ens en inspelningsdebatt som jag ville ha igång, utan mer en fundering över ett fenomen som jag upplever, och om det fanns fler som känner så.

Framförallt gäller detta högtalare och inte så mycket elektronik.

Alltså den "döende fasen" som sedan verkar rätta till sig alldeles själv. Jag tror också att det är psykologiska effekter som ligger till grund för detta, men var nyfiken på om det fanns fler som upplevt detta som mycket väl kan hamna i flummavdelningen, det gör inget. Jag försöker inte bevisa fakta eller bevisa något alls egentligen, just nu, utan som sagt en tanke jag haft och ett fenomen jag upplevt.

Självklart är jag insatt i detta med inspelning eller inte, det blir man efter några år i träsket.
Alla åsikter är alltid välkommna, men vi kan skippa det mesta kabelblurret eftersom det redan avhandlats på många och långa ställen innan, och det var ju högtalare som det nämndes i början, eller hur?

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/10/06 :  16:20:26  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Hej å håja.

Nu var det väl kanske inte en ny kabeldebatt, eller ens en inspelningsdebatt som jag ville ha igång, utan mer en fundering över ett fenomen som jag upplever, och om det fanns fler som känner så.

Framförallt gäller detta högtalare och inte så mycket elektronik.

Alltså den "döende fasen" som sedan verkar rätta till sig alldeles själv. Jag tror också att det är psykologiska effekter som ligger till grund för detta, men var nyfiken på om det fanns fler som upplevt detta som mycket väl kan hamna i flummavdelningen, det gör inget. Jag försöker inte bevisa fakta eller bevisa något alls egentligen, just nu, utan som sagt en tanke jag haft och ett fenomen jag upplevt.

Självklart är jag insatt i detta med inspelning eller inte, det blir man efter några år i träsket.
Alla åsikter är alltid välkommna, men vi kan skippa det mesta kabelblurret eftersom det redan avhandlats på många och långa ställen innan, och det var ju högtalare som det nämndes i början, eller hur?

Härligt med öppna sinnen!
Du har rätt, några av oss hamnade lite OT.

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/10/06 :  16:56:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Har funderat lite om "döende fasen" När jag ställer hem något nytt är jag positivt inställd, skillnader tar jag som förbättringar. Sedan efter ett tag lägger sig förväntningarna jag blir mer kritisk, jag jämför med det gamla som jag är ordentligt inlyssnad på. När jag med tiden lyssnar in mig och får det nya "inprogrammerad" i mitt hörselminne så låter det braaa igen.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000